Thalassos Skrevet 3. februar 2013 #21 Del Skrevet 3. februar 2013 Pengar hev ikkje noko verd i seg sjølv. Du kann ikkje eta dei, ikkje drikka dei, ikkje klæda deg med dei. Du kunde hava lumma full av pengar, og svelta, tyrsta, frjosa i hel - um der ikkje var mat og drikka og klæde å få. Pengar er langt ifrå det største gode, ikkje det næst største heller. Men dei er eit stort gode for den som brukar dei vitugt. For pengar kann ein få alt, heiter det. - Nei, ein kann ikkje det. Ein kann kjøpa seg mat, men ikkje mathug, dropar, men ikkje helsa, mjuke senger, men ikkje svevn, lærdom, men ikkje vit, stas, men ikkje venleik, glans, men ikkje hygge, moro, men ikkje gleda, kameratar, men ikkje venskap, tenarar, men ikkje truskap, gråe hår, men ikkje æra, rolege dagar, men ikkje fred. Skalet av alle ting kann ein få for pengar. Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar fal. Arne Garborg. Man kan vel forsåvidt spise penger - ikke at det er så mye næring, men Uansett, penger KJØPER maten du spiser, væsken du får i deg, klærne du har på deg. Benekt det så mye du vil, men penger ER mye i dagens samfunn. Det er ytterst få ting du ikke får kjøpt for penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 3. februar 2013 #22 Del Skrevet 3. februar 2013 Ja. Nå? Skal vi starte en klubb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 3. februar 2013 #23 Del Skrevet 3. februar 2013 How you doin? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoken- Skrevet 3. februar 2013 #24 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg har gull og penger i bank. Cash har jeg ikke da det er så usivilisert. Hvem er det som bruker cash nå til dags, om vi ser bort fra svartarbeid og eldre mennesker? Adel av blod, har alltid god råd. Hva mer kan man ønske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #25 Del Skrevet 3. februar 2013 Sikker på at du skatter 44%? Husk at 44% marginalskatt blir noe ganske annet, hvilket det er normalt at folk med millionlønn har god kontroll på. Normal skatteprosent for 1,2 mill er et sted rundt 35%, da selvfølgelig avhengig av hvilke fradrag man har. Hvis du faktisk skatter 44% på den inntekten, så bør du absolutt ta deg råd til bistand på skatteplanlegging - det vil garantert betale seg tilbake flerfoldige ganger. Her er en artikkel som blant annet forteller litt om normal skatteprosent for ulike inntektsgrupper, så les her og føl deg snytt: http://www.minervane...att-etter-evne/. Det er alltid like gøy når du prøver å virke smartere enn du er. Bare slutt å uttale deg om ting du tydeligvis IKKE har peiling på. Anonym poster: 2194a6644184be3cbd91691170c94f90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 3. februar 2013 #26 Del Skrevet 3. februar 2013 Det er alltid like gøy når du prøver å virke smartere enn du er. Bare slutt å uttale deg om ting du tydeligvis IKKE har peiling på. Jaha, O store anonyme orakel, hva er det jeg ikke har peiling på? I stedet for å spre rundt deg med anonymt oppgulp, så kan du vel da heller bidra med å dele av din voldvomme visdom. Du trenger for øvrig ikke lese mange innlegg før du oppdager at skatt er noe mange har misforstått grovt, og ikke minst er det mange som tror at prosenttallet på del to av skattekortet er det de betaler i skatt. Det blir også feil å regne på hvor mye skattetrekk man har i en normal måned, for hvis man får mye tilbake eller en stor smell, så har jo det faste skattetrekket vært feil. Og ja, jeg synes faktisk det er fint om flere får litt mer innsikt i hvordan skatt fungerer. Jeg synes nok også ar vi betaler hysterisk mye skatt her i landet, men sannheten er jo at de fleste har en lavere skatteprosent enn de selv tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fleecejakke Skrevet 3. februar 2013 #27 Del Skrevet 3. februar 2013 2.1 i inntekt og 13 mill på bok. Holder det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 3. februar 2013 #28 Del Skrevet 3. februar 2013 Noen som vil dele med en fattig stakkar, ærede rike mennesker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #29 Del Skrevet 3. februar 2013 Hvorfor følte du for å lage en tråd her for å finne andre rike mennesker?? Hva var målet? Bare å skryte? Anonym poster: 83b78bbfcd6f778a92f030042a3c57b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 3. februar 2013 #30 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Ja, jeg har forsøkt å finne oppdaterte data på dette, og ettersom du åpenbart vet med sikkerhet at disse tallene ikke lenger stemmer, så gleder jeg med stort til å få dokumentasjon på hvor landet ligger i dag. Flott om du også kan fortelle hva fasiten egentlig skulle ha vært i 2010. Det er jo bare å taste tall inn i en enkel skattekalkulator, det. Eller sette opp regneark selv. Trygdeavgift 7,8 %, personfradrag 47150 og minstefradrag 36 % men inntil 81300, og så toppskatten, da. Vær så god, tok meg bryet, greit å få frisket opp litt kunnskaper: http://bildr.no/view/1383311 Linken din fra 2010 tar kanskje hensyn til gjennomsnittlig fradrag utover minste- og personfradrag, derfor blir i så fall prosentsatsene lavere der. Endret 3. februar 2013 av Leifern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #31 Del Skrevet 3. februar 2013 så heldig jeg har bare 136,43 øret på kontoen min .. men heldigvis så har jeg mat bordet og sønnen min trenger ikke noe Anonym poster: 43b5e4c71cba83563e61323a9c239652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #32 Del Skrevet 3. februar 2013 Hvorfor følte du for å lage en tråd her for å finne andre rike mennesker?? Hva var målet? Bare å skryte? Anonym poster: 83b78bbfcd6f778a92f030042a3c57b7 Hvorfor skal man alltid holde kjeft om man har det bra, har fått noe fint, tjener litt mer enn andre osv ? Hadde det vært en tråd som het " For oss med dårlig råd" så hadde det vært helt greit.. men andre veien er bare dumt, egoistisk og skrytete ? Er faktisk litt lei av å alltid holde kjeft jeg. Er det en tråd om "Hvor mye tjener du" , så blir man halshugget om man sier man tjener 5 mill. "Hvor har du feriert i år", har du da en lang liste med steder du har besøkt så får man også kjeft. Skal ikke vi få lov å delta vi da ? Bare fordi vi er litt heldigere enn mange andre ? Anonym poster: a4980a210d0b6d10d36d2eed3092ae55 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #33 Del Skrevet 3. februar 2013 Hvorfor skal man alltid holde kjeft om man har det bra, har fått noe fint, tjener litt mer enn andre osv ? Hadde det vært en tråd som het " For oss med dårlig råd" så hadde det vært helt greit.. men andre veien er bare dumt, egoistisk og skrytete ? Er faktisk litt lei av å alltid holde kjeft jeg. Er det en tråd om "Hvor mye tjener du" , så blir man halshugget om man sier man tjener 5 mill. "Hvor har du feriert i år", har du da en lang liste med steder du har besøkt så får man også kjeft. Skal ikke vi få lov å delta vi da ? Bare fordi vi er litt heldigere dyktigere enn mange andre ? Anonym poster: a4980a210d0b6d10d36d2eed3092ae55 Anonym poster: 86bb774f2b581e27d17b4a153fbc5ac1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #34 Del Skrevet 3. februar 2013 Hvorfor skal man alltid holde kjeft om man har det bra, har fått noe fint, tjener litt mer enn andre osv ? Hadde det vært en tråd som het " For oss med dårlig råd" så hadde det vært helt greit.. men andre veien er bare dumt, egoistisk og skrytete ? Er faktisk litt lei av å alltid holde kjeft jeg. Er det en tråd om "Hvor mye tjener du" , så blir man halshugget om man sier man tjener 5 mill. "Hvor har du feriert i år", har du da en lang liste med steder du har besøkt så får man også kjeft. Skal ikke vi få lov å delta vi da ? Bare fordi vi er litt heldigere enn mange andre ? Anonym poster: a4980a210d0b6d10d36d2eed3092ae55 Men hva var det du ville med tråden?? Det er jo det jeg spør om. Helt i orden at du er rik og sikkert dyktig på det du driver med. Men hva ville du med tråden?? Hva ville du oppnå med å finne andre rike? Måten du lager tråden på virker skrytete. I mine øyne. Anonym poster: 83b78bbfcd6f778a92f030042a3c57b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #35 Del Skrevet 3. februar 2013 Er det noen andre her som har penger? Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49 Ja, jeg har penger. Hvordan det? Anonym poster: 83b78bbfcd6f778a92f030042a3c57b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #36 Del Skrevet 3. februar 2013 Anonym poster: 86bb774f2b581e27d17b4a153fbc5ac1 Ikke nødvendigvis nei.. noen er født med formue, andre har gullhår i rumpen. At jeg har mer enn andre har ikke noe med dyktighet å gjøre. Jeg var bare utrolig heldig å fant en mann men tykk lommebok. Anonym poster: a4980a210d0b6d10d36d2eed3092ae55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #37 Del Skrevet 3. februar 2013 Men hva var det du ville med tråden?? Det er jo det jeg spør om. Helt i orden at du er rik og sikkert dyktig på det du driver med. Men hva ville du med tråden?? Hva ville du oppnå med å finne andre rike? Måten du lager tråden på virker skrytete. I mine øyne. Anonym poster: 83b78bbfcd6f778a92f030042a3c57b7 Det var ikke jeg som laget tråden, så det kan jeg desverre ikke svare på. Kanskje rett og slett for å se om det var noen av den ulla her inne ? Anonym poster: a4980a210d0b6d10d36d2eed3092ae55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 3. februar 2013 #38 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Det er jo bare å taste tall inn i en enkel skattekalkulator, det. Jøss, jeg trodde i min enfoldighet at en skattekalkulator kunne vise skatten i ett enkelt tilfelle, hvor skatteprosenten selvfølgelig avhenger sterkt av særfradragene man registrerer for den aktuelle personen. Hvordan får man en skattekalkulator til å si noe om den reelle skatteprosenten i befolkningen som helhet, etter at alle særfradrag er innkalkulert på individnivå, og så skal dataene fordeles etter inntektsgrupper? Kan det være at du ikke leste artikkelen jeg linket til, og åpenbart har misforstått poenget totalt? Som jeg sier i mitt første innlegg: "Normal skatteprosent for 1,2 mill er et sted rundt 35%, da selvfølgelig avhengig av hvilke fradrag man har.". Du kan jo åpenbart nok om skatt til selv å innse at det da blir ganske meningsløst å svare med at 1,2 mill i lønn og null særfradrag gir 44% forskuddstrekk i årets 10,5 trekkfrie måneder. [edit: Her skal det selvfølgelig være de 10,5 månedene hvor man faktisk har forskuddstrekk.] Et av poengene i artikkelen er at de med høy inntekt typisk har mange og høye særfradrag. Når jeg sier at 44% skatteprosent er uvanlig for 1,2 mill i lønn, så er det nettopp basert på at folk med så høy lønn som regel har mye i fradrag, pluss det enkle faktum at selv uten et eneste fradrag så er man fremdeles under 40%, hvilket betyr at man må ha formueskatt eller noen andre særforhold som gjør at man kommer opp i 44%. Som en digresjon kan det nevnes at Olav Thon i 2011 betalte 139 mill i skatt på 78 mill i inntekt, altså i nærheten av 200% skatt hvis vi runder av veldig grovt. I gjennomsnitt hadde en person med inntekt mellom 1 og 2 mill. i 2009 (artikkelens tall var hentet fra Statsbudsjettet, og det var vel 2009-tall som lå til grunn) hadde en skatteprosent på snaue 35%. Hvis du er "slett ikke sikker på om det stemte for 2010 heller", så er jeg altså veldig interessert i å få bedre tallmateriale på bordet. Så vidt meg bekjent har heller ikke skattesatsene blitt endret så radikalt de siste fire-fem år, at det skal utgjøre mange prosentpoeng i differanse på skatteprosenten. Selv i ditt regneark, som her blir irrelevant ettersom det ikke tar høyde for gjennomsnittlig særfradrag, så ser du at det fra 2010 til 2013 er en forskjell på under ett prosentpoeng for inntekt på 1,2 mill. Da synes jeg det blir ganske pedantisk å si: Linken din er for øvrig fra 2010, og passer dårlig i dag Endret 3. februar 2013 av Horge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #39 Del Skrevet 3. februar 2013 TS her: Laget tråden rett og slett av nysgjerrighet. Hadde inntrykk av at de fleste her inne lever på NAV, sosialvesenet, AAP etc, og inntrykket ble bare bekreftet. Mange merkelige innspill her, preget av janteloven, fordommer og misunnelse. Det kom lite vettig ut av den, så for meg kan denne tråden avsluttes. Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #40 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg ble ganske rik for 6 år siden, har over 85 millioner i kapital. Tjener ca. 3,5 mill i året nå. Er det noen andre her som har penger? Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49 Oh, hørtes bra ut. Hvordan tjente du så mye ? Og nei, jeg er ikke rik. Jeg er en fattig lus for tiden. Anonym poster: d3fe0b1b07e7fb971c81108373c241ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå