Gå til innhold

Vil heller være hos pappaen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en datter på 4 år som alltid vil til pappaen sin. Vi bor ikke sammen med pappen, han har sjeldent tid så han har henne ca 4 netter i måneden + noen ferier. Disse få gangene hun er hos pappen er det stortsett en spesiel annledning, feks noen i familien hans som har bursdag, det er jul, ferie osv som betyr gaver og kaker. Det er stortsett i en helg, som betyr godteri, pizza og andre godsaker, hun får også være oppe seint siden det er helg og se på tv i sengen når hun legger seg.

Når hun kommer hjem igjen hit er det tilbake til det kjedelige hverdagslivet med sunn mat, tidlig i seng, tidlig opp for å gå i barnehagen. Ingen tv-titting etter leggetid osv.

Så jeg er jo den store stygge ulven, og alt er mer festlig hos pappa, for der får hun jo lov til alt, noe hun bruker mot meg. Jeg var også dum fordi hun måtte sitte bakovervendt i bilen min, i pappaen sin bil fikk hun sitte fremme fremovervendt som var mye kulere.

Så i det siste har hun begynt å bli vrang når jeg henter henne i barnehagen, blir sint fordi hun heller vil at pappaen skal hente henne, og vil ikke være med meg hjem. Snakker hele tiden om at hun heller vil til pappaen.

Så hva bør jeg gjøre? Frister å gi etter og gi hennen alt hun peiker på så jeg kommer opp på samme nivå som pappen. Er ikke særlig festlig å få høre 10 ganger for dagen at hun ikke vil være her men vil til pappen fordi han er snillere :(

Anonym poster: 064904c484bc1fcfdc1b4c4330f55e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en mulighet for at far kan ha henne en hverdag eller to? Vil tro hun er litt for ung til å forstå hvordan ting henger sammen.

Dette er vel en veldig vanlig "helgepappa"-felle, vil jeg tro.

• Liker 10
Skrevet

Din jobb som forelder er å gi dattera di den hun trenger, ikke det hun vil ha. Alle unger vil spise pizza og drikke cola til frokost, det hun trenger er sunn mat. Alle vil være oppe til langt på natt, unger trenger opp mot 12 søvn i den alderen.

Anonym poster: e8ae523aa366ac0041c298289b481cf1

• Liker 14
Skrevet

Uavhengig av alt du har skrevet her, prøv å få pappa til å bruke mer tid med datteren sin. Det vil gi de to verdifull tid sammen, og det betyr også at hun vil oppleve flere hverdager hos pappaen.

Ellers? Jeg har mine barn 50/50, og avogtil sier de når de hentes på SFO/i bhg at de heller vil til mammaen. Da smiler jeg og sier at vi skal finne på noe hyggelig, og 5 minutter senere er det glemt. Små barn sier hva de tenker, og de tenker impulsivt. Og sånn er det bare. Om få år er hun større, og snart ser hun hvilken innsats du legger ned.

• Liker 6
Skrevet

Det er den store stygge ulven som er best til slutt.

Har det på samme måten og hvis det ikke er noe å feire hos pappaen så er det fullt sirkus likevel. Nå etter 3 år så syns iallefall min det er godt å komme hjem til mor igjen og daglige gjøremål og rutiner er best. Ikke minst etter at han begynte på skolen er det mer kompisene som gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Uavhengig av alt du har skrevet her, prøv å få pappa til å bruke mer tid med datteren sin. Det vil gi de to verdifull tid sammen, og det betyr også at hun vil oppleve flere hverdager hos pappaen.

Ellers? Jeg har mine barn 50/50, og avogtil sier de når de hentes på SFO/i bhg at de heller vil til mammaen. Da smiler jeg og sier at vi skal finne på noe hyggelig, og 5 minutter senere er det glemt. Små barn sier hva de tenker, og de tenker impulsivt. Og sånn er det bare. Om få år er hun større, og snart ser hun hvilken innsats du legger ned.

Faren har desverre ingen interesse av å ha henne oftere. Han har viktigere ting å ta seg til.

Jeg har "levd" på dette med at hun vil skjønne mer og ikke favorisere pappaen etterhvert når hun blir eldre og selv ser hvor lite han faktisk bryr seg og at han gir henne alle disse tingene og lar henne gjøre som hun vil fordi det er den enkleste løsningen for han.

Men jeg begynner å bli litt utolmodig nå, og det stikker i hjertet hver gang hun blir sint når jeg henter henne :(

Gjest Purple Haze
Skrevet

Faren har desverre ingen interesse av å ha henne oftere. Han har viktigere ting å ta seg til.

Jeg har "levd" på dette med at hun vil skjønne mer og ikke favorisere pappaen etterhvert når hun blir eldre og selv ser hvor lite han faktisk bryr seg og at han gir henne alle disse tingene og lar henne gjøre som hun vil fordi det er den enkleste løsningen for han.

Men jeg begynner å bli litt utolmodig nå, og det stikker i hjertet hver gang hun blir sint når jeg henter henne :(

Kjære vene, hun er 4 år, og dette er hennes måte å gi uttrykk for at hun savner pappa. Tror du virkelig hun sier sånn for å være slem mot deg eller straffe deg? En 4-åring har ikke språk eller redskaper til å gi uttrykk for og takle sånne følelsesmessige utfordringer. Ergo kommer det ut på en sånn måte.

Jeg tenker at du bør holde på rutinene og grensene dine, og i tillegg heller hjelpe henne å sette ord på det hun tenker og føler.

Neste gang hun sier at hun heller vil til pappa, kan du f.eks svare: "Jeg skjønner godt at du savner pappa og har lyst til å være sammen med han nå, men akkurat i dag kan du ikke det". Finn på noe hyggelig sammen med henne, som f.eks gå i svømmehallen, lese en fin bok, tegne, perle, male eller bare kose dere sammen. Det kommer til å gi henne de gode, varige minnene om en tilstedeværende og omsorgsfull mor.

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker det er tegn på at hun savner pappaen sin, trenger ikke nødvendigvis være på grunn av tingene de gjør/spiser. Synd om han ikke vil/kan ha henne mer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det er tegn på at hun savner pappaen sin, trenger ikke nødvendigvis være på grunn av tingene de gjør/spiser. Synd om han ikke vil/kan ha henne mer.

Jeg og tror hun savner pappaen sin, men det er desverre ikke noe jeg kan gjøre noe med :(

Skrevet

Jeg og tror hun savner pappaen sin, men det er desverre ikke noe jeg kan gjøre noe med :(

Synd ikke han kan se det :(

Gode tips purple haze gir.

Skrevet

Vil ikke si at faren har henne lite, 4 netter = to helger ?

At hun elsker å være med han er jo kjempe bra.. Håper ikke at sjalusien din ødelegger det forholdet de to har..

Gjør du det er du et ondt menneske.

Tål å høre at hun savner pappa og pris deg lykkelig over at barnet ditt gleder seg til å dra dit og ikke gråter..

Skrevet

Er det riktig at en far som på denne måten motarbeider mor, i det hele tatt skal ha samværsrett med barnet? Et minstekrav til far er at han spiller på lag med mor og ikke steller i stand konflikter som i dette tilfellet. Hva om barnevernet fikk vite hvordan han lar være å sette grenser for jenta og i bunn og grunn ikke er interessert i for mye kontakt? Dersom kontakten med far er skadelig for barnet, er det bedre at han fradømmes retten til samvær.

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

At hun elsker å være med han er jo kjempe bra.. Håper ikke at sjalusien din ødelegger det forholdet de to har..

Tål å høre at hun savner pappa og pris deg lykkelig over at barnet ditt gleder seg til å dra dit og ikke gråter..

Temmelig drøyt - ondt menneske faktisk?

Eller bare et normalt menneske som gjør så godt hun kan, og likevel ikke får det helt til?

