Gå til innhold

Noen som er rike her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ganske rik for 6 år siden, har over 85 millioner i kapital.

Tjener ca. 3,5 mill i året nå.

Er det noen andre her som har penger?

Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble ganske rik for 6 år siden, har over 85 millioner i kapital.

Tjener ca. 3,5 mill i året nå.

Er det noen andre her som har penger?

Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49

Hva jobber du med? Utdanning?

Anonym poster: 937133252d2a78a3dd2bffca11d66e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ikke norsk samboer som er fra en veldig rik familie. Oppvokst med maids, privatsjåfører og dinnerparties med "eliten" i verden. Er i utgangspunktet faren hans som står for formuen, men han naturlignok opparbeidet seg en liten formue han også.

Vi har lyst å flytte fra Norge til et mer lukrativt liv, men jeg har barn med en annen mann, så for øyeblikket må vi bli i Norge.

Anonym poster: a4980a210d0b6d10d36d2eed3092ae55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definèr rikdom for meg, du.......

TS: Ikke spørsmål her om å definere. Snakker bare om penger. Ikke hvor rik man føler seg om man har verdens beste kone, barn og god helse. Det er verdifullt det også. Men ikke poenget i denne tråden.

Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med? Utdanning?

Anonym poster: 937133252d2a78a3dd2bffca11d66e41

Er utdannet jurist, aldri jobbet med det, hatt direkte inntekt fra det yrket. Driver med eiendom.

Anonym poster: e24f8b2fc94d546517c516b53bc88b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener rundt 1.2 mill og går rundt og føler meg fattig etter jeg har skattet mine 44%...

Anonym poster: b1816b42bb9dbb010815ed0568b86b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor går grensen mellom rik og fattig? Må man ha 85 mill på bok for å kunne defineres som rik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener rundt 1.2 mill og går rundt og føler meg fattig etter jeg har skattet mine 44%...

Sikker på at du skatter 44%? Husk at 44% marginalskatt blir noe ganske annet, hvilket det er normalt at folk med millionlønn har god kontroll på. Normal skatteprosent for 1,2 mill er et sted rundt 35%, da selvfølgelig avhengig av hvilke fradrag man har.

Hvis du faktisk skatter 44% på den inntekten, så bør du absolutt ta deg råd til bistand på skatteplanlegging - det vil garantert betale seg tilbake flerfoldige ganger. Her er en artikkel som blant annet forteller litt om normal skatteprosent for ulike inntektsgrupper, så les her og føl deg snytt: http://www.minervane...att-etter-evne/.

Endret av Horge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg

men min samboer er mangemillionær.

Jeg ante ikke det før en stund etterpå og det var så uventet at jeg brukte noen år på å tilpasse meg. Han har jobbet seg opp selv og er fornuftig.

Anonym poster: 6c5c8691c6fb3880664c9e129f696188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikker på at du skatter 44%? Husk at 44% marginalskatt blir noe ganske annet, hvilket det er normalt at folk med millionlønn har god kontroll på. Normal skatteprosent for 1,2 mill er et sted rundt 35%, da selvfølgelig avhengig av hvilke fradrag man har.

Hvis du faktisk skatter 44% på den inntekten, så bør du absolutt ta deg råd til bistand på skatteplanlegging - det vil garantert betale seg tilbake flerfoldige ganger. Her er en artikkel som blant annet forteller litt om normal skatteprosent for ulike inntektsgrupper, så les her og føl deg snytt: http://www.minervane...att-etter-evne/.

Lønn på 1,2 millioner gir nettopp ca. 44 % i skatt (i normalmåned, ser man på hele året blir det ca. 39 %), når man ser bort fra fradrag osv. Marginalskatten er for øvrig 47,8 % på lønn over 828 300.

Linken din er for øvrig fra 2010, og passer dårlig i dag (slett ikke sikker på om det stemte for 2010 heller).

Men hva slags skatteplanlegging ville du anbefalt? Man kan jo investere i eiendom og få rentefradrag, men ellers? Tjene mindre for å slippe så mye toppskatt?

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn på 1,2 millioner gir nettopp ca. 44 % i skatt (i normalmåned, ser man på hele året blir det ca. 39 %),

Ja, hvis man ser på lønn alene så blir det snaue 39%, og normalmåned er selvfølgelig irrelevant - det er skatteprosenten totalt vi må se på.

Det er lite trolig at noen med en slik lønn ikke har et eneste fradrag, så i realiteten så skal vi antakeligvis ned 4-5 prosentpoeng til, og da er vi altså på omtrent 35%. Sant nok er det en mulighet for at vi skal andre veien, og det er hvis vedkommende har høy formue.

Dersom vedkommende faktisk ikke har et eneste fradrag, men heller har formue enn gjeld, så vil eiendom være den mest åpenbare løsningen ettersom det reduserer likningsverdien, og man får rentefradrag på eventuell gjeld.

Men, har man såpass mye penger på bok, og en slik lønn, så kan man også vurdere ting med langt høyere risikoprofil. Man kan f.eks. opprette et holdingselskap, og investere i unoterte, norske aksjer, og da fortrinnsvis i foretak med lav likningsverdi og med tradisjon for å prioritere utbytte. Da vil man i særdeleshet kunne nyte godt av fritaksmodellen som gjør at aksjeutbyttet blir tilnærmet skattefritt.

Linken din er for øvrig fra 2010, og passer dårlig i dag (slett ikke sikker på om det stemte for 2010 heller).

Ja, jeg har forsøkt å finne oppdaterte data på dette, og ettersom du åpenbart vet med sikkerhet at disse tallene ikke lenger stemmer, så gleder jeg med stort til å få dokumentasjon på hvor landet ligger i dag. Flott om du også kan fortelle hva fasiten egentlig skulle ha vært i 2010.

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengar hev ikkje noko verd i seg sjølv. Du kann ikkje eta dei, ikkje drikka dei, ikkje klæda deg med dei. Du kunde hava lumma full av pengar, og svelta, tyrsta, frjosa i hel - um der ikkje var mat og drikka og klæde å få.

Pengar er langt ifrå det største gode, ikkje det næst største heller. Men dei er eit stort gode for den som brukar dei vitugt.

For pengar kann ein få alt, heiter det. - Nei, ein kann ikkje det.

Ein kann kjøpa seg

mat, men ikkje mathug,

dropar, men ikkje helsa,

mjuke senger, men ikkje svevn,

lærdom, men ikkje vit,

stas, men ikkje venleik,

glans, men ikkje hygge,

moro, men ikkje gleda,

kameratar, men ikkje venskap,

tenarar, men ikkje truskap,

gråe hår, men ikkje æra,

rolege dagar, men ikkje fred.

Skalet av alle ting kann ein få for pengar. Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar fal.

Arne Garborg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...