Gå til innhold

om å "kjenne liv" tidlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor sier folk at en umulig kan kjenne liv før uke 16/17? Noen sier til og med senere?

Jeg kjente liv veldig tidlig ved første graviditet. Fikk høre fra folk at det umulig kunne være babyen jeg kjente så tidlig. Men hvordan kan andre mennesker vite hva jeg kjenner og ikke? Jeg var på tidlig ultralyd, og jeg kjente bevegelse, samtidig som jeg så at fosteret sprellet i magen. Da var jeg 13 uker på vei.

Denne gangen har jeg ikke fortalt noen at jeg begynte å kjenne liv i uke 12, fordi reaksjonene jeg får er jo nesten som om jeg skulle sagt at jeg kan snakke med døde mennesker. Men det er jo litt størrelse på fosteret, og jeg kjenner kroppen min såpass godt at jeg kjenner hva som er luft, og hva som er bevegelse. På tidlig ultralyd rett før uke 13, sa jeg til gynekologen: "babyen ligger på venstre side, det har jeg allerede kjent en god stund". Og ganske så riktig - der lå den.

Jeg benyttet sjansen til å spørre om hva han syns om å kjenne liv så tidlig. Han sa at det er nok fullt mulig at det er fosteret jeg kjenner.

Hvorfor er det så vanskelig for folk å tro på? Og når kjente dere andre liv? :)

Anonym poster: ececb2b60d677ae39dac54e9c3165989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også reagert litt på dette. jeg kjenner selfølgelig ingenting enda, men min søster kunne kjenne tydelig bevegelse i uke 13! inhen kjenner kroppen din bedre enn deg selv, så folk med andre meninger kan bare holde munn! :jolie:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente også tidlig liv. Kjente "noe" i uke 13, og var daglig fra uke 15. Begge svangerskap...

Anonym poster: 55dd6cf278a05931c8d854e0f8f2b0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor folk ikke tror på det, kanskje fordi babyene er så veldig små på den tiden?

Jeg kjente liv først i uke 16 tror jeg, husker ikke helt :)

Anonym poster: 00ad7c099ae0754d03ae917ec72f4e72

Anonym poster: 00ad7c099ae0754d03ae917ec72f4e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente tydelig liv i noe jeg trodde var uke 16-17 men da jeg kom på UL var jeg bare 15 uker på vei, så jeg kjente jo liv i uke 13-14.

Så det er mulig og jeg skjønner ikke at folk har vansker med å forstå det...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvorfor folk ikke tror på det, kanskje fordi babyene er så veldig små på den tiden?

Ja, det er litt vanskelig å tro at det går ann å kjenne spark fra ben som er på størrelse med en synål og ikke har utviklede muskler. Merkelig nok... ;)

Anonym poster: 00d0e14df66c6825996d1213992c3d34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt vanskelig å tro at det går ann å kjenne spark fra ben som er på størrelse med en synål og ikke har utviklede muskler. Merkelig nok... ;)

Anonym poster: 00d0e14df66c6825996d1213992c3d34

Ja, men folk kjenner det ;)

Anonym poster: 00ad7c099ae0754d03ae917ec72f4e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt vanskelig å tro at det går ann å kjenne spark fra ben som er på størrelse med en synål og ikke har utviklede muskler. Merkelig nok... ;)

Anonym poster: 00d0e14df66c6825996d1213992c3d34

Ganske sikker på at det ikke er spark jeg kjenner heller. Men de små babyene snurrer jo rundt og tar salto i magen. Jeg tror det er dette jeg kan kjenne! :)

Endret av mirama
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt vanskelig å tro at det går ann å kjenne spark fra ben som er på størrelse med en synål og ikke har utviklede muskler. Merkelig nok... ;)

Anonym poster: 00d0e14df66c6825996d1213992c3d34

Hvorfor er det så vanskelig å tro på at noen kan kjenne at en klump på 8 cm tar runddans i magen? Noen kjenner kroppen sin godt :)

Anonym poster: 2a2816ec229f0a6e1f6e391538557c2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente bobling i uke 13 og spark i uke 14. Daglige spark fra uke 16.

Etter fødsel kjenner jeg enda svake spark, så det kan være at jeg tolket mye som det fordi jeg så gjerne ville at det skulle være det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente bobling i uke 13 og spark i uke 14. Daglige spark fra uke 16.

Etter fødsel kjenner jeg enda svake spark, så det kan være at jeg tolket mye som det fordi jeg så gjerne ville at det skulle være det.

Jeg hadde fantomspark helt i fra babyen ble født for 3 år siden, til jeg ble gravid på nytt. Nå er jeg i uke 14 med nr. 2 , og bevegelsene kjennes annerledes ut enn fantomsparkene jeg hadde. Jeg kjenner tydelig sprelling nederst til høyre i magen daglig. Fantomsmertene jeg hadde var i hele magen, og ikke på et spesifikt punkt som dette.

Endret av mirama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, det er litt vanskelig å tro at det går ann å kjenne spark fra ben som er på størrelse med en synål og ikke har utviklede muskler. Merkelig nok... http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/icon_wink.gif

Anonym poster: 00d0e14df66c6825996d1213992c3d34

Men man kjenner luftbobler. Hvor stor er en luftboble og hvor mye veier den? Hvis man kan kjenne en luftboble, er det noen logisk grunn til å ikke kjenne at et foster på størrelse med et jordbær beveger seg?

Anonymous poster hash: d626d...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er litt vanskelig å tro at det går ann å kjenne spark fra ben som er på størrelse med en synål og ikke har utviklede muskler. Merkelig nok... ;)Anonym poster: 00d0e14df66c6825996d1213992c3d34

Er jo ikke spark man kjenner tidlig. Bare bevegelse, som om noe stryker deg forsiktig på innsiden.

Anonymous poster hash: 34370...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente i uke 14+ , dagig uke 16.

Men spark er det jo ikke i uke 14

Anonymous poster hash: b03bf...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Det handler vel om at fosteret er 35 gram i uke 13 og 8.5 cm. Dersom man slipper en halv potet i en pose vann og skvulper den rundt så kan du knapt nok kjenne når den treffer kanten. Om du i tillegg legger et spekklag utenpå posen og gjør det samme skal det litt til for at du skal både finne og kjenne poteten.

Når man i tillegg vet at gravide på den tiden har mye luft i magen som begever seg i tarmene, og at dette føles likt som babyspark, er det kanskje ikke så rart man blir litt skeptisk.

Det er nå blitt in å kjenne babyen tidligst mulig, det gir status rundt om på forum. Jeg tror mange kjenner små luftbobler og tror det er babyen i et håp om å ikke være senere ute en alle andre.

Man har jo tilogmed kvinner som kjenner babyen bevege seg i uke 9, når fosteret enda ikke har begynt å bevege seg rundt i livmoren.

Men for all del, man må gjerne være romantisk å si at man kjenner fosteret eller kynisk å si at man kjenner luft, for meg gjør det ingen forskjell.

Endret av Jørild
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vevila

Jeg kunne se og kjenne mini utpå magen i uke 17, så at en del kan kjenne det inni i uke 15 tror jeg absolutt er mulig. Mindre enn 12 uker er vel heller usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann kjente jeg det når jeg var 15+6, med andremann var jeg i uke 12



Anonymous poster hash: 09f79...f13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, man må gjerne være romantisk å si at man kjenner fosteret eller kynisk å si at man kjenner luft, for meg gjør det ingen forskjell.

Enig med Jørild, det er nesten et spørsmål om hva man velger å tro at det er. Små bevegelser, bobling og "streif" er det nederst i magen uansett, det er bare at man ikke legger merke til det i andre sammenhenger enn akkurat når man venter på de første livstegnene.

Jeg kjenner det selv, jeg, og det kunne godt ha vært et lite dult fra en minibaby. Men basert på hvor lite fosteret er i uke 12 tror jeg det er større sannsynlighet for at det er noe annet ;) Bevegelser i uke 15/16 derimot, har jeg større tro på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Andre gangen kjente jeg liv i uke 11-12. Ikke hver dag, men innimellom. Avfeiet det i begynnelsen, men ble sikker etter hvert som de samme fornemmelsene kom oftere og sterkere uken etter og videre.

Spurte gynekologen om dette, hun sa at mange kjente liv tidlig og spesielt flergangsfødende. Man kjenner ikke selve sparkene så tidlig, men man kjenner at fosteret sparker borti nerver som gjør at man kjenner at det "er noen der". Sa hun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...