Gå til innhold

Kan jeg sjekke meg mens jeg går på pillen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra jeg var 18 til jeg var 22 hadde jeg mensen bre 1-2 ganger i året (gikk ikke på pillen), gikk opp i vekt og hadde mye stikking nederst i magen. Legen ignorerte dette, og satte meg rett på p-piller uten at jeg ble sjekket nærmere (tok ikke blodprøve en gang). Nå har jeg gått på pillen et år, og har selvfølgelig stabil mens av den grunn. Men jeg er så redd jeg ikke kan få barn, eller at det er noe kluss med hormonene mine med tanke på de problemene jeg hadde.

Kan jeg gå til en lege og ta blodprøve / sjekke dette NÅ, eller må jeg slutte på p-piller først?

Jeg er 23, har samboer og vi planlegger ikke barn akkurat nå, men jeg er så redd det kan bli vanskelig for meg og få barn....

Anonym poster: 75017cee6592b05a10ef23db9e93c126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du kan ikke sjekke hormonnivået så lenge du går på p-piller.

Dere må prøve i minst ett år før dere får en utredning. Men om du får sjeldne menstruasjoner når du slutter på pillen så kan du be om hjelp til utredning for det etter en stund. Men det kan gå en stund før man blir regelmessig etter p-pille slutt.

Anonym poster: b9943b70aac723e2832e7ddac3bda512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke sjekke hormonnivået så lenge du går på p-piller.

Dere må prøve i minst ett år før dere får en utredning. Men om du får sjeldne menstruasjoner når du slutter på pillen så kan du be om hjelp til utredning for det etter en stund. Men det kan gå en stund før man blir regelmessig etter p-pille slutt.

Anonym poster: b9943b70aac723e2832e7ddac3bda512

Oki, takk. Vi tenker å begynne med prøving om et år, da har jeg vært i jobb en stund, han er straks 30. Skjønner jeg bør slutte med piller i god tid da, uff.

TS

Anonym poster: 75017cee6592b05a10ef23db9e93c126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med pillene nå kanskje, og bruk kondom frem til dere vil begynne å prøve. Og blir ikke mensen normal innen 6 mnd så dra til legen. Det kan være lurt å begynne å prøve tidligere enn man hadde tenkt hvis det kan ta tid, og det vet man aldri på forhånd. Dere får bare tenke på hva dere gjør :)

Anonym poster: b1add40b31bf047a03c5dd2c49192d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du veldig tynn før du begynte på pillene? Siden du sa at du hadde gått litt opp i vekt. Undervekt kan gjøre mensen ustabil, om den ikke forsvinner helt. For noen tar det også lang tid å få en skikkelig stabil syklus, og man er ikke nødvendigvis helt ferdig med å forandre seg før man er et stykke inne i 20-åra, selv om puberteten offisielt er over for lenge siden. Så det kan godt tenkes at det ikke var noe galt med deg i det hele tatt:) Det er dessverre ikke noe annet å gjøre enn å slutte på pillene når det passer deg, og så se hva som skjer... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du veldig tynn før du begynte på pillene? Siden du sa at du hadde gått litt opp i vekt. Undervekt kan gjøre mensen ustabil, om den ikke forsvinner helt. For noen tar det også lang tid å få en skikkelig stabil syklus, og man er ikke nødvendigvis helt ferdig med å forandre seg før man er et stykke inne i 20-åra, selv om puberteten offisielt er over for lenge siden. Så det kan godt tenkes at det ikke var noe galt med deg i det hele tatt:) Det er dessverre ikke noe annet å gjøre enn å slutte på pillene når det passer deg, og så se hva som skjer... Lykke til!

Hei, nei jeg var normalvektig, og ble ganske overvektig. Men har, ved hjelp av "nazi-kosthold" og mye trening blitt mindre overvektig nå, men er fremdeles noe lubben. Var også veldig mye sliten og slet med søtsug før jeg begynte på pillen.

Takk :)

TS

Anonym poster: 75017cee6592b05a10ef23db9e93c126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du forklarer så høres det ut som PCOS. Når man går ned i vekt så hjelper det på syklusen. Så det er ikke sikkert at du har de problemene nå, men det vet du jo ikke før du har sluttet på p-pillene.

Anonym poster: b9943b70aac723e2832e7ddac3bda512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sjekker man seg for PCOS?

TS

Anonym poster: 75017cee6592b05a10ef23db9e93c126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...