Gå til innhold

Lære å snakke dialekt, tips og synspunkter


Gjest gjest47590

Anbefalte innlegg

Gjest Yellow Taxi

Finnes det noe type litteratur/cd'er for å lære spesifikke norske dialekter, av samme typen som det er mange av for fremmedspråk?

Jeg lurer også på om det er sosialt aksepter å prøve og snakke en "fremmed" dialekt? Ville du som snakker dialekt tatt det som en fornærmelse om en Oslo-fjott tydelig forsøkte seg på din dialekt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerner og planeter

Joda, men du skjønte sikkert hva jeg mener.

det gjorde eg, men viktig å påpeika. ikkje nødvendigvis til deg, men andre som vil kommentera.

og nei, eg hadde ikkje vorten fornerma om eit Oslofjott ville snakka mi dialekt ( har vanskar for å tru at nokon vil det eigentleg, sett bortifrå skodespelarar)

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville blitt direkte fornærma over at en "Oslo-fjott" prøvde seg på min dialekt, men jeg hadde nok ikke likt det noe særlig.. En ting er å prøve seg på slike typiske dialekt-setninger, typisk "hannjhonnj i bannj" på trøndersk osv.. Slikt er greit. Men om en person i nærheten av meg hadde gått inn for å kun snakke min dialekt ville jeg kanskje tolka det som herming av meg og min dialekt, noe som ikke ville slått positivt ut.. Nei, jeg synes folk skal snakke slik de lærte å prate, enten en er fra beste vestkant eller hardbarka nordlending, eller prater en av de andre flotte dialektene våre. Synes også folk skal prøve å holde på dialekten sin så godt det lar seg gjøre, men vet selv at det er vanskelig når en opplever gang på gang at andre ikke skjønner hva en sier pga stedbundne dialektord :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke sosialt akseptert og hvorfor i all verden vil du det?

Anonym poster: bf5340ab20e210abf6dd91964d34512d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil læra sunnmørsk kan du høyra på han Jon Hustad.

Skulle du ønske at du var sunnmøring?

Anonym poster: a08c8165feaf106f79471122892866ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kvifor skulle eg det?

Siden du er så glad i nynorsk.

Anonym poster: a08c8165feaf106f79471122892866ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikkje sett kva du vil syne, Youtuber er sperra av.

Anonym poster: 1ad4f12da1363f667cd8c88583a73a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør du meg, er det kun greit hvis du har flytta til et sted og etter hvert legger om til den lokale dialekten. Da trenger du heller ingen "lærer" (CD, bok, o.l.) - du har lokalbefolkninga. Men jeg tror det forutsetter at du har et godt språkøre, og du må mest sannsynlig belage deg på at folk hører at du ikke egentlig er derfra.

Dette gjøres jo stadig vekk av folk som flytter til f.eks. Oslo, så hvorfor skulle det ikke være greit å legge om fra f.eks. Oslo-dialekt til romsdalsk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Dette gjøres jo stadig vekk av folk som flytter til f.eks. Oslo, så hvorfor skulle det ikke være greit å legge om fra f.eks. Oslo-dialekt til romsdalsk?

Ikke sant! Men jeg klarer meg helt klart ikke ved å bare høre på lokalbefolkningen, jeg må ha en cd eller noe. Jeg klarer ikke en gang høre forskjell på dialektene. Altså jeg hører forskjell på Bergensk og Stavangersk, men alt nord for Trondheim høres ut som en nord-norsk suppe for meg. Tror det er et dårlig utgangspunt :fnise:

Nei, det er ikke sosialt akseptert og hvorfor i all verden vil du det?

Anonym poster: bf5340ab20e210abf6dd91964d34512d

For det første så syns jeg det er finere enn helt flat oslo-østfold dialekt. For det andre så er det ikke noe gøy om man flytter et sted og hele tiden bli spurt hvor man kommer fra og hva man gjør der :fnise: Skulle tro jeg var fra et helt annet land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi er fra Nordmøre, og mens hun jobbet på sykehjem, fikk hun en gang kommentaren Jeg skjønner ikke dere nordlendinger. Mitt råd er at du lærer deg de vanligste dialektordene og inkorporerer dem i språket ditt slik at du kan bruke dem og forstå dem. Ikke prøv å snakke dialekta; du vil uansett falle igjennom. Men dialekt er digg, selv når du ikke forstår et kløyva ord! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror som nevnt over at du bør ha et godt språkøre for å kunne lære en dialekt. Jeg kan opptil flere, men det er bare fordi jeg kjenner folk fra forskjellige steder. Det finnes noen lytteoppgaver til dialektanalyse i 3 kl på VGS, noe annet vet jeg ikke om. Dersom du har flyttet på deg og har godt spåkøre vil dialekten komme av seg selv.

Anonym poster: b7cabbf61f59ebfc1e548661b67bd96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sosialt akseptert og hvorfor i all verden vil du det?

Anonym poster: bf5340ab20e210abf6dd91964d34512d

Ok, så hvis ting ikke er sosiale akseptert, så burde en akseptere det og gjør det "alle" andre syns er riktig å foreta seg?

Jeg er født og oppvokst i Nord-Norge, men familien min er sørfra og snakker standard østnorsk, og det faller meg ganske naturlig å snakke den dialekten. Har ikke tall på hvor mange ganger folk har spurt meg hvorfor jeg snakker "oslodialekt" når jeg er fra Nord-Norge, og det er like irriterende hver gang. Så lenge jeg gjør meg forstått, så spiller det ingen rolle hvilken dialekt jeg snakker.

Anonym poster: 5966245ac593bce489952ef049a5dd86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

For det første så syns jeg det er finere enn helt flat oslo-østfold dialekt. For det andre så er det ikke noe gøy om man flytter et sted og hele tiden bli spurt hvor man kommer fra og hva man gjør der :fnise: Skulle tro jeg var fra et helt annet land.

Det blir jeg også spurt om, og det på et sted med mange tilflyttende studenter. Og særlig når jeg sier at jeg ikke skal studere. :fnise: "Hva i alle dager skal du gjøre her da, hvis du ikke studerer?!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg synes folk prøver seg på dialekter hele tiden...

Det finnes værtfall en bergensordbok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...