Gjest alille Skrevet 30. januar 2013 #41 Skrevet 30. januar 2013 Ser at koldtbord er blitt misforstått her. Med koldtbord mentes ikke her varm mat med brød som tilbehør, men varierte ingredienser slik at en kan lage sine egne smørbrød. Om det var type middag dere tenkte skjønner jeg at det blir misforståelser men jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lese ut av hovedinnlegget. Bedre nå med en forklaring? Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 Så dere serverte brødskiver med pålegg? Og ikke noe som fint kunne spises uten brød (f.eks karbonader, eggerøre, laks, diverse salater)? Det er jo lett for en stakkars gjest å misforstå og tro at dette var et koldtbord med himla mye brød... (hvis dere f.eks har skrevet koldtbord i invitasjonen). Uansett hva man kaller det synes jeg uansett at det er frekt å forvente at gjestene SKAL spise brød. Men det er også frekt av gjestene å forsyne seg med så mye at det blir lite til andre, enten det er brød eller pålegg. 4
Cho Kon It Skrevet 30. januar 2013 #42 Skrevet 30. januar 2013 Enig med de andre i at dette koldtbordet/smørbrødbordet lett kan misforstås. Men - uansett hva jeg får servert, om det er koldtbord, smørbrødbord, ferdig middag eller hva som helst annet, så spiser jeg ikke en hel porsjon med bare eggerøre f.eks. Hvis jeg ikke liker/kan ha noe av det andre får jeg spise min tiltenkte porsjon med eggerøre, og sparke meg selv fordi jeg er så fesen/går på diett (med "diett" mener jeg selvvalgte dietter, ikke "pålagte"). Denne tankegangen gjelder jo selvfølgelig ikke ved allergier/intoleranser, men jeg hadde fortsatt ikke kommentert det i offentligheten på den måten som TS opplevde.
Alice123 Skrevet 30. januar 2013 #43 Skrevet 30. januar 2013 Ser at koldtbord er blitt misforstått her. Med koldtbord mentes ikke her varm mat med brød som tilbehør, men varierte ingredienser slik at en kan lage sine egne smørbrød. Om det var type middag dere tenkte skjønner jeg at det blir misforståelser men jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lese ut av hovedinnlegget. Bedre nå med en forklaring? Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 I koldtbord er brødet tilbehør, selv om diversematen er kald (eks røkelaks). Som regel inneholder koldtbord flest kalde retter, og noen lune. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #44 Skrevet 30. januar 2013 Jeg synes dette var noe de burde tenkt på selv - at det muligens ville være mat de ikke kunne spise. Man kan ikke ta for gitt at alt som blir servert passer en hver gane, diett eller allergiker. Jeg følger ikke lavkarbo selv, men jeg har andre allergier og må alltid tenke på hva jeg muligens kan få servert i et selskap. Jeg spiser alltid litt i forkant, slik at jeg kan forsyne meg i mindre mengder av det jeg tåler på bordet - ikke må ta hele skinkefatet selv fordi det er det eneste jeg kan spise. Anonym poster: 9825aa4f0179d95ecff9c1f0248166ec
Dolce Skrevet 30. januar 2013 #45 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Ser at koldtbord er blitt misforstått her. Med koldtbord mentes ikke her varm mat med brød som tilbehør, men varierte ingredienser slik at en kan lage sine egne smørbrød. Om det var type middag dere tenkte skjønner jeg at det blir misforståelser men jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lese ut av hovedinnlegget. Bedre nå med en forklaring? Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 Nei Et koldtbord er ikke å "lage sine egne smørbrød". Jeg er nesten 50 år, og har vært på nesten like mange koldtbord. Har aldri sett noen lage smørbrød av koldtbordingrediensene? Men kanskje dette er forskjellig fra sted til sted? Hva vet jeg. Brødskiver med pålegg er ikke koldtbord. Brødskiver med pålegg kan godt være festmat, f. eks. som snitter. Men i de sikkert 50 koldtbordene jeg har vært i, har jeg aldri laget "brødskiver med pålegg" på tallerkenen min. Og har vel sikkert nesten aldri hatt noe særlig med brød som tilbehør heller. Inviterer man på "smøre-selv-brødskiver/smørbrød", så for all del: Si i fra til gjestene. Slik at de ikke blir forledet til å tro at det er koldtbord. Endret 30. januar 2013 av Dolce 11
makkapakka Skrevet 30. januar 2013 #46 Skrevet 30. januar 2013 Vet ikke hva som er værst jeg folk som ikke skal smake på noe og sitter og surmuler ved bordet med tom tallerken eller folk som klager på alt og likevel forsyner seg grovt i matfatet. Begge deler er så uhøflig at de hadde ikke fått kommet tilbake til neste selskap. 2
Sirah Skrevet 30. januar 2013 #47 Skrevet 30. januar 2013 Jeg spiser selv lavkarbo, men jeg hadde fint klart å spise en skive brød eller to om det var det jeg fikk servert... SÅ farlig kan det neppe være... 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #48 Skrevet 30. januar 2013 Nei Et koldtbord er ikke å "lage sine egne smørbrød". Jeg er nesten 50 år, og har vært på nesten like mange koldtbord. Har aldri sett noen lage smørbrød av koldtbordingrediensene? Men kanskje dette er forskjellig fra sted til sted? Hva vet jeg. Brødskiver med pålegg er ikke koldtbord. Brødskiver med pålegg kan godt være festmat, f. eks. som snitter. Men i de sikkert 50 koldtbordene jeg har vært i, har jeg aldri laget "brødskiver med pålegg" på tallerkenen min. Og har vel sikkert nesten aldri hatt noe særlig med brød som tilbehør heller. Inviterer man på "smøre-selv-brødskiver/smørbrød", så for all del: Si i fra til gjestene. Slik at de ikke blir forledet til å tro at det er koldtbord. Tro det eller ei men der jeg kommer fra er det en helt normal betegnelse på akkurat dette. Og smørbrød i så måte blir ikke sett på som noen simple brødskiver i noen av våre familier. Det har sikkert noe med landsdel å gjøre. Ikke vet jeg, men her er det helt normalt, både i min familie, sambos familie, og i venners familie. På KG derimot... Der skal man helst forsyne gjestene med 4-retters varmmat, ellers er det simpelt og dårlig... :klask: Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 3
Dolce Skrevet 30. januar 2013 #49 Skrevet 30. januar 2013 Tro det eller ei men der jeg kommer fra er det en helt normal betegnelse på akkurat dette. Og smørbrød i så måte blir ikke sett på som noen simple brødskiver i noen av våre familier. Det har sikkert noe med landsdel å gjøre. Ikke vet jeg, men her er det helt normalt, både i min familie, sambos familie, og i venners familie. På KG derimot... Der skal man helst forsyne gjestene med 4-retters varmmat, ellers er det simpelt og dårlig... :klask: Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 Nei, jeg mener ikke at det er "simple" brødskiver. Det har jeg aldri sagt. Brødskiver med pålegg kan være helt super festmat. Men dere har tydeligvis en annen tradisjon der du kommer fra. All respekt for det Men kanskje ikke alle gjestene ville forstått dette? Jeg står knallhardt på at for de aller, aller fleste er koldtbord = koldtbord. Hvis det ikke er det, opplys gjestene på forhånd og du slipper denne type problemer. Sjekk gjerne litt på Google og sånt hva et koldtbord er. Det er ikke "lage selv smørbrød". Beklager, men sånn er det. 8
Gjest gjest17 Skrevet 30. januar 2013 #50 Skrevet 30. januar 2013 Trodde det var kiloer man mistet ved lavkarbo jeg, ikke hjerneceller. 4
Dolce Skrevet 30. januar 2013 #51 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Trodde det var kiloer man mistet ved lavkarbo jeg, ikke hjerneceller. Godt sagt, men endel andre her i tråden skjønner jo ikke definisjonen "koldtbord". Tråden har jo utviklet seg til om koldtbord er "lage egne smørbrød" - eller legge på tallerkenen det du vil spise (som jeg har vært "frekk" nok til i mange tiår til å gjøre. ofte også helt uten brød (!) ). Til koldtbord er brød en valgfri ingrediens/tilbehør. Endret 30. januar 2013 av Dolce 1
Susa Skrevet 31. januar 2013 #52 Skrevet 31. januar 2013 Det er alltid noen som må klage uansett - det er min oppfatning. Da vi gifta oss serverte vi spekemat, potetsalat, eggerøre osv og rømmegrøt. Dette ble det opplyst om på invitasjonene. Fikk et par tilbakemeldinger: "så feit mat dere skal ha da" (rømmegrøten..) Og søskenbarna til mannen som ikke åt spekemat, så jeg måtte kjøpe karbonader til dem. (Ble rimelig paff da jeg fikk beskje om at de ikke åt spekemat, og måtte finne på noe annet å servere til dem!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå