Gå til innhold

NAV vil ha kontoutskrift fra alle..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nei. det står bare husstanden. det er det jeg lurer på egentlig. innebærer det alle sammen? eller bare meg og min mann

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

Alle skriver jo at det gjelder deg og din mann. Leser du ikke hva folk skriver??? Send inn kun din og hans kontoutskrift.

Anonym poster: d7d9a0508761553f0f9785a6ff50127c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva kan de se da egentlig? Alle kjøp du har gjort?

Shit, da hadde jeg blitt ganske flau :P

Nå går ikke jeg på NAV, men hadde ikke likt at noen så mine klesskjøp, mascarekjøp, kaffekjøp i tillegg til mat osv :P

Tror du de vil se utskriften for å se at dere ikke sløser med pengene? At de kan påpeke at "her har du kjøpt deg kaffelatte! FY!" osv?

Haha, syntes dette hørtes veldig skummelt ut egentlig :fnise:

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan de se da egentlig? Alle kjøp du har gjort?

Shit, da hadde jeg blitt ganske flau :P

Nå går ikke jeg på NAV, men hadde ikke likt at noen så mine klesskjøp, mascarekjøp, kaffekjøp i tillegg til mat osv :P

Tror du de vil se utskriften for å se at dere ikke sløser med pengene? At de kan påpeke at "her har du kjøpt deg kaffelatte! FY!" osv?

Haha, syntes dette hørtes veldig skummelt ut egentlig :fnise:

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

sånn er det i realiteten. når du ikke kan arbeide pga sykdom,og får støtte fra NAV.så skal du regne med å drikek kaffe hjemme!

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mann og dine kontoutskrifter som de ber om. Det er ett rimelig krav for å få sosialstønad. Gifte har forsørgerkrav for hverandre. Disse er relevante hvis du ønsker å få en krone mer fra sosialkontoret, så dette er helt opp til deg om du ønsker å sende dem inn. Og, slutt å klage sånn. De ber om deg og din mann sine kontoutgifter.

Anonym poster: 7d1003a1ebb88764b26e2e0d42a0c892

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er det i realiteten. når du ikke kan arbeide pga sykdom,og får støtte fra NAV.så skal du regne med å drikek kaffe hjemme!

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

Wow!.. Det hørtes veldig invaderende og ubehagelig ut iallfall.

Må man eventuelt krangle på kjøpene sine da?

Hvis det f.eks står at man har kjøpt seg 2 gensere, så må man kunne stå for det og vise til at man faktisk trengte nye?

Kan de påpeke at man har kjøpt lambi dopapir, i stedet for first price? :P

Nei, nå ble jeg sjokkert faktisk :sjokkert:

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at de bryr seg om hvilket dasspapir du bruker, men du vil nok få et forklaringsproblem dersom du har 30k til Star Tour og 20k til Madame Ofelias Minkkåper as på kontoutskriften.

Anonym poster: 4811278a5631611e273e098b6ffe47a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel,er du ikke rik fra før av og er uheldig og havner i arbeidsulykke og når du får uførestønad, som er 7500kr i mnd. så må du be om støtte i tillegg. da kommer kravene. får håpe du skipper den delen og hopper rett fra arbeidslivte til pensjonist da. for jeg unner ingen denne opplevelsen.

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at de bryr seg om hvilket dasspapir du bruker, men du vil nok få et forklaringsproblem dersom du har 30k til Star Tour og 20k til Madame Ofelias Minkkåper as på kontoutskriften.

Anonym poster: 4811278a5631611e273e098b6ffe47a9

OK :) Ja, det forstår jeg. Skjønner at folk ikke kan kjøpe seg ny dyr bil, reise på dyre reiser, osv.

Men håper ikke de henger seg opp i at folk f.eks bruker sminke, eller har kjøpt seg en ny genser / vært hos frisøren.

Hvor går grensa mellom hva som er lov (å kose seg) og hva som blir sløsing i dems øyne?

Må man kun gå rundt i joggedress, usminket og leve på knekkebrød og havregrøt?

Eller kan man dolle seg litt, og kjøpe sushi innimellom? ;)

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

my story:

jeg var hos nav og leverte søknad om sosial stønad for ikke lenge siden.og de ville se min kontoutskrift. og de så at jeg hadde tatt ut ett beløp fra banken på ca 500kr og de spør med engang hva det vra til. jeg ble paff og svarte....

"eh....jeg måtte ta ut fordi den butikken jeg handler oss har fått problemer med betlaingssystemet/terminalen. og måtte betale kontant." heldigvis holdt det med det. lurer på hva hun hadde spurt om hun så at det stod at jeg hadde vært på THE BODY SHOP og brukt hele 200kr der og brukt kortet!!!! (jeg gjorde da ikke det. kjøper bare mest mat og det nødvendige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV driter i hva du bruker pengene på, men hvis du kommer og sier du trenger hjelp til husleien fordi du har brukt opp pengene på unødvendige ting vil du få et nei.

Grunnen til at de vil ha kontoutskrift er at de vil se at du ikke får inn andre penger, samt at det er med på å dokumentere dine utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som sagt så har han ingen inntekt. har ikke hatt det på 2år! og nå er han 61år og ingen vil ansette han. hvorfor skal de se hans kontoutskrift? ja vi leier hos vår sønn og svigerdatter. det er et stort hus der vi deler bad/kjøkken /stue osv... jeg har fått leid et rom og min mann et rom. jeg kommer ikke til å sende utskrifdt fra andre enn meg og min mann.det er urimelig å be om andres siden de ikke har forsørgerplikt overfor meg. min mann forsørger ikek meg heller, det er omvendt.

tenk: hvis jeg hadde leid hos noen andre, skal jeg gå og be om deres kontoutskrift og eller?? herregud,for en håpløs ***

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

Jeg skjønner ikke at du og din mann ikke går og får leid dere en bolig, for så søke om bostøtte istedenfor å bli belemret med all den overvåkingen som tross alt kommer pga sosialstøtten. Pr definisjon bor dere ikke i leid bolig, og har egentlig ingen reell utgift på denne måten.

Anonym poster: c10c5edffe25e6b64e8a12b99048d937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Wow!.. Det hørtes veldig invaderende og ubehagelig ut iallfall.

Må man eventuelt krangle på kjøpene sine da?

Hvis det f.eks står at man har kjøpt seg 2 gensere, så må man kunne stå for det og vise til at man faktisk trengte nye?

Kan de påpeke at man har kjøpt lambi dopapir, i stedet for first price? :P

Nei, nå ble jeg sjokkert faktisk :sjokkert:

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

Pleier det å stå på din KONTOUTSKRIFT om du har kjøpt Lambitoslettpapir eller First price? Eller om man har kjøpt en bukse til 600 eller to for samme pris? På mine står det nemlig bare varekjøp og butikknavn. Kan det være du blander med KVITTERINGER som er noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette er det de ser etter: inntekt man ikke har oppgitt. Forbruk som vitner om svart økonomi. Utgifter som ikke står i forhold til at man ber om sosial stønad. Dette er jeg helt sikker på at de NAV ansatte forklarer dersom man spør.

Jeg tviler på at et mascarakjøp til kr 150 vil utløse noen reaksjon, mens null dagligvarer og mange turer til Kicks med kr 1000 i kjøp hver gang kanskje må forklares. Tross alt krever man trygd for å ha livsopphold, ikke for å ha hudprodukter til 800 kroner krukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleier det å stå på din KONTOUTSKRIFT om du har kjøpt Lambitoslettpapir eller First price? Eller om man har kjøpt en bukse til 600 eller to for samme pris? På mine står det nemlig bare varekjøp og butikknavn. Kan det være du blander med KVITTERINGER som er noe helt annet?

Jo, sant det. Tenkte ikke over det. Men det stemmer, man ser jo bare beløp og butikk.

For øvrig kan de vel tenke seg til hva du har kjøpt hvis det står "Cubus - 2000 kroner", og "KICKS - 1000 kroner", som du nevner.

Men bra de ikke er helt "kontrollfreaker" på det.

Imidlertid kommer jeg aldri til å glemme ei bekjent fra hjembyen min, som gikk på NAV i en alder av 21. Hun hadde falt utenfor skolesystemet, og hadde forsøkt seg i jobb uten hell (det ble noen personalkonflikter). Hun drev også med selvskading, hadde angst og en del annet.

MEN hun brukte penga på røyk, og kebab. Og litt klær og sminke. Kommer aldri til å glemme den gangen hun kjøpte seg TRE kaffelatte på samme cafe i løpet av en time. (150 kroner det, bare på kaffelatte). I tillegg hadde hun fått leilighet av kommunen, som var både romslig med stor tv, pc, eget soverom, romslig bad osv.

Da var det ganske surt for oss andre som var studenter og levde på 18 kvadrat, og bare hadde igjen 3000 kr i måneden etter at husleie og strøm var betalt (via lånekassen). :P

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sant det. Tenkte ikke over det. Men det stemmer, man ser jo bare beløp og butikk.

