Gå til innhold

Ateister, kom her


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare ha dette besvart av agnostikere eller ateister:

Tror dere på Jesus? Ikke at han var Guds sønn, men at han eksisterte?

Anonym poster: e0a2344f1090abaad60b6095f22e9810

Nei, bare tull dette. Det forklarer jeg også til barna mine. Eventyr, oppspinn hele dritten.

Anonym poster: cae26fbf5774e4a98fa42d5380fa565a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare ha dette besvart av agnostikere eller ateister:

Tror dere på Jesus? Ikke at han var Guds sønn, men at han eksisterte?

Anonym poster: e0a2344f1090abaad60b6095f22e9810

Tror nok det fantes en lignende mann dog ikke så fantastisk som han blir fremstilt i bibelen. Men han var ikke alene, det fantes mange forkynnere og helbredere på den tiden han skal ha eksistert men han var heldig å slo seg fram antagelig fordi faren var smårik og godt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det har vært en mann som het Jesus, mer enn det vet jeg ikke. Jeg er agnostiker. Som nevnt av andre så er det jo vanskelig å bevise slikt historisk, så det er altså ikke noe jeg utelukker siden det kan tyde på at han har eksistert.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden hvor Jesus skal ha vandret rundt så var Israel okkupert av romerene. Det var en kaotisk tid med krig og opprør. Det var vist flere profilerte opprørere på den tiden og flere av dem fikk en slags kultus etter seg. De fleste kultusene døde ganske kort tid etter.

Det finnes få (eller ingen, kommer an på hvordan man tolker det) referanser etter den Bibelske karakteren Jesus i de romerske arkivene, så jeg velger å tro at kultusen etter en opprører har smeltet sammen med en av de gamle mysterie religionene som fantes rundt middelhavet.

Merk at dette kun er personlige oppfatninger etter å ha lest litt om mysterie religioner og jeg sikkert har hoppet pent over en del forskning som jeg ikke har fått med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jesus i Islam, orker ikke å skrive sider opp og sider ned så jeg linker tre leksjon om jesus fra en tidligere amerikanskt kristen. Han tar for seg den historiske jesus kristus. Det er ikke noe debatt han tar for seg men det i allefall en meget interresant synsvinkel som er verdt å høre på:

Del 1:

Del 2:

Del 3:

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Eg trur Jesus har levd, som ein heilt vanleg mann. At han hadde dei eigenskapane det står om i Bibelen trur eg 0 på.

Om Jesus var Jesus er vel sannsynlegheita stor for at han hadde unger og dame/kone. INGEN får meg til å tru at ein mann i sin beste alder ikkje pulte rundt.

*går stille ut frå religionsforumet. blodttrykket har ikkje godt av å vera her inne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg trur Jesus har levd, som ein heilt vanleg mann. At han hadde dei eigenskapane det står om i Bibelen trur eg 0 på.

Om Jesus var Jesus er vel sannsynlegheita stor for at han hadde unger og dame/kone. INGEN får meg til å tru at ein mann i sin beste alder ikkje pulte rundt.

*går stille ut frå religionsforumet. blodttrykket har ikkje godt av å vera her inne*

Muslim?

Anonym poster: cdce2d31118e2aab70a12ea5f6cae57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Muslim?

Anonym poster: cdce2d31118e2aab70a12ea5f6cae57e

:skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

Hahahaha! Du er så på villspor det er moglege å koma!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

Hahahaha! Du er så på villspor det er moglege å koma!!

:vin::ol::bolledeig::ol::vin:

Anonym poster: cdce2d31118e2aab70a12ea5f6cae57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slo meg når jeg besøkte Egypt for noen år siden, var det spesielle lyset i ørkenen og hvor grunt havet var. Folk kunne kjøre båt et stykke ut fra kysten til ei grunne som de kunne gå rundt på. Hvis man ikke visste bedre, så kunne det fort tenkes at man trodde at noen gikk på vannet. For ikke å snakke om det fabelaktige lyset det er i ørkenen, spesielt i skumringen. I kombinasjon med vind som kanskje lager merkelige lyder mellom fjellknausene og sanddynene, er det nok mulig at man kunne sett en og annen åpenbaring. Spesielt hvis man var sliten/hadde drukket litt og i tillegg hadde hørt om andre som hadde opplevd lignende ;)

Jeg dro ikke til Egypt for å vurdere religionens røtter, men det var ting som bare slo meg der nede. At her er det rom for tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Er det ikke bevist at en mann vi kaller Jesus har levd?

Bevist?

Man har da vel ikke funnet skjelettet til Jesus? Og hva så om man "fant det"? Hvor? Hvem? Hvordan kan man vite at det er Jesus sitt skjelett? Nei..

Det har sikkert vært flere fyrer som "Jesus", som imponerte med sin talekunst og vedkjente seg den rette Gud, men om man tror Jesus har funnes eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Hva så?

Som Ateist så tror jeg ikke på at Jesus har funnes. Eller kanskje han har. Hvem bryr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest + Carnage +

Bevist?

Man har da vel ikke funnet skjelettet til Jesus? Og hva så om man "fant det"? Hvor? Hvem? Hvordan kan man vite at det er Jesus sitt skjelett? Nei..

Det har sikkert vært flere fyrer som "Jesus", som imponerte med sin talekunst og vedkjente seg den rette Gud, men om man tror Jesus har funnes eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Hva så?

Som Ateist så tror jeg ikke på at Jesus har funnes. Eller kanskje han har. Hvem bryr seg.

TS driter i om du bryr deg eller ikke, det er ikke det TS spør om

Forøvrig er det flere som har skrevet liknende som meg, men det er mitt innlegg du sitererfra 3 sider tilbake i tråden.

Endret av + Carnage +
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...