Gjest Blomst83 Skrevet 28. januar 2013 #21 Skrevet 28. januar 2013 Men poenget er vel ikke om de har feilberegnet mengden eller ikke.Poenget er at den oppførselen hører ingen steds hjemme. Punktum!
Alice123 Skrevet 28. januar 2013 #22 Skrevet 28. januar 2013 (endret) Men poenget er vel ikke om de har feilberegnet mengden eller ikke.Poenget er at den oppførselen hører ingen steds hjemme. Punktum! Det er helt riktig! Det var en helt ufyselig holdning de gjestene hadde. Men TS skrev at på grunn av de frekke gjestene så ble det ikke nok mat til de andre gestene. Og da prøvde jeg å si at "jojo, men kanske det ikke ble nok mat fordi du feilberegnet littegranne men ellers er jeg helt enig det var dusteoppførsel". Men jeg tror jeg setter strek for den diskusjonen jeg startet ang. beregning av mat, for jeg ser hvor dette er på vei til å eskalere. Edit: skrivefeil Endret 28. januar 2013 av Alice123 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #24 Skrevet 28. januar 2013 Ja, man må selvsagt ta med i beregningen at enkelte er så blåst i huset, og har så lite oppdragelse, at de ikke har lært at man ikke eter pålegg til middag. Ja, om de bare skulle ta pålegg, fikk de heller ta lite av det. Frekke folk, æsj. Anonym poster: 05a1da1751ad61195d5638a7496e50f3 Bare sånn at jeg vet det til jeg får servert koltbord neste gang. Hvordan vet jeg hva jeg er "pålagt" å spise og hva som er frivillig? Står det lapper? Kan jeg velge selv om jeg vil forsyne meg av røkelaks eller sånn gelegreier med erter og reker? Hva med pateen? Brekker meg nemlig når jeg spiser det... Er det frekt og ekkelt av meg å avstå fra det da? Hvorfor er det frekt å ikke spisebrødskiver? (Og hadde jeg fått servert brødskiver som "hovedrett" når jeg var invitert i selskap så hadde jeg tenk at man ikke var så prippene på hva folk spiste og ikke spiste uansett) Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #25 Skrevet 29. januar 2013 Bare sånn at jeg vet det til jeg får servert koltbord neste gang. Hvordan vet jeg hva jeg er "pålagt" å spise og hva som er frivillig? Står det lapper? Kan jeg velge selv om jeg vil forsyne meg av røkelaks eller sånn gelegreier med erter og reker? Hva med pateen? Brekker meg nemlig når jeg spiser det... Er det frekt og ekkelt av meg å avstå fra det da? Hvorfor er det frekt å ikke spisebrødskiver? (Og hadde jeg fått servert brødskiver som "hovedrett" når jeg var invitert i selskap så hadde jeg tenk at man ikke var så prippene på hva folk spiste og ikke spiste uansett) Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 Ingen som kan forklare meg dette? Vil ikke bli hengt ut på nett som en frekk faen neste gang jeg er i selskap så det hadde vært fint å vite! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1
Cho Kon It Skrevet 29. januar 2013 #26 Skrevet 29. januar 2013 Ingen som kan forklare meg dette? Vil ikke bli hengt ut på nett som en frekk faen neste gang jeg er i selskap så det hadde vært fint å vite! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 Lag en egen tråd, så får du svar. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #27 Skrevet 29. januar 2013 Ingen som kan forklare meg dette? Vil ikke bli hengt ut på nett som en frekk faen neste gang jeg er i selskap så det hadde vært fint å vite! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 Er det noen som har sagt at du er frekk om du ikke spiser den type ting? I stede for å gå inn for å kverulere og lage et så voldsomt stort oppstyr ved å gå inn for å misforstå og tolke på din helt egen måte... Så over til saken: Det var ikke snakk om bare en del pålegg. Men om de hadde hatt middagstallerker å ha det på så ville de begge fylt ut flaten godt og hatt en god haug på tallerkenen. Hver av dem spiste nok til 4-5 personer, bare i ost, skinke, og alt det andre. Forresten så visste jeg ikke at koldtbord var sett på som så dårlig? At det blir betegnet som å få en simpel brødskive til middag? Jeg har faktisk aldri hørt noen si det før men nå lærte jeg jammen meg noe nytt. Takk for innspill. I tilfelle mer "ypping" og helt frivillige misforståelser her så gir jeg meg. Jeg fikk bekreftet det