Gå til innhold

Vil heller være hos pappaen

Fremhevede innlegg

Gjest Purple Haze
Skrevet

Ja er når hun er rolig jeg pleier å snakke med henne om det. Spør hvorfor hun alltid sier at hun vil til pappa, og da svarer hun stortsett med - vil være litt her og litt der.

Er hun sinna og hun sier hun vil til pappaen så sir hun stortsett - for der får jeg gjøre som jeg vil!!!

Anonym poster: 064904c484bc1fcfdc1b4c4330f55e75

Hvorfor-spørsmål er veldig vanskelig for barn å svare på. Som sagt, de har ikke språk til å sette ord på akkurat det. Si heller at du forstår at hun er lei seg, og at du forstår at hun vil være mer hos pappa. Da kan det hende dere kan få til en samtale om følelsene hennes.

Du kan også forklare at det er sånn < dine grenser> når hun er hos deg og sånn <pappas grenser> når hun er hos deg. Barn pleier å tilpasse seg ulike grenser på ulike plasser ganske greit når de forstår hvor landet ligger.

Og jeg er sikker på at du kommer til å få en mer rolig og tilfreds unge - på sikt - når du faktisk har grenser og er den som tar ansvar. Barn liker rammer rundt seg. Det gir trygghet.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere kanskje legge litt vekt på koselige ting når dere er hjemme også da? Hverdagen er vel så "grå og kjedelig" som man legger opp til, og så små barn liker vel ikke BARE usunn mat og sene kvelder vil jeg tro.

Niesa mi på fire ville syntes det var kjempestas med en tur på kafe med mamma, eller å leke med mamma, tegne, lage ting, være med å bake noe godt, hjelpe til med å vaske etc etc.

Tror det blir litt artig også fordi man legger opp til at det skal være det, er ikke like vanskelig å få til å synes ting er moro når man er så liten.

Veien er ihvertfall ikke å gjøre som far, ingen regler, usunn mat, snop og lange netter er ikke akkurat måten å oppdra barn på. Du gjør alt rett sånn det høres ut som.

• Liker 3
Skrevet

Er det riktig at en far som på denne måten motarbeider mor, i det hele tatt skal ha samværsrett med barnet? Et minstekrav til far er at han spiller på lag med mor og ikke steller i stand konflikter som i dette tilfellet. Hva om barnevernet fikk vite hvordan han lar være å sette grenser for jenta og i bunn og grunn ikke er interessert i for mye kontakt? Dersom kontakten med far er skadelig for barnet, er det bedre at han fradømmes retten til samvær.

Og i hva av det TS skriver mener du at kontakten med far er skadelig?? Tror langt i fra hun tar skade sv kontakten. Og far er nok flink å sette grenser, bare synd samværet havner mye på slike sammenkomster. Jenta trenger mer samvær, ikke midre ;)

Skrevet

Har en datter på 4 år som alltid vil til pappaen sin. Vi bor ikke sammen med pappen, han har sjeldent tid så han har henne ca 4 netter i måneden + noen ferier. Disse få gangene hun er hos pappen er det stortsett en spesiel annledning, feks noen i familien hans som har bursdag, det er jul, ferie osv som betyr gaver og kaker. Det er stortsett i en helg, som betyr godteri, pizza og andre godsaker, hun får også være oppe seint siden det er helg og se på tv i sengen når hun legger seg.

Når hun kommer hjem igjen hit er det tilbake til det kjedelige hverdagslivet med sunn mat, tidlig i seng, tidlig opp for å gå i barnehagen. Ingen tv-titting etter leggetid osv.

Så jeg er jo den store stygge ulven, og alt er mer festlig hos pappa, for der får hun jo lov til alt, noe hun bruker mot meg. Jeg var også dum fordi hun måtte sitte bakovervendt i bilen min, i pappaen sin bil fikk hun sitte fremme fremovervendt som var mye kulere.

Så i det siste har hun begynt å bli vrang når jeg henter henne i barnehagen, blir sint fordi hun heller vil at pappaen skal hente henne, og vil ikke være med meg hjem. Snakker hele tiden om at hun heller vil til pappaen.

Så hva bør jeg gjøre? Frister å gi etter og gi hennen alt hun peiker på så jeg kommer opp på samme nivå som pappen. Er ikke særlig festlig å få høre 10 ganger for dagen at hun ikke vil være her men vil til pappen fordi han er snillere :(

Huff :(

Hun er så sjeldent hos pappa'n sin at det aldri har blitt tid til å kjede Seg eller kommet til den kjedelige hverdagen.

Det er kanskje et dumt eksempel, men det blir som å dra utenlands, drar du kun 4 dager til en ny by og alt er spennende, nytt og kult. Helt til du blir der i 2 uker og det begynner å bli kjedelig, du savner hjemme og er drittlei.

Hun hadde oppført seg sånn hvis det var omvendt, og det var du som hadde henne så sjeldent.

Jeg vet det kanskje er liten trøst nå, men det vil gå over! :)

Anonym poster: ce905229de1e2e555ec12119c15d24dd

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært litt i samme situasjon som deg. Min mann har ungen annenhver helt, han jobber vekk i uka så det er ikke fordi han ikke vil ha han mer. Men det er ikke saken her. Han fikk også høre hele tiden at når ungen var hos mamma så ville han til pappa for der fikk han lov til det, der slapp han det osv osv. Dette stemte ikke. Vi hadde de samme reglene som mamma, men barnets historie var en annen. Dette kom ikke frem før mor tok det opp med oss. Kan det være at det ikke er sikkert hun får alt hun vil hos pappa men at det er noe hun bruker å si fordi hun savner pappa?

Jeg skjønner veldig godt at det er sårt og høre, men prøv å prat med pappan om det om du ikke har gjort det. Det er ikke alltid en 4 åring sier akkurat som det er.

Anonym poster: 2d7c47d7f4b1d1a0b581e9be96512956

Skrevet

Og i hva av det TS skriver mener du at kontakten med far er skadelig?? Tror langt i fra hun tar skade av kontakten. Og far er nok flink å sette grenser, bare synd samværet havner mye på slike sammenkomster. Jenta trenger mer samvær, ikke mindre ;)

Det at far motarbeider mors grensesettinger, og det at han i praksis knapt setter noen grenser i det hele tatt, er skadelig. Barnet sier jo selv at hun får bestemme selv hos faren. Dette må da være en sak for barnevernet, fars egnethet som omsorgsperson må etterprøves!

Skrevet

Huff :(

Hun er så sjeldent hos pappa'n sin at det aldri har blitt tid til å kjede Seg eller kommet til den kjedelige hverdagen.

Det er kanskje et dumt eksempel, men det blir som å dra utenlands, drar du kun 4 dager til en ny by og alt er spennende, nytt og kult. Helt til du blir der i 2 uker og det begynner å bli kjedelig, du savner hjemme og er drittlei.

Hun hadde oppført seg sånn hvis det var omvendt, og det var du som hadde henne så sjeldent.

Jeg vet det kanskje er liten trøst nå, men det vil gå over! :)

Anonym poster: ce905229de1e2e555ec12119c15d24dd

Absolutt ikke dumt eksempel i det hele tatt :)

Skrevet

Vi har vært litt i samme situasjon som deg. Min mann har ungen annenhver helt, han jobber vekk i uka så det er ikke fordi han ikke vil ha han mer. Men det er ikke saken her. Han fikk også høre hele tiden at når ungen var hos mamma så ville han til pappa for der fikk han lov til det, der slapp han det osv osv. Dette stemte ikke. Vi hadde de samme reglene som mamma, men barnets historie var en annen. Dette kom ikke frem før mor tok det opp med oss. Kan det være at det ikke er sikkert hun får alt hun vil hos pappa men at det er noe hun bruker å si fordi hun savner pappa?

Jeg skjønner veldig godt at det er sårt og høre, men prøv å prat med pappan om det om du ikke har gjort det. Det er ikke alltid en 4 åring sier akkurat som det er.

Anonym poster: 2d7c47d7f4b1d1a0b581e9be96512956

Det stemmer nok det hun sier. Pappaen sier det selv, det er mye enkeler å gi henne den isen hun vil ha til frokost, så slipper det å bli så mye balade, skrik og skrål.

Nytter ikke å snakke med han, han mener det ikke gjør noe om hun får is til frokost de få gangene hun er der, det er jo så sjeldent. Han tenker ikke på, og skjønner jo heller ikke at da vil hun forlange dette her hjemme også, og at jeg blir den slemme ulven fordi hun ikke kan få det hver gang hun er her.

Prøver jeg å forklare det så bare ler han det bort og sier - synd det, er kulere å være med pappa vettu.

Skrevet (endret)

Det kan jo også være at ettersom han har jenta så lite, så prøver han å "gjøre opp" for tapt tid sammen. At han prøver å bruke mest mulig til kos, for skulle han bruke tid på å prøve å få jenta til å ha de samme "strenge hverdagsreglene" hos han så er han redd for at hun ikke har lyst til å komme tilbake?

Altså, er ikke sikkert han er en slask fordi gjør det sånn..

Jeg så ikke innlegget over meg. Hvis far svarer med at det er kulere å være pappa, så synes jeg han har liten forståelse.

Endret av RockOn
Gjest Purple Haze
Skrevet

Han har tatt rollen som tivolipappa, og du må ta støyten etterpå. Høres litt kjent ut det der. Min eks var også litt sånn, men han skjønte kjapt at med to smågutter, nytter ikke det der i lengden. De er ikke søte og små hele livet, og det er for sent å plutselig begynne å sette grenser når de blir 14 og ufordragelige ;)

Dere burde ta en time hos familievernkontoret. Om en objektiv tredjepart kan få han til å forstå at han handler uvettig, er det verdt forsøket.

• Liker 2
Skrevet

Hurra far har lykkes som far og mor er sjalu. Dette på grunnlag av at bare mor har forklart seg.

Skrevet

Lykkes som far fordi ungen får sitte oppe til 3 på natten så hun sover lenger om morningen så han kan ligge å dra seg.

Joda.. sikkert greit for far, men er det så sundt for ungen da ?

Gjest GjestPest
Skrevet

Lykkes som far fordi ungen får sitte oppe til 3 på natten så hun sover lenger om morningen så han kan ligge å dra seg.

Joda.. sikkert greit for far, men er det så sundt for ungen da ?

Klokken tre om natten?

Er det du som er TS?

Selv har jeg barn på 6 år - hun har aldri klart å holde seg våken så lenge - selv ikke de gangene hun har fått være oppe så lenge hun vil... Og barnet til TS var 4 år? Hm..

Skrevet

Klokken tre om natten?

Er det du som er TS?

Selv har jeg barn på 6 år - hun har aldri klart å holde seg våken så lenge - selv ikke de gangene hun har fått være oppe så lenge hun vil... Og barnet til TS var 4 år? Hm..

Det stemmer ja... hun får se film i sengen, og sovner IKKE før det blir slått av.

Da hun var yngre og ble avvendt med bleier, slapp hun også dette hos pappa, var mye enklere med bleie på så slapp han å styre på med å minne henne på å gå på do. Så hun var avvendt med bleier og hadde vært tørr i 2 mnd før jeg leverte henne fra meg for 2 uker sommerferie med pappa. Da jeg fikk henne tilbake var det på med bleier igjen. Og det fordi han ikke GADD styre på med dogåing.

Han flere slike giddalaus eksempler også.. feks at han ikke gadd å gi henne grøt som baby for det ble så mye gris og arbeid, da var det enklere å gi en flaske melk... eller faktisk sjokolademelk så hun kunne holde selv menst han drev på med sitt.

Skrevet

Han har tatt rollen som tivolipappa, og du må ta støyten etterpå. Høres litt kjent ut det der. Min eks var også litt sånn, men han skjønte kjapt at med to smågutter, nytter ikke det der i lengden. De er ikke søte og små hele livet, og det er for sent å plutselig begynne å sette grenser når de blir 14 og ufordragelige ;)

Dere burde ta en time hos familievernkontoret. Om en objektiv tredjepart kan få han til å forstå at han handler uvettig, er det verdt forsøket.

Her er det omvendt - vi har med en tivolimamma å gjøre. Det er ekstra vanskelig når vi kun får ha snuppa åtte netter i mnd. Der er det kjeks, film, grandiosa og nye leker (minst en gang i uka). Her er det derimot frukt, tur, fisk og gjenbruk,.. Vi får se hvor lenge vi klarer å stå i mot presset.. Innimellom vil man bare gi opp - spesiellt når vi har henne så lite.. Hvor stor er vår påvirkningsevne da kan man spørre seg..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...