Endret av Violetta
  • Liker 6
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg ga deg faktisk noen gode tips, men du leste kanskje ikke det?

• Liker 1
Skrevet

TS er bare et menneske, og det er helt naturlig at hun blir lei seg når barnet virker å favorisere pappaen, særlig når hun er den som "drar lasset" og bærer barnet gjennom hverdagen. Hun er slett ikke sjalu eller ond av den grunn, da vet ikke du helt hva de begrepene betyr.

4 netter er lite, det er ikke til å komme bort i fra.

Er det riktig at en far som på denne måten motarbeider mor, i det hele tatt skal ha samværsrett med barnet? Et minstekrav til far er at han spiller på lag med mor og ikke steller i stand konflikter som i dette tilfellet. Hva om barnevernet fikk vite hvordan han lar være å sette grenser for jenta og i bunn og grunn ikke er interessert i for mye kontakt? Dersom kontakten med far er skadelig for barnet, er det bedre at han fradømmes retten til samvær.

Uenig med deg også. Det skal mye til å frata barnet tid sammen med en forelder, da må det være til skade for henne. Og hun savner jo pappaen sin, åpenbart, og da er løsningen å ta fra henne enda mer tid med ham?

• Liker 3
Skrevet

Jeg ga deg faktisk noen gode tips, men du leste kanskje ikke det?

Joda, leste hva du skrev, og vi finner jo på ting sammen, som selvfølgelig får henne til å "glemme" savnet en periode, men det blir jo mer som å "kamuflere" problemet. Hun får jo ikke sett pappaen noe mer. Var det jeg mente. Jeg kan jo ikke tvinge han til mer samvær

Gjest Purple Haze
Skrevet

Joda, leste hva du skrev, og vi finner jo på ting sammen, som selvfølgelig får henne til å "glemme" savnet en periode, men det blir jo mer som å "kamuflere" problemet. Hun får jo ikke sett pappaen noe mer. Var det jeg mente. Jeg kan jo ikke tvinge han til mer samvær

Mente mer den biten om å anerkjenne følelsene hennes, og snakke om hva hun føler omkring det. Det er like viktig som å finne på hyggelige ting sammen og være tilstedeværende. Det viser at du tar henne på alvor og er opptatt av hvordan hun har det.

• Liker 3
Skrevet

Mente mer den biten om å anerkjenne følelsene hennes, og snakke om hva hun føler omkring det. Det er like viktig som å finne på hyggelige ting sammen og være tilstedeværende. Det viser at du tar henne på alvor og er opptatt av hvordan hun har det.

Prøver å snakke med henne om det, men hun vil helst ikke snakke om det. Jeg lyver og forklarer henne at pappaen er bortreist på jobb og hun kan besøke han så snart han kommer hjem ( kan jo ikke si at han ikke gidder og nedprioriterer henne).

Det er stortsett i "krangler" hun drar opp pappaen. - Det får jeg alltid hos pappa *hyling og skriking* buhu jeg vil gå til pappa, du er dum!!

Jeg skjønner jo at hun bare bruker det mot meg, men det er ikke noe festlig å alltid være den slemme som må sette grenser.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hun er frustrert og lei seg. Dette er måten det kommer til uttrykk på. Flott at du snakker med henne om det, men har du prøvd å gjøre det når hun er rolig? Og da på en anerkjennende måte?

• Liker 3
Skrevet

Hun er frustrert og lei seg. Dette er måten det kommer til uttrykk på. Flott at du snakker med henne om det, men har du prøvd å gjøre det når hun er rolig? Og da på en anerkjennende måte?

Ja er når hun er rolig jeg pleier å snakke med henne om det. Spør hvorfor hun alltid sier at hun vil til pappa, og da svarer hun stortsett med - vil være litt her og litt der.

Er hun sinna og hun sier hun vil til pappaen så sir hun stortsett - for der får jeg gjøre som jeg vil!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...