Gå til innhold

Samboer får ikke studielån..Hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har slitt med å fullføre sin bachelorgrad og manger 30 stp for å få det. Han har da tatt utdanningen over flere år enn det som er normalt og får ikke studielån lenger. Planen hans er å fullføre til sommeren, HVIS han står alle eksamene.

Problemet tidligere har vel vært at han får seg en jobb ved siden av studiene og klarer ikke å si nei til vakter og det har gått utover lesingen hans til eksamen, han har forsovet seg(jeg var ferdig med semesteret før han og dro da hjem tidligere, ellers hadde jeg jo vekket han), studieveileder har ikke meldt han opp i faga han skulle ta eksamen i, og fag han må ta som ikke går det semesteret han har tenkt til osv. Vil så gjerne at han skal bli ferdig, uten at han må jobbe ved siden av, for da vet jeg at han ikke blir ferdig til sommeren.

Er det noe annet lån som er gunstig for han å ta opp siden han ikke får studielån?

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lån av familie er vel det mest gunstige. Han må for all del holde seg unna forbrukslån!

Anonym poster: 8c14968b1e6b8a36d0277a539fdd394f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får låne av deg eller familien sin, eller ta opp forbrukslån. Eller han får blir voksen og strukturere livet sitt, og jobbe ved siden av studiene.

Anonym poster: ee379ac3f5b7b2a724872cb6feb10a4b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil heller anbefale at han sparer mer og lærer seg til å si nei til vakter når han må - fyren har for mange baller i lufta og trenger å prioritere de han har fremfor å ta på seg mer lån. For et rotehue som ham kan det føre til plass i luksusfellen. Så får han heller jobbe som en gal i ferier.

En løsning kan jo være legathåndboken, men det blir som å klamre seg til et halmstrå.

Anonym poster: e87de14497b20d8a87d0e4e6a59ea5b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og forslag. Vi har vært sammen i over 5 år, og økonomi har ført til en del problemer og diskusjoner mellom oss, og jeg har prøvd veldig hardt å få vett i han når det gjelder økonomi. Er så enig i alt det dere skriver, når han faktisk "kastet" bort nærmere 80 k på å reise med en kamerat i noen mnd.. Men vi har lagt det bak oss og må bare få han til å bli ferdig.

Tror ikke hans foreldre har så mye penger å låne bort, men jeg tenkte å høre med mine. Tusen takk igjen!

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. jobb: få ham til å ta en prat med sjefen hvor han ber om å få faste vakter, som helg + en ettermiddag, og i eksamensperioden skal han ikke ta noen ekstra. Vær litt streng med ham, si at han ikke får lov.

Ellers kan du sette deg ned med ham og se i studiehåndboka. Finn ut hvi lke fag som går når, planlegg for hele året hvilke fag han skal ta, og hjelp ham å melde seg opp på studentweb. Det skal ikke være nødvendig at studieveileder gjør det, her må man ta ansvar selv.

Jeg tror det er lurt at du holder ham litt i øra og sier at "nå bruker vi en halvtime på dette, og så gjør vi noe koselig sammen etterpå som belønning."

En ting til: har han vært i forsvaret og tatt noen fag han fikk stp for der? Det hadde samboeren min, noen tullefag på 3,5 stp (eller noe sånt) som bikket han under grensa for maks antall manglende stp for å få studielån. Kan være lurt å sjekke opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. jobb: få ham til å ta en prat med sjefen hvor han ber om å få faste vakter, som helg + en ettermiddag, og i eksamensperioden skal han ikke ta noen ekstra. Vær litt streng med ham, si at han ikke får lov.

Ellers kan du sette deg ned med ham og se i studiehåndboka. Finn ut hvi lke fag som går når, planlegg for hele året hvilke fag han skal ta, og hjelp ham å melde seg opp på studentweb. Det skal ikke være nødvendig at studieveileder gjør det, her må man ta ansvar selv.

Jeg tror det er lurt at du holder ham litt i øra og sier at "nå bruker vi en halvtime på dette, og så gjør vi noe koselig sammen etterpå som belønning."

En ting til: har han vært i forsvaret og tatt noen fag han fikk stp for der? Det hadde samboeren min, noen tullefag på 3,5 stp (eller noe sånt) som bikket han under grensa for maks antall manglende stp for å få studielån. Kan være lurt å sjekke opp!

Tusen takk for dette innlegget! Jeg må som du sier bare ta tak i han og sette han i gang. Absolutt, når man er 25 år så skal man klare slike ting selv. Han har ikke vært i forsvaret nei, pga. skole. Men han har et år fra en annen høgskole, og de har regnet med de poengene han fikk der. Tusen takk igjen :)

TS

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette innlegget! Jeg må som du sier bare ta tak i han og sette han i gang. Absolutt, når man er 25 år så skal man klare slike ting selv. Han har ikke vært i forsvaret nei, pga. skole. Men han har et år fra en annen høgskole, og de har regnet med de poengene han fikk der. Tusen takk igjen :)

TS

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Du må tvert imot slutte å redde han. Mannen er voksen og har bare godt av å kjenne konsekvensene av eget manglende ansvarstaking. Han får enten ta seg en fulltidsjobb og spare opp til studier, studere på kveldstid eller rett og slett kutte ut studiene. Om du går bak han og skur hele tiden blir han jo aldri selvgående!

Og for all del: ikke lån han (eller få slekt eller venner til å låne han) penger. De ser du aldri igjen, og du frarøver han lærdommen det er å innse at han rett og slett har stelt ting til slik at han ikke har noe å leve av.

Anonym poster: d0e451143e3b90792aa8f83c7788e0fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde aldri funnet på å be mine foreldre om å støtte min sambuar økonomisk. Det hadde dei nok heller aldri valgt å gjere.

Han kan velge å prøve å stå i alle fag og begrense jobbinga til det han absolutt trenger økonomisk. Han kan velge å ta deler av faga og jobbe samstundes (da blir han ikkje ferdig til sommaren). Eller kan han droppe studiet. Det går an å få privat studielån i bank, men da bør nok foreldre stille med sikkerhet. I tillegg bør han ikkje rølpe meir med studiet og bli ferdig for ein gangs skuld.

Min sambuar gjorde det ikkje bra på universitet/høgskulen og stod i få fag. Han sliter med lesinga pga. store synsproblemer. Etter ei stund så ba eg han om å slutte å studere sidan han ikkje fullførte faga likevel. Slik han holdt på så ville han aldri blitt ferdig som student. Resultatet var at det gjekk ut over vår totale økonomi, og han følte seg som ein dass som ikkje fekk til studiet og som ikkje bidrog økonomisk.

Han slutta på studiet og i staden tok han praktisk kurs på vgs nivå som gjer at han har fått fast og stabil jobb med gode muligheter til å bytte jobb viss han ønsker det. Etter kvart kan han ta fagprøve basert på yrkeserfaring. Og om han ønsker kan han seinare ta høgare utdanning som passer hans erfaring. God løysing for han, og god løysing for oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som samboeren din, jeg har ikke studielån (ligger etter) så har jobb ved siden av og har vanskeligheter for å si nei. Jeg tok 40 stp siste semester i tillegg til 70% stilling og sa klart ifra at jeg ikke kunne jobbe i eksamensperioden, uansett om jeg måtte ete ris hver dag neste måneden.

Da eksamen var over tok jeg på meg alle vaktene jeg kunne og jobbet til jeg ble tullete i hodet, men det fikk så bare være, jeg fullførte og sto på alle eksamenene.

Det handler om å kunne prioritere og jeg synes ikke du skal måtte ta på deg den rollen når dere begge er voksen. Synes absolutt ikke at du skal be dine foreldre om å ta på seg økonomien hans når det er hans egen "feil".

Jeg er forferdelig med penger selv men jeg lar det kun gå utover meg selv. Eventuelt får samboeren din vurdere å studere deltid og heller bruke et ekstra semester.

Lykke til :)

Anonym poster: aa1397d95b269e0fdb849eb046b23695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere innlegg, er nok dumt som dere sier å hjelpe han, det er jo hans feil tross alt. Jeg er mindre stresset angående det nå, han søker deltidsjobber og venter på svar. Tusen takk for gode tips og råd og egne erfaringer, det hjalp veldig!! :)

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begeret mitt rant over i stad, han har akkurat fått inn 2000 hans bror skylder han for noe julegaver tidligere denne uken, og det første han gjør er jo å kjøpe seg en kaffekrukke og snus. Når han egentlig ikke snuser fast en gang, tror egentlig ikke det er noe håp for at han skal skjønne alvoret.

TS.

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begeret mitt rant over i stad, han har akkurat fått inn 2000 hans bror skylder han for noe julegaver tidligere denne uken, og det første han gjør er jo å kjøpe seg en kaffekrukke og snus. Når han egentlig ikke snuser fast en gang, tror egentlig ikke det er noe håp for at han skal skjønne alvoret.

TS.

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Du burde kanskje foreslå at dere bor hver for dere til han har fått orden på seg selv og økonomien sin?

Det er ikke meningen at du skal være nødt til å passe på han som en unge.

Det er heller ikke meningen at din økonomi skal lide under hans nykker.

Ta et skritt tilbake, la han ordne opp selv, og så kan dere eventuelt se om du gidder satse når han har fått skikk på seg.

Det å elske noen er ikke alltid nok, vet du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde kanskje foreslå at dere bor hver for dere til han har fått orden på seg selv og økonomien sin?

Det er ikke meningen at du skal være nødt til å passe på han som en unge.

Det er heller ikke meningen at din økonomi skal lide under hans nykker.

Ta et skritt tilbake, la han ordne opp selv, og så kan dere eventuelt se om du gidder satse når han har fått skikk på seg.

Det å elske noen er ikke alltid nok, vet du.

Det er ikke så lett for meg, for jeg hadde sikkert bare gått rundt og bekymret meg for om han hadde hatt mat eller om han hadde hatt råd til husleie etc. For det er jo jeg som har kjøpt inn mat siden begynnelsen av januar til nå, og sikkert frem til han får seg jobb. At det skal gå ut av min sparekonto til mat fordi han ikke har en krone gjør meg frustrert, men jeg vet at han hadde gjort det samme for meg. Skulle bare ønske han hadde vist at han var takknemlig for alt, men..

TS

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett for meg, for jeg hadde sikkert bare gått rundt og bekymret meg for om han hadde hatt mat eller om han hadde hatt råd til husleie etc. For det er jo jeg som har kjøpt inn mat siden begynnelsen av januar til nå, og sikkert frem til han får seg jobb. At det skal gå ut av min sparekonto til mat fordi han ikke har en krone gjør meg frustrert, men jeg vet at han hadde gjort det samme for meg. Skulle bare ønske han hadde vist at han var takknemlig for alt, men..

TS

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Du vet at han hadde gjort det samme for deg? Han er jo ikke engang villig til å prioritere deg når han faktisk får litt penger, han bruker det på noe som gleder han.

Beklager ts, men du gjør både deg selv og han en bjørnetjeneste ved å ikke stille krav til han. Han får jo sulle runet som han vil, for du står der og redder han.Mannen er 25, da er det faktisk på tide å ta ansvar for egen økonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er en vanskelig situasjon, TS, men her syr du puter under armene på ham. Han må ta seg selv i nakken og ta tak i problemene sine, han er tross alt 25 år gammel. Og det virker det ikke akkurat som han har tenkt å gjøre, ref. eksemplene du har nevnt. (Og hvorfor skulle han det, når du hjelper og tar ansvar og fôrer ham, og til og med har tenkt å be egne foreldre om å hjelpe ham økonomisk?)

Anonym poster: dac14cdd978729709ae76870a2d0a87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men jeg vet at han hadde gjort det samme for meg.

Det er jo ikke sant. Han viser det jo nå, han er overhodet ikke interessert i å bidra. Han lar deg betale mat mens han bruker penger på snus og kaffe. Jajøss, fin fyr.

Dessuten er det svært få friske, unge menn som sulter i hjel i Norge. Jeg tør nesten påstå at det er null.

Anonym poster: 54bde23230bc7e37cddc830f69a7ed5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett for meg, for jeg hadde sikkert bare gått rundt og bekymret meg for om han hadde hatt mat eller om han hadde hatt råd til husleie etc. For det er jo jeg som har kjøpt inn mat siden begynnelsen av januar til nå, og sikkert frem til han får seg jobb. At det skal gå ut av min sparekonto til mat fordi han ikke har en krone gjør meg frustrert, men jeg vet at han hadde gjort det samme for meg. Skulle bare ønske han hadde vist at han var takknemlig for alt, men..

TS

Anonym poster: 9a25a2ec2f9170c1e2a8b03341ca6e4f

Han tar det som en selvfølge at du redder han. Det skal ikke være selvsagt.

Du er ikke forpliktet til å ta ansvar for at han får mat. Så lenge du gjør det, så kan jo han bruke det han har på surr.

Som de andre har nevnt, så tar han deg ikke så alvorlig når du må bruke dine penger på han, og han bruker det han får inn på helt unødvendige saker.

Om du flytter ut eller lar han flytte ut til han har ting på stell så må han finne løsninger.

Han trenger å føle på kroppen hvordan det går når man driter i prioriteringer.

Forstår at du er glad i han, men fordi du er glad i han må du la han ta ansvar for seg selv.

Om han ikke lærer det, så blir han en evig guttunge. Du kommer ikke til å holde ut med en guttunge etter hvert som du utvikler deg selv og han har stagnert i et "fjortis" stadie.

Livet er noen ganger tøft. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må la han ta ansvar for eget liv. Ellers sitter du der plutselig med ikke bare småbarn, men også en stor baby å forsørge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...