For øvrig kan de vel tenke seg til hva du har kjøpt hvis det står "Cubus - 2000 kroner", og "KICKS - 1000 kroner", som du nevner.

Men bra de ikke er helt "kontrollfreaker" på det.

Imidlertid kommer jeg aldri til å glemme ei bekjent fra hjembyen min, som gikk på NAV i en alder av 21. Hun hadde falt utenfor skolesystemet, og hadde forsøkt seg i jobb uten hell (det ble noen personalkonflikter). Hun drev også med selvskading, hadde angst og en del annet.

MEN hun brukte penga på røyk, og kebab. Og litt klær og sminke. Kommer aldri til å glemme den gangen hun kjøpte seg TRE kaffelatte på samme cafe i løpet av en time. (150 kroner det, bare på kaffelatte). I tillegg hadde hun fått leilighet av kommunen, som var både romslig med stor tv, pc, eget soverom, romslig bad osv.

Da var det ganske surt for oss andre som var studenter og levde på 18 kvadrat, og bare hadde igjen 3000 kr i måneden etter at husleie og strøm var betalt (via lånekassen). :P

Anonym poster: ce9d4df00e89e452564314195de2b1ae

Joa... Kortsiktig sett, kanskje. Men du verden hvor mye bedre utgangspunkt og muligens framtidsutsikter du og dine andre venner har.

Anonym poster: f6bb33dfbaf9745dc278285c3ede2815

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!.. Det hørtes veldig invaderende og ubehagelig ut iallfall.

Det er kun slik om man mottar sosialstødnad altså. Ikke andre stønader. De fleste som er syke får AAP eller uføre, og da trenger man ikke levere noe, men sosialstødnad er behovsprøvet, og da må det jo bevises at behovet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk brev fra NAV, som ville at jeg skulle skaffe kontoutskrift fra alle i husstanden.

herregud hva de tillater seg! har lyst å ringe dem og si noen ord!

De tillater seg å betale uføretrygden din og sosialstønaden din. For noen frekke krapyl.

jeg går på uføre pga en arbeidsulykke, og har sosialstønad ved siden av siden uføretrygden kun gir meg ca 7500kr i mnd netto.

Dette kan da umulig stemme? Gir ikke minstesatsene omlag 3000,- i uka?

og siden min mann mistet jobben og har hatt dagpenger har han ikke rett til det lenger.

Dette skjønte jeg ikke.

han er ingen inntekt whatsoever. dermed får jeg sosialstønad som extra inntekt for oss begge.

Dette ga da ingen mening?

det de ber meg om er å skaffe kontoutskrift fra alle husstand. hva slags rett har de som ber om slikt?

For at du skal kunne f.eks få sosialstøtte, boligstøtte osv. må det kunne dokumenteres hvilke utgifter du har. De gir deg penger for å dekke dine behov - det minste du kan gjøre er å dokumentere at du har et beohov for denne hjelpen.

jeg og min mann LEIER hos min sønn son svigerdatter. men jeg har jo ingen rett å be dem om deres kontoutskrfit. også er det slik at bare en av dem har inntekt.

har noen vært igjennom liknende?

Som alle andre har svart på: I denne sammenhengen er det kun du og din mann som regnes for å være i deres husstand.

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

som sagt så har han ingen inntekt. har ikke hatt det på 2år! og nå er han 61år og ingen vil ansette han. hvorfor skal de se hans kontoutskrift?

Fordi han både kan være din ekstra inntektskilde og eventuelt ekstra utgift. Hvilke rettigheter du har - er noe avhengig av hvilke inntekter (eller mangel på sådan) han har.

ja vi leier hos vår sønn og svigerdatter. det er et stort hus der vi deler bad/kjøkken /stue osv... jeg har fått leid et rom og min mann et rom. jeg kommer ikke til å sende utskrifdt fra andre enn meg og min mann.det er urimelig å be om andres siden de ikke har forsørgerplikt overfor meg. min mann forsørger ikek meg heller, det er omvendt.

Så lenge du kan dokumentere dette - vil NAV trolig kunne gi deg en større støtte, enn dersom mannen din var i jobb.

tenk: hvis jeg hadde leid hos noen andre, skal jeg gå og be om deres kontoutskrift og eller?? herregud,for en håpløs ***

Her er det nok først og fremst du som har misforstått - og ikke NAV som er håpløse.

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

nei. det står bare husstanden. det er det jeg lurer på egentlig. innebærer det alle sammen? eller bare meg og min mann

Det gjelder bare deg og din mann.

Anonym poster: 9126cbe0d37a387e5a8f6f5393a33bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...