Gå til innhold

Boliglån og 28% igjen på rentene (uføretrygdet)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående dette med trygd og boliglån.

Moren min har et ordinært boliglån, men har i de siste årene blitt trygdet. Hun har nå klart å ordne det slik at hun får null skatt på inntekt, men ifjor fikk hun igjen ikke noe på skatten, til tross for å ha et boliglån på over 1 million kroner, hvordan kan det stemme? Hva man betaler i skatt på inntekt/trygd har da ikke noe med de 28% man får igjen for renteutgifter på boliglån, så hvorfor får ikke moren min igjen noe på det?

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har hun null skatt på inntekt?

Anonym poster: 261a70d51cb477f2d8931919d9bcad42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu har bare ordna det slik, men det er da vel ikke noe med renter på lån å gjøre, de to tingene er vel to vidt forksjellige ting.

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål angående dette med trygd og boliglån.

Moren min har et ordinært boliglån, men har i de siste årene blitt trygdet. Hun har nå klart å ordne det slik at hun får null skatt på inntekt, men ifjor fikk hun igjen ikke noe på skatten, til tross for å ha et boliglån på over 1 million kroner, hvordan kan det stemme? Hva man betaler i skatt på inntekt/trygd har da ikke noe med de 28% man får igjen for renteutgifter på boliglån, så hvorfor får ikke moren min igjen noe på det?

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Hvis man ikke betaler skatt i det hele tatt får man selvfølgelig ikke igjen på skatten hvis man har noen fradrag (eks. rentekostnader).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner ikke jeg heller hvorfor hun ikke betaler skatt fordi hun har "ordna det slik", men uansett er de 28% et skattefradrag. Ergo får man fradrag på skatten, man får ikke penger i hånda. Og hvis man ikke betaler skatt får men ikke glede av fradraget, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hu betaler jo renter på lånet sitt da

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper ikke om hun ikke betaler skatt. Du kan ikke få igjen noe om du ikke har betalt noe.

Anonym poster: 55476028fcfedc88d1abcbaa0efbde5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen hu har jo betalt på rentene , hør etter a peeps

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen hu har jo betalt på rentene , hør etter a peeps

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Men hun betaler ikke SKATT sier du, og da får man ikke noe tilbake.

Anonym poster: 261a70d51cb477f2d8931919d9bcad42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen hu har jo betalt på rentene , hør etter a peeps

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Jeg tror ikke du har helt kontroll på dette med skatt, renter etc. Rentene betaler hun til BANKEN. Har hun skattepliktig inntekt, og betaler skatt, kan hun føre 28 % av rentekostnadene som fradrag, og betaler dermed mindre skatt. Hvis hun skatter 0 kr får hun selvfølgelig ikke fradraget som "kontanter" rett i hånda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så lenge hun ikke skatter av inntekten sin, så har hun heller ikke noe å få fradrag av. Man kan ikke ikke betale skatt, for å så få skattefradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skatter hun ikke noe?

Anonym poster: 261a70d51cb477f2d8931919d9bcad42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen hu har jo betalt på rentene , hør etter a peeps

Anonym poster: e09235de9c38fc23d11c617625adc7cc

Som sagt, betaler hun ikke skatt, hjelper det ikke hvor mye renter hun betaler.

Anonym poster: 55476028fcfedc88d1abcbaa0efbde5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor skatter hun ikke noe?

Anonym poster: 261a70d51cb477f2d8931919d9bcad42

Det lurer jeg også på?! Hvis hun mottar penger fra NAV skal hun betale skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun liten trygd, og en million i lån så kan det være derfor hun ikke skatter.

Så har hun andre fradrag også, selv om du er trygdet. Skatteetaten finner ut at skatteevnen etter fradrag, er så liten at det ikke blir skatt ut av det.

Dette er ikke noe hun kan ordne selv, som du skriver.

Ang fradrag for renter. ja hun betaler renter,men hvor skal hun få det fradraget fra da?

Skal man ta mine skattepenger å levere henne penger i handa for renter hun har betalt? For hun betaler ikke skatt selv, så da må de ta de penene fra noen.

Ifjor tjente jeg (eks) 430.000

Vanlig fradag ca 130.000

Renteutgifter 67.000

innbetalt skatt 147.000

Så da kan du regne ut hva skattefordel jeg får av renteutgiftene. Lånet er på 1600000

Anonym poster: cb1bfd831c863ee927c119aa05541c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun liten trygd, og en million i lån så kan det være derfor hun ikke skatter.

Så har hun andre fradrag også, selv om du er trygdet. Skatteetaten finner ut at skatteevnen etter fradrag, er så liten at det ikke blir skatt ut av det.

Dette er ikke noe hun kan ordne selv, som du skriver.

Ang fradrag for renter. ja hun betaler renter,men hvor skal hun få det fradraget fra da?

Skal man ta mine skattepenger å levere henne penger i handa for renter hun har betalt? For hun betaler ikke skatt selv, så da må de ta de penene fra noen.

Ifjor tjente jeg (eks) 430.000

Vanlig fradag ca 130.000

Renteutgifter 67.000

innbetalt skatt 147.000

Så da kan du regne ut hva skattefordel jeg får av renteutgiftene. Lånet er på 1600000

Anonym poster: cb1bfd831c863ee927c119aa05541c27

Trygda skal være ganske liten om hun ikke må skatte noe som helst. Det er ikke fradrag på personinntekt, og det er utifra den trygdeavgift beregnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trygda skal være ganske liten om hun ikke må skatte noe som helst. Det er ikke fradrag på personinntekt, og det er utifra den trygdeavgift beregnes.

Må ikke være så liten. Selv er jeg uføretrygdet og i 2011 betalte jeg vel 4% skatt. Da skatteoppgjøret kom så fikk jeg tilbake alt jeg hadde betalt i skatt og det stod beregnet skatt: 0 kroner På skatteoppgjøret for 2011 så står jeg oppført med xxxxxx inntekt og skatt 0. (jeg har ingen barn som kan trekkes fra, dog har mannen min og jeg ganske mye i renteutgifter, selvom de hovedsakelig blir ført på han)

Anonym poster: 90aec79bdbdac762c1e95b675a491da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygda skal være ganske liten om hun ikke må skatte noe som helst. Det er ikke fradrag på personinntekt, og det er utifra den trygdeavgift beregnes.

Stikkordet er vel skattebegrensning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...