Gjest Marmot Skrevet 25. januar 2013 #21 Skrevet 25. januar 2013 Lekemat er ingen jentegreie nei. Jeg jobber i barnehage og der er tiden brukt på "kjøkkenet" ganske likt fordelt mellom kjønnene, men de to som bruker mest tid der er to gutter. 3
kaprifolen Skrevet 25. januar 2013 #22 Skrevet 25. januar 2013 Haha, jaaa! Mini fikk en sånn hund engang i gