Gå til innhold

Starthjelp i helga (man skal høre mye rart...)


slask

Anbefalte innlegg

Måtte gi starthjelp i helga, til en som trodde han kunne litt om strøm.

Selv hadde jeg tilfeldigvis et par lånt startkabler liggende i bilen, men disse var av den tynne sorten. Jeg til tippe 6-8 mm2 tverrsnitt på kobberet. Kanskje 10 mm2 (ser jo ikke gjennom isolasjonen). Uansett billigkabler, men nyttig når det gjelder.

Bilen som hadde tomt batteri var virkelig tomt, så det hjalp ikke å umiddelbart starte den. Måtte la den stå litt å lade. I mellomtida kom en annen person med normale startkabler og den strømløse eieren koblet ivrig i vei (menn som tror de kan noe gjør jo ting helst sjøl...).

Det jeg trodde han skulle gjøre var å parallell-koble med de allerede påsatte kablene, slik at det gikk to kabler fra hver pol til tilsvarende poler på den andre bilen.

Det han hadde gjort var følgende:

MINUS - SVART TYNN - MINUS (min tynne kabel)

PLUSS - RØD TYNN - PLUSS (min tynne andre kabel)

PLUSS - RØD/TYKK - PLUSS

PLUSS - SVART/TYKK - PLUSS

Altså 1 kabel totalt på minus-tilførsel.

Og 3 kabler totalt på pluss-tilførsel.

Og han var påståelig, men ikke kranglete, men sånn var riktig siden han jo "allerede hadde minus".

Saken er at sånn parallell-kobling likevel er et kretsløp så det går akkurat dønn nøyaktig like mye strøm i svart som rød, bare hver sin vei.

Hadde gått mye strøm over litt tid her så kunne faktisk den svarte kabelen bli varm og brenne av i verste fall, men vi snakker kort tid og -4 i lufta, og jeg kjente hele tiden på den tynne kabelen for å sjekke varmgang.

Men etter 3-4 minutter fikk han start.

At man skal være forsiktig med gnister pga eksplosiv gasståke rundt batteriet hadde han tydeligvis aldri hørt om siden ha kobla og fikk smågnister direkte fra batteripolen. Den siste polen som tilkobles skal være negativ pol som dermed kan kobles på chassiet eller et annnet godt jordpunkt - et stykke unna batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble kobla om til dobbel parallell-kobling umiddelbart etter jeg oppdaga det. Vi var jo to som stod der med lånekabler, så det ble ikke noe mer diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er så mange idioter der ute at det er utrolig at de har overlevd alle sine gode ideer

Anonym poster: 64d15c58b515a165df7873cfa8072ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er så mange idioter der ute at det er utrolig at de har overlevd alle sine gode ideer

Anonym poster: 64d15c58b515a165df7873cfa8072ed5

Sikkert noen som ikke har overlevd også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som ikke har overlevd også :-)

Leste om et tilfelle en gang hvor batteri hadde eksplodert pga gassen hadde blitt antent av gnist, så det er en grunn til å være forsiktig ja

Anonym poster: b4003d00d1f6e6a924142db99913fb18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og han var påståelig, men ikke kranglete, men sånn var riktig siden han jo "allerede hadde minus".

Men på den annen side, ut fra hans logikk, så hadde han jo allerede pluss, så da burde det jo ikke gjøre noen forskjell med ekstra tverrsnitt der. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...