Gå til innhold

Finsk?


Solar-energy

Anbefalte innlegg

(Gode) grunner for å lære Finsk? :)

Har lyst til å kunne det, men kommer aldri helt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det bare er finner som kan det

Bare kinesisk som er vanskeligere og lære

Du får tilgang ( etterhvert ) til en utrolig kultur som er så nær og samtidig så fjern

Hvis du blir skikkelig god, så kan du: forstå estisk nogenlunde, lese tyrkiske nyheter med riktig uttalelse uten og fatte et ord;)

Hilsen finne 14 år i Norge ;)

Anonym poster: e9498f1cc46d33e67cb9d8f978208e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet på egenhånd med å lære meg finsk siden i fjor sommer, og kan forstå en del når jeg leser det. Som du AB over meg skriver, er det både nært og fjern samtidig, og der er også en grunn til at språket interesserer meg. Gramatikken er veldig annerledes, men nettopp derfor er det spennende.

Jeg har blant annet denne boka: Ymmärrän!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner lever sitt eget liv i øst........bortkasta å lære dette språket. De skulle ikke vært en del av Norden, men heller en del av Russland. Skjitfolk,

Anonym poster: 63eb7cacb1dc929d8e270d6c9a4c61ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er det nærmeste man kommer til Tolkiens alvespråk?

Fordi det høres fint ut?

Fordi du har lyst?

Det er riktig at Tolkien ble inspirert av finsk, men det betyr likevel ikke at man kan forstå alvespråk ved å kunne det. Han ble svært begeistret da han oppdaget finsk som skilte seg svært fra de språkene han kjente fra før. Tolkien beskrev finsk som ""entering a complete wine-cellar filled with bottles of an amazing wine of a kind and flavour never tasted before".

Grammatikken til alvespråket quenya ha et kasussystem som langt på vei likner det finske, men er i tillegg inspirert av latin. Kjenner man til den finske grammatikken, kan det også bli lettere å forstå grammatikken til quenya. Det finnes også en del enkeltord som er tydelig inspirert av finsk. For de spesielt interesserte som har lyst til å kan lese om sammenhengen mellom quenya og finsk The Finnicization of Quenya

Den mest åpenbare koblingen mellom Tolkiens verden og Finland, er via historien om Túrin Turambar som finnes i Silmarillion og Húrins barn (The Children of Húrin). Den er i stor grad en gjenfortelling av historen om Kullervo fra Kalevala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grunn for å lære finsk?

- hvis du elsker finsk godteri og is! :nigo:

Edit: Ja, også kunne lese finske bakeblogger, de er de eneste hvor jeg har funnet oppskrifter på kaker med salmiakklakris.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Tolkien ble inspirert av finsk, men det betyr likevel ikke at man kan forstå alvespråk ved å kunne det. Han ble svært begeistret da han oppdaget finsk som skilte seg svært fra de språkene han kjente fra før. Tolkien beskrev finsk som ""entering a complete wine-cellar filled with bottles of an amazing wine of a kind and flavour never tasted before".

Grammatikken til alvespråket quenya ha et kasussystem som langt på vei likner det finske, men er i tillegg inspirert av latin. Kjenner man til den finske grammatikken, kan det også bli lettere å forstå grammatikken til quenya. Det finnes også en del enkeltord som er tydelig inspirert av finsk. For de spesielt interesserte som har lyst til å kan lese om sammenhengen mellom quenya og finsk The Finnicization of Quenya

Den mest åpenbare koblingen mellom Tolkiens verden og Finland, er via historien om Túrin Turambar som finnes i Silmarillion og Húrins barn (The Children of Húrin). Den er i stor grad en gjenfortelling av historen om Kullervo fra Kalevala.

Joa, mente absolutt ikke at man dermed kunne alvespråk, og er nok kjent med koblingen :)

Men - finsk er utrolig pent språk å høre på, og jeg kan gjerne si at det høres ut som alvespråk for meg i alle fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst å lære meg finsk. Å spise Salmiakki, jeg tror jeg hadde likt den der isen. Ååååå så drikke masse Hartwall Jaffa Veriappelsiini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...