Gå til innhold

Å bo nær transformatorstasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for svaret! Jeg forsto ikke sitatet ditt. Kan du forklare hva du mente her?

Paracelsus mente (og hadde helt rett i) at et stoff kan være f.eks. ufarlig, et næringsstoff og en gift samtidig, avhengig av hvilken dose man får i seg.

På samme måte er "stråling" ikke enten farlig eller ufarlig, da den har både en type og en styrke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da må du lese litt mer om hva en nocebo-effekt er, i tillegg til at du må vite mer om hva jeg opplever rundt dette før du kan uttale deg på den måten.

Jeg regnet ikke med at du ville akseptere det siden det i praksis gjør deg til en hypokonder, men det du beskriver passer altså perfekt til nocebo. Det at du er svært overtroisk gjør deg sannsynligvis ekstra disponert for det.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Men fortsatt, stråling som skaper fysisk smerte, kvalme, tørste og gir meg (og mange andre, selvfølgelig) konsentrasjonsvansker, kan ikke være ufarlige.

For meg er kroppen min et godt nok bevis, så jeg tror mer på de studiene som sier at det er skadelig. Jeg hadde ikke blitt syk, om det var ufarlig.

Du vet at gjentatte uavhengige studier av disse klovnene som flytter ut i villmarken eller i egne stråle-frie byer "fordi de blir så syke av alt elektrisk" aldri har klart å påvise at de faktisk merker forskjell? De hevder de blir dårlige av elektromagnetisk stråling, men ved blind-tester klarer de ikke selv å identifisere når de blir utsatt for stråling og når de ikke blir det.

(Men de legger seg til å sove i egne senger dekt av sølvpapir for ellers er det helt umulig for dem å få sove på grunn av strålingen :fnise: Det er nesten som å gå med en antenne på hode og si du snakker med romvesner altså. )

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Paracelsus mente (og hadde helt rett i) at et stoff kan være f.eks. ufarlig, et næringsstoff og en gift samtidig, avhengig av hvilken dose man får i seg.

På samme måte er "stråling" ikke enten farlig eller ufarlig, da den har både en type og en styrke.

Ah, ja, det er enig i.

Jeg regnet ikke med at du ville akseptere det siden det i praksis gjør deg til en hypokonder, men det du beskriver passer altså perfekt til nocebo. Det at du er svært overtroisk gjør deg sannsynligvis ekstra disponert for det.

Her, les hva nocebo er... Jeg er ikke spesielt overtroisk heller.

"In medicine, a nocebo reaction or response is the harmful, unpleasant, or undesirable effects a subject manifests after receiving an inert dummy drug or placebo. Nocebo responses are not chemically generated and are due only to the subject's pessimisticbelief and expectation that the inert drug will produce negative consequences."

For at jeg skal kunne oppleve en nocebo-effekt, er det avhengig av at jeg forventer at det skal skje noe dritt... Første gang jeg fikk en mobiltelefon hadde jeg ikke lest noe om dette, og hadde derfor ingen grunn til å forvente at dette skulle være ubehagelig.

Du vet at gjentatte uavhengige studier av disse klovnene som flytter ut i villmarken eller i egne stråle-frie byer "fordi de blir så syke av alt elektrisk" aldri har klart å påvise at de faktisk merker forskjell? De hevder de blir dårlige av elektromagnetisk stråling, men ved blind-tester klarer de ikke selv å identifisere når de blir utsatt for stråling og når de ikke blir det.

Det kan godt hende, ja. Jeg har aldri opplevd å bli dårlig av noe sånt, annet enn hvis jeg snakker i telefonen over tid. Det skjer ikke, om jeg feks bruker headsett.

(Men de legger seg til å sove i egne senger dekt av sølvpapir for ellers er det helt umulig for dem å få sove på grunn av strålingen :fnise: Det er nesten som å gå med en antenne på hode og si du snakker med romvesner altså. )

Hvordan tenker de at sølvpapir skal kunne redde dem? :klo:

Endret av Yme
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

For at jeg skal kunne oppleve en nocebo-effekt, er det avhengig av at jeg forventer at det skal skje noe dritt... Første gang jeg fikk en mobiltelefon hadde jeg ikke lest noe om dette, og hadde derfor ingen grunn til å forvente at dette skulle være ubehagelig.

Men hukommelsen din er en rekonstruktiv prosess, - det du husker er farget av dine meninger og din kunnskap på nåværende tidspunkt.

Skrevet

Men hukommelsen din er en rekonstruktiv prosess, - det du husker er farget av dine meninger og din kunnskap på nåværende tidspunkt.

Det stemmer, men grunnen til at jeg begynte å lese om mobiler kunne være skadelig, var jo fordi jeg først blei dårlig... Hadde jeg ikke blitt dårlig, hadde det ikke vært noen grunn for meg å sjekke det ut.

Skrevet

Sannsynligvis er dette ikke helt riktig fremstilling av historien. Om det mot formodning stemmer at du i en blindtest kan føle om en mobiltelefon er på vil du være den første av et utall personer som har påstått det samme.

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har under så og si hele min oppvekst bodd med en høyspenningsmast så nærme hagen som du får kommet,og vi fikk da udelt en duppeditt som ligger på det ene soverommet.For Ikke be meg om å gå mer i dybden for har ikke satt meg nevneverdig inn i det,men jeg vil vel anta at det samme gjelder for de som er bosatt så og så nærme disse stasjonene også.

Skrevet

Sannsynligvis er dette ikke helt riktig fremstilling av historien.

Så når du ikke har en god forklaring på ting, betyr det at andre enten husker feil, eller juger?

Om det mot formodning stemmer at du i en blindtest kan føle om en mobiltelefon er på vil du være den første av et utall personer som har påstått det samme.

Det gjelder bare når jeg snakker i telefonen. Jeg kjenner ingen ting om den bare ligger i lomma mi, og jeg sitter ofte å fikler med telefonen i timesvis, mens jeg feks surfere på nettet, uten at jeg merker noe mer ubehag enn man vanligvis gjør av å stirre på en lys skjerm.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det gjelder bare når jeg snakker i telefonen. Jeg kjenner ingen ting om den bare ligger i lomma mi, og jeg sitter ofte å fikler med telefonen i timesvis, mens jeg feks surfere på nettet, uten at jeg merker noe mer ubehag enn man vanligvis gjør av å stirre på en lys skjerm.

Blindtest ville jo vært at du hadde en telefon inntil hode, men hadde ingen mulighet til å vite om den faktisk hadde en åpen linje, altså en "samtale" gående, eller ikke.

Skrevet

Blindtest ville jo vært at du hadde en telefon inntil hode, men hadde ingen mulighet til å vite om den faktisk hadde en åpen linje, altså en "samtale" gående, eller ikke.

Telefoner blir varme når de er i bruk, så det hadde jo vært en ganske tydelig indikator for meg at den faktisk mottok en "samtale", noe som ville trigga den eventuelle nocebo-effekten.

Det spiller forsåvidt ingen rolle, for jeg kan jo ikke sette igang min egen blindtest på dette uansett.

Skrevet

Ta frem et kompass. Peker det mot nord? (Ja, det kommer det til å gjøre). Det vil si at jordens magnetfelt er sterkere enn magnetfeltet fra strømledningene, og du har ingenting å være redd for.

Skrevet

Ta frem et kompass. Peker det mot nord? (Ja, det kommer det til å gjøre). Det vil si at jordens magnetfelt er sterkere enn magnetfeltet fra strømledningene, og du har ingenting å være redd for.

Et pulserende magnetfelt vil ikke påvirke kompassnålen. Det kan likevel være langt sterkere enn jordmagnetismen.

(Det er ikke derved sagt at det er farlig.)

• Liker 1
Skrevet

Telefoner blir varme når de er i bruk, så det hadde jo vært en ganske tydelig indikator for meg at den faktisk mottok en "samtale", noe som ville trigga den eventuelle nocebo-effekten.

Det spiller forsåvidt ingen rolle, for jeg kan jo ikke sette igang min egen blindtest på dette uansett.

Grunnen til at den blir varm er at du holder den inntil hodet, og den virker isolerende for kroppsvarmen. Hvis den bruker mye batteri når den er aktiv vil den også bli varmere av det, men selve strålingen som sendes ut er ikke nok til å gi noen følbar forskjell i temperatur.

Skrevet (endret)

Grunnen til at den blir varm er at du holder den inntil hodet, og den virker isolerende for kroppsvarmen. Hvis den bruker mye batteri når den er aktiv vil den også bli varmere av det, men selve strålingen som sendes ut er ikke nok til å gi noen følbar forskjell i temperatur.

