Gå til innhold

Hva er kristedommen uten paulus brev?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ville kristendommen og Jesus kristus vært i dag dersom man hadde sett bort fra Paulus brev? Hva ville budskapet i det nye testamentet ha vært med tanke på jesu status?

Ønsker seriøse innspill fra et teologisk perspektiv og helst av de som har studert teologi.

Anonym poster: 75b9f41f325998349bfbe9b699c7f2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristendommen ville ikke eksistert uten Paulus brev.

Anonym poster: 61dbc8ef8628dcf0bc23be01595393a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik den skulle ha vært. Man hadde forsatt fulgt loven, slik Jesus sa; før skal himmel og jord forgå før en eneste prikk i loven skal forgå. (ikke straffen og dommene,for de opphevet jo Jesus med sitt offer på korset) man hadde ikke satt kvinner i andre rekke, Jesus likestilte kvinner og menn ved å velge ut Maria Magdalena som Apostlenes Apostel, og man hadde ikke gjort Paulus til en slags gud i stede for Jesus. Paulus opphevde jo loven, hans lære er jo stikk i strid med Jesus sin.

Jesus er først og fremst jødenes Messias, og han er en forlengelse av jødedommen. Vi må følge matreglen,gi tiende, elske hverandre,vende det andre kinnet til osv som det står i GT og NT, men vi har ikke lov å dømme,lyve,slå ihjel ect. Dommen hører Gud til,og ikke oss mennesker.

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ikke forstår. Hvis han aldri har møtt eller sett Jesus hvem er han da for å definere kristendommen og hvis han skal definere den kristene tro, er da berettiget den tittelen? Og hvorfor skal man 2000 år etter bruke hans skole som en fundament for kristendommen?

Anonym poster: 75b9f41f325998349bfbe9b699c7f2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ikke forstår. Hvis han aldri har møtt eller sett Jesus hvem er han da for å definere kristendommen og hvis han skal definere den kristene tro, er da berettiget den tittelen? Og hvorfor skal man 2000 år etter bruke hans skole som en fundament for kristendommen?

Anonym poster: 75b9f41f325998349bfbe9b699c7f2d6

Det er viktig og huske at på Paulus tid var det mange grener av kristendommen og at den eneste grunnen til at det er Paulus sin kristendomm som man følger i dag er fordi den ble stats religion i Romerriket.

Anonym poster: 61dbc8ef8628dcf0bc23be01595393a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ikke forstår. Hvis han aldri har møtt eller sett Jesus hvem er han da for å definere kristendommen og hvis han skal definere den kristene tro, er da berettiget den tittelen? Og hvorfor skal man 2000 år etter bruke hans skole som en fundament for kristendommen?

Anonym poster: 75b9f41f325998349bfbe9b699c7f2d6

Paulus fikk jo ett kall, han skulle fortelle verden om Jesu evangelie.

En teori er at han sporet av ,etterhvert som han ble mer og mer kjent. Kanskje den maktfølesen han kjente i dette ærende ,tok såpass over,at han begynte å forkynne sin egen religion istede.

Han sier jo flere ganger i løpet av brevene sine at de som hører han ,skal ha han, (Paulus) som forbilde,han sier ikke : Ha Jesus som forbilde.

Itillegg blander han inn mye av sine egne syn og meninger,inni mellom forkynnelsen av Jesus, slik at det kan se ut som det er fra Jesus,men egentlig fra Paulus. Han går også i rette med apostlene,som har fulgt Jesus i tykt og tynt. Noe som får meg hverfall til å løfte ett øyebryn eller to. Hvem er Paulus til å gå i rette med selve søylene i rundt Jesus?

Jeg personlig leser ikke Paulus lengre, for jeg får han ikke til å stemme overens med Jesus. Og når det blir konflikt mellom noe som står i Bibelen, hører jeg på Mesteren (Jesus), fremfor (den frafalne?) lærlingen (Paulus)

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristendommen ville ikke eksistert uten Paulus brev.

Anonym poster: 61dbc8ef8628dcf0bc23be01595393a8

Joda, det ville det, for ordet kristen kommer fra Navnet Kristus. Det betyr følger/disippel av Jesus Kristus.

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hele biblen var hellig for kristene, nå vet jeg ikke mye om den. Så jeg lærer.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva blir kristendommen da og hvordan ser du på Jesus?

Jesus er Guds sønn, og jeg følger fortsatt Hans lære,både den som står i GT og NT,slik jeg har skrevet lenger oppe her. Jesus dekket sin lære ganske bra i evangeliene, alt jeg tenger å vite står der.

Jeg skal følge loven (de ti bud, matregelen, loven om tienden ect),og jeg skal elske Gud, og alle mennesker(uavhengig av kjønn,farge,legning,venn eller fiende) som jeg elsker meg selv, For vi er alle Guds skapninger. Vi skal behandle hverandre med respekt og likeverd.

Slik som den gyldne regelen sier; vær mot andre,slik du vil andre skal være mot deg.

De som skaper fred,kan kalles Gud barn.

Det er enkelt å elske de, som elsker deg tilbake, det som virkelig er verdt noe, er å elske sine fiender. Slik blir det fred av. :)

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hele biblen var hellig for kristene, nå vet jeg ikke mye om den. Så jeg lærer.

Mange kristne følger bare NT(nye testamentet) og det er pga av Paulus sin lære.Han forenklet mye med sin lære, og sa at man ikke skulle følge Guds bud (loven), de gjaldt ikke mer, fordi Jesus hadde dødd for oss på korset.

Det er i strid med det Jesus sa .Man skal som kristen følge alle Guds regler. Både de i GT(gamle testamente) og i NT. Det eneste som står i GT som ikke gjelder lengre er straffene og dommene, for de tok Jesus på seg, slik at vi ikke kommer under dommen, om vi tror på Jesus,og følger Guds bud. Jesus kjøpte oss fri.

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Unskyld at jeg spør. Dette er nytt for meg. Jeg vet faktisk nesten ingenting om kristendomen. Men har han selv sagt at dommene heves etter hans død? Og at kristene ikke behøver å følge dem? hva med jødene? Var de og fritatt for disse påbudene fordi jesus tokk dem på seg? Så er det en ting jeg lurer på iforhold til Kristendommen. Var korsfestelsen forutsatt av Gud og var det planlagt som en del av hans tilstedeværelse på jorden for at straffene skulle oppheves? Var det hele meningen med hans tid på jorden?

Håper ikke at jeg fornærmer noen med mine spørsmål.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også lurer på er hva som er meningen med livet ihht kristen tro.

Hva er meningen med skapelsen av Engeler og Djinn inkl satanen og hva er meningen med skapelsen av menneske?

Hvorfor sendte Gud profeter i biblen.

Jeg ønsker ikke å diskutere iforhold til min tro da jeg respekterer deres tro. Ønsker bare å bli kjent med kristendommen siden vi lever sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Unskyld at jeg spør. Dette er nytt for meg. Jeg vet faktisk nesten ingenting om kristendomen. Men har han selv sagt at dommene heves etter hans død? Og at kristene ikke behøver å følge dem? hva med jødene? Var de og fritatt for disse påbudene fordi jesus tokk dem på seg? Så er det en ting jeg lurer på iforhold til Kristendommen. Var korsfestelsen forutsatt av Gud og var det planlagt som en del av hans tilstedeværelse på jorden for at straffene skulle oppheves? Var det hele meningen med hans tid på jorden?

Håper ikke at jeg fornærmer noen med mine spørsmål.

Det jeg også lurer på er hva som er meningen med livet ihht kristen tro.

Hva er meningen med skapelsen av Engeler og Djinn inkl satanen og hva er meningen med skapelsen av menneske?

Hvorfor sendte Gud profeter i biblen.

Jeg ønsker ikke å diskutere iforhold til min tro da jeg respekterer deres tro. Ønsker bare å bli kjent med kristendommen siden vi lever sammen.

For å lære må man spørre.. og/eller lese. :) Så jeg ser ingen grunn til at man skal blir fornærmet.

Men det er kanskje bedre om du leser Bibelen selv og danner deg ditt eget inntrykk,slik kan man diskutere bedre etterpå. For det er litt komplisert. En del jøder,ser ikke på Jesus som Messias, den frelseren som Gud skulle sende til jorden som det er profetert om i GT, de venter enda på sin Messias den dag i dag. Og disse jødene følger reglene i GT, som Gud ga til Moses.

De jødene som tok i mot Jesus som Messias,og som forkynnte Hans evangelie følger både GT og NT.

Så kom Paulus å forkynnte sitt budskap om Jesus, og det er her man er uenige, de fleste som kaller seg kristne, følger Paulus sin lære,men flere og flere kristne går nå bort fra Paulus sin lære, for de får det ikke til å stemme overens med Jesu og Guds ord i Bibelen.

Korsfestelsen og Jesu død var forutbestemt av Gud, Han skulle sende en som skulle frelse menneskene, ved å ta på seg syndene deres.Det gjorde Jesus da Han død på korset for oss.

I johannes 3.16 står det skrevet; for så høyt elsket Gud verden, at Han gav sin sønn ,den enbårne, slik at hver og en som tror på Han ,ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Hele grunnen til at Jesus kom var at vi skulle bli frelst gjennom troen på Han. Gjennom Jesus blod, frikjente Gud alle som tok i mot Han.

Gud sendte bl.a profeter til oss for å profetere om hva som skulle skje i fremtiden, for å gjøre mirakler,for å advare om menneskene om straff om de ikke vendte om fra ondskapen sin, om at Jesus skulle komme etc. Profetene var Guds mellommann til mennesker. Han talte til de gjennom de profetene han valgte ut. De fortalte om hva Guds vilje var.

Djevelen/satan var/er en av Guds sønner, men han ble kastet ned til jorden fordi han ville gjøre seg selv større enn Gud. Djevelen hadde navnet Lucifer,som betyr lysbæreren. Han var visstnok den første Gud skapte,og var den vakreste av vakre og nærmeste Gud. Men da han gjorde opprør ble han og en tredjedel av englene som fulgte han kastet ned på jorden. Det sies også at Lucifer nektet å bøye seg for mennesket,etter Gud hadde skapt det, fordi vi var leire,og han var av ild. Derfor hater han oss så veldig,og vil ta flest mulig av oss med seg i sitt fall. Han kalles derfor også fristeren,løgnens far, morder ect. Han står for alt som er ondt i denne verden.

Håper dette gir deg litt svar hvertfall,men jeg anbefaler deg å søke selv på dette,og lese.

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å lære må man spørre.. og/eller lese. :) Så jeg ser ingen grunn til at man skal blir fornærmet.

Men det er kanskje bedre om du leser Bibelen selv og danner deg ditt eget inntrykk,slik kan man diskutere bedre etterpå. For det er litt komplisert. En del jøder,ser ikke på Jesus som Messias, den frelseren som Gud skulle sende til jorden som det er profetert om i GT, de venter enda på sin Messias den dag i dag. Og disse jødene følger reglene i GT, som Gud ga til Moses.

De jødene som tok i mot Jesus som Messias,og som forkynnte Hans evangelie følger både GT og NT.

Så kom Paulus å forkynnte sitt budskap om Jesus, og det er her man er uenige, de fleste som kaller seg kristne, følger Paulus sin lære,men flere og flere kristne går nå bort fra Paulus sin lære, for de får det ikke til å stemme overens med Jesu og Guds ord i Bibelen.

Korsfestelsen og Jesu død var forutbestemt av Gud, Han skulle sende en som skulle frelse menneskene, ved å ta på seg syndene deres.Det gjorde Jesus da Han død på korset for oss.

I johannes 3.16 står det skrevet; for så høyt elsket Gud verden, at Han gav sin sønn ,den enbårne, slik at hver og en som tror på Han ,ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Hele grunnen til at Jesus kom var at vi skulle bli frelst gjennom troen på Han. Gjennom Jesus blod, frikjente Gud alle som tok i mot Han.

Gud sendte bl.a profeter til oss for å profetere om hva som skulle skje i fremtiden, for å gjøre mirakler,for å advare om menneskene om straff om de ikke vendte om fra ondskapen sin, om at Jesus skulle komme etc. Profetene var Guds mellommann til mennesker. Han talte til de gjennom de profetene han valgte ut. De fortalte om hva Guds vilje var.

Djevelen/satan var/er en av Guds sønner, men han ble kastet ned til jorden fordi han ville gjøre seg selv større enn Gud. Djevelen hadde navnet Lucifer,som betyr lysbæreren. Han var visstnok den første Gud skapte,og var den vakreste av vakre og nærmeste Gud. Men da han gjorde opprør ble han og en tredjedel av englene som fulgte han kastet ned på jorden. Det sies også at Lucifer nektet å bøye seg for mennesket,etter Gud hadde skapt det, fordi vi var leire,og han var av ild. Derfor hater han oss så veldig,og vil ta flest mulig av oss med seg i sitt fall. Han kalles derfor også fristeren,løgnens far, morder ect. Han står for alt som er ondt i denne verden.

Håper dette gir deg litt svar hvertfall,men jeg anbefaler deg å søke selv på dette,og lese.

Anonym poster: 9826bb29f2bfc80f5ba54173dbd77bdd

Tusen takk. Nå forstår jeg ting lit bedre . Den kunskapen jeg hadde om kristendommen var faktisk bare om ulikhetene i forhold til Koranen hva gjelder Jesus. Selv om vi har har samme beretting som du forteller ovenfor så er det alikevell en del skiller. Men dette var veldig lærerikt, Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville kristendommen og Jesus kristus vært i dag dersom man hadde sett bort fra Paulus brev? Hva ville budskapet i det nye testamentet ha vært med tanke på jesu status?

Ønsker seriøse innspill fra et teologisk perspektiv og helst av de som har studert teologi.

Anonym poster: 75b9f41f325998349bfbe9b699c7f2d6

Man ville ikke hatt samme kjennskap til utfordringer i de første kristne menighetene, og heller ikke så mye om kristen misjon i denne perioden. Man ville gått glipp av teologiske utgreielser og poetikk (kjærlighetens høysang, f eks).

Budskapet om Jesus ville naturligvis fortsatt være befestet i de fire evangeliene, i de "katolske" brevene (altså andre brev i NT enn Paulus sine - navnet har ingenting med den katolske kirke å gjøre, forresten) og Apostlenes gjerninger samt Åpenbaringen.

Mange tror på en myte som sier at Paulus endret kristendommen, men det er det ingen forskere som støtter opp om. Paulus var født jøde, han var en skriftlærd fariseer og en romersk borger med utdanning fra hellenistiske læresteder. Han maktet å gjøre kristendommen med dens jødiske preg forståelig for hedninger, og han utfordret de jødekristne på deres syn på hedninger som rituelt urene. Paulus' kanskje viktigste bidrag var å føye sammen hedningekristne og jødekristne til en enhet, fordi han som hellenistisk, skriftlærd jøde og romer kunne se saken fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...