Gå til innhold

Ta i mot Odin i ditt hjerte


Gjest Methusalem

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heil og sæl,

Jug og stjæl,

Heng'n i beina og slå'n ihjæl....

Anonym poster: c5b09855f04f3aae6195abb2b1f1bd6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info?? Utfyll?

Anonym poster: 260f30db8154c10e68eb4124b4231093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta imot Ra eller Helios!

Hvem var solguden i norrøn mytologi? Har søkt litt uten å finne. Merkelig om egypterne i steikende ørkenhete tilbad solen, mens folk i Norden bare overså den.

Endret av It and rebellion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Methusalem

Ta imot Ra eller Helios!

Hvem var solguden i norrøn mytologi? Har søkt litt uten å finne. Merkelig om egypterne i steikende ørkenhete tilbad solen, mens folk i Norden bare overså den.

BLASFEMI

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta imot Ra eller Helios!

Hvem var solguden i norrøn mytologi? Har søkt litt uten å finne. Merkelig om egypterne i steikende ørkenhete tilbad solen, mens folk i Norden bare overså den.

Isåfall bør du kanskje vurderer et googlekurs.

Anonym poster: afed8077169b6f4d33d44b93dd9657b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLASFEMI

Men de gamle norønne hadde mange guder. Det ligger i sakens natur at de ikke ville tatt seg nær av at noen tilbad andre guder. De vendte seg jo selv til forskjellige guder alt ettersom hva det gjaldt. Grøde, frukbarhet, hell i strid, etc, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall bør du kanskje vurderer et googlekurs.

Anonym poster: afed8077169b6f4d33d44b93dd9657b2

Neppe. Du bør kanskje vurdere et lese-hele-artikkelen-kurs.

Sol er ikke solen, hun ble bare satt til å kjører den over himmelen.

Har selve solen ingen guddommelig kraft i norrøn mytologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methusalem

Men de gamle norønne hadde mange guder. Det ligger i sakens natur at de ikke ville tatt seg nær av at noen tilbad andre guder. De vendte seg jo selv til forskjellige guder alt ettersom hva det gjaldt. Grøde, frukbarhet, hell i strid, etc, etc.

Bare Odin er den som gir lykke de andre gir ikke lykke. Skal du føle lykke så my du ta i mot Odin i ditt hjerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. Du bør kanskje vurdere et lese-hele-artikkelen-kurs.

Sol er ikke solen, hun ble bare satt til å kjører den over himmelen.

Har selve solen ingen guddommelig kraft i norrøn mytologi?

Solen ble skapt av partikler fra Muspellheim. Senere kommer dette mennesket inn i bildet med de to vakre barna (månen og solen), hvor da gudene blir forbannet over menneskets arroganse og tar fra ham barnene for å sette de på himmelen. Der de blir personifiseringer av månen og solen. Det er hva jeg har fått med meg.

Anonym poster: afed8077169b6f4d33d44b93dd9657b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solen ble skapt av partikler fra Muspellheim. Senere kommer dette mennesket inn i bildet med de to vakre barna (månen og solen), hvor da gudene blir forbannet over menneskets arroganse og tar fra ham barnene for å sette de på himmelen. Der de blir personifiseringer av månen og solen. Det er hva jeg har fått med meg.

Anonym poster: afed8077169b6f4d33d44b93dd9657b2

De blir ikke personifiseringer, de blir satt til å kjøre dem over himmelen, altså er solen og Sol to separate enheter som eksisterer uavhengig av hverandre. Jeg er interessert i selve solen, den store hydrogenbomben. Var det ingen som trodde den var noe annet enn en gjenstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De blir ikke personifiseringer, de blir satt til å kjøre dem over himmelen, altså er solen og Sol to separate enheter som eksisterer uavhengig av hverandre. Jeg er interessert i selve solen, den store hydrogenbomben. Var det ingen som trodde den var noe annet enn en gjenstand?

Det blir vel sett som en del av moder jord tenker jeg? Moder jord som ett er det de vender seg til for vær, husly og mat.

Anonym poster: afed8077169b6f4d33d44b93dd9657b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare Odin er den som gir lykke de andre gir ikke lykke. Skal du føle lykke så my du ta i mot Odin i ditt hjerte

Lykke og lykke, fru blom. Odin var gud for krig, trolldom og visdom. Ingen av dem spesielt "lykkelige" disipliner. Han gav øyet sitt i bytte for å drikke fra visdommens kilde, han stakk et spyd i sia si for å lære om lidelse, og han hengte seg i Yggdrasil i en drøy uke, halvt levende, halvt død, før visdommen om verden kom til ham. Ingen utpreget glad gutt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methusalem

Lykke og lykke, fru blom. Odin var gud for krig, trolldom og visdom. Ingen av dem spesielt "lykkelige" disipliner. Han gav øyet sitt i bytte for å drikke fra visdommens kilde, han stakk et spyd i sia si for å lære om lidelse, og han hengte seg i Yggdrasil i en drøy uke, halvt levende, halvt død, før visdommen om verden kom til ham. Ingen utpreget glad gutt, altså.

Då våger å tvile på mitt ord. Odin vil nok straffe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De blir ikke personifiseringer, de blir satt til å kjøre dem over himmelen, altså er solen og Sol to separate enheter som eksisterer uavhengig av hverandre. Jeg er interessert i selve solen, den store hydrogenbomben. Var det ingen som trodde den var noe annet enn en gjenstand?

Jeg har aldri hørt om noen direkte soltilbedelse. Solsyklusen ble jo markert, og det ble blotet ved vintersolsnu, for at sola skulle komme tilbake. Men så vidt jeg vet var det ingen guddom knyttet til selve sola. Det var det heller ikke for havet eller himmelen. I skapelsesberetningen ble alle ting til av kroppen til kjempen Yme, etter som jeg husker det.

Han ble drept av Odin og de første æsene, og kroppen ble lagt over Ginnungagap. Kjøttet av Yme ble til land, knoklene til fjell, og blodet til hav. Himmelen ble til av hjerneskallen hans, og sol, måne og stjerner er av gnister fra Muspelheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methusalem

Eller deg.....

Den store Odin straffer bare dem som ikke åpner sitt hjerte for han. Derfor straffer Odin ikke meg siden jeg har tatt i mot Odin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fred være med ham!

Anonym poster: f821cd88c2c402eb3006c5418a06e197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...