Gå til innhold

Legers taushetsplikt (fra ellers reg. bruker)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Bryrseg

En langvarig god venn sliter med en vond opplevelse (traumatisk) som kun noen få vet om. Samtidig plages han av skyldfølelse. Han er ganske åpen, men veldig selektiv mht. hvem han stoler på. Han har fortalt om sine opplevelser til legen, men insisterte på at opplysningene ikke måtte journalføres. Legen godtok dette, men presiserte at informasjon aldri ville komme ut derfra uansett. Vennen min har nå fått innvilget uføretrygd etter en søknad fra legen som begrunner den med en kombinasjon av en fysisk skade og psykiske problemer.

Under en samtale med en saksbehandler i trygdeetaten ser han legeerklæringen sin blant sakspapirene. Den redegjør for hans psykiske problemer og bakgrunnen for disse - altså hans "hemmelighet". Dette har gått veldig inn på han og oppleves som et overgrep. Hva synes dere om dette? Kan en lege behandle pasientene sine på denne måte? Kanskje vi alle burde revurdere vårt syn på taushetsplikten i praksis innen helsevesenet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

En lege må jo opplyse om hvorfor man skal få uføretrygd, basert på en medisinsk vurdering. Det er ikke nok for legen å skrive "psykiske problemer", man må begrunne det i detalj.

Legen har også plikt til å føre journal. Trygdeetaten har også taushetsplikt. Men legen burde kanskje forklart dette nærmere for din venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er tilfelle, ville jeg anmeldt legen for brudd på taushetsplikten. Enkelt, greit og helt på sin plass, men en belastning for din venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Fra helsepersonelloven § 39 og 40:

Den som yter helsehjelp, skal nedtegne eller registrere opplysninger som nevnt i § 40 i en journal for den enkelte pasient.

Journalen skal føres i samsvar med god yrkesskikk og skal inneholde relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen, samt de opplysninger som er nødvendige for å oppfylle meldeplikt eller opplysningsplikt fastsatt i lov eller i medhold av lov. Journalen skal være lett å forstå for annet kvalifisert helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bryrseg

Om loven: Hadde det ikke vært relevant nok å skrive at pasienten led av reaksjoner på en traumatisk opplevelse!! Skal man utbrodere en hendelse og blottlegge en person for å skrive en legeerklæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Om loven: Hadde det ikke vært relevant nok å skrive at pasienten led av reaksjoner på en traumatisk opplevelse!! Skal man utbrodere en hendelse og blottlegge en person for å skrive en legeerklæring?

Ja, faktisk, når man skal få penger av staten hver måned resten av livet må man faktisk det. Leger vurderer ting ulikt, og de som bestemmer om uføretrygd skal vedtas må ha mer enn skjønnsmessige uttrykk å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bryrseg

Tenk deg - som kvinne - du har fortalt om onkelen, bestefaren... skjønner! Senere blir du utsatt for en trafikkulykke og får uføretrygd. Ikke særlig godt å sitte med en ung kjekkas av en saksbehandler i trygdevesenet som har fått din historie utbrodert. Hvordan kan de ha kompetanse? Ville du angret på at du åpnet deg for legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Tenk deg - som kvinne - du har fortalt om onkelen, bestefaren... skjønner! Senere blir du utsatt for en trafikkulykke og får uføretrygd. Ikke særlig godt å sitte med en ung kjekkas av en saksbehandler i trygdevesenet som har fått din historie utbrodert. Hvordan kan de ha kompetanse? Ville du angret på at du åpnet deg for legen?

Kompetanse får de gjennom utdannelse, opplæring på jobben, diverse kurs, erfaring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg - som kvinne - du har fortalt om onkelen, bestefaren... skjønner! Senere blir du utsatt for en trafikkulykke og får uføretrygd. Ikke særlig godt å sitte med en ung kjekkas av en saksbehandler i trygdevesenet som har fått din historie utbrodert. Hvordan kan de ha kompetanse? Ville du angret på at du åpnet deg for legen?

Tror ikke trygdekontoret får kopi av hele journalen, men kun en epikrise rundt det som gjelder - i dette tilfellet bilulykka? (Det har vel ingenting med om du f.eks.hadde abort som syttenåring, gonore fem tilfeller fra du var 20 - 21, flatlus året etter, og tilbakevendende kjønnsvorter...)

Eller får trygdekontoret tilgang til hele din sykdomshistorie? I så fall er det jo en tragedie. De som jobber på trygdekontor er bare folk, og ikke alle der er like ryddige rundt taushetsplikten, det har jeg selv erfart...

Går de ikke rett ut med opplysninger, går de rundt grøten, til de har "fått sannheta på bordet" likevel...

(det er mange måter å gjøre det på...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva loven sier om dette vet jeg ikke. Legens taushetsplikt er jo klar. Men han må oppgi en del ting til andre instanser (inkl. trygde-etaten) for å få gjenomslag i enkelte saker.

Men om legen har lovet pasienten å ikke ajourføre opplysninger - så SKAL dette overholdes (mener jeg). Jeg har sagt en del ting til min lege som ikke står i noen journaler - fordi jeg ikke ønsket at det skulle stå der. Jeg ba utrykkelig om at dette ikke skulle noteres noen steder. Jeg vet det ikke står der - jeg har lest journalen min. Ei periode var jeg litt "paranoid" når det gjaldt mine problemer..........

For å få tillitt til den som skal hjelpe deg - så MÅ/BØR/SKAL denne opptre slik at pasienten ikke føler seg "tråkket på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du skal jo kunne stole på legen din, så du ikke nøler med å gi ham/henne opplysninger om deg selv.

Min lege skrev en legeerklæring om meg i forbindelse med søknad om rehabilitering, som ble sendt til trygdekontoret. Legen baserte seg i stor grad på en laaaaang uttalelse fra min psykolog. I legeerklæringen stod det at psykologuttalslsen kunne utlevers til trygdekontoret HVIS jeg samtykket til det.

Jeg ville blitt opprørt hvis legen min hadde levert ut den uttalelsen uten at jeg hadde sagt ja, ville følt meg enormt tråkket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror det er litt så som så med taushetsplikten. Stort sett holdes den vel, men jeg har hørt en del historier der folk har hørt igjen ting "på bygda" som bare har blitt fortalt til folk med taushetsplikt. Skremmende saker. Selv har jeg opplevd at i forbindelse med en sykemelding ga jeg ikke detaljer til sjefen min, leverte sykemeldingen og sa jeg var syk. Sjefen ringte legen min og spurte hva som feilet meg og fikk hele historien. Det var den jobben... jeg klarte ikke å gå tilbake etter å ha opplevet en slik invasjon i privatlivet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Det er ikke noe argument at "taushetsplikten overholdes ikke på trygdekontoret uansett". Den SKAL det, og det er svært straffbart å bryte den. Det kan anmeldes, og BØR anmeldes.

Leger har PLIKT til å føre journal, og bør ikke love ting de ikke kan holde. Loven vil faktisk gå foran en avtale de har laget som de ikke kan oppfylle. Man bør klage på legen da også, slik at denne kan få en innføring i hva det vil si å forholde seg til regelverket, dvs gi beskjed om at det er mulig ting ikke kan holdes utenfor journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taushetsplikta tas ikke seriøst overalt. Langt i fra.

Jeg var bare atten første gang jeg fikk jobb på et sykehus, og plutselig visste jeg "alt om alle gamle klasse venninner og hele bygda" - hvem som hadde tatt abort osv. Det var ekkelt, og jeg var egentlig for ung til å håndtere det - men jeg lot som jeg ikke visste noe, også overfor meg selv, og unngikk å tenke mer på det.

Jeg kjenner andre med taushetsplikt. Som i dag er voksne.

En som i mange år har visst "alt om alle", har en tendens til å først gå rundt grøten - la oss si at det dreier seg om abort.

Hvis da ikke pasienten (du) forteller om aborten uoppfordret - så spør vedkommede rett ut: Har ikke du tatt en abort?

Som regel blir man så perpleks, at man røper seg.

Hvis ikke det er brudd på taushetsplikt, vet ikke jeg - og jeg synes det burde være skuddpremie på slike megger...

(som jeg har en mistanke om at det florerer av...)

Kanskje det burde finnes et kodespråk bare leger og spesielt innvidde får ta del i, og ikke alle kontordamer rundt i Norges land...

For dere kan være sikker på, at hvis man (som overnevnt) "privat" har innrømmet/fortalt at man f.eks. har tatt abort - da er det ute på bygda før man får snudd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Vega: at folk faktisk oppfører seg kriminelt er ikke grunn god nok for at andre lover ikke skal holdes.

Jeg kjenne rogså groteske tilfeller av brudd på taushetsplikt, og de det gjelder bør få seg en skikkelig skrape. Det er faktisk god nok grunn til å gi folk sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vega: at folk faktisk oppfører seg kriminelt er ikke grunn god nok for at andre lover ikke skal holdes.

Jeg kjenne rogså groteske tilfeller av brudd på taushetsplikt, og de det gjelder bør få seg en skikkelig skrape. Det er faktisk god nok grunn til å gi folk sparken.

Du mener min hentydning om skuddpremie? Nå befinner vi oss (heldigvis) ikke i det ville vesten, så kanskje man i stedet skulle gjort som disse, mht barnevernssaker: http://www.psykopat.no/

Laget liste over ansatte som er tvilsomme...

Det er mange ganger vanskelig å bevise hva som skjer, og da står man rettsløse tilbake.

Om det kommer noe godt ut av det, er en annen ting, men å alltid "snu det andre kinnet til", er en uting vi burde legge av oss... (selv om vi ikke trenger å slå like hardt tilbake...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier, så må trygdekontoret vite hvorfor du søker om uføretrygd. Det fungerer nemlig ikke slik at du automatisk får trygd om legen din skriver et brev! Det er trygdekontoret som avgjør saken, og de må ha ganske mye dokumentasjon (og ja - selv om de er jurister de fleste av dem, så har de leger som vurderer sakene også).

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Vega: Nei , jeg tenkte ikke på din hentydnign om skuddpremie. Jeg tenkte på de idiotene som bryter loven ved å ikke holde taushetsplikten (en kriminell handling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ble selv ganske sjokkert da jeg hørte hva en lege sa på et møte om en person angående innvilging av uføretrygd. Dette var på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...