Gå til innhold

innleggelse på grunn av svangerskapskvalme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som vet hvordan legen bestemmer om man skal legges inn på sykehuset eller ikke på grunn av svangerskapskvalme? Altså hva avgjør om man trenger det eller ikke?

Og er det noen av dere som har vært innlagt på grunn av det som kan fortelle litt om hvordan dere opplevde det?

Anonym poster: be1b401964c6b657e5679ab4f6740700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når legen avgjorde at jeg skulle innlegges la hun vekt på at jeg selv følte meg i en elendig forfatning, kraftig kvalme og at jeg hadde kastet opp tre ganger per dag i over en uke. Det var også avgjørende at jeg hadde gådd ned to kilo i vekt, noe som visstnok tilsvarte 5% av kroppsvekten min.

Det var en lettelse å få komme på sykehuset. Jeg fikk væske intravenøst og kvalmedempende medisin, og det var deilig å føle seg frisk igjen. Ble så positiv når jeg følte meg bra igjen at jeg dro hjem igjen dagen etterpå. Under en uke senere var jeg like dårlig og dro tilbake til sykehuset for samme behandling. Har vært inn og ut av sykehuset i nesten to måneder nå, men nå i uke 16 virker det som den værste kvalmen har gitt seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på bakgrunn av vekttap og dehydrering. De tar ofte blodprøver og så sjekker de om du skiller ut fettstoffer i urinen.

Jeg har vært innlagt for korte periode flere ganger. Jeg slet med oppkast, kvalme og dehydrering. Og jo mer dehydrert du blir, jo kvalmere og dårligere blir man. Jeg har fått væske intravenøst og har prøvd ulike kvalmedempende.

Jeg ville absolutt ikke bli innlagt og kvidde meg til det. Men det var faktisk veldig godt hver gang! Fikk væske intravenøst og prøvd ulike kvalmestillende. Mannen min kommenterte av jeg bare i løpet av noen timer begynte å ligne på meg selv igjen. Pleierene var veldig hjelpsom og forståelsesfull og legen der jeg var hadde mye mer peiling på hyperemesis enn fastlegen min og de tar det veldig på alvor.

Jeg er i uke 34, og går fortsatt på kvalmestillende hver dag for å holde kvalmen og oppkasten i sjakk. Det er vel det eneste som hindrer meg fra å bli dehydrert og innlagt igjen. Men for de fleste så gir vel kvalmen seg før det tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innlagt flere ganger. Uten medisiner kaster jeg opp 20 - 30 ganger om dagen. Gikk ned veldig mye fra uke 4 - 6+5 (9 kg) og var helt dehydrert. Da vi dro på sykehuset klarte jeg ikke gå alene lenger og holdt på å besvime bare jeg leet på hodet i senga. Første gang var jeg innlagt i 4 dager for intravenøst, prøvde ut kvalmestillende. De andre gangene har jeg vært der 2 dager. Nå i uke 31 fungerer jeg hjemme på kvalmestillende.

Anonym poster: 95862aa1b75ea4c78a257300eee5a7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri innlagt, men har fått fortalt i ettertid av legen min at turnuslegen burde ha vurdert det. Jeg gikk ned 5,5 kg de første ukene (over 5% av kroppsvekten), tisset mørkegult maks en gang om dagen og kastet opp 5-10 ganger daglig. Besvimte et par ganger, og hadde innimellom sterk hodepine.

Jeg var inn hos samme lege 2 ganger for å be om hjelp, og fikk til slutt grått meg til kvalmestillende medisin som heldigvis hjalp meg. Jeg spurte om jeg kunne være dehydrert, da ristet hun bare på hodet og sa at det var jeg ikke før huden på hendene sto av seg selv, om jeg kløp i den...

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble aldri innlagt, men har fått fortalt i ettertid av legen min at turnuslegen burde ha vurdert det. Jeg gikk ned 5,5 kg de første ukene (over 5% av kroppsvekten), tisset mørkegult maks en gang om dagen og kastet opp 5-10 ganger daglig. Besvimte et par ganger, og hadde innimellom sterk hodepine.

Jeg var inn hos samme lege 2 ganger for å be om hjelp, og fikk til slutt grått meg til kvalmestillende medisin som heldigvis hjalp meg. Jeg spurte om jeg kunne være dehydrert, da ristet hun bare på hodet og sa at det var jeg ikke før huden på hendene sto av seg selv, om jeg kløp i den...

Høres ut som om du ikke helt har fått den hjelpen som du burdte hatt, og at turnuslegen burdte har gjort mer enn bare vurdert om du trengte en innleggelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du ikke helt har fått den hjelpen som du burdte hatt, og at turnuslegen burdte har gjort mer enn bare vurdert om du trengte en innleggelse!!

Når jeg leser om andres erfaringer så ser jeg det, ja. Konklusjonen må vel være å være bestemt på at man trenger hjelp om man er elendig, og at man ber om å få andre leger til å se på deg om man ikke får den hjelpa man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang ble jeg lagt inn omtrent forsent, og måtte kontakte sykehuset. Legen jeg var hos nektet å legge meg inn, selv om jeg måtte bli støttet, da jeg ikke klarte å gå alene lenger. Hadde da kastet opp minst 20 ganger om dagen i 6 uker.

Da legen nektet måtte jeg ringe sykehuset, fikk da komme inn, og ble lagt inn umidelbart. Fikk og beskjed av legen at det var ikke langt unna at det kunne godt veldig galt. Jeg hadde vel og gått ned fra 60 kg til 50 kg. Og som jeg ble dulla med de første døgnene, for de syntes jo så synd på meg. Jeg var der i 1 uke. Fikk kvalmestillende som hjalp og.

Andre gang, så ringte jeg sykehuset selv da jeg bare var 5 uker på vei, da kastet jeg opp mye oftere enn første gang, skulle vel ikke tro det var mulig, og klarte ikke å få noe i munnen engang før det kom ut. Da ble jeg lagt inn i 3 dager, fikk kvalmestillende som hjalp da og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...