Gjest Frk.Jensen Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Altså, hvorfor er det så få som ammer til barna er over to år, hvis jeg vil kan jeg vel det? Har en toåring nå, som elsker puppen, og jeg har ikke tenkt til å slutte med ammingen, bare fordi normene er slik. Hva med dere? Er det noen som har det på samme måte?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Bare du slutter før ungen er 5-6 år så Anonym poster: 9bbe7a6c2f31390af23e8605f46ee15d 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Det er bare å amme så lenge du vil, men du får garantert noen blikk når barnet drar opp genseren din og finner puppen selv. Det fikk min venninne Anonym poster: 795158769364b07c50fb8a5a71b0501b
Gjest Frk.Jensen Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 TS her. Ja, det er allerede rare blikk, jeg vil ikke ta fra ungen min denne gleden. Men vil gjerne snakke med noen som fortsatt ammer om det er mulig? anyone?
kalinka85 Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Personlig synes jeg amming er ekkelt. Har aldri ammet selv. Men alvorlig talt, ungen har ikke behov for den melka etter 12 mnd. Synes det er direkte kvalmt å legge så store barn til brystet. Og enda mere kvalmt at 2-3åringer henger i puppen på mor! Etter min nening er dette på grensen til overgrep. Jeg understreker: min mening. 2
Teriyaki Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Ungen har ikke næringsmessig behov for morsmelk i an alder av to år. Men dersom dere enda setter veldig pris på det så ser jeg ingen grunn til å slutte - innenfor husets 4 vegger. (diskret) Ofentlig ammeing er bare bra, for barna må ha mat, så lenge det er en baby. Et barn på 1+ år trenger ikke på død og liv å ammes på kafe eller når man har besøk. Da blir det en privat affære synes nå jeg. Er ikke like søtt og "delikat" lenger når ungen er gammel nok til å si pupp. 17
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Jeg ammer min datter på 25 mnd....og kommer nok til å amme lenge. Men ammer ikke offentlig lenger.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Enig med Teriyaki på det område at det bør holdes innenfor hjemmet og jeg ville heller ikke reklamert så mye for det. Ammet selv når jeg hadde baby, men å amme en 2 åring er bare ekkelt. Når de finner puppen selv og ikke har behov for næringen så bør man gi seg. Det er ikke søtt og man skulle tru at barnet fikk traumer. Barnet kommer ihvertfall til å bli flau hvis dette kommer opp på familiemiddagene når h*n bli eldre! Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 TS her. Ja, det er allerede rare blikk, jeg vil ikke ta fra ungen min denne gleden. Men vil gjerne snakke med noen som fortsatt ammer om det er mulig? anyone? Tror ikke barnet kommer til å si så veldig mye på det etter et pr. dager med avvening. Du sparer heller ungen din for mange rare kommentarer og blikk hvis dette kommer ut. Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf 7
Nektarin Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har tenkt å amme så lenge sønnen min vil. Han er ikke mer enn nesten 8 mnd nå, så jeg kan ikke si stort om hvordan det vil fungere i praksis, men jeg håper/tror at vi vil amme hjemme når han ikke lenger vil ha pupp hele tiden. Ber han om det når vi er andre steder kommer jeg til å si nei og heller tilby når jeg kommer hjem. Mannen min er klar over at jeg ikke skal slutte å amme med det første, og det er helt i orden for han. Han er den eneste som har noe han skulle sagt 2
Harlekin Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 Jeg er for amming så lenge barnet vil (og det er greit for mor), innenfor rimelighetens grenser. Jeg vil aldri synes amming er "ekkelt", som flere av dere skriver, men det er selvsagt en grense på hvor lenge. Offentlig amming er det lurt å slutte med etter et par år, men amming i hjemmet har ingen andre noe med å gjøre. Jeg synes du kan amme så lenge du/dere vil, TS - barnet slutter nok før det begynner på skolen (rundt den alder blir det ikke lenger fysisk mulig). 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 Jeg er for amming så lenge barnet vil (og det er greit for mor), innenfor rimelighetens grenser. Jeg vil aldri synes amming er "ekkelt", som flere av dere skriver, men det er selvsagt en grense på hvor lenge. Offentlig amming er det lurt å slutte med etter et par år, men amming i hjemmet har ingen andre noe med å gjøre. Jeg synes du kan amme så lenge du/dere vil, TS - barnet slutter nok før det begynner på skolen (rundt den alder blir det ikke lenger fysisk mulig). Enig i at amming i seg selv ikke er ekkelt. Ammet selv og vil gjøre det med neste. Men å si at offentlig amming er lurt å slutte med etter et par år er jo helt vilt. Ingen er interessert i å se noen amme en 2 åring. Skal man absolutt gjøre det så er det bare å amme i vei, men hjemme etter barnet er 1 år! For dere som velger å amme så utrolig lenge vil få kommentarer på hvor ekkelt det er når ungen henter fram puppen for en slurk. Slik er det bare! Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf
Harlekin Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Enig i at amming i seg selv ikke er ekkelt. Ammet selv og vil gjøre det med neste. Men å si at offentlig amming er lurt å slutte med etter et par år er jo helt vilt. Ingen er interessert i å se noen amme en 2 åring. Skal man absolutt gjøre det så er det bare å amme i vei, men hjemme etter barnet er 1 år! Hvorfor i alle dager skal jeg bryr meg om hva andre er interessert i å se på? Dra til deg øynene, da. Ammingen angår mor og barn, ikke andre. For dere som velger å amme så utrolig lenge vil få kommentarer på hvor ekkelt det er når ungen henter fram puppen for en slurk. Slik er det bare! Det har du sikkert rett i. Det finnes mange folk som ikke har vett til å passe sine egne saker. Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf 5
Gjest anonym Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Amming er jo det mest naturlige i verden. Like naturlig som at vi må på do.ungen er født med sugeteknikk/behov for det er eneste måten de får i seg næring på, og vi produserer ikke melk i puppene for morro skyld. Blir satt ut av de som syns det ekkelt (utenom de som f.eks har vært utsatt for overgrep som har et anstrengt forhold til intimsoner osv). Selv ammet jeg barnet mitt til det var 22 måneder. Men etter 14-15 måneder foregikk det innenfor husets 4 vegger til morgen og kvelds. Og ei heller om vi hadde besøk. Hvis vi hadde det og det ble sengetid, gjorde vi det på rommet alene. Så en dag gikk det opp for meg at barnet ikke hadde fått/villet ha pupp på over en uke, så sluttet så naturlig som overhodet mulig for oss begge. Syns det er synd at mange tar en skikkelig avvenningsperiode rundt 1 års alder fordi "normen" tilsier det. Det som er poenget er vel at mange gjør det lenger, men ikke tørr si det nettopp fordi syke mennesker anser det nærmest som overgrep. Joda, hvis ungen begynner og bli over 3 år, så syns også jeg det er unaturlig, men da kan man også forklare og oppnå forståelse for at dette er forbeholdt babyer og helt små barn. Annerledes med en 1-2 åring som har gjort dette siden det ble lagt på mors bryst bare sekunder gammel, og et så lite barn evner ikke forstå hvorfor. Så, så lenge det føles riktig, naturlig og greit, så kjør på:-)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Jeg ammet mitt barn til ca 2,5 års alder, men siste året eller så kun innenfor husets fire vegger. Like mye for barnets del som for min - barnet fikk jo også kommentarer fra idiotiske voksne som sa ting som "nå må du se å slutte å henge i puppen til mora di" og "du er altfor stor til å få pupp, nå må du gi deg med det der" osv. Altså andre voksne mennesker, som sa dette til mitt barn. For meg er det langt mer sjokkerende, enn det at man fremdeles ammer en 2-åring... Jeg tok en veldig vanskelig og slitsom, men kortvarig, avvenning ved 2,5 års alder. Barnet ville mer, jeg ville ikke. Jeg syns det hadde blitt et slit og et ork og et mas, og ikke noe jeg syns var koselig lenger. Derfor valgte jeg å avslutte det. Men hadde jeg fremdeles syns det var en hyggestund hvor barnet og jeg ble sterkere knyttet til hverandre, ville jeg fortsatt. Anonym poster: 0f360cbb231bed88ec796e1a37a59dbe 7
kalinka85 Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Ser bare ikke poenget med å på død og liv amme et barn på 1,5-2 år?? Barnet har ikke behov for det, se på dyrene, de nekter avkommet å die etter kort tid når ungen tar til seg fast føde. Fordi det er naturens gang. Tror det er mye mors behov her. Kos kan barnet få uten puppen! 3
Harlekin Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 Ser bare ikke poenget med å på død og liv amme et barn på 1,5-2 år?? Barnet har ikke behov for det, se på dyrene, de nekter avkommet å die etter kort tid når ungen tar til seg fast føde. Fordi det er naturens gang. Tror det er mye mors behov her. Kos kan barnet få uten puppen! Samme "argument" i hver eneste tråd som omhandler dette ... det er ingen som "på død og liv" vil amme større barn! De vil bare ikke på død og liv slutte, bare fordi en gjeng utenforstående synes det er "ekkelt" eller unødvendig. Ja, kos kan man få på mange andre måter, men hvorfor skal man slutte bare fordi det ikke lenger er ernæringsmessig nødvendig? Det er ikke farlig, skummelt, eller (av alle ting), ekkelt med amming av større barn. Ingen grunn til å slutte bare fordi andre sier det. Og dyreargumentet ditt ... ja, for all del, vi må gjøre akkurat som dyrene i alle sammenhenger. Hvis ikke er mennesket ekkelt og unaturlig. 8
Camsim Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 TS her. Ja, det er allerede rare blikk, jeg vil ikke ta fra ungen min denne gleden. Men vil gjerne snakke med noen som fortsatt ammer om det er mulig? anyone? Jeg har en sønn på snart 19 mnd. Jeg ammer fortsatt. Mest på grunn av at det er veldig vanskelig og avenne han, men litt fordi jeg ikke vil ta fra han den gleden og tryggheten han har med "puppa" som han sier så fint når han vil ha hehe:)) jeg ammer ikke offentlig, men får maaaange kommentarer og bemerkninger fra familie og venner. Det synes jeg er kjempe sårt og irriterende.. Det er min unge og mine rosin pupper:) så jeg holder på en god stund til tenker jeg:))
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Hvorfor i alle dager skal jeg bryr meg om hva andre er interessert i å se på? Dra til deg øynene, da. Ammingen angår mor og barn, ikke andre.Det har du sikkert rett i. Det finnes mange folk som ikke har vett til å passe sine egne saker. Poenget er jo at vi ikke er interessert i å se på, men når man går forbi et voksent menneske med et stort barn henge i puppen så er det umilig å unnå å legge merke til det... uansett om man vil eller ikke. Er enig at man ikke skal stirre og det tror jeg da ikke folk gjør heller. Men når man sitter på kafe og personen ved bordet forran, drar frem puppen slik at 2 åringen skal ta for seg så er det faktisk ikke til å unngå. Hvor skal vi se når vi ikke kan se rett frem på den vi snakker med? Ammingen annår mor og barn er derfor man bør begrense ammingen av store barn hjemme! Ammet selv min lille offentlig, men da er det også mye lettere å skjerme seg og puppen. Å si at andre skal passe sine egne saker gjelder jo for deg også! Det er det offentligerom og det bør også respekteres at ikke alle er interessert i å se pupp når de drikker kaffe. Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har en sønn på snart 19 mnd. Jeg ammer fortsatt. Mest på grunn av at det er veldig vanskelig og avenne han, men litt fordi jeg ikke vil ta fra han den gleden og tryggheten han har med "puppa" som han sier så fint når han vil ha hehe:)) jeg ammer ikke offentlig, men får maaaange kommentarer og bemerkninger fra familie og venner. Det synes jeg er kjempe sårt og irriterende.. Det er min unge og mine rosin pupper:) så jeg holder på en god stund til tenker jeg:)) Men du ammer hjemme og da er det jo bare sin sak. Overse dem og gjør som du vil Anonym poster: 073369447ec0e142ba3cdcf8b6ae2cdf
Anbefalte innlegg