Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2013 #41 Skrevet 1. februar 2013 Jeg skjønner helt ærlig ikke at dere gidder og amme så lenge. Jeg ammet barnet til det va ca 3 mnd. Når jeg var kommet over sorgen over og ikke kunne amme wyns jeg faktisk det var en befrielse. Da kunne pappaen og jeg dele på det. Men det skal sies at jeg til tider har savnet det å amme veldig.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #42 Skrevet 1. februar 2013 Holder faktisk på med avvennning nå. Han er 15 mnd. Det er fordi han er altfor avhengig av puppen og det blir rene rabalderet dersom han ikke får ute f.eks. Kommer nok til å gi han morgenpupp en stund til, men thats it. Perfekt alder og avvenne på. Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf
Schadenfreude Skrevet 1. februar 2013 #43 Skrevet 1. februar 2013 Personlig synes jeg amming er ekkelt. Har aldri ammet selv. Men alvorlig talt, ungen har ikke behov for den melka etter 12 mnd. Synes det er direkte kvalmt å legge så store barn til brystet. Og enda mere kvalmt at 2-3åringer henger i puppen på mor! Etter min nening er dette på grensen til overgrep. Jeg understreker: min mening. Siden du synes at amming er ekkelt, vil du jo synes at det er ekkelt uavhengig av alderen på ungen. Hvorfor da gidde å bry seg med en tråd som dette? Jeg lurer fælt på hva det er som gjør at enkelte synes at amming er ekkelt (generelt, ikke bare rettet mot deg, kalinka). Hva er det egentlig de tenker at amming er? Kobler de det opp mot noe seksuelt eller er det en generell fobi mot alle slags kroppsvæsker? Ammingen falt for meg helt naturlig og det var like lite seksuelt som det å steke pannekaker er det. Det er bare mat og hudkontakt, både næring, beskyttelse mot sykdommer og en måte å styrke tilknytningen mellom babyen og meg. (Man kan jo oppnå to av tre med MME også, dette er ikke noe forsøk på å få MME-mammaer til å føle seg mindreverdige, bare et forsøk på å forklare hvorfor amming ikke burde være ekkelt) Og hva er forskjellen på å amme en unge på 10 måneder og en på 13 måneder? Min Mini spiser nå ved 7 måneder nok fast føde til at han ikke lenger trenger morsmelka for næring. Likevel kommer jeg ikke til å avvenne ham med det første, fordi han fremdeles i lang tid fremover kan nyte godt av antistoffene han får via melka. Min mening: Når barnet selv kan si "pupp" eller lignende, sa er det på tide å slutte! De fleste som velger å amme over året, gjør det for sin egen skyld, og ikke barnets. Så når babyen min på 7 måneder har begynt å trekke i genseren min og borre hodet mot brystet mitt, så bør jeg egentlig slutte å amme ham? Fordi han tydeligvis ber om det nonverbalt? Igjen, det er ingen automatikk i at ungen ikke lenger trenger de antistoffene og den nærheten amminga gir med en gang den bikker den første bursdagen sin. Nei, ernæringsmessig er nok ikke behovet der, men amminga er mer enn bare ren mat. 5
ViljaH Skrevet 1. februar 2013 #44 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ammet eldste barnet til han var ca. 2 år. Da ikke hver dag, men kos og trøst ved behov. Da ble det nok for meg, syntes selv han ble for stor, så avsluttet. Han var og veldig glad i puppen, hadde ikke kosebamse eller koseteppe eller smokk, bare puppen dugde. Derfor hadde vi etterpå en periode hvor han koste puppen med hånda for kos og trøst. Det varte vel nærmere et år, så ble det også for mye for meg, jeg måtte ta tilbake intimsonen fra barnet som nå var ganske stor. Så jeg føler jeg strakk meg for han som elsket puppen, inntil min grense var nådd. Nå får han ikke borti puppen, den er mamma sin. Eller var, nå er den vel lillebror sin... 1
Mohair Skrevet 1. februar 2013 #45 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Hver sin lyst, tenker jeg. Andre må gjerne amme ungene sine så lenge de vil - så lenge barnet ønsker det. Det er vel ingen som tvangsforer barnet med pupp? Det er jo helt umulig! Jeg skjønner helt ærlig ikke at dere gidder og amme så lenge. Jeg ammet barnet til det va ca 3 mnd. Når jeg var kommet over sorgen over og ikke kunne amme wyns jeg faktisk det var en befrielse. Da kunne pappaen og jeg dele på det. Men det skal sies at jeg til tider har savnet det å amme veldig. Gadd du virkelig å gi ungen MME? Er ikke det også forferdelig slitsomt? Endret 1. februar 2013 av Mohair 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #46 Skrevet 1. februar 2013 Barn har ingen ernæringsmessig bruk for morsmelk etter 12 mnd. Så å amme 3-åringer er kun for mammas skyld. I USA er det blitt populært i utseendefikserte miljøer å amme barnet til omtrent skolestart, fordi amming forbrenner ekstra kalorier og da kan man trene mindre. og spise mer. Anonym poster: 3ae187d3c1ede4bca620d7cf9d3a93d3 1
Mohair Skrevet 1. februar 2013 #47 Skrevet 1. februar 2013 Selv om barn ikke trenger MM for ernæringen, så trenger de antistoffer fra mor. 3
ViljaH Skrevet 1. februar 2013 #48 Skrevet 1. februar 2013 Jeg skjønner helt ærlig ikke at dere gidder og amme så lenge. Jeg ammet barnet til det va ca 3 mnd. Når jeg var kommet over sorgen over og ikke kunne amme wyns jeg faktisk det var en befrielse. Da kunne pappaen og jeg dele på det. Men det skal sies at jeg til tider har savnet det å amme veldig. Først så sier du det er for mye arbeid å amme mer enn helt i starten, du gadd bare til ungen var 3 mnd. Så sier du det var en sorg å slutte å amme, og du savner det fortsatt innimellom. Kanskje du kan bli enig med deg selv hva du egentlig mener, og skrive nytt innlegg? 3
SmallTalk Skrevet 1. februar 2013 #49 Skrevet 1. februar 2013 Selv om barn ikke trenger MM for ernæringen, så trenger de antistoffer fra mor. Det er begrenset hvor lenge barnet er i stand til å absorbere antistoffene i melken. Etter 6 mnd så tar ikke barnet opp antistoffer fra melka lenger, og dermed så har de heller ikke nytte av antistoffene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #50 Skrevet 1. februar 2013 Det er begrenset hvor lenge barnet er i stand til å absorbere antistoffene i melken. Etter 6 mnd så tar ikke barnet opp antistoffer fra melka lenger, og dermed så har de heller ikke nytte av antistoffene. Har du noen link på dette? Anonym poster: 7df0a22d2befa889685980935e4d1227 2
SmallTalk Skrevet 1. februar 2013 #51 Skrevet 1. februar 2013 Har du noen link på dette? Anonym poster: 7df0a22d2befa889685980935e4d1227 http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/infeksjonerbarn.htm Jeg antar at en seksjonsoverlege i pediatri har litt bedre peiling på hva barns opptak av antistoffer enn hva Nylander har. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #52 Skrevet 1. februar 2013 http://www.sinnetshe...ksjonerbarn.htm Jeg antar at en seksjonsoverlege i pediatri har litt bedre peiling på hva barns opptak av antistoffer enn hva Nylander har. Jeg spurte bare om link, fordi jeg liker å lese meg opp på ting. Ikke verre enn det. Anonym poster: 7df0a22d2befa889685980935e4d1227 1
Schadenfreude Skrevet 2. februar 2013 #53 Skrevet 2. februar 2013 Smalltalk: mulig jeg er litt for trøtt etter andre tanntøysenatt på rad, men jeg så ikke at det sto noe om det du refererte til. Altså, at det konkret sto at de ikke tar opp antistoffer fra melka etter 6mnd. Igjen med forbehold om at jeg er alt for trøtt i trynet, men jeg leste det som at det var slutt på antistoffer som barnet allerede hadde fått (feks fra råmelka eller rett og slett at ammingen var avsluttet). 3
Mohair Skrevet 2. februar 2013 #54 Skrevet 2. februar 2013 "(....)I den fattige del av verden kan morsmelk (fullamming seks måneder, deretter delvis amming minst seks måneder til) gi 13 % færre dødsfall hos barn under fem år. Til sammenlikning vil vaksinasjon mot Haemophilus influenzae type B, meslinger og stivkrampe til sammen redusere dødeligheten med 7 % (15). Også i vår del av verden vil redusert infeksjonsforekomst gi økonomisk og helsemessig gevinst. I en undersøkelse anslås det at 720 postneonatale dødsfall i USA kan unngås årlig ved økt brysternæring (16)." http://tidsskriftet.no/article/1586572 3
SmallTalk Skrevet 2. februar 2013 #55 Skrevet 2. februar 2013 Mohair: Det står ikke eksplisitt at det er antistoffene som er grunnen til dette. I fattige lang (som forøvrig ikke bør kunne sammenlignes med Norge) så er hygieneforholdene så annerledes at det like gjerne kan være pga næringsinnholdet i morsmelken som er avgjørende. 1
Gjest anonym Skrevet 2. februar 2013 #56 Skrevet 2. februar 2013 Smalltalk: spiller vel ingen rolle om det er antistoffene i seg selv som gjør det, det er bevist at dødsraten blandt små barn minsker ved amming opptil 1 år. Og det er bevist at i i land så går helsekostnadene ned ved amming fordi det er infeksjonsforebyggende. Så at det har noe og si for immunforsvaret er det jo ikke et spørsmål om engang. Selv kommer jeg fra en familie som er sterkt preget av asmatikere, og både min bror og min sønn fikk sine første astmaanfall bare dager etter ammeslutt. Og heller astmaanfall på en unge som nærmer seg to, enn en baby på 6 måneder. Jeg er overbevist om at er en sammenheng med at de ikke fikk i seg den fantastiske næringen som er i morsmelk lenger.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #57 Skrevet 2. februar 2013 Det er begrenset hvor lenge barnet er i stand til å absorbere antistoffene i melken. Etter 6 mnd så tar ikke barnet opp antistoffer fra melka lenger, og dermed så har de heller ikke nytte av antistoffene. Men etter 6 måneder har fortsatt melka den "virkningen" at den minsker allergi, hvis ammer før/etter de får smake på forskjellige matvarer. Og de sier at barn over 6 måneder får lite nytte av antistoffer, men de får fortsatt noe. Og linken din er stoff fra noen år siden, og den oppdateres ikke ved ny forskning stod det.. Så det KAN være det er noe annet i dag noen år senere. Anonym poster: 7ba65843549a2f2d1aef4f56d070bbf5 3
Norbertine Skrevet 2. februar 2013 #58 Skrevet 2. februar 2013 Tråden er ryddet for personangrep. Alice i Eventyrland, mod 1
Tolly Skrevet 2. februar 2013 #59 Skrevet 2. februar 2013 http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/infeksjonerbarn.htm Jeg antar at en seksjonsoverlege i pediatri har litt bedre peiling på hva barns opptak av antistoffer enn hva Nylander har. Linken må være feil. Eller så tolker du det han sa på en helt egen måte. Det kan hjelpe å uttale seg om noe man vet noe om, ikke bare finne frem en googlet artikkel i all hast. Det er ingenting vitenskapelig over dette i det hele tatt. Det er et intervju med en seksjonsoverlege som på generelt grunnlag uttaler seg om vanlige infelsjoner for spedbarn. Ikke en gang temaet for intervjuet treffer! Det han sier er "common knowledge" for de av oss som leser bøker. Og her må jeg bare tøyle meg og stoppe å skrive. Men jeg fortsetter å riste på hodet... 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #60 Skrevet 2. februar 2013 - Til dere som ammer disse store ungene (over 1 år) i skjul, hvis det ikke er noe galt i å amme store barn, hvorfor skjuler dere det fra omverdenen da? - Flere bruker argumentet om at ungen vil ha kos og nærhet og så lenge ungen har lyst så skal h*n få bestemme selv hvor lenge h*n skal ammes, men hva med far, hvordan mener dere at far skal gi ungen kos da? Og ville dere gi ungen godteri hver dag fordi ungen selv hadde lyst på dette som kos? Små barn kan ikke ta slike avgjørelser selv, så jeg synes det blir helt feil å legge ansvaret om hvor lenge barnet ammes over på barnet. - Hvorfor kan ikke dere som langtidsammer bare innrømme at dere gjør det for deres egen del? Det er ikke naturlig å amme når ikke barnet lenger har et bevist behov for melken. Nærhet, trygghet og kos kan gis på mange andre måter. Jeg regner med at de fleste vil synes at det er unaturlig hvis far skulle ta barnet til sitt bryst for kos? Eller? Anonym poster: 91cfe81cf1ad5240b828fe6ab4defd47 1
Fremhevede innlegg