Gå til innhold

Hva er de mest overbevist om?


Gjest Blue Jeans

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Jeans

Med "de" mener jeg forskere og den slags!

Ja, er de mest overbevist om at det ER en form for eksistens etter døden, eller at det er over og ut?

Er en fordel om de som forsker ikke er religiøse, og at grunnen til at de tror er for at de har funnet et form for bevis, og ikke kun tro.

Eller "jobber de ut fra" at det ikke er noe mer?

_

Jeg vet ikke hva jeg skal høre på. For de mener jo veldig forskjellig, og for meg som ikke har noen greie på det, er "alt" like overbevisende. Er dessuten utrulig godtruende og sier noen noe, så ja, da er det sånn da...

Håper noen forstår hva jeg mener. Kan kanskje bli litt vanskelig å gi et ok svar, i og med at det forskes på alt mulig og alle de har vel kommet til en egen teori.

Men sånn i det store og det hele, hvordan ligger det an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturvitenskapen er i det store og det hele enig med seg selv om at det ikke er grunn til å tro at det finnes noe etter døden. Det finnes ingen holdbar og troverdig forskning som støtter oppunder teorier om et liv etter døden. Så vil alltd en del si at de velger å tro, og andre igjen vil si at de "har hørt om" overnaturlige ting. Forskjellen på tro og vitenskap er at vitenskapen forkaster sine teorier dersom de viser seg å ikke holde vann. Tro er stort sett uavhengig av beviser. Folk må gjere tro, men det er vanskelig å forsvare rasjonelt.

Jeg er her fordi mine foreldre hadde sex, og det er bare derfor. Det finnes ingen objektiv mening med livet, og når jeg dør råtner jeg bort som alt annet organisk. Og hva så? Jeg trives godt med det, jeg. Det betyr bare at jeg har fullstendig kontroll over min egen tilværelse, og at jeg slipper å ta hensyn til annet enn å trives, og å sørge for at andre trives, mens jeg er her.

Så for å svare konkret på spørsmålet ditt: Det ligger slik an at alle seriøse forskere er enige om at ingenting tyder på noe liv etter døden, og et liv etter døden strider så mot all logikk og vitenskap at vi må anta at det ikke finnes frem til noe annet bevises. Og pr. i dag er det ingen, absolutt ingen, slike beviser som holder vann.

Anonym poster: b9b12d0dba304e20b0231818982403a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Det er et så uglesett emne å forske på at det rett og slett er overlatt til religionen og new age-bevegelsen. Nobody knows.

Det som derimot er veldig spennende er seriøse fysikeres teorier om strengteorier, parallelle virkeligheter og muligheter for virkeligheter med inntil 14 dimensjoner! Les Michio Kakus bok "Parallell worlds". Er det noen som kan finne løsningen på livet etter døden så er det nok fysikerne som kommer nærmest.

Kanskje vi etter døden går inn i en parallell virkelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "de" betyr "forskere og den slags", så tror nok de færreste på et liv etter døden. Forskere (og den slags) tenker ut ifra det premiss at det må finnes argumenter eller bevis for å rettferdiggjøre det man tror på. Det finnes ingen argumenter eller bevis som støtter troen på et liv etter døden, dessuten kommer det flere og flere bevis på at vi er hjernen vår. Hjernen vår forsvinner etter hvert, og til våre store vemod gjelder nok dette også bevisstheten vår.

Anonym poster: df26589d6f96d4ed9dbc6f4372495e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "de" mener jeg forskere og den slags!

Ja, er de mest overbevist om at det ER en form for eksistens etter døden, eller at det er over og ut?

Er en fordel om de som forsker ikke er religiøse, og at grunnen til at de tror er for at de har funnet et form for bevis, og ikke kun tro.

Eller "jobber de ut fra" at det ikke er noe mer?

_

Jeg vet ikke hva jeg skal høre på. For de mener jo veldig forskjellig, og for meg som ikke har noen greie på det, er "alt" like overbevisende. Er dessuten utrulig godtruende og sier noen noe, så ja, da er det sånn da...

Håper noen forstår hva jeg mener. Kan kanskje bli litt vanskelig å gi et ok svar, i og med at det forskes på alt mulig og alle de har vel kommet til en egen teori.

Men sånn i det store og det hele, hvordan ligger det an?

Det finnes ingen bevis på at det er noe liv etter døden. Ingen vil noen gang finne det ut før man selv dør. Det som man bør først fundere på er om det finnes en skaper og når man har funnet svar på det skal du spørre deg selv hva som er meningen med livet. Svaret på disse to spørsmålene vil enten lede deg til om det finnes et liv etter døden eller ikke.

Det finnes forskere som ikke har trodd på gud og har kommet fram til det må være en skaper bak alt sammen, og det finnes forskere som kun tror på vitenskapen og ikke tror på noe skaperverk.

Jeg har et råd til deg enten du tror på gud eller ikke. Og det er at du kan be, hvis det finnes en skaper og en gud vis meg veien til deg og vis meg veiledning og vis meg tegn og veiled meg.

Du må være oppriktig søker, hvis det finnes en Skaper og det er han du søker så vil skaperen ikke ignorere deg. Du vil få tegn men du må ha et åpent sinn og ikke et lukket hjerte.

Du er din egen forsker og du må slutte å høre på folk. Hører du på en atesist vil han/ komme med sine argumenter, hører du på en kristen, muslim eller jøde vil de komme med sine argumenter. Du må finne din vei, bruk alene tid og se alt i sammenheng. Spør deg selv og hvis det finnes en gud skader det ingenting å be om veiledelse for å finne den rette vei.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et så uglesett emne å forske på at det rett og slett er overlatt til religionen og new age-bevegelsen. Nobody knows.

Det som derimot er veldig spennende er seriøse fysikeres teorier om strengteorier, parallelle virkeligheter og muligheter for virkeligheter med inntil 14 dimensjoner! Les Michio Kakus bok "Parallell worlds". Er det noen som kan finne løsningen på livet etter døden så er det nok fysikerne som kommer nærmest.

Kanskje vi etter døden går inn i en parallell virkelighet?

Det finnes et par prosjekter som har til formål å sjekke om nær døden-opplevelser er reelle, eller om de er fantasier. Ett av dem går ut på å plassere symboler og tegn på steder der de bare vil være synlige for en person som svever under taket, slik de som har en nær døden opplevelse oftest forteller. Hvis de kan rapportere at de har sett noen av disse tingene når de våkner opp, vil jo det styrke troverdigheten i beretningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskere skal holde seg objektive, for de kan verken bekrefte for eller i mot. Dog er det mye i verden vi vet eksisterer og som vi kan føle langt i sjela, uten at det kan dokumenteres hva er verken på makron eller mikronnivå. Det er noe å tenke på før man så snevert tror man vet nok til å sette menneske opp som verdens kommandant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere har prøvd og gått utifra forskning når det gjelder bevissthet. Men det er nok altfor lite til å gjøre gjennombrudd av noenting og blir for kontroversielt for forskningsverdenen å legge ut noe på det "allvitende" STORE markedet. Dessuten finnes det mange teorier om parallelle univers, dimensjoner og div som KUNNE ha satt enkelte biter på plass, men det blir nok flere tiår til at det blir et offisielt gjennombrudd om dette. Dermed må vi alle andre forholde oss til gammeldags og moderne pengeoppslukende, mainstream vitenskap vi alle vil tro er logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...