Gå til innhold

leietaker er responderer ikke, hvilke rettigheter har jeg som utleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver under på denne. Det høres ut som om hun sliter skikkelig, og at hun er helt alene. Vær så snill og vær vennlige, kanskje til og med hjelpe henne ut med barnepass og eventuelt med å finne en jobb (om hun kan jobbe).

Dette er ikke noe du MÅ gjøre, men jeg syns det er viktig å ta vare på hverandre i denne verden :)

Hjelpe meg! Hvorfor skal TS stille opp vente med husleie og hjelpe med å finne jobb, passe barn for henne????

Det er lett å skylde på å være i en vanskelig situasjon. Mange kan være det. De fleste av oss sørger for å ikke havne i en vanskelig situasjon, og når noe oppstår sørger vi for å løse problemene i stedet for å ligge andre til byrde.

Dessverre er det slik at utleiere er så godt som rettsløse her.

I andre tilfeller, hvor noen ikke betaler for en vare eller tjeneste, er det en adskillig enklere prosess å kreve det utestående eller avbryte forholdet.

Leietagere har for høy beskyttelse. Det vet også vi som er naboer til leietagere som gir blaffen i sine naboer.

Anonym poster: 3b18508f1dcf53551b95b67f408f5612

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skriver under på denne. Det høres ut som om hun sliter skikkelig, og at hun er helt alene. Vær så snill og vær vennlige, kanskje til og med hjelpe henne ut med barnepass og eventuelt med å finne en jobb (om hun kan jobbe).

Dette er ikke noe du MÅ gjøre, men jeg syns det er viktig å ta vare på hverandre i denne verden :)

Jeg har dessverre ikke mulighet til å sitte barnevakt for henne da jeg har to småbarn selv, og jeg synes vi har gjort nok for henne, vi har latt henne slippe depositum og betalt strøm regningen hennes de månedene hun ikke har råd, av hensyn til barna. Når det gjelder jobb, har jeg foreslått henne til mine venner som eier en restaurant, men dette takket hun selv nei til.

Ts

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har hørt. Her er TS snill og dropper depositum og godtar både sen betaling og lav betaling for å være snill med en alenemor. Og når hun da har havnet i en situasjon hvor vedkommende ikke betaler for seg i det hele tatt og ikke er å få tak i - og ei heller tar kontakt selv med leietaker - så er svaret TS får at hun må gi ENDA mer, og helst være en støttekontakt for alenemoren.

Dette høres for meg ut som fullstendig galskap, og stakkarsligjøring av en alenemor. Ja, det kan være at hun sliter og kunne trengt hjelp, men for meg er minstekravet i en slik situasjon at man går til leietaker og forklarer situasjonen, ikke at man ikke gir lyd fra seg og er umulig og få tak i, og på det skal TS svare med å gjøre enda mer.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at man ikke skal leie ut til alenemødre: dette er helt forkastelig! Hvor skal alenemødre leie? Når ingen leier ut til dem. Og til opplysning leide jeg ut til en alenemor, før denne leietakeren, hun var ryddig og svært imøtekommende og betalte alltid i tide. Men alle mennesker er ikke like desverre.

Ts

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke mulighet til å sitte barnevakt for henne da jeg har to småbarn selv, og jeg synes vi har gjort nok for henne, vi har latt henne slippe depositum og betalt strøm regningen hennes de månedene hun ikke har råd, av hensyn til barna. Når det gjelder jobb, har jeg foreslått henne til mine venner som eier en restaurant, men dette takket hun selv nei til.

Ts

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

Det finnes noe som heter Egeninkasso.

Beklager ts, men du lar deg utnytte. Du har droppet depositum, du har betalt strømregningen, du har til og med prøvd å skaffe kjerringa jobb. Med mindre hun har daua så driver hun og utnytter deg til det fulle. Hun har unger ja, stakkars unger som bor med en sånn uansvarlig drittkjerring som ikke en gang betaler regningene sine eller vil ha en jobb.

Kjør på med purringer, namsmannen, egeninkasso, dundre på døra til alle døgnets tider, ring politiet for å sjekke om kjerringa er i live osv. Desto fortere du begynner, desto fortere kan dette ende, og dette kan ta LANG tid.

Anonym poster: 551b92a1e7451f434841d27dbcc4cc6d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har hørt. Her er TS snill og dropper depositum og godtar både sen betaling og lav betaling for å være snill med en alenemor. Og når hun da har havnet i en situasjon hvor vedkommende ikke betaler for seg i det hele tatt og ikke er å få tak i - og ei heller tar kontakt selv med leietaker - så er svaret TS får at hun må gi ENDA mer, og helst være en støttekontakt for alenemoren.

Dette høres for meg ut som fullstendig galskap, og stakkarsligjøring av en alenemor. Ja, det kan være at hun sliter og kunne trengt hjelp, men for meg er minstekravet i en slik situasjon at man går til leietaker og forklarer situasjonen, ikke at man ikke gir lyd fra seg og er umulig og få tak i, og på det skal TS svare med å gjøre enda mer.

Som aleneforsørger får jeg vondt inni meg av at TS har stilt opp så mye og ikke får noe igjen for det. Blir provosert av den holdningen slike episoder er med på å spre om aleneforsørgere. Vi er mange som gjør alt for å slippe å havne i de situasjonene tråden handler om, men slike som TS sin leietaker er med på å ødelegge for oss =\

Anonym poster: 0056741a28a96f0cbd934267753bd51d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som aleneforsørger får jeg vondt inni meg av at TS har stilt opp så mye og ikke får noe igjen for det. Blir provosert av den holdningen slike episoder er med på å spre om aleneforsørgere. Vi er mange som gjør alt for å slippe å havne i de situasjonene tråden handler om, men slike som TS sin leietaker er med på å ødelegge for oss =\

Anonym poster: 0056741a28a96f0cbd934267753bd51d

Drit i det, hvis mennesker som leier ut har noe som helst IQ så forstår de at alenemødre ikke er en gruppe der alle individer er helt jævla like og alle er like teite/ansvarsløs/osv, men ser an menneskene hver for seg.

Jeg kjenner alenemødre som er svin, og alenemødre som er rene helgener, alene med barn, står på, jobber seg hardt opp og frem, flotte mennesker. Som sagt, de er like forskjellige som alt annet i verden.

Anonym poster: 551b92a1e7451f434841d27dbcc4cc6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er altfor snill, TS! Jeg bor i borettslag og hva skjer hvis jeg ikke betaler lån og husleie? Tvangssalg! Skal jeg forvente at banken/borettslaget skal forstå at "jeg har ikke penger til å betale for meg, så det må dere bare finne dere i"?

Dersom ikke leietaker betaler hos oss kommer vi aldri i verden til å hjelpe h*n med noe. Det er på plass å klare å betale for seg, ellers får man flytte til et billigere sted eller hjem til foreldre/bekjente uansett alder!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter Egeninkasso.

Beklager ts, men du lar deg utnytte. Du har droppet depositum, du har betalt strømregningen, du har til og med prøvd å skaffe kjerringa jobb. Med mindre hun har daua så driver hun og utnytter deg til det fulle. Hun har unger ja, stakkars unger som bor med en sånn uansvarlig drittkjerring som ikke en gang betaler regningene sine eller vil ha en jobb.

Kjør på med purringer, namsmannen, egeninkasso, dundre på døra til alle døgnets tider, ring politiet for å sjekke om kjerringa er i live osv. Desto fortere du begynner, desto fortere kan dette ende, og dette kan ta LANG tid.

Anonym poster: 551b92a1e7451f434841d27dbcc4cc6d

Jeg er helt enig.

TS, du har allerede til de grader latt deg utnytte. Du har unnlatt å kreve depostum, unnlatt å kreve dekning av strømregning og forsøkt å skaffe henne jobb!

Beklager, med alle disse opplysningene mener jeg har du invitert til denne stuasjonen selv. (Dette virker så naivt at jeg nærmest lurer på om det er nok en trolletråd!)

Anonym poster: 3b18508f1dcf53551b95b67f408f5612

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes at du burde slappe av. Du sier at hun er en aleneforsørger og livet er ikke akkurat lett. Vær så snill og ikke vær en utleier som bare bryr seg om penger hele tiden. Jeg syntes du burde skrive et brev til henne og forklar at det ikke er noe problem at hun er forsinket 1-2 uker, men at hun må si ifra osv. Legg den i postkasse eller ved inngangen.

Anonym poster: 9f56df69806d094ed02224f247f818d3

Slike svar irriterer meg. Ikke vær en utleier som bare bryr seg om penger, skriver du.

Nå er ts i stand til å vente på pengene en stund,men alle har det ikke sli.

Mange har hus med utleiedel. Det er en inntekt som er iberegnet banklånet. Lånet skal inn hver med. Hva tror du skjer med eier,når banken ikke får pengene sine hver mnd? tror du huseier kan drive å forskuddtere til banken for leietaker? har du eks 6000 ekstyra utbetalt hver mnd som du kan gi banken i tilegg ? tydeligvis er du en som ikke eier hus,men syns utleier er grådig.

jeg har iallefall ikke ekstra penger hver mnd. Mange leitakere ser ikke problemet at de er sene hver mnd,eller ikke betaler. At eier får ekstra renteutgifter i tilegg osv. Skjerp deg

Anonym poster: dc32bcb72fccb1e20ddf527a2c26c4fd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Syns ikke man er slem ved å kreve inn penger som ikke blir betalt.

