Gå til innhold

Hvor i Østfold (evt Akershus) er det best å bo?


Outdoor

Anbefalte innlegg

Ville ikke gått for Moss om du skal ha en datter i 17års alderen som flytter etter etterhvert. Ungdomsmiljøet der er veldig preget av dop. Da ville jeg heller gått for Son, det er jo et lite tettsted på kysten med kort vei til Oslo.

Ellers er Halden veldig koselig også!

Anonym poster: 0844830d29323e6d2e5592e1bd44dc35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke gått for Moss om du skal ha en datter i 17års alderen som flytter etter etterhvert. Ungdomsmiljøet der er veldig preget av dop. Da ville jeg heller gått for Son, det er jo et lite tettsted på kysten med kort vei til Oslo.

Ellers er Halden veldig koselig også!

Anonym poster: 0844830d29323e6d2e5592e1bd44dc35

Mye mindre dopmiljø i Son..NOT. Oppvokst der..og det er ille. Hører at det er værre nå. Det er generelt mye dop i Follo og Østfold og hele østlandet.

Anonym poster: 336e79922e9ed0547ddb50c55284921a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Halmstad (i Rygge)?

Bodde der i 6 år. Nå bor jeg rett på grensa mellom Rygge og Moss (Øreåsen). For øvrig fint her også.

Men Moss sentrum er tragisk. Må være den dølleste byen i Norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mindre dopmiljø i Son..NOT. Oppvokst der..og det er ille. Hører at det er værre nå. Det er generelt mye dop i Follo og Østfold og hele østlandet.

Anonym poster: 336e79922e9ed0547ddb50c55284921a

Det er mye i Vestby hvertfall, men er det like ille i Son? Kjenner mange i Son som bor der nå og har unger i tenårene der nå, og de har ikke noe problemer med dop og kjenner ingen i omegn som har problemer med det heller. Så trodde det hadde roet seg der hvertfall? :klo: Ikke vet jeg.

TS, jeg synes du skal gå for Fredrikstad om du synes det virker tiltalende. Det er veldig fint der nede hvis du unngår disse stedene: Torsnes, Torp, Årum, Ørmen. :P Folk er kanskje litt vanskelig å komme inn på der nede, men det er bare å være åpen så ordner det seg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dop fins det overalt, både på store og små plasser. I min kommune med rett over 2000 innbyggere er det til tider et problem, og det samme har de fleste andre kommuner over hele landet - det er ikke bare like synlig for alle. Dattra mi skal gå siste året på vg.skole "hjemme" før hun kommer sørover, og da blir det høyskole, evt jobb ett år på ho.

Har fått med meg at det er enkelte plasser i Fredrikstad (som alle andre byer) at det er enkelte steder en bør styre unna å bo, beror jo også noe på hvem man spør. Jeg har tenkt å leie første tiden slik at jeg blir kjent med byen og området rundt, og ser hvor jeg kan tenke meg å bo og har tid å finne bra hus.

Noen er opptatt av at der og der er det vanskelig å komme i kontakt med folk - men jeg skal ikke henge meg opp i det, tror heller det blir hva en gjør det til selv også. Har tenkt at en blir kjent med folk gjennom jobb, viktig å finne fritidsaktiviteter osv osv. Nordpå har nå også sine steder der det sies det er vanskelig å bli kjent med folk - at det er kun de som er tilflyttere som får kontakt med hverandre, men som sagt er vel hva en gjør det til selv også.

For meg er vel de fleste byene sørpå "storbyer" :danse: Her jeg bor nå er jeg vant å kjøre over en time til en by på 15.000 innbyggere, og to og en halv time til Tromsø :) Tror det hele blir spennende, lærerikt og blir å gå fint. Eneste jeg tenker på er om jeg skal tørre leie leilighet/hus "usett" (kun ut fra bilder og ord fra husvert), eller om jeg må leie meg inn på en camping en periode for å finne boplass. Gleder meg uansett, jeg :)

Tusen takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et ord for Saltnes i Råde, jeg da. "Bygda mellom byene"; 20 min. til Moss eller Fredrikstad. Ligger ved fjorden. 10 min. bil til togstasjonen. 15 min. til Rygge flyplass (merker ikke flyene her).

Anonym poster: 87aae09856622e13c7dfda0fd240954b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar nok heller ca 1time og 45min til 2 timer fra Fredrikstad til Gardermoen.

Endret av Britt Banditt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, pussig, for vi kjørte på en time og fem minutter til Gardermoen. Kanskje jeg hadde en steiki bra sjåfør, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, pussig, for vi kjørte på en time og fem minutter til Gardermoen. Kanskje jeg hadde en steiki bra sjåfør, da :)

Tror det stemmer ganske greit. Vi har brukt 20-25 minutter fra Ski til Gardermoen og bruker 40-45 minutter til Fredrikstad da. :) Det er jo motorvei omtrent hele veien så det er jo ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det stemmer ganske greit. Vi har brukt 20-25 minutter fra Ski til Gardermoen og bruker 40-45 minutter til Fredrikstad da. :) Det er jo motorvei omtrent hele veien så det er jo ikke noe problem!

Hm, jeg brukte 15 min fra Skedsmokorset til Gardermoen, og det er jo et stykke fra Skedsmokorset til Ski? Tar jo brått et kvarter fra Skedsmo til Oslo også. Finnes det nye motorveier gjennom noen skogsholt jeg ikke er klar over? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad - Oslo tar en drøy time dersom det ikke er mye trafikk. Vi bruker ca 40 minutter fra nord i Oslo til Gardermoen. Folk jeg kjenner som kjører Fredrikstad - Gardermoen pleier å beregne to timer. At noen har greid det på halvparten, stiller jeg meg litt tvilende til...