Er du sikker på at det ikke er pga batteriet da? Når jeg spiller på den, blir den også veldig varm, og det er akkurat der hvor batteriet sitter. (på min telefon sitter batteriet tett inntil skjermen, på øvre halvdel)

Jeg trodde det var fordi batteriet blir varmt når det trenger å pumpe ut mer strøm for booste prosessorene litt, når telefonen må gjøre noe annet enn å sitte i ventemodus.

Endret av Yme
Skrevet

Jeg trodde det var fordi batteriet blir varmt når det trenger å pumpe ut mer strøm for booste prosessorene litt, når telefonen må gjøre noe annet enn å sitte i ventemodus.

Det høres veldig sannsynlig ut. Batterier avgir varme både ved lading og utlading fordi prosessen ikke er 100% effektiv, og Li-ion-batterier må ha spesielle regulatorer for ikke å bli for varme, da det ellers er en viss risiko for brann (noe Boeing sikkert kan fortelle mer om).

Skrevet

Er du sikker på at det ikke er pga batteriet da? Når jeg spiller på den, blir den også veldig varm, og det er akkurat der hvor batteriet sitter. (på min telefon sitter batteriet tett inntil skjermen, på øvre halvdel)

Jeg skrev jo at den også kan bli varm av å bruke mye batteri, men spilling bruker vanligvis mye mer batteri enn samtaler. Uansett gir ikke det noen nevneverdig stråling.

Skrevet

Et pulserende magnetfelt vil ikke påvirke kompassnålen. Det kan likevel være langt sterkere enn jordmagnetismen.

(Det er ikke derved sagt at det er farlig.)

Jo det vil det. Et magnetfelt er et magnetfelt, om det er sinusformet eller ikke. Hvis det ikke hadde vært tilfelle ville ikke AC-motorer eller -generatorer ha fungert (og det gjør de).

Skrevet

Det høres veldig sannsynlig ut. Batterier avgir varme både ved lading og utlading fordi prosessen ikke er 100% effektiv, og Li-ion-batterier må ha spesielle regulatorer for ikke å bli for varme, da det ellers er en viss risiko for brann (noe Boeing sikkert kan fortelle mer om).

Ja det stemmer. Nå er det en del nyere telefoner som bruker Li-Pol batterier, men utifra det jeg har forstått, er det omtrent det samme. De lader kanskje litt fortere, og har kortere levetid, men bortsett fra det mener jeg å ha lest at det er samme teknologi.

Jeg skrev jo at den også kan bli varm av å bruke mye batteri, men spilling bruker vanligvis mye mer batteri enn samtaler. Uansett gir ikke det noen nevneverdig stråling.

Ja, spill bruker mye batteri, og telefonen blir veldig mye varmere da. Batteriet mitt ligger, som sagt, tett opptil skjermen, og når jeg spiller kan det bli så varmt at jeg nesten brenner meg. Det virker som at det er en skavanke som tegra-3 prosessoren har, for det er flere som opplever det samme. Den har 5 kjerner, hvor 4 er klokka til 1,7 ghz, så det er kanskje ikke så rart at batteriet må spytte ut litt varme, egentlig... Uten at jeg tror den varmen, eller batteriet, har noen ting med stråling å gjøre.

Skrevet

Jo det vil det. Et magnetfelt er et magnetfelt, om det er sinusformet eller ikke. Hvis det ikke hadde vært tilfelle ville ikke AC-motorer eller -generatorer ha fungert (og det gjør de).

Hvis magnetfeltet pulserer frem og tilbake 50 ganger i sekundet, vil treghet hindre nålen i å skifte retning. Unntaket er selvsagt hvis magnetfeltet er så ekstremt kraftig (en sterk elektromagnet holdt tett inntil kompasset) at det får nålen til å vibrere som elementet i en høyttaler, men her var det snakk om magnetfeltet fra en ledning.

Så vi har jordens statiske magnetfelt og et raskt pulserende magnetfelt som virker på samme objekt, en kompassnål. Nålens masse er for stor til at det pulserende magnetfeltet kan forårsake noen vesentlig bevegelse ved den angitte frekvensen, og resultatet blir at nålen peker nordover, selv om det pulserende magnetfeltet er sterkest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...