Gå til innhold

jeg er ikke blærete selv om jeg har mye penger!!!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

jeg er det store samtaleemnet på stedet der jeg bor! og dette på grunn av hva jeg kjøper og hva jeg eier. jeg skal innrømme at jeg liker å handle klær, fine biler og pene ting til hjemmet mitt. Jeg elsker å svømme, så det var naturlig for meg å bygge det i hagen siden jeg har råd til det. jeg liker å dra på ferie med masse venner og kose oss skikkelig. men jeg er ikke blærete fordet! når jeg har mye penger, så hvorfor ikke bruke det på meg selv og de jeg er glad i?'

jeg ser ikke ned på andre, har flest venner som ikke er rike, og jeg har ikke for vane å snakke om rikdommen min eller skryte. når jeg blir kjent med nye folk får de alltid sjokk når de kommer hjem til meg, fordi jeg aldri har fortalt noe om rikdommen min. Likevel mener mange, eller de fleste der jeg bor, at jeg er blærete. ingen vil bli kjent med meg, og ingen hilser på meg! jeg hilser alltid på de, og vil gjerne bli kjent med de men de vil ikke ha noe med meg å gjøre!

selv om jeg bor fint og kler meg fint, så betyr ikke det at jeg er blærete!

lei av at så mange dømmer meg! heldigvis har jeg veldig mange gode venner, men kunne ønske at jeg kunne bli en del av nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janteloven det vet du... nei, nyt det du og hev deg over småligheten folk rundt deg viser. Det er rett og slett misunnelse, som er sterkere enn noe annet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er angrepet av både Janteloven vår og gode mengder god gammeldags misunnelse.

Har ikke noen gode råd egentlig, tror ikke det er stort du kan gjøre, annet enn å flytte til et nabolag med "likesinnede"/noen som ikke føler seg mindreverdige av ditt pengebruk...

Om du klarer å komme innenfor hos en av naboene kan kanskje det hjelpe med generelt innpass også?

Jeg har et vennepar som også har "masse penger", men som er helt normale mennesker allikevel. Dog kan det være problematisk at de vil "bruke de på venner" som oss, fordi jeg føler det skaper en skjevhet i forholdet om de spanderer flotte ting på oss og vi ikke kan gjøre gjengjeld. Syns også de er vanskelige å reise på ferie med, fordi de har råd til ting vi ikke har råd til. Men jeg vet at dette ligger hos meg og ikke er deres skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelsen er som kjent sterkere enn kjønnsdriften her i janteland..

Hev deg over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du låne meg 100 spenn? :sjarmor:

Kos deg med pengene dine du, og blås i hva andre sier.

De er bare misunnelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her lyser det misunnelse og jantelov, lang vei!!

Det er jo de som dømmer deg etter det ytre som er blærete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Skjønner problemstillingen veldig godt, sliter også med fordommer på grunnlag av økonomi.Jeg har nemlig ingen penger, men er veldig blærete, og folk ser ikke ut til å forstå dette.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen veldig godt, sliter også med fordommer på grunnlag av økonomi.Jeg har nemlig ingen penger, men er veldig blærete, og folk ser ikke ut til å forstå dette..  :ler:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er janteloven i prakis, det lei_. Desverre.

Men jeg lurer også på om folk rundt deg er usikre. De vet rett og slett ikke helt hvordan de skal oppføre seg rundt deg. Jeg tenker litt på den måten, i alle fall.

En venninne av meg er like gammel som meg, og hun jobber som lege. Hun tjener fett på det. Jeg synes jeg tjener helt greit, men julebonusen hennes utgjør omtrent hele årslønna mi. :o :ler: Litt morsomt også, da.

Ok, hun var på besøk hos meg sist helg. Jeg var litt "redd" for å vise henne det trange bøttekottet mitt, hun eier jo giga-leilighet, hytte, og en fet bil nå. Og hva har jeg til sammenligning? Jo en liten hybel i et kollektiv. :oops:

Det er jo en gammel venninne av meg, og HUN er jo den samme, likevel var jeg redd for at hun skulle se litt ned på meg på meg liksom, siden hun kan unne seg en god del luxus nå. (ikke det at hun gjorde det altså, så ned på meg, men jeg fryktet det likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk folk som bor bor på et lite sted (som det høres ut som du gjør) og har mye penger, må tenke litt over hva slags livsstil de fører og hvilke signaler de sender ut. Så sant de i det hele tatt bryr seg om hva folk mener, og det høres det jo ut som du gjør. Dere andre kan godt kalle det misunnelse eller jantelov eller hva dere vil. Sånn er det faktisk.