Anonym poster: 2e61a2f8e12ca567c553b1871c688800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg brukte 15 min fra Skedsmokorset til Gardermoen, og det er jo et stykke fra Skedsmokorset til Ski? Tar jo brått et kvarter fra Skedsmo til Oslo også. Finnes det nye motorveier gjennom noen skogsholt jeg ikke er klar over? :ler:

Ja, men de ligger jo på litt forskjellig plass ift Oslo? :P Ski grenser jo til Oslo på E6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, alle sammen :blomst: Vurderte en liten stund "indre" Akershus, men jeg vil være i/nær en større by. Eks fra Fredrikstad tar det en time å kjøre til Gardermoen, og det er veldig overkommelig for meg, skal ikke dit hver uke - og dessuten er jeg vant til å kjøre enda lengre her oppe for å komme til flyplassen. Og; når jeg først flytter 160 mil (og vel så det) hjemmefra, og akkurat nå bor på en veldig liten plass - er det nok byen som lokker igjen. Og der nede kan jeg bo rimelig landlig, og likevel være veldig nært en stor by.

På Romerike kjører man til Oslo på en halvtime (+/- avhengig av hvor på Romerike). Det er Oslo som er "byen", og til daglige gjøremål har man mindre byer som Lillestrøm og Jessheim i tillegg til kjøpesentrene i Lørenskog og Strømmen. Hele Romerike er veldig nært ALT som er sentralt i Norge (de fleste av landets største kjøpesentre, Norges hovedflyplass og kort vei til hovedstaden). Likevel er mesteparten av Romerike veldig landlig. Romerike har i min mening den perfekte kombinasjonen av på landet, og med kort vei til resten av verden :)

Det er ikke uten grunn at så mange flytter dit :)

Anonym poster: 5629f312eeff65929c4515fb015c8856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de ligger jo på litt forskjellig plass ift Oslo? :P Ski grenser jo til Oslo på E6.

Ja, men Skedsmokorset grenser jo til Oslo på E6 også, og det langt nærmere Gardermoen enn Ski, så derfor jeg ikke får det til å stemme. Skedsmokorset grenser jo helt nord, mens Ski grenser helt sør. Det er nesten 3 mil fra Skedsmo til Gardermoen. Det skal være 8 mil fra Ski til Gardermoen, det er helt umulig å kjøre en sånn avstand på 20-25 minutter. Fredrikstad - Gardermoen er ca 14 mil, ca det samme som Larvik - Oslo. Jeg kjører ofte sistnevnte strekning, og det tar 2 timer med normal trafikk på E-18.

Men samme det, er jo ikke hvor lang tid det tar til Gardermoen som er diskusjonen uansett. :)

Neida, men avstander er jo et tema i tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, da har jeg valgt rett da - ifht Fredrikstadområdet; ei time til Gardermoen. I Vestfold må jeg "langt" sør for å finne overkommelige bopriser, og det igjen gjør at det blir lengre unna Gardermoen. Innlandet av Akershus har jeg slått fra meg - må være nærmere havet :) E6 er rask å kjøre fra Gmoen til Fstad, ingen større steder en må innom - går rake veien i omtrent samme tempo hele strekninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da har jeg valgt rett da - ifht Fredrikstadområdet; ei time til Gardermoen. I Vestfold må jeg "langt" sør for å finne overkommelige bopriser, og det igjen gjør at det blir lengre unna Gardermoen. Innlandet av Akershus har jeg slått fra meg - må være nærmere havet :) E6 er rask å kjøre fra Gmoen til Fstad, ingen større steder en må innom - går rake veien i omtrent samme tempo hele strekninga.

Jeg klarer ikke å forstå at det er mulig å kjøre Fredrikstad - Gardermoen på 1 time. Jeg kjørte Oslo - Halden på drøyt 1,5 time, da gikk det veldig radig. Jeg ville vel da tro at man bør trenge tisvarende for å kjøre Fredrikstad - Gardermoen? Nå er jo ikke 1,5 time langt heller :)

Det går veldig kjapt å kjøre E-18 også skal jeg si deg :ler:

Jeg skjønner egentlig ikke at du må langt sør i Vestfold for at prisene skal være overkommelig. Egentlig er det motsatt ;)

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; KAN DERE FORTELLE LITT OM KLIMAET? Som f.eks. mye/lenge snø om vinteren, når begynner det å bli vår, når setter dere ut sommerblomster, høsten osv. Setter pris på svar :) Her jeg bor nå kan jeg i beste fall sette ut noen sommerblomster i mai (men helst i krukker så jeg kan ta de inn om det skulle bli kaldt), planter i blomsterbed gjør vi i begynnelsen av juni en gang. Sommeren kan av og til være fin, men det er aldri temperatur til å sitte ute om kvelden uten tykk jakke. Blir fort kaldt når sola går ned. Eneste fordelen er at akkurat her jeg har huset, har jeg sola inn stuevinduet stort sett hele døgnet (er borte en liten time midt på sommeren) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da har jeg valgt rett da - ifht Fredrikstadområdet; ei time til Gardermoen. I Vestfold må jeg "langt" sør for å finne overkommelige bopriser, og det igjen gjør at det blir lengre unna Gardermoen. Innlandet av Akershus har jeg slått fra meg - må være nærmere havet :) E6 er rask å kjøre fra Gmoen til Fstad, ingen større steder en må innom - går rake veien i omtrent samme tempo hele strekninga.

Anonym poster: 2e61a2f8e12ca567c553b1871c688800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...