Gå til innhold

Frekt gjort i barnedåp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Godt mulig dette er feil forum å poste i men det handler jo om mat så jeg tar sjansen.

Vi hadde barnedåp i går og hadde koldtbord med laks, eggerøre, potetsalat, roastbeef, karbonader, og forskjellige typer brød. Det var både spiralloff, dansk rugbrød, og andre grove typer.

Ett par vi hadde invitert gikk da rundt og klaget høylydt på maten som var så usunn og fæl og sa høyt at vi burde hatt noen sunne alternativer også. Dette samtidig som de forsynte seg grovt av pålegg som laks, egg, skinke, ost, og karbonader uten å ta brød eller noe annet.

Grunnen? Jo, fordi de spiste lavkarbo, og det burde vi da skjønt når de hadde sagt at de hadde startet en sunnere livsstil. Derfor kunne de heller ikke spise eggerøra fordi den var det sikkert både salt og pepper i, og det var jo ikke laget med fløte i stedet for melk.

Flere av de andre gjestene kommenterte til oss at de syntes dette ikke var en oppførsel som sømmet seg i en barnedåp og at disse var direkte uhøflige og respektløse. Jeg er helt enig. I utgangspunktet.

Men er dette noe en bør akseptere når en inviterer til selskap av forskjellig slag? Skal en måtte finne seg i kommentarer om maten på den måten og at folk forsyner seg i stor grad av pålegget slik at det blir lite igjen til andre som vil ha?

Eller er det fremdeles lov å forvente at normal folkeskikk blir vist uavhengig av hvilken kostholdsfilosofi en sverger til?

Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller er det fremdeles lov å forvente at normal folkeskikk blir vist uavhengig av hvilken kostholdsfilosofi en sverger til?

Dette!

Frekke folk som eter opp alt pålegget og som i tillegg syter og klager ville jeg neppe giddet å ha i hus igjen.

Anonym poster: 37eb19d3c99a9a4e0bd68012986a89ee

• Liker 29
Skrevet

Uhøflig som fy. Hater lavkarbofanatikere og alle andre som gjør mat i selskap vanskelig. Tosker. Noen burde sagt fra til dem.

Anonym poster: ca0476ac57eb9843445ed79cd0ff59fa

• Liker 23
Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Uansett hvilken diett man er på (med mindre det er av strenge medisinske grunner) så mener jeg ikke det er noe andre skal og bør ta hensyn til med mindre det passer. Om du vet at noen f.eks har cøliaki eller nøtteallergi så er jo saken annerledes, men da er det gjestens ansvar å melde fra om dette.

Den tiden jeg spiste vegetarisk så sørget jeg alltid for å ha med noe om jeg dro i et selskap der de ikke visste jeg var vegetarianer.

• Liker 5
Skrevet

Da klagde de bare for å klage, dere hadde jo lavkarbo på bordet.

Anonym poster: 0cc9013db41927b06f104a93563361bc

• Liker 3
Skrevet

Dette var da en særdeles lite høflig oppførsel, en skulle tro at de forventet at menyen ble laget spesielt for de. Om de var avhengige av spesiell mat så kunne de tatt med matpakke. Makan!

• Liker 2
Skrevet

Uhøflig, fantatikere er slitsomme uavhengig av hva de måtte spise. Selv er jeg lavkarber og dette er for meg helt horribel oppførsel. For meg høres jo dette koldtbordet helt supert ut, nettopp fordi det er et godt utvalg av det jeg vil regne som lavkarbo.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 5
Skrevet

Man skal aldri klage på mat i selskap.

Men du skriver at de "fosynte seg grovt". Så grovt at det ikke var nok til de andre. Da vil jeg si at dere har beregnet for lite mat.

• Liker 16
Skrevet

Hørtes ikke ut som det skulle være noe problem å spise lavkarbo der?

Ja, det er fekt å kommentere maten når man er invitert i selskap; da spiser man høflig omtrent uansett hva som er på bordet, og takker pent etterpå.

Skrevet

Men du skriver at de "fosynte seg grovt". Så grovt at det ikke var nok til de andre. Da vil jeg si at dere har beregnet for lite mat.

Jeg vil ikke si de har beregnet for lite mat, det er jo ingen som regner med at noen gjester KUN skal ete pålegg. Man kan ete temmelig mye pålegg før man blir mett.

Anonym poster: 37eb19d3c99a9a4e0bd68012986a89ee

• Liker 11
Skrevet

Ja, det er frekt å klage på maten. Lever en etter ett eller annet kosthold som avviker fra "normalen", så må man rett og slett regne med å måtte spise noe en til vanlig ikke hadde valgt om en selv valgte maten, unntaket er allergier o.l.

Men det at de forsynte seg grovt av maten skjønner jeg meg ikke helt på.. Velger man koldtbord så er brødet stort sett som tilbehør å regne, og det er vanlig å forsyne seg uproporsjonalt med pålegg og brød. Dette legges det også opp til om man bestiller maten fra catering (iallefall der jeg har jobbet). Skal man ha "brød med pålegg" så går man for snitter. Så om to gjester klarte å utgjøre et stort problem ang. mengden mat så er det nok gjort en feilberegning ett eller annet sted, med mindre de spiser for fire..

• Liker 7
Skrevet

Men er dette noe en bør akseptere når en inviterer til selskap av forskjellig slag? Skal en måtte finne seg i kommentarer om maten på den måten og at folk forsyner seg i stor grad av pålegget slik at det blir lite igjen til andre som vil ha?

Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75

Omvendt. Man spiser den maten man får (med glede!!) når man blir invitert i selskap av forskjellige slag.

Skrevet

Ja, man må selvsagt ta med i beregningen at enkelte er så blåst i huset, og har så lite oppdragelse, at de ikke har lært at man ikke eter pålegg til middag.

Ja, om de bare skulle ta pålegg, fikk de heller ta lite av det. Frekke folk, æsj.

Anonym poster: 05a1da1751ad61195d5638a7496e50f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er egentlig vandt til at ved koldtbord forsyner alle seg grovt av pålegget og tar en skive eller to "for syns skyld"...

Men oppførselen til disse gjestene var grusom. Koldtbord er fantastisk når man er lavkarber (siden man da kan spise alt bortsett fra brødet og eventuelt potetsalat osv.) Å kommentere at dere ikke tok hensyn til dem er da helt feil. Tenk om dere hadde vært så vågale at dere serverte snitter, gryterett eller sodd!

Gjestene var utrolig frekke, og dere har nok feilberegnet maten om det ikke ble nok til alle.

• Liker 10
Skrevet

Gjestene var utrolig frekke, og dere har nok feilberegnet maten om det ikke ble nok til alle.

Det er ikke selvsagt, kanskje karberne forsynte seg ekstremt grovt?

Jeg mener, man skal vel ikke regne med at folk f. eks spiser 3 kg kjøtt hver?

• Liker 1
Skrevet

Koldtbord er jo fantastisk. Skjønner ikke hvorfor de klagde. Dessuten bør man ikke opptre på en sånn måte som disse to personene gjorde. De burde oppføre seg mer sømmelig, spesielt i en dåp. Jeg er altetende, så hadde ikke hatt problemer med maten, uansett hva som ble servert. Eneste tilfellet jeg kan huske hvor jeg ikke likte maten, var en gang jeg ble servert hvalbiff som smakte tran. Allikevel spiste jeg et par stykker, i tillegg til en god del poteter.

Du får klage til disse personene, det er ikke bra å være sånn.

Skrevet

Det er ikke selvsagt, kanskje karberne forsynte seg ekstremt grovt?

Jeg mener, man skal vel ikke regne med at folk f. eks spiser 3 kg kjøtt hver?

Greier et normalt menneske å spise 3 kg kjøtt?

Jeg vet ikke hvor mange som var i dåpen så jeg vet ikke hvor mye mat som ble beregnet. Men om det var en "normal" størrelse på dåpen (15-30 mennsker) så syntes jeg det høres litt stutt ut med mat, når det raknet helt fordi to gjester forsynte seg grovt av pålegget.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ikke på noen diett, men har ikke helt gått over til voksenverdenen når det gjelder mat. Samme om jeg er invitert til dåp eller hjem til svigerforeldre så forskyner jeg meg med alt! Dvs. at har de godt tilbehør men mindre god hovedrett så forsyner jeg meg av alt og takker pent for all mat og tar en hvit løgn om at det var kjempe godt. I mine øyne er dette folkeskikk, men tydeligvis ikke for alle.

Nei, dette er dårlig oppførsel, og hadde det vært jeg som hadde invitert så hadde jeg nok vært så frekk at jeg hadde sagt det til dem også.

Skrevet

Hva er denne greia om at man må spise brød egentlig? Brødet metter jo ca nada likevel. Jeg har spist nesten ett helt brød uten pålegg uten å føle meg mett. Og til koldtbord er det jo loff (eller luft som jeg kaller det). Selv om man spiser lavkarbo tar man ikke mer "pålegg". Så det høres ut som at du har laget for lite mat, ja.

Og jeg har opplevd det samme i motsatt setting. At man har servert mat uten poteter/brød og noen har klaget høylytt over at det ikke er potet/brød.

Og kunne de ikke ha eggerøre fordi det var brukt melk i stedet for fløte? Det er snakk om en skvett... Og salt og pepper er jo lov på lovkarbo. Det høres ut som at disse folkene trenger alvorlig veiledning. Be dem om å gå til forumet på lavkarbo.no...

Men ja, for noen uforskammede folk! Slik oppfører man seg ikke! Jeg forventer aldri at andre tar hensyn til mitt kosthold. Jeg spiser litt hjemme før jeg drar så jeg ikke er skrubbsulten og så gjør jeg det beste ut av det. Man trenger ikke å spise brødet og så trenger man ikke å spise dessert. Så enkelt er det. Vanlig koldtbord er jo genialt for lavkarbere. At de kunne klage på det...

Anonym poster: ce52b123aa78da87a4a0f435a27f0c33

• Liker 3
Skrevet

Greier et normalt menneske å spise 3 kg kjøtt?

Jeg vet ikke hvor mange som var i dåpen så jeg vet ikke hvor mye mat som ble beregnet. Men om det var en "normal" størrelse på dåpen (15-30 mennsker) så syntes jeg det høres litt stutt ut med mat, når det raknet helt fordi to gjester forsynte seg grovt av pålegget.

Som sagt, så kommer det an på hvor grovt man forsynte seg. Kanskje de var noen tjukkaser som var på slankern og trodde man kunne stappe i seg med "lavkarbo" ;) Hvem veit!

Bare hypotetisk.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...