jeg tenkte, og jeg lærte noe nytt ang. de fæle brødskivene. Ha en fin kveld alle sammen Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #28 Skrevet 29. januar 2013 Er det noen som har sagt at du er frekk om du ikke spiser den type ting? I stede for å gå inn for å kverulere og lage et så voldsomt stort oppstyr ved å gå inn for å misforstå og tolke på din helt egen måte... Så over til saken: Det var ikke snakk om bare en del pålegg. Men om de hadde hatt middagstallerker å ha det på så ville de begge fylt ut flaten godt og hatt en god haug på tallerkenen. Hver av dem spiste nok til 4-5 personer, bare i ost, skinke, og alt det andre. Forresten så visste jeg ikke at koldtbord var sett på som så dårlig? At det blir betegnet som å få en simpel brødskive til middag? Jeg har faktisk aldri hørt noen si det før men nå lærte jeg jammen meg noe nytt. Takk for innspill. I tilfelle mer "ypping" og helt frivillige misforståelser her så gir jeg meg. Jeg fikk bekreftet det jeg tenkte, og jeg lærte noe nytt ang. de fæle brødskivene. Ha en fin kveld alle sammen Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 Ja, det er det mange som sier! At man er fryktelig frekk og ekkel når man ikke spiser brød, så hva annet er det frekt å ikke spise, lurer jeg på da? Og nei koltbord er greit det, men man kan ikke kreve at gjestene skal spise brød hvis de ønsker å bli mette, når de ikke spiser brød av en eller annen grunn. Trodde brødskiver var tilbehør og like frivillig som majones, pate, egg eller ost! Har visst gått glipp av at brødskiver var hoveddelen av et koltbord Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 4
Tøffeldyret Skrevet 29. januar 2013 #29 Skrevet 29. januar 2013 Ja, det er det mange som sier! At man er fryktelig frekk og ekkel når man ikke spiser brød, så hva annet er det frekt å ikke spise, lurer jeg på da? Og nei koltbord er greit det, men man kan ikke kreve at gjestene skal spise brød hvis de ønsker å bli mette, når de ikke spiser brød av en eller annen grunn. Trodde brødskiver var tilbehør og like frivillig som majones, pate, egg eller ost! Har visst gått glipp av at brødskiver var hoveddelen av et koltbord Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 Det er helt greit at du ikke spiser brød. Men da kan du heller ikke forvente å bli mett. Det er beregnet at folk skal spise seg mett på brød med pålegg på, og hvis du dropper brødet må du spise mye mer pålegg enn det som er beregnet per person for å bli mett. Så hvis du kun vil ha pålegg, er det ufint hvis du fyller store lass på tallerkenen. Det er derimot greit hvis du kun tar den mengden med pålegg som du normalt ville hatt på skiva. Men da blir du ikke mett, men sånn er det bare. Forresten, vet ikke om det var deg eller en annen AB, men ikke dra inn loff/luft i dette. Det står i HI at det var grove brødtyper der også - og hvis du kan spise et helt grovbrød uten å bli mett, ville jeg tatt en tur til legen. 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #30 Skrevet 29. januar 2013 Det er helt greit at du ikke spiser brød. Men da kan du heller ikke forvente å bli mett. Det er beregnet at folk skal spise seg mett på brød med pålegg på, og hvis du dropper brødet må du spise mye mer pålegg enn det som er beregnet per person for å bli mett. Så hvis du kun vil ha pålegg, er det ufint hvis du fyller store lass på tallerkenen. Det er derimot greit hvis du kun tar den mengden med pålegg som du normalt ville hatt på skiva. Men da blir du ikke mett, men sånn er det bare. Forresten, vet ikke om det var deg eller en annen AB, men ikke dra inn loff/luft i dette. Det står i HI at det var grove brødtyper der også - og hvis du kan spise et helt grovbrød uten å bli mett, ville jeg tatt en tur til legen. Hvorfor er det sånn da? Da er det jo brødskiver til middag, og det er jo litt spesielt i selvskap, om det ikke serveres ferdig påsmurt. Da får man heller servere gjestene enn at det skal være selvforsyning. For min del så spiser jeg mere når det er brød til, jeg blir fortere sulten igjen g jeg blir sittende på do en times tid noen timer senere. Jeg er glad for at vi er avslappet til sånt i min familie! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1
Tøffeldyret Skrevet 29. januar 2013 #31 Skrevet 29. januar 2013 Hvorfor er det sånn da? Da er det jo brødskiver til middag, og det er jo litt spesielt i selvskap, om det ikke serveres ferdig påsmurt. Da får man heller servere gjestene enn at det skal være selvforsyning. For min del så spiser jeg mere når det er brød til, jeg blir fortere sulten igjen g jeg blir sittende på do en times tid noen timer senere. Jeg er glad for at vi er avslappet til sånt i min familie! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 Det er jo mer vanlig å spise brød med pålegg, enn å bare spise pålegg. Og om du synes koldtbord er kjedelig mat, får du lov til å synes det. Jeg er ikke noe glad i det selv, men det er vanlig norsk familieselskapsmat. Du får heller spise før du går, og forsyne deg litt av koldtbordet, og så spise igjen når du kommer hjem. Det er mye bedre enn å dytte i seg store mengder pålegg, så det ikke blir nok til alle. 3
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. januar 2013 #32 Skrevet 29. januar 2013 Har man spesial-matvaner eller allergier så sier man ifra på forhånd. Jeg er veganer, og hvis jeg ikke sier ifra til folk på forhånd om at jeg ikke spiser kjøtt, fisk, egg, melk osv, så kan jeg jo ikke bli sur når de serverer biff til middag - de visste jo ikke! 1
juliane Skrevet 29. januar 2013 #33 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har aldri vært borti et koldtbord som skal spises som brødskiver med pålegg. For meg er ikke laks, eggerøre, karbonader etc. pålegg, det er mat og en flott middag. Gjerne med gode grønnsaker og f.eks aioli, tzatziki og lignende. Brød er en naturlig del av koldtbordet, men kun som tilbehør og jeg har aldri vært med på at man smører brødskiver når man forsyner seg. Da kan man jo like gjerne sette pålegg på bordet og kalle det kveldsmat. En middagstallerken med haug på må virkelig være lov å forsyne seg med i et selskap der det serveres mat, man spiser da ikke mindre i selskap enn til middag hjemme?! Men ja, veldig frekt å klage over utvalget - og særlig siden koldtbord er veldig lavkarbovennlig mat. (Men må innrømme jeg nå ser for meg et bord som bugner av brød og har en ussel skål med laks og egg gjemt i et hjørne, og ikke koldtbord slik jeg er vant til...) 20
Alice123 Skrevet 29. januar 2013 #34 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har aldri vært borti et koldtbord som skal spises som brødskiver med pålegg. For meg er ikke laks, eggerøre, karbonader etc. pålegg, det er mat og en flott middag. Gjerne med gode grønnsaker og f.eks aioli, tzatziki og lignende. Brød er en naturlig del av koldtbordet, men kun som tilbehør og jeg har aldri vært med på at man smører brødskiver når man forsyner seg. Da kan man jo like gjerne sette pålegg på bordet og kalle det kveldsmat. En middagstallerken med haug på må virkelig være lov å forsyne seg med i et selskap der det serveres mat, man spiser da ikke mindre i selskap enn til middag hjemme?! Men ja, veldig frekt å klage over utvalget - og særlig siden koldtbord er veldig lavkarbovennlig mat. (Men må innrømme jeg nå ser for meg et bord som bugner av brød og har en ussel skål med laks og egg gjemt i et hjørne, og ikke koldtbord slik jeg er vant til...) Jeg må bare kaste meg inn i diskusjonen igjen. Jeg tror "koldtbord" kan være så mangt. Jeg er helt enig det du skriver. For meg er koldtbord akkurat det du beskriver, masse god mat (bla. røkelaks, potetsalat, karbonader, spekemat, eggerøre etc) med brød som tilbehør. Man skal altså spise seg mett på "pålegget" (maten), ikke brødet. For TS er koldtbord tydeligvis at man skal spise seg mett på brødet, og ikke maten. 3
