Gå til innhold

Amme så lenge ungen vil..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poenget er jo at vi ikke er interessert i å se på, men når man går forbi et voksent menneske med et stort barn henge i puppen så er det umilig å unnå å legge merke til det... uansett om man vil eller ikke.

De fleste 1-2-åringer er slett ikke så store ... tviler på at sekundet barnet blir ett år, så ser det for stort ut til å ammes. Det er bare tull, og jeg tror ingen legger merke til det, med mindre de nistirrer. Og da får de ta "ekkelheten" på sin egen kappe.

Er enig at man ikke skal stirre og det tror jeg da ikke folk gjør heller. Men når man sitter på kafe og personen ved bordet forran, drar frem puppen slik at 2 åringen skal ta for seg så er det faktisk ikke til å unngå. Hvor skal vi se når vi ikke kan se rett frem på den vi snakker med?

Ammingen annår mor og barn er derfor man bør begrense ammingen av store barn hjemme! Ammet selv min lille offentlig, men da er det også mye lettere å skjerme seg og puppen.

Å si at andre skal passe sine egne saker gjelder jo for deg også! Det er det offentligerom og det bør også respekteres at ikke alle er interessert i å se pupp når de drikker kaffe.

Jeg er enig i at amming av virkelig store barn (da mener jeg ikke 1,5-åringer og den slags, de er ikke store, bør gjøres hjemme. Jeg var selv ikke komfortabel med offentlig amming fra rundt 1,5-årsalderen, tror jeg, og jeg har et lite barn (lite av vekst, altså). Likevel er det kanskje noen mødre som er komfortabel med å amme offentlig lenger, og da bør de få gjøre det, så lenge det gjøres diskret. Tror ikke så veldig mange tar tak i puppen og røsker den frem, som det indikeres her.

Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder faktisk på med avvennning nå. Han er 15 mnd. Det er fordi han er altfor avhengig av puppen og det blir rene rabalderet dersom han ikke får ute f.eks. Kommer nok til å gi han morgenpupp en stund til, men thats it.

• Liker 1
Skrevet

Min mening:

Når barnet selv kan si "pupp" eller lignende, sa er det på tide å slutte! De fleste som velger å amme over året, gjør det for sin egen skyld, og ikke barnets.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor mange av dere som er klar over dette når dere snakker om "amming over året er kun for mors skyld", men barn utvikler tarmsystemet sitt frem til de er omtrent 2 år. Dersom man ammer til barnet er 2 år gir man ungen viktige antistoffer og stoffer som utvikler tarmsystemet, og det er bra for immunforsvar, fordøyelse og toleranse av matvarer. Det viser seg for eksempel at barn som får morsmelk når f.eks melk og gluten innføres, vil ha bedre toleranse for disse matvarene, og mange eksperter anbefaler å vente til barnet nærmer seg 2 år med å gi disse matvarene for å minske sjansen for utvikling av intoleranse hos barnet.

I tillegg vil amming gi nærhet til mor og trygghet. Den effekten forsvinner ikke på magisk vis i det ungen fyller 1 år.. Jeg er gravid nå med nr 1, og håper virkelig jeg får til ammingen, og jeg planlegger å fortsette til ungen ikke vil. Forhåpentligvis er han/hun passert 2 før det skjer.

Endret av MarilynM
  • Liker 4
Skrevet

Nærhet til mor og trygghet kan oppnås på en haug andre måter enn å la barnet henge i puppen til det nærmer seg skolealder.

• Liker 2
Skrevet

Min mening:

Når barnet selv kan si "pupp" eller lignende, sa er det på tide å slutte! De fleste som velger å amme over året, gjør det for sin egen skyld, og ikke barnets.

Det er det dummeste jeg har hørt. Det betyr vel at barn som ikke snakker før de er 3 kan ammes like lenge da? Og barn som snakker tidlig og kan si pupp når det er 9-10 mnd skal man slutte å amme?

Jeg kjenner mange som langtidsammer, og de færreste av de ammer utenfor husets fire vegger etter en viss alder (av flere årsaker, en er at de ikke orker blikk og kommentarer, en annen er at veldig mange har kuttet ned til kun amming morgen/kveld). Og med tanke på at alle tall som finnes ang amming så er amming utover 1,5 år relativt uvanlig (kun 1/10 ammer til 1,5 år ifølge MoBA-undersøkelsen), så synes jeg det er interessant at så mange har sett store barn bli ammet offentlig slik at det er en plage.

WHO anbefaler amming til 2 år, og det gjelder også i den vestlige verden. Det er faktisk ikke slik at melka er verdiløs bare barnet blir ett år som noen ser ut til å tro.

Jeg ammet begge mine til de var 27 og 25 mnd, da følte jeg at det var nok. Eldste glemte det relativt fort, yngste ville nok holdt på lengere hadde han valgt selv. Jeg ammet sjelden utenfor huset etter de var rundt 20 mnd, mest fordi vi har kuttet ned til kun kveldsamming rundt da.

Jeg tror de som er motstandere for langtidsamming synes det er ekkelt/merkelig/rart/osv fordi de selv ikke har ammet så store barn, og det er rett og slett uvant. Jeg syntes selv det var litt rart å høre om før jeg kom så lang. Når man står midt i det så føles rett og slett ikke 2-åringen som et stort barn, og amming er en kosestund som gir en ufatterlig trygghet, øker tilknytningen, og gir ro til en liten kropp. For min del så går nok "grensen" for hva jeg ønsker ved rundt 2 år, men jeg synes en hver må gjøre som passer en.

• Liker 5
Skrevet

Nærhet til mor og trygghet kan oppnås på en haug andre måter enn å la barnet henge i puppen til det nærmer seg skolealder.

Antar dette er rettet til min kommentar. Du har ikke noen flotte og konstruktive argumenter mot resten av innlegget mitt også da? Det er forøvrig en ganske god stund fra ungen er 2 til den begynner på skolen. Jeg tror ikke det er noen som har snakket om at de har latt det gå så lenge over 2 år?

Skrevet

Her er han to år og en mnd, og sluttet for noen dager siden. Det siste halvåret har jeg kun ammet for å roe han nok til å sove på dagtid. Nå sover han ikke uansett hva, og da stenger mor tappekrana. En sprellemann på fanget som bare vil ha av vane, det orker jeg ikke. Ernæringsmessig er det ikke viktig mer, selv om det har vært fordeler med det også. Da han var syk og ikke spiste på flere dager, var jeg uendelig glad for å ha melk å holde han i livet med til antibiotikaen virket.

Personlig ville jeg ikke like å ha minner av å sutte på mammas pupp, og jeg tenker gutten min vil være glad for at vi sluttet før han fikk slike minner.

• Liker 3
Skrevet

Å amme et barn på 2 år er et overgrep??

Overgrep kan være andre ting enn sexuelt.

Anonym poster: 481f3f19a429fe97b16af96fbee98620

Skrevet

Overgrep kan være andre ting enn sexuelt.

Anonym poster: 481f3f19a429fe97b16af96fbee98620

Jeg forstår det. Det jeg ikke forstår er at å amme sitt barn er normalt, men etter 2 år er det som overgrep... Det synes jeg er ganske store ord.

Skrevet

Ja, til langtidsamming og muligheten til å velge selv :danse:

• Liker 5
Skrevet

Ja, til langtidsamming og muligheten til å velge selv :danse:

Enig i at det ikke bør settes noen klar grense. Dersom barnet fortsatt ammes etter at h*n er begynt på skolen, kan det imidlertid føre til erting, så jeg synes at amming av så store barn bør unngås.

Skrevet

Nå har jeg ikke sett noen som har skrevet om barn som er 3-4-5 år, i mine og mange andres øyne er langtidsamming regnet fra 1.5 år og rundt 2.5 år.

• Liker 3
Skrevet

Blir å amme en god stund til, ser jeg for meg. Sannsynligvis til nærmere to års alder. Det er helsemessige fordeler både for mor og barn. Kreftrisikoen for mor synker jo lengre man ammer (brystkreft, altså), og i melka er det "vaksine i hver dråpe" som Nylander så fint sier det.

Dessuten har jeg det "problemet" at hun spiser lite annet. Og i følge min teori blir jeg aldri å tvinge i henne fast føde. Hun tilbys mat ved alle måltider og spiser det hun har lyst på. Så vil hun bare ha kjøtt til middag og ikke potetene/grønnsakene, så er det helt ok. Da får hun kjøtt. Og pupp.

Nå når en haug med tenner holder på å bryte frem er jeg veldig glad for at hun har puppen. Det lindrer både dag og natt, virker det som. Nå har hun ikke vært mye syk, men de to gangene hun har vært det, har jeg vært veldig glad for at hun fortsatt tar pupp. Hadde jeg nå bare funnet noen med vannkopper, så hadde vi blitt ferdig med det også. Ser for meg at det kan være ok å ta det også mens hun fortsatt får pupp.

• Liker 5
Skrevet

Etter min nening er dette på grensen til overgrep.

Du fornærmer alle som har blitt utsatte for ett overgrep.

Anonym poster: f7ac0ef528604f7b433bc88465bbdb7b

• Liker 9
Skrevet

And, so what? Hva er galt med litt ekstra trygghet, nærhet og kjærlighet i hverdagen?

Skal vi slutte å klemme barna våre fordi at noen kan syns det er ekkelt? Tenk at ett-åringer henger på foreldrene sine! Nei, unger, kutt ut. Jeg skjønner ikke poenget med klemming, EEEEKKELT! :ironi:

Anonym poster: f7ac0ef528604f7b433bc88465bbdb7b

• Liker 3
Skrevet

Jeg ammer fortsatt lillegutt på 15 måneder, og det kommer jeg til å gjøre så lenge han vil ha, innenfor rimerlighetens grenser da :) Pupp er fantastisk når lillegutt får tenner, det er det eneste som hjelper :jepp:

Jeg ammer både ute og inne, og har aldri fått en dårlig kommentar på det, heller omvendt.

Hvis noen har problem med at jeg ammer sønnen min så er ikke det noe jeg tar så hardt, er ikke mitt problem :)

• Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hver sin lyst, tenker jeg. Andre må gjerne amme ungene sine så lenge de vil - så lenge barnet ønsker det. Selv var jeg sjeleglad da jeg slutta å amme ungene mine. Den ene slutta av seg selv rundt 1 år, den andre måtte jeg avvenne rundt samme alder, fordi jeg selv ikke ønska å amme lenger. Amming er bra for barna, men etter 1 år er det veldig lov å ville slutte, synes jeg. Deilig å få kroppen sin tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Min mening:

Så jeg skulle sluttet å amme min 9 måneder gamle datter fordi hun begynte å si pupp, og "be" om det?? Og storebror kunne egentlig fått amme i 2-3 år, siden han aldri "ba om" det selv, og ikke gjorde noe ut av det? Skjønner virkelig ikke hvorfor mange (for å bruke et populært utsagn) på død og liv skal sette en aldersgrense på det. For noen blir det liksom ekkelt idet ungen fyller ett.. (Som om de hadde klart å se om en unge som ligger ved puppen var 1 eller 1,5..) Eller om ungen tar tak i genseren til mor, DA er det ekkelt, selv om ungen kanskje bare er 9 mnd.

Nei, folk får velge selv. Dra til deg øya om det plager deg.

Anonym poster: 7df0a22d2befa889685980935e4d1227

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...