Gå til innhold

Å bo nær transformatorstasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er i dag ikke lov til å bygge under større høyspentmaster, men det er helt lovlig å bo der i eksisterende hus.

Da blir jeg skeptisk.

Vi bor veldig nære en høyspentmast og vi har sjekket ut dette og hørt med kommunen og statskraft. Men ingen vil legge de ned i jorda for det koster penger. Og alle nekter for at det er skadelig. Men det er som sagt ikke lov å bygge under høyspenter i dag, og barnehager, skoler o.l skal ligge er godt stykke unna.

Anonym poster: 669948e6c0ae22438d000adc407e6d13

Vi har en høyspentmast ca 30 m fra barndomshjemmet. Vi måtte flere ganger ringe strømfolkene fordi der var rødglødende komponenter i masten. En gang slo den ut i brann også. Og da sprakk alle lyspærene i hele huset vårt!

Så kan nok like gjerne vere det som er grunnen til at en ikke får bygge i umiddelbar nærhet til mastene.

(Dog pappa har aldri likt at den er så nær, og jeg måtte bytte soverom når jeg var 10-11 år siden det bare var en vegg imellom meg og masten og han ikke likte det...)

Anonym poster: ea74601a67a6a56679d7a6ea62dc1815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei, men da kan du vel forklare meg hva som er årsaken til at jeg blir syk av å snakke i mobiltelefoner, og hvorfor Funky Punk over her, opplever det hun skriver i innlegget sitt.

Er det bare tilfeldig at jeg får vondt i hodet, blir kvalm og tørst etter å ha snakka i telefonen i en viss perioden, hver eneste gang? Dette startet før jeg tenkte noe over at sånt kunne være skadelig, og før jeg hadde noen som helst info om at det fantes stråling og magnetfelter på den måten, i det hele tatt.

Helt vanlig å bli tørst når man har preika lenge. Og hvis man først er tørst, kan hodepinen like gjerne skyldes at man trenger vann.

Anonym poster: a94f59fc49fa5ffc420517169cdeca3a

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig å bli tørst når man har preika lenge. Og hvis man først er tørst, kan hodepinen like gjerne skyldes at man trenger vann.

Anonym poster: a94f59fc49fa5ffc420517169cdeca3a

Jeg har ofte 15 minutter lange samtaler med folk, utenom telefonen, uten at det gjør meg tørst. Man blir selvfølgelig heller ikke dehydrert av å gå uten vann i en så kort periode. Tenker du at jeg tilfeldigvis alltid snakker i telefonen når jeg har gått en halv dag uten å få i meg væske?

• Liker 1
Skrevet

Moren min kjenner noen som jobbet for telenor, eller noe. Når de jobbet med disse antennene, eller hva man kaller det, var det ofte de besvimte.

Den personen mamma kjenner, ble så syk av jobben og prøvde å gå ut med hvor farlig stråling var. Han fikk sparken, og fikk seg en annen jobb.

Etter alle år med eksponering av stråling, hadde han også blitt allergisk, så han bosatte seg på et sted med lite stråling med familien sin - i oslo.

Det er også blitt fortalt at i Japan sender de mobil og radio og tv-bølger på en frekvens som ikke skader menneskekroppen, mens i Norge sender vi dette på en frekvens som er skadelig for kroppen.

Det koster mye penger å bytte om frekvens, så dette blir altså ikke gjort ...

Noen som har hørt om dette?

Skrevet

Jeg kjenner ikke til dette, Bølle, men jeg mer jeg undersøker, jo mer innser jeg at jeg ikke kommer til å kjøpe denne boligen som ligger så nærme trafostasjon.

Anonym poster: 1dd39368c2daef7cd387230062545e13

Skrevet

Moren min kjenner noen som jobbet for telenor, eller noe. Når de jobbet med disse antennene, eller hva man kaller det, var det ofte de besvimte.

Den personen mamma kjenner, ble så syk av jobben og prøvde å gå ut med hvor farlig stråling var. Han fikk sparken, og fikk seg en annen jobb.

Etter alle år med eksponering av stråling, hadde han også blitt allergisk, så han bosatte seg på et sted med lite stråling med familien sin - i oslo.

Det er også blitt fortalt at i Japan sender de mobil og radio og tv-bølger på en frekvens som ikke skader menneskekroppen, mens i Norge sender vi dette på en frekvens som er skadelig for kroppen.

Det koster mye penger å bytte om frekvens, så dette blir altså ikke gjort ...

Noen som har hørt om dette?

Svada svada og mer svada. Hvorfor ikke komme med noen linker i det minste? Jeg kan si månen er en gul ost, det har jeg blitt fortalt. :vetikke:

Anonym poster: d50cded883d39d5e0dd384e67d119ff1

Skrevet

Svada svada og mer svada. Hvorfor ikke komme med noen linker i det minste? Jeg kan si månen er en gul ost, det har jeg blitt fortalt. :vetikke:

Anonym poster: d50cded883d39d5e0dd384e67d119ff1

Ja, når noen mener at ting ikke er sånn du tror, er det jo selvfølgelig bare tull.

Hvordan tenker du at hu skal linke til noe mora hennes har fortalt?

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber med dette. Det er helt riktig at hvis man klatrer i mast og jobber med antenner når senderen er påslått, så kan det være farlig. Det er derfor det er krav om at alle sendere skal være avslått når denne typen arbeid foregår. Jeg vet med 100% sikkerhet at disse reglene blir fulgt. Både av Telenor og av andre.

Jeg håper de du snakker om hadde riktig sikringsutstyr, for å besvime når man klatrer i mast medfører svært mye større fare for død enn selve strålingen. ;)

Anonym poster: 1f3ec7efc90a6a630bf8f17426a89464

Skrevet

Jeg jobber med dette. Det er helt riktig at hvis man klatrer i mast og jobber med antenner når senderen er påslått, så kan det være farlig. Det er derfor det er krav om at alle sendere skal være avslått når denne typen arbeid foregår. Jeg vet med 100% sikkerhet at disse reglene blir fulgt. Både av Telenor og av andre.

Da har du sikkert mer greie på dette enn oss andre her. Kunne du fortalt litt om hva som gjør at det er farlig å jobbe med antenner som ikke er skrudd av, og hva det kan føre til?

Jeg håper de du snakker om hadde riktig sikringsutstyr, for å besvime når man klatrer i mast medfører svært mye større fare for død enn selve strålingen.

Finnes det ikke antenner, og lignende, som ikke er plassert steder hvor man kan falle ned og skade seg?

Skrevet

Jeg håper de du snakker om hadde riktig sikringsutstyr, for å besvime når man klatrer i mast medfører svært mye større fare for død enn selve strålingen. ;)

Hva er din mening om å bo i umiddelbar nærhet av mobilmaster/trafostasjoner?

Skrevet

Hva er din mening om å bo i umiddelbar nærhet av mobilmaster/trafostasjoner?

Helt uproblematisk. Bor i nærheten av en slik selv.

Skrevet

Da har du sikkert mer greie på dette enn oss andre her. Kunne du fortalt litt om hva som gjør at det er farlig å jobbe med antenner som ikke er skrudd av, og hva det kan føre til?

Finnes det ikke antenner, og lignende, som ikke er plassert steder hvor man kan falle ned og skade seg?

Første først, strålingsverdiene er alt for høye. Jeg kan ingen verdens ting om dette her, egentlig, men det er problematisk å stikke hodet i nærheten av en sender. Og da mener jeg nærmere enn to meter. Du kan faktisk kjenne det. Og derfor skrus sånt av når man må jobbe nært det. Jobber man på bakkenivå, 10-20-30 meter under antennene er det ingen fare, for det første er man for langt unna og for det andre stråler ikke antenner nedover. Hva det kan føre til vet jeg ikke, siden de skrus av for å unngå nettopp det. Det foretas ikke akkurat studier på sånt siden det ville vært rimelig uetisk. Men jeg vil anta at eksponering over lang tid vil kunne gi økt kreftfare.

Til det andre. Jo, det kan hende, men i og med at man vil at signalet skal nå så langt som mulig så er det svært lite hensiktsmessig å plassere antenner på den måten. De henger ofte på utsiden av bygg, slik at det ikke skal medføre noen fare å gå på taket av bygget. Du kan se antenner over hele Oslo hvis du bare kikker etter. :)

Eller du kan sjekke her.

http://www.finnsenderen.no/finnsender

Skrevet

Helt uproblematisk. Bor i nærheten av en slik selv.

Hvordan kan du være sikker på at det ikke vil gi senskader og øker risikoen for kreft?

Skrevet

Hvordan kan du være sikker på at det ikke vil gi senskader og øker risikoen for kreft?

Det kan jeg ikke, men det er ikke en ting jeg velger å henge meg opp i. Det er ingenting pr nå som tilsier at å bo 100 meter fra en transformatorstasjon skal kunne ha noe effekt på meg, så da bruker jeg heller energien min på noe annet. 100 meter er så griselangt i denne sammenhengen at jeg tror mikrobølgeovnen min er flere hundre ganger mer skadelig for meg.

Skrevet

Det kan jeg ikke, men det er ikke en ting jeg velger å henge meg opp i. Det er ingenting pr nå som tilsier at å bo 100 meter fra en transformatorstasjon skal kunne ha noe effekt på meg, så da bruker jeg heller energien min på noe annet. 100 meter er så griselangt i denne sammenhengen at jeg tror mikrobølgeovnen min er flere hundre ganger mer skadelig for meg.

Det kan jeg forsåvidt være enig med deg i, mikrobølgeovn er forbudt hjemme hos meg :)

Skrevet

Ikke misforstå meg, jeg tror ikke ett eneste øyeblikk at den er skadelig for meg. Jeg står gjerne med panna planta i døra mens den går for å følge med på det som er inni. Det har jeg gjort siden 80-tallet en gang.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Spørsmål om helsefare av magnetiske felt rettes til Statens strålevern, tlf. 67 16 25 00.

Så kan du spørre de som vet det.. ;)

Tror for øvrig ikke det er noen som helst fare med dette. (har jobbet litt med høyspentproblematikk og byggeforbudssoner)

Edit: skriveleifer

Endret av siebaeo
Skrevet

Første først, strålingsverdiene er alt for høye. Jeg kan ingen verdens ting om dette her, egentlig, men det er problematisk å stikke hodet i nærheten av en sender. Og da mener jeg nærmere enn to meter. Du kan faktisk kjenne det. Og derfor skrus sånt av når man må jobbe nært det. Jobber man på bakkenivå, 10-20-30 meter under antennene er det ingen fare... *klipp*

Tusen takk for svar!

Skrevet

Og det er riktig at mikrobølgeoven trolig trolig utsetter deg for høyere stråling når den brukes, men forskjellen på høyspent/trafo er jo at den står på kontinuerlig. Men igjen, her er avstanden så stor at det nok ikke har noen som helst effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...