Gå til innhold

Tror du på ondskap?


Gjest Blue Jeans

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

Ja, tror det fins ondskap. Tror det henger sammen med en rekke psykiske lidelser dog.

Her ser vi en av mange unskydlinger som brukes kanskje den mest vanlige pyskiske lidelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

En ting jeg lurer på er om en person kan være ond hvis hen ikke selv innser det. Er man ond dersom man selv tror at man er god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Ja

En ting jeg lurer på er om en person kan være ond hvis hen ikke selv innser det. Er man ond dersom man selv tror at man er god?

Svaret er ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Ja

Svaret er ja

Hvorfor mener du det da?

Skjønner at det kan være vanskelig å forklare noe som er så intuitivt, men det hadde vært fint å få ord på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

En ond handling er fremmdels en ond handling selv om den ble utført i troen på at det var en god handling.

Jeg mener Nazistene trodde det var en god handling og utrydde jøder, sigøynere, homofile og andre mennesker de ikke likte. Men de er fremdels onde selv om de trodde de var gode.

kanskje ikke bra forklart men det er det beste jeg får til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi en av mange unskydlinger som brukes kanskje den mest vanlige pyskiske lidelser

Kanskje jeg er veldig trøtt nå, men klarer ikke få tak på den setningen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg tror på ondskap? Vel, det finnes jo ingen konkrete svar på hva ondskap egentlig er. Jeg tror ikke det finnes onde mennesker; bare mennesker som gjør onde ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Jeg tror ikke det finnes onde mennesker; bare mennesker som gjør onde ting.

Mennesker så naive som deg gjør meg trist.

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker så naive som deg gjør meg trist.

Jeg syntes det var en fin måte å tenke på, jeg! Jeg prøver også å unngå å omtale mennesker som "onde", det er det mest nedverdigende ordet man kan bruke om noen. Enkelte mennesker er mer disponerte for å gjøre "onde" handlinger, enkelte er bare mer egoistiske og hensynsløse. Enkelte mennesker mangler både empati og medlidenhet for andre. Det er ikke personens valg å være slik; en som er født uten evnen til å være sympatisk, kan rett og slett ikke være det. Å nedverdige personen ved å omtale han/hun som "ond" blir feil, i mine øyne.

Anonym poster: a77342186f41c1d43d3b91d53384af5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...