I tillegg, og nå kommer sosialisten i meg fram, lurer jeg på om du gir noen form for (økonomisk) støtte tilbake til lokalsamfunnet? Bortsett fra skatt, selvsagt. Jeg husker godt en familie der jeg kommer fra, som hadde mye penger og som "alle" visste hvem var. Men disse var vennlige, utadvendte og engasjerte mennesker, som var opptatt av lokalpolitikk og som også ga litt penger til velforeninger, idrettslag ol. Stort sett var de godt likt, selv om jeg hørte noen sure kommentarer der også. Jeg har generelt et inntrykk av at rike folk i Norge er ganske dårlige til å gi penger til gode formål, hva enn de måtte være. Men det er klart det er enkelt for meg å si, som ikke eier nåla i veggen.

Ellers håper jeg du klarer å kose deg og trives med din rikdom! Det ville jo være veldig synd om pengene gjorde deg ulykkelig på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Er du sikker på at naboene ikke liker deg fordi du har mer penger enn de har?

Og om så er tilfelle så kan det jo hende at de gjør det for å beskytte seg, din åpenbare rikdom får kanskje naboene til å føle seg fattigere?

Også kan det jo hende de faktisk syns det er urettferdig at du skal ha så utrolig mye penger, (som du ikke er redd for å flashe med i form av svømmebasseng, dyre klær, bil etc) mens de selv må spinke og spare?

Det kan hende de syns det er ubehagelig å bli kjent med deg fordi de er redd du vil synes at deres livsstil er ussel i forhold til din.

Det er jo også ofte slik at man oppsøker de man tror man har noe til felles med, og hvis du utstråler et fokus på materielle, luksuriøse ting kan det jo hende de ikke tror dere har så mye til felles? (og har dere det? Dine vaner, interesser og livsstil er jo tydeligvis ganske fjern fra dine naboers..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på små steder må jo også ha noe å prate om. De prater om hvilken bil som kjørte forbi isted, hva naboen har kjøpt seg, hva naboer gjør og har. Mange inkluderer også fordømming i dette, noe jeg mener er en beskyttelsesmekanisme. Som resultat av at du er et yndet samtaleobjekt har du vanskelig for å bli kjent med dem. For hvis de innlater seg med deg vil a) de kan ikke prate om deg med alle naboer (man slarver ikke om sine venner) B) den naboen vil bli et yndet samtaleobjekt, blir inkludert om praten om deg. Og det vil de jo ikke, det er ikke særlig gøy.

Det er janteloven. Du skal ikke stikke deg frem sier den. Enten må du slutte å flashe og leve som de andre, bare med stor bankkonto som ingen ser. Ellers må du akseptere det som kommer med å stikke seg ut. Jeg lurer også på som tenker snakket om, om ikke folk vil sette mer pris på deg hvis du engasjerer deg positivt i miljøet. Både med penger og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt enig med lei

jeg er også i samme situasjon som lei, jeg har svært god økonomi og liker å nyte livet når jeg kan. vi har også svømmebasseng i hagen og flere biler. grunnen er at jeg liker å svømme for å holde meg i form, og mannen min elsker raske biler. stedet vi bor er ikke så stort, men jeg ønsker å bo der siden jeg er oppvokst der.

naboene snakker om oss til stadighet, og er oppgitt av at vi bruker så masse penger. har overhørt at de tror det er for at vi vil vise oss fram. men dette er ikke tilfelle, vi vil bare ha det vi liker og gjøre det vi liker. når vi har mulighet til det, så ser ikke jeg noe galt i det. men den sjalusien og snakkingen bak ryggen vår plager oss jo. men jeg vil bo der vi bor, for jeg er følesmessig tilknyttet til dette stedet. og jeg vil ikke la være å kjøpe ting fordi naboene er sjalu.

og jeg er heller ikke blærete.

og til du som spurte lei om hun gjorde noe for lokalsamfunnet:

ofte føler man ikke for å gi penger til folk som ikke snakker med deg, selv om man har nok penger... men det blir ofte noe annet når man får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Jeg har en styrtrik kompis som instisere på å betale rubbel og bit når vi er ute, eller som kommer med ting jeg trenger hvis han får tin i at jeg er opprådd. Har snakket med ham om at han bør ikke gjøre dett fordi jeg er venn med ham fordi jeg liker ham sosialt og ikke fordi han er styrtrik og at han ikek bør komme med ting, tang og sånt, men han kikket bare på meg og så sa han; det jeg bruker på deg er ikke en ukes lommepenger en gang.....

Må få si at jeg er der for ham jeg også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...