Jeg kan ikke gå på butikken og ta med meg varer for så å fortelle personen i kassa at de får vente med betalingen fordi jeg ikke har penger.

På samme måte så kan jeg heller ikke leie en leilighet og forvente å bli dullet med om jeg ikke kan betale.

Endret av Funky Punk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de pengene går til leie her jeg bor nå. Lånet betaler jeg av lønna mi.

Anonym poster: eb58a39fc50b60470d165e07a918d68f

Men det spiller da ingen rolle nøyaktig hvilke penger du bruker, poenget er at du leier ut fordi du tjener på det, ikke for å være snill. Da hadde husleia vært gratis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kommer til å kaste ut leietaker er det like lett om det er en enslig forsørger eller et voksent par. Reglene er de samme for alle. Det er faktisk ikke egne regler for enslige forsørgere selv om en del ser ut til å tro det.

Anonym poster: 534aa306d18de0ab423d7f46b7e92de7

Det er ikke rart folk sitter igjen med det inntrykket år saker som dette kommer i nyhetene.

http://www.h-avis.no/nyheter/makteslose-mot-leieboer-1.6205641

Her kan leietaker ture frem som h*n vil fordi det er uheldig for ungen å skifte skolekrets.

Jeg for min del ønsker heller ikke å leie ut til aleneforeldre. Det er sikkert mange som kommer til å skrive rasende innlegg mot meg nå, men jeg tar ikke sjansen på å bli sittende med skjegget i postkassa.

Anonym poster: afbcbbe61641f4d3111a6fb6554962f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart folk sitter igjen med det inntrykket år saker som dette kommer i nyhetene.

http://www.h-avis.no/nyheter/makteslose-mot-leieboer-1.6205641

Her kan leietaker ture frem som h*n vil fordi det er uheldig for ungen å skifte skolekrets.

Jeg for min del ønsker heller ikke å leie ut til aleneforeldre. Det er sikkert mange som kommer til å skrive rasende innlegg mot meg nå, men jeg tar ikke sjansen på å bli sittende med skjegget i postkassa.

Anonym poster: afbcbbe61641f4d3111a6fb6554962f5

Det var direkte hårreisende å lese den artikkelen. Heldigvis har vår leietaker kontrakt kun frem til sommeren, og hun får ikke fornyet den.

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, artikkelen er hårreisende, nesten så jeg tror det er en aprilspøk. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er mulig.

Håper leieboeren din flytter frivillig når kontrakten går ut.

Anonym poster: afbcbbe61641f4d3111a6fb6554962f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har vi bestemt oss, vi går til politiet i morgen og deretter kontakter vi namsmannen. Dette har gått for langt, hun kan ikke fortsette å utnytte oss på den måten.

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Hvorfor skal TS stille opp vente med husleie og hjelpe med å finne jobb, passe barn for henne????

Det er lett å skylde på å være i en vanskelig situasjon. Mange kan være det. De fleste av oss sørger for å ikke havne i en vanskelig situasjon, og når noe oppstår sørger vi for å løse problemene i stedet for å ligge andre til byrde.

Dessverre er det slik at utleiere er så godt som rettsløse her.

I andre tilfeller, hvor noen ikke betaler for en vare eller tjeneste, er det en adskillig enklere prosess å kreve det utestående eller avbryte forholdet.

Leietagere har for høy beskyttelse. Det vet også vi som er naboer til leietagere som gir blaffen i sine naboer.

Anonym poster: 3b18508f1dcf53551b95b67f408f5612

Det er ingen lover som sier man må, jeg bare mener det er det riktige å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke mulighet til å sitte barnevakt for henne da jeg har to småbarn selv, og jeg synes vi har gjort nok for henne, vi har latt henne slippe depositum og betalt strøm regningen hennes de månedene hun ikke har råd, av hensyn til barna. Når det gjelder jobb, har jeg foreslått henne til mine venner som eier en restaurant, men dette takket hun selv nei til.

Ts

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

Ah, okey. Høres ut som om dere har hatt en vennlig tone mot henne allerede.

Men uansett hva dere finner på å gjøre, hold den tonen :) For hennes og barnas skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi bestemt oss, vi går til politiet i morgen og deretter kontakter vi namsmannen. Dette har gått for langt, hun kan ikke fortsette å utnytte oss på den måten.

Anonym poster: 4c4315fe1ff84a54d96d66d9b4f58ba4

Politiet kan ikke gjøre noe, og namsmannen kommer til å be om bevis på manglende husleieR (i flertall, ja), samt purringer dere har sendt.

Men lykke til!

Anonym poster: 966cff1cd8fd28a011dd95ecba20a941

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...