Gå til innhold

Å bo nær transformatorstasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis magnetfeltet pulserer frem og tilbake 50 ganger i sekundet, vil treghet hindre nålen i å skifte retning. Unntaket er selvsagt hvis magnetfeltet er så ekstremt kraftig (en sterk elektromagnet holdt tett inntil kompasset) at det får nålen til å vibrere som elementet i en høyttaler, men her var det snakk om magnetfeltet fra en ledning.

Så vi har jordens statiske magnetfelt og et raskt pulserende magnetfelt som virker på samme objekt, en kompassnål. Nålens masse er for stor til at det pulserende magnetfeltet kan forårsake noen vesentlig bevegelse ved den angitte frekvensen, og resultatet blir at nålen peker nordover, selv om det pulserende magnetfeltet er sterkest.

Det har du rett i, at magnetfeltet endres svært hurtig. Jeg tror likevel (nei, har aldri prøvd) at det vil vises ved at nålen blir ustabil, hvis magnetfeltet er sterkt (som du selv sier). Å trekke frem magnet i høyttalere er faktisk veldig godt, for det forteller at vi har magnetiske felt rundt oss uten å i det hele tatt tenke over det.

Poenget mitt er: Magnetisme er magnetisme. Om det kommer fra en strømførende ledning blir det ikke noe mer farlig enn jordens magnetfelt eller en kjøleskapmagnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har du rett i, at magnetfeltet endres svært hurtig. Jeg tror likevel (nei, har aldri prøvd) at det vil vises ved at nålen blir ustabil, hvis magnetfeltet er sterkt (som du selv sier). Å trekke frem magnet i høyttalere er faktisk veldig godt, for det forteller at vi har magnetiske felt rundt oss uten å i det hele tatt tenke over det.

Poenget mitt er: Magnetisme er magnetisme. Om det kommer fra en strømførende ledning blir det ikke noe mer farlig enn jordens magnetfelt eller en kjøleskapmagnet.

Men det har jo vist seg at folk som bor nære transformatorer, og høyspentledninger, oftere får kreft og strålingsrellaterte skader. Tviler på at noen har fått det av stråling fra jorda.

Skrevet

TS her,

Jeg skal dra tilbake en gang til for å dobbeltsjekke hvor nærme denne trafostasjonen er, men jeg husker jeg skvatt til da jeg så hvor nærme den var. Jeg kan ta et bilde av den og legge ut også, men vet ikke om det vil ha noen betydning. Det jeg også legger merke til er at det er 5 leiligheter til salgs i samme komplekset, og dette er et relativt lite boligkompleks.

Når det gjelder stråling fra mobil så bruker jeg et spesialdeksel. Venninna mi har akkurat samme mobiltelefon med et vanlig deksel, og jeg merker stor forskjell på hvor varme telefonene blir under samtale. Jeg er helt enig i at det er stråling fra alt rundt oss, og at hjemmene våre ofte er "stårlingsbomber" når vi tenker oss om. Problemet er vel at ingen helt vet senskadene ved mye mobilbruk, særlig er jo de nyere telefonene verstinger når det gjelder stråling. Jeg vet ikke helt om jeg føler for å utsette meg selv for enda mer stråling fra et høytspentlanlegg rett ved der jeg skal oppholde meg mesteparten av døgnet og i mange år fremover.

Vil det være noe forskjell å bo nær et slikt anlegg og det å bo i nærheten av en høyspentledning?

Anonym poster: 1dd39368c2daef7cd387230062545e13

• Liker 2
Skrevet

Men det har jo vist seg at folk som bor nære transformatorer, og høyspentledninger, oftere får kreft og strålingsrellaterte skader. Tviler på at noen har fått det av stråling fra jorda.

Kan du dokumentere det? Hvis det er tilfelle handler det bare om tilfeldigheter.

Skrevet (endret)

Kan du dokumentere det? Hvis det er tilfelle handler det bare om tilfeldigheter.

Det er lagt ut linker som forteller det allerede, i denne tråden, og det har vært om det på nyhetene. TV2 hjelper deg, har også tatt det opp, noe som også er nevnt i denne veldig korte tråden.

Du skal få mene hva du vil om den saken, men det finnes nok av info som viser at det ikke er bra, og at det øker risikoen for ting som kreft, så da blir det rimelig snålt å si "det er bare tilfeldigheter"... Det du mener er at du tror det bare er tilfeldigheter.

Jeg syns også innstillingen din virker noe spesiell med tanke på at du ber om dokumentasjon, samtidig som du på forhånd avfeier den ved å si at den ikke stemmer.

Du kan jo feks lese denne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17543004

Endret av Yme
Skrevet

TS igjen,

Yme, har du noen oppfatning om det er noen forskjell på å bo i nærheten (ikke rett under) en høyspentledning, kontra en liten trafostasjon ala denne http://www.google.com/search?q=trafostasjon&hl=no&client=safari&tbo=d&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=l40XUcTrD4_74QSyiYCgDw&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=1280&bih=629#imgrc=OGXsYXf6IUCDvM%3A%3BZnfx97J3WUh9vM%3Bhttp%253A%252F%252Fimages2.wikia.nocookie.net%252F__cb20100626191661%252F5071%252Fno%252Fimages%252Fb%252Fb9%252FTrafostasjonen_ved_Einerkollen.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fno.5071.wikia.com%252Fwiki%252FKim_Kuk%3B2272%3B1704, og den type transformatorstasjon jeg linket til i første innlegg, eller er alt like potensiellt skadelig? Bedre å bo 100 meter fra en høyspentmast enn 200 meter fra en større trafostasjon?

Skrevet (endret)

TS igjen,

Yme, har du noen oppfatning om det er noen forskjell på å bo i nærheten (ikke rett under) en høyspentledning, kontra en liten trafostasjon ala denne http://www.google.co...m_Kuk;2272;1704, og den type transformatorstasjon jeg linket til i første innlegg, eller er alt like potensiellt skadelig? Bedre å bo 100 meter fra en høyspentmast enn 200 meter fra en større trafostasjon?

Jeg har ikke peiling. Selv bodde jeg 10 meter fra en sånn kloss i mange år(den blei tatt vekk iløpet de 12 første årene jeg bodde der), og sirka 100 meter fra en transformatorstasjon, i over 20 år.

Så vidt jeg veit, har jeg ikke tatt noen skade av det, og jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som blei syke av det i mitt nabolag. Det bor veldig mange på den plassen, så jeg kan jo ikke vite om det ikke var noen som feks fikk kreft, men i rekkehuset der jeg bodde, og de 3 neste, var det ingen som var syke.

Jeg kan ikke noe særlig om disse tingene. Det eneste jeg veit er at jeg blir dårlig av å snakke i telefonen, og at det finnes studier som viser at disse tingene kan være farlige... Så personlig har jeg aldri opplevd noe skummelt ved å bo nære sånne ting, men så lenge det finnes studier som viser at det kan være problematisk, burde man nok være forsiktig.

Edit: Jeg er forresten ikke sikker på hvor lenge den tranformatorstasjonen har stått der. Det kan jo hende at de fjerna boksen etter å ha bygd den stasjonen. Det var jeg for liten til å huske noe om.

Endret av Yme
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ts: det kan godt hende du ikke merker det engang.

Jeg vokste opp nær en slik og ingen i min familie merket noe til det. Jeg ble kjempedårlig av det (og ble straks mye bedre når ikke var i nærheten, men ble uvel hver gang jeg kom hjem igjen)

Flere naboer reagerte også med kvalme og hodepine hver gang de var hjemme.

Blir skikkelig kvalm hver gang jeg er i nærheten av en den dag i dag.

Tror noen er mer følsomme for det enn andre, så om du takler greit å bo nær en er det bare du som vet

• Liker 1
Skrevet

Ts: det kan godt hende du ikke merker det engang.

Jeg vokste opp nær en slik og ingen i min familie merket noe til det. Jeg ble kjempedårlig av det (og ble straks mye bedre når ikke var i nærheten, men ble uvel hver gang jeg kom hjem igjen)

Flere naboer reagerte også med kvalme og hodepine hver gang de var hjemme.

Blir skikkelig kvalm hver gang jeg er i nærheten av en den dag i dag.

Tror noen er mer følsomme for det enn andre, så om du takler greit å bo nær en er det bare du som vet

Jeg er syk og er overfølsom for "alt" (og vil derfor også være mye hjemme), så da tenker jeg at jeg ikke kommer til å ta sjansen. Da får jeg bare ha is i magen og fortsette å lete etter bolig.

Skrevet

Jeg er ikke el-følsom, men jeg ville likevel ikke flyttet for nærme en trafostasjon med tanke på potensielle senskader.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg er syk og er overfølsom for "alt" (og vil derfor også være mye hjemme), så da tenker jeg at jeg ikke kommer til å ta sjansen. Da får jeg bare ha is i magen og fortsette å lete etter bolig.

Ja da ville jeg definitivt ventet :)

Skrevet

Det er lagt ut linker som forteller det allerede, i denne tråden, og det har vært om det på nyhetene. TV2 hjelper deg, har også tatt det opp, noe som også er nevnt i denne veldig korte tråden.

Du skal få mene hva du vil om den saken, men det finnes nok av info som viser at det ikke er bra, og at det øker risikoen for ting som kreft, så da blir det rimelig snålt å si "det er bare tilfeldigheter"... Det du mener er at du tror det bare er tilfeldigheter.

Jeg syns også innstillingen din virker noe spesiell med tanke på at du ber om dokumentasjon, samtidig som du på forhånd avfeier den ved å si at den ikke stemmer.

Du kan jo feks lese denne: http://www.ncbi.nlm....pubmed/17543004

Jeg ville se dokumentasjon for å fortelle deg at denne dokumentasjonen er tull. Og jeg trenger ikke lese rapporten en gang, for allerede i innledningen står det at "this study has limitations". Bare fordi to hendelser skjer samtidig betyr det ikke at det er et årsak-konsekvens forhold mellom dem.

Et magnetisk felt er ikke noe magisk, det er bare et magnetisk felt. Et magnetisk felt på grunn av strøm i en leder er ikke noe forskjellig fra et magnetisk felt fra en kjøleskapmagnet. Du vil ikke en gang klare å måle magnetfeltet fra trafostasjon 100-200 meter unna, så da vil det påvirke deg mindre enn jordens magnetfelt. Det er med andre ord ikke farlig.

Skrevet (endret)

Jeg ville se dokumentasjon for å fortelle deg at denne dokumentasjonen er tull. Og jeg trenger ikke lese rapporten en gang, for allerede i innledningen står det at "this study has limitations". Bare fordi to hendelser skjer samtidig betyr det ikke at det er et årsak-konsekvens forhold mellom dem.

Et magnetisk felt er ikke noe magisk, det er bare et magnetisk felt. Et magnetisk felt på grunn av strøm i en leder er ikke noe forskjellig fra et magnetisk felt fra en kjøleskapmagnet. Du vil ikke en gang klare å måle magnetfeltet fra trafostasjon 100-200 meter unna, så da vil det påvirke deg mindre enn jordens magnetfelt. Det er med andre ord ikke farlig.

Okei, men da kan du vel forklare meg hva som er årsaken til at jeg blir syk av å snakke i mobiltelefoner, og hvorfor Funky Punk over her, opplever det hun skriver i innlegget sitt.

Er det bare tilfeldig at jeg får vondt i hodet, blir kvalm og tørst etter å ha snakka i telefonen i en viss perioden, hver eneste gang? Dette startet før jeg tenkte noe over at sånt kunne være skadelig, og før jeg hadde noen som helst info om at det fantes stråling og magnetfelter på den måten, i det hele tatt.

Endret av Yme
Skrevet

Det er ingen tvil om at mange er e/strålings-sensitive. Ei venninne gikk i bakken til samme tid hver dag, fikk kraftige migrene anfall til samme tid daglig. Viste seg at det var da naboen kom hjem og slo på den tråløse routeren. Var aldri et problem i helgene når nabo ikke var hjemme. Overfølsomheten ble bare verre, måtte flytte.

Jeg blir syk av å kjøre noen typer biler. Aner ikke hvorfor, men det skjer likevel. Finnes ingen forskning som kan støtte erfaringen min, men likevel skjer det. Ingen kan fortelle noen som opplever overfølsomhet for noe som helst, at det er "tull".

• Liker 1
Skrevet

Okei, men da kan du vel forklare meg hva som er årsaken til at jeg blir syk av å snakke i mobiltelefoner, og hvorfor Funky Punk over her, opplever det hun skriver i innlegget sitt.

Er det bare tilfeldig at jeg får vondt i hodet, blir kvalm og tørst etter å ha snakka i telefonen i en viss perioden, hver eneste gang? Dette startet før jeg tenkte noe over at sånt kunne være skadelig, og før jeg hadde noen som helst info om at det fantes stråling og magnetfelter på den måten, i det hele tatt.

Hva snakker vi om nå? Mobiltelefoner eller magnetfelt?

Skrevet (endret)

Hva snakker vi om nå? Mobiltelefoner eller magnetfelt?

Jeg snakka litt om mobiltelefoner, og strålingen fra dem, men Funky Punk forteller om at hu blir dårlig av disse magnetfeltene, så da snakkes det jo litt om begge deler.

Hvorfor blir noen mennesker dårlige, om magnetfeltene ikke er skadelige? Hva er forskjellen på strålingen fra en telefon, og strålingen fra en tranformatorstasjon, sånn bortsett fra styrken?

Og hva med det 2Shy nevner over her? Hvordan kan sånne ting skje, om det ikke er skadelig på noen måte?

Endret av Yme
Skrevet

Jeg snakka litt om mobiltelefoner, og strålingen fra dem, men Funky Punk forteller om at hu blir dårlig av disse magnetfeltene, så da snakkes det jo litt om begge deler.

Hvorfor blir noen mennesker dårlige, om magnetfeltene ikke er skadelige? Hva er forskjellen på strålingen fra en telefon, og strålingen fra en tranformatorstasjon, sånn bortsett fra styrken?

Og hva med det 2Shy nevner over her? Hvordan kan sånne ting skje, om det ikke er skadelig på noen måte?

Det er forskjell på et elektromagnetisk felt og stråling. Den type felt som oppstår rundt strømførende ledninger spres ikke ut i "rommet" på samme måte som radiobølger, lys, varmestråling, gammastråling eller annen elektromagnetisk stråling.

Ja, lys er elektromagnetisk stråling. Og det understreker hvor harmløs slik stråling kan være. Høyfrekvent stråling som gammastråling er skadelig, mens lavfrekvent stråling som radiostråling er ufarlig. Frekvensen til strømmen i vårt elektriske nett er langt laver enn radiostråling igjen.

Skrevet

Det er forskjell på et elektromagnetisk felt og stråling. Den type felt som oppstår rundt strømførende ledninger spres ikke ut i "rommet" på samme måte som radiobølger, lys, varmestråling, gammastråling eller annen elektromagnetisk stråling.

Ja, lys er elektromagnetisk stråling. Og det understreker hvor harmløs slik stråling kan være. Høyfrekvent stråling som gammastråling er skadelig, mens lavfrekvent stråling som radiostråling er ufarlig. Frekvensen til strømmen i vårt elektriske nett er langt laver enn radiostråling igjen.

Okei, takk for oppklaringen. Jeg har aldri opplevd å bli syk av stråling fra ledninger eller transformatorstasjoner, og som sagt har jeg vokst opp 100 meter unna et sånt anlegg, men like fullt er det nok av mennesker som mener de plages av det, noe du kan lese om hos brukere som skriver i denne tråden.

Les innleggene til Funky Punk og 2Shy her, på denne siden. Hvordan kan disse tingene ha seg, om det ikke er skadelig?

Skrevet

Okei, takk for oppklaringen. Jeg har aldri opplevd å bli syk av stråling fra ledninger eller transformatorstasjoner, og som sagt har jeg vokst opp 100 meter unna et sånt anlegg, men like fullt er det nok av mennesker som mener de plages av det, noe du kan lese om hos brukere som skriver i denne tråden.

Les innleggene til Funky Punk og 2Shy her, på denne siden. Hvordan kan disse tingene ha seg, om det ikke er skadelig?

Selv om man ikke har fått merkbare reaksjoner av å bli eksponert, så kan man jo fortsatt få senskader?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...