Gjest alille Skrevet 29. januar 2013 #35 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har aldri vært borti et koldtbord som skal spises som brødskiver med pålegg. For meg er ikke laks, eggerøre, karbonader etc. pålegg, det er mat og en flott middag. Gjerne med gode grønnsaker og f.eks aioli, tzatziki og lignende. Brød er en naturlig del av koldtbordet, men kun som tilbehør og jeg har aldri vært med på at man smører brødskiver når man forsyner seg. Da kan man jo like gjerne sette pålegg på bordet og kalle det kveldsmat. En middagstallerken med haug på må virkelig være lov å forsyne seg med i et selskap der det serveres mat, man spiser da ikke mindre i selskap enn til middag hjemme?! Men ja, veldig frekt å klage over utvalget - og særlig siden koldtbord er veldig lavkarbovennlig mat. (Men må innrømme jeg nå ser for meg et bord som bugner av brød og har en ussel skål med laks og egg gjemt i et hjørne, og ikke koldtbord slik jeg er vant til...) Veldig enig. Og jeg skjønner av denne tråden at andre tydeligvis ikke mener det samme (de mener at koldtbord er brødskiver med pålegg), men man trenger da ikke med mene at noen som ikke har oppfattet ens "rare" koldtbord-definisjon er rare når de i god tro dropper brødskiva eller spiser minimalt av den. Går jeg i selskap der det er koldtbord så hadde det ikke ramla meg inn at det er frekt å ikke spise brød. Og nei, man trenger ikke spise mye mer "pålegg" som dere kaller det om man dropper to loffskiver for å bli mett. Men å klage på utvalget av maten er uansett frekt. 2
Gjest Skrevet 30. januar 2013 #36 Skrevet 30. januar 2013 Lavkarbo-ere er i så fall fanatikere. Ett måltid med brød bør ikke gjøre så mye i den store sammenhengen. O PS: Ja, jeg har gått på lavkarbo selv, dog ikke fanatisk, og det gikk jo bra lell... 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #37 Skrevet 30. januar 2013 Lavkarbo-ere er i så fall fanatikere. Ett måltid med brød bør ikke gjøre så mye i den store sammenhengen. O PS: Ja, jeg har gått på lavkarbo selv, dog ikke fanatisk, og det gikk jo bra lell... Oi! For en bragd!! Den eneste lavkarbern som finnes som ikke er fanatisk?? Du bør definitivt skrive en bok! Hvordan kan alle vi andre dødelige lavkarbere leve opp til deg og din måte å gå på lavkarbo på? Oohh stoe hellige! ...og sånn forresten. En brødskive for meg hadde ødelagt hele dåpen for min del, hadde nok brukt resten av dagen på toan da ja! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 3
Dolce Skrevet 30. januar 2013 #38 Skrevet 30. januar 2013 Det er jo mer vanlig å spise brød med pålegg, enn å bare spise pålegg. Og om du synes koldtbord er kjedelig mat, får du lov til å synes det. Jeg er ikke noe glad i det selv, men det er vanlig norsk familieselskapsmat. Du får heller spise før du går, og forsyne deg litt av koldtbordet, og så spise igjen når du kommer hjem. Det er mye bedre enn å dytte i seg store mengder pålegg, så det ikke blir nok til alle. Tror det er litt begrepsforvirring her? Koldtbord består da ikke av pålegg? Pålegg er noe man bruker på brødskiva, og jeg hadde stusset fælt hvis jeg i et selskap hadde fått servert "smøre-selv-brødskiver". Hele poenget med koldtbord - altså koldtbord, ikke "smøre-selv-brødskiver" - er vel at man forsyner seg med det man har lyst på? Hvis ikke, har nok jeg vært kjempefrekk i veldig, veldig mange selskaper opp gjennom årene 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #39 Skrevet 30. januar 2013 Ser at koldtbord er blitt misforstått her. Med koldtbord mentes ikke her varm mat med brød som tilbehør, men varierte ingredienser slik at en kan lage sine egne smørbrød. Om det var type middag dere tenkte skjønner jeg at det blir misforståelser men jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lese ut av hovedinnlegget. Bedre nå med en forklaring? Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #40 Skrevet 30. januar 2013 Ser at koldtbord er blitt misforstått her. Med koldtbord mentes ikke her varm mat med brød som tilbehør, men varierte ingredienser slik at en kan lage sine egne smørbrød. Om det var type middag dere tenkte skjønner jeg at det blir misforståelser men jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lese ut av hovedinnlegget. Bedre nå med en forklaring? Anonym poster: f45bcf9e523a1baddeefe374ffa50e75 Da serverer du brødskiver og ikke koldtbord! Og jeg synes det er like tragisk å bli fornermet for at gjestene ikke spiser brød uansett!! Anonym poster: f3f39c474631a4f26c81ccffdad7d5a1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå