AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Jeg har funnet en leilighet jeg har lyst til å kjøpe, men så oppdaget jeg at den ligger relativt nærme en trafostasjon ala dette http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=å+bo+nær+trafostasjon&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=ebQWUfrVC8OL4AShyYH4Dg&biw=1280&bih=629&sei=3rYWUfLFGofZ4QTAr4HQCA#um=1&hl=no&client=safari&tbo=d&rls=en&tbm=isch&sa=1&q=transformatorstasjon&oq=transformatorstasjon&gs_l=img.3..0j0i24l2.18653.21515.0.21816.20.9.0.4.4.0.230.230.2-1.1.0...0.0...1c.1.2.img.CKusF7Q4tqM&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42080656,d.bGE&fp=17f066cd499fa02a&biw=1280&bih=629&imgrc=BlT5Kp6ZcowSaM%3A%3Bktwah7i3VW9kgM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nrpa.no%252Feway%252Fimgstore%252Ff703b4bba6.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nrpa.no%252Feway%252Fdefault.aspx%253Fpid%253D239%2526trg%253DCenter_6304%2526LeftMiddle_6254%253D6262%253A0%253A27%252C4829%253A1%253A0%253A0%253A%253A%253A0%253A0%2526CenterAndRight_6254%253D6304%253A0%253A27%252C4863%253A1%253A0%253A0%253A%253A%253A0%253A0%2526Center_6304%253D6312%253A80602%253A%253A1%253A6314%253A1%253A%253A%253A0%253A0%3B570%3B238 Jeg vet ikke den nøyaktige avstanden mellom bygget og stasjonen, men vil tro det er 100-200 m. Leser litt og det sies at det er helt ufarlig, men jeg er likevel skeptisk til å bo så nærme. Jeg er fullstendig klar over strålingen fra mobil, data, osv, og jeg bruker det med omhu. Har helseproblemer og er derfor litt skeptisk til det å bo så nærme en trafostasjon over tid. Noen som har erfaringer/synspunkter? Anonym poster: 1dd39368c2daef7cd387230062545e13
pantora Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 Ingen erfaring, men ville nok vært ganske skeptisk jeg også! 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Det hadde jeg ikke likt, gitt.. Anonym poster: 03aa863a3b726536c582a8487131811f 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 9. februar 2013 #4 Skrevet 9. februar 2013 Stråling fra mobil og lignende er helt ufarlig, men jeg hadde faktisk vært litt skeptisk til å bo under de største høyspentmastene eller ved slike stasjoner altså. Hadde i alle fal lest meg opp på om det er noe hold i påstander, - tv 2 hadde jo for noen år siden en reportasje husker jeg om en rekke med familier som bodde langs en slik linje hvor svært mange hadde fått kreft. Uansett ufarlig om du skal bo der i relativt få år da, men jeg ville ikke kjøpt hus et slikt sted for å bo der i 40 år tror jeg. 1
Yme Skrevet 9. februar 2013 #5 Skrevet 9. februar 2013 Selvfølgelig sier de at det er helt ufarlig, ellers hadde folk begynt å protestere, noe som fører til mye upraktiske og kostbare greier. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bo nære en sånn en. Verden handler alt for mye om penger, til at jeg stoler på utsagn som at feks stråling fra mobil ikke er farlig.
Yme Skrevet 9. februar 2013 #6 Skrevet 9. februar 2013 Stråling fra mobil og lignende er helt ufarlig, men jeg hadde faktisk vært litt skeptisk til å bo under de største høyspentmastene eller ved slike stasjoner altså. Hadde i alle fal lest meg opp på om det er noe hold i påstander, - tv 2 hadde jo for noen år siden en reportasje husker jeg om en rekke med familier som bodde langs en slik linje hvor svært mange hadde fått kreft. Uansett ufarlig om du skal bo der i relativt få år da, men jeg ville ikke kjøpt hus et slikt sted for å bo der i 40 år tror jeg. Jeg blir skikkelig kvalm, og får veldig vondt i hodet av å snakke i mobil i mer enn 5 minutter... Utifra det jeg ser, er det forskningen som er gjort av disse selskapene som tjener penger på at vi har mobiler, som sier at strålingen ikke er skadelig, og jeg tviler på at uskadelige ting gjør meg syk.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 Jeg blir skikkelig kvalm, og får veldig vondt i hodet av å snakke i mobil i mer enn 5 minutter... Utifra det jeg ser, er det forskningen som er gjort av disse selskapene som tjener penger på at vi har mobiler, som sier at strålingen ikke er skadelig, og jeg tviler på at uskadelige ting gjør meg syk. Det der blir bare en tåpelig konspirasjonsteori. Det er mange store gode studier som har bevist at det ikke er skadelig. Og uansett så forstår jeg ikke hvorfor dette skulle vært noe selskaper skulle ønske å holde skjult? Tror telenor driter i om jeg har mobilen inntil øre eller bruker ett headset sålenge jeg faktisk har mobil. Forøvrig får jeg også ofte vondt i hode av å snakke i mobil, men det er på grunn av min mor. 7
Heart Skrevet 9. februar 2013 #8 Skrevet 9. februar 2013 Transformatorer er omgitt av et pulserende magnetfelt, men feltstyrken avtar veldig raskt ettersom avstanden øker. Transformatorer er også laget slik at feltet i størst mulig grad absorberes av kjernen i selve transformatoren, da alt annet innebærer at man sløser med energi. Hvis du befinner deg hele 200 meter unna trafostasjonen, er feltet knapt målbart. Sjansene er store for at magnetfeltet fra transformatoren i mobilladeren som står plugget i veggen en meter unna påvirker deg mer enn denne sekundærstasjonen. Altså ikke i det hele tatt. 7
Yme Skrevet 9. februar 2013 #9 Skrevet 9. februar 2013 Det der blir bare en tåpelig konspirasjonsteori. Jeg tror ikke det er en konspirasjon, så da er det ikke en konspirasjonsteori. Det er mange store gode studier som har bevist at det ikke er skadelig. Og uansett så forstår jeg ikke hvorfor dette skulle vært noe selskaper skulle ønske å holde skjult? Tror telenor driter i om jeg har mobilen inntil øre eller bruker ett headset sålenge jeg faktisk har mobil. Link til de store, gode studiene, og vis meg hvem som har betalt for dem. Som sagt, utifra det jeg har lest selv, ser det ut som at de uavhengige studiene viser at det kan være farlig, mens de undersøkelsene som er gjort av selskaper som tjener penger på dette, sier at det er helt ufarlig. Det var også en periode i statene for ikke lenge siden (lurer på om det var slutten av 90tallet), hvor det var trendy å ha mobilen sin i snor rundt halsen. På den tiden økte antall folk som opplevde et spesifikt hjerteproblem, med en statistisk signifikant andel. Det er en god stund siden jeg så dette på nyhetene, så jeg husker ikke helt hvilket problem de hadde, og jeg greier ikke finne noe om det på google, siden jeg er usikker på hvordan jeg skal søke etter det. Men uansett... Når stråling fra en telefon skaper smerte, kvalme og tørste, er det åpenbart at det ikke er bra. Det er en kort periode etter jeg har lagt fra meg telefonen, hvor jeg ikke greier å konsentrere meg noe særlig også. Forøvrig får jeg også ofte vondt i hode av å snakke i mobil, men det er på grunn av min mor. Du trenger ikke snakke mye med hu da... Bare ring og be hu lage middag. Tar noen få minutter, og det er det eneste mødre er til uansett. 1
snøfrisk Skrevet 9. februar 2013 #10 Skrevet 9. februar 2013 Stråling fra mobil og lignende er helt ufarlig, men jeg hadde faktisk vært litt skeptisk til å bo under de største høyspentmastene eller ved slike stasjoner altså. Hadde i alle fal lest meg opp på om det er noe hold i påstander, - tv 2 hadde jo for noen år siden en reportasje husker jeg om en rekke med familier som bodde langs en slik linje hvor svært mange hadde fått kreft. Uansett ufarlig om du skal bo der i relativt få år da, men jeg ville ikke kjøpt hus et slikt sted for å bo der i 40 år tror jeg. Den reportasjen husker jeg også! Skremmende.. Jeg ville nok ikke tatt den risken
DysterPytten Skrevet 9. februar 2013 #11 Skrevet 9. februar 2013 Når folk kan jobbe innvendig i disse stasjonene, da kan du bo 100 m unna:p Trodde ingen oppegående folk anså dette som en reell trussel. 1
Yme Skrevet 9. februar 2013 #12 Skrevet 9. februar 2013 Når folk kan jobbe innvendig i disse stasjonene, da kan du bo 100 m unna:p Trodde ingen oppegående folk anså dette som en reell trussel. Det trodde du http://www.folkets-stralevern.no/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=61
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2013 #13 Skrevet 9. februar 2013 Når folk kan jobbe innvendig i disse stasjonene, da kan du bo 100 m unna:p Trodde ingen oppegående folk anså dette som en reell trussel. De slår de vel av når de jobber med de?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 9. februar 2013 #14 Skrevet 9. februar 2013 Jeg tror ikke det er en konspirasjon, så da er det ikke en konspirasjonsteori. Nei, altså jeg mente ikke påstanden at mobilstråling kan være farlig, men dette med "de store onde mobil selskapene som skjuler det". Som sagt så løser et bluetooth headset hele problemet så det hadde ikke vært stor grunn til å skjule det om det hadde vært sant. Jeg er ikke interessert i å bruke masse tid på og lete frem metastudier, men når samlede fagfelt er enig i at det ikke er noe hold i påstandene så blir det merkelig å påstå noe annet som lekfolk. Det er liten tvil om at blant annet fysikere på universitet i Oslo ikke får betalt av internasjonale stråle-medvirkende selskaper, allikevel bare ler de av disse påstandene. 2
Gjest meh Skrevet 9. februar 2013 #15 Skrevet 9. februar 2013 Energien en mottar fra mobilstråling er ubetydelig og fullstendig ufarlig, du tar nok hakket mer "skade" av å gå noen meter med medfølgende forskyvninger i kroppen.
Heart Skrevet 9. februar 2013 #16 Skrevet 9. februar 2013 Som sagt, utifra det jeg har lest selv, ser det ut som at de uavhengige studiene viser at det kan være farlig, mens de undersøkelsene som er gjort av selskaper som tjener penger på dette, sier at det er helt ufarlig. "The dose makes the poison." (Paracelsus) Jeg tror ikke noen i fullt alvor vil påstå av radiobølger alltid er ufarlige. Jeg vil i såfall foreslå at vedkommende setter seg rett foran en av de mange mobilmastene som er montert på hustak rundt omkring i byen (ca. en meters avstand burde være passe), og blir sittende der i vel en halvtime. Sjansene for at man vil føle seg svimmel og uvel etter noe slikt er overveldende store, forutsett at senderen er aktiv. Hva som ville skjedd om man satt der lenge nok, tror jeg ikke noen har kartlagt. Og hvorvidt en mye svakere radiosender (mobiltelefonen) kan forårsake noen form for skade på veldig kort avstand (holdt opp mot hodet) har vi foreløpig heller ingen klare svar på. Undersøkelsene spriker og beveger seg uansett i grenseland for hva som er statistisk signifikant. Transformatorer sender ikke ut høyfrekvente radiobølger, men er omgitt av lavfrekvente magnetfelt. Høyspentmaster er også omgitt av lavfrekvente magnetfelt, men ekstremt mye svakere enn de man finner rundt transformatorer i det samme strømnettet. Hvis det er noe ved høyspentledninger som kan gjøre folk syke, virker det ikke umiddelbart sannsynlig at det har med magnetfelt å gjøre. Dessverre blandes disse fenomenene ofte sammen i en eneste stor grøt kalt "stråling", og man tar gjerne med radioaktiv stråling (som de færreste forstår noe som helst av) i samme slengen.
Yme Skrevet 9. februar 2013 #17 Skrevet 9. februar 2013 (endret) Nei, altså jeg mente ikke påstanden at mobilstråling kan være farlig, men dette med "de store onde mobil selskapene som skjuler det". Som sagt så løser et bluetooth headset hele problemet så det hadde ikke vært stor grunn til å skjule det om det hadde vært sant. Eller i det minste et vanlig headsett, siden folk ikke er noe mer enige om strålingen fra bluetooth, enn de er om strålingen fra mobiler, bortsett fra at den er "mildere". "The science is a little bit all over the place on bluetooth radiation, as it is on the cell phone issue, again because of the amount of money that the cellphone industry spends to protect its interests. Various studies support (American Cancer Society 2008, Martinez & Burdalow 2009) the view that Bluetooth headsets when used in conjunction with cellphones decrease the overall levels of SAR exposure to the head. Whereas other studies show a diversity of hazards from cell phone use, as well peripheral devices such as Bluetooth headsets. Their high-frequency electromagnetic fields can lead to a significant increase in blood pressure and affect biological processes in the body just the same as cell phones. Just two hours of exposure to high-frequency EMFs from a cell phone or Bluetooth headset, can cause irreparable DNA damage." Kilde Jeg er ikke interessert i å bruke masse tid på og lete frem metastudier, men når samlede fagfelt er enig i at det ikke er noe hold i påstandene så blir det merkelig å påstå noe annet som lekfolk. Det er liten tvil om at blant annet fysikere på universitet i Oslo ikke får betalt av internasjonale stråle-medvirkende selskaper, allikevel bare ler de av disse påstandene. Men fortsatt, stråling som skaper fysisk smerte, kvalme, tørste og gir meg (og mange andre, selvfølgelig) konsentrasjonsvansker, kan ikke være ufarlige. For meg er kroppen min et godt nok bevis, så jeg tror mer på de studiene som sier at det er skadelig. Jeg hadde ikke blitt syk, om det var ufarlig. "The dose makes the poison." (Paracelsus) Takk for svaret! Jeg forsto ikke sitatet ditt. Kan du forklare hva du mente her? Endret 9. februar 2013 av Yme
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2013 #18 Skrevet 9. februar 2013 Men fortsatt, stråling som skaper fysisk smerte, kvalme, tørste og gir meg (og mange andre, selvfølgelig) konsentrasjonsvansker, kan ikke være ufarlige. For meg er kroppen min et godt nok bevis, så jeg tror mer på de studiene som sier at det er skadelig. Jeg hadde ikke blitt syk, om det var ufarlig. Det kalles nocebo-effekten.
Heart Skrevet 9. februar 2013 #19 Skrevet 9. februar 2013 Det trodde du http://www.folkets-s...id=63&Itemid=61 Det var mye riktig faktaopplysning på den siden, f.eks. at man må nærmere enn 70 meter fra den mest ekstreme høyspentkabelen (430 kV) for å komme i nærheten av den anbefalte grenseverdien på 400 nT (som ser ut til å være tatt ut av luften) for magnetfelt, og at varmekablene på badet har et magnetfelt som får disse høyspentkablene til å fremstå som de rene bagateller. Så kom jeg til dette: Musikkanlegg er det ikke lurt å ha helt nær soveplassen. De har relativt høye felter, som også avtar raskt med avstand. Det bør være minst 3-5 meter avstand til soveplassen. Og dette: Klokkeradioer har et kraftig elektromagnetisk felt rundt seg. Det er spesielt uheldig med klokkeradioer, siden det er naturlig å ha dem på nattbordet, ikke langt fra hodet. Her står de og stråler hele natten. Her er vel "facepalm" den naturlige reaksjonen, da det er åpenbart at noen ikke forstår forskjellen på et elektromagnetisk (pulserende) felt og et statisk magnetfelt fra f.eks. neodym-magneten i en høyttaler.
Yme Skrevet 9. februar 2013 #20 Skrevet 9. februar 2013 (endret) Det kalles nocebo-effekten. Nei, da må du lese litt mer om hva en nocebo-effekt er, i tillegg til at du må vite mer om hva jeg opplever rundt dette før du kan uttale deg på den måten. Det var mye riktig faktaopplysning på den siden, f.eks. at man må nærmere enn 70 meter fra den mest ekstreme høyspentkabelen (430 kV) for å komme i nærheten av den anbefalte grenseverdien på 400 nT (som ser ut til å være tatt ut av luften) for magnetfelt, og at varmekablene på badet har et magnetfelt som får disse høyspentkablene til å fremstå som de rene bagateller. Her er vel "facepalm" den naturlige reaksjonen, da det er åpenbart at noen ikke forstår forskjellen på et elektromagnetisk (pulserende) felt og et statisk magnetfelt fra f.eks. neodym-magneten i en høyttaler. Det kan godt stemme det du sier, men det var den delen om stasjonene vi snakka om jeg sikta til. Jeg så ikke på resten av det som sto der, og jeg har ikke noe greie på forskjellen mellom elektromagnetisk felt og et statisk magnetfelt, så jeg har ikke noe grunnlag til å bedømme om det stemmer eller ikke... Jeg stoler på deg når du sier at det var teit. Endret 9. februar 2013 av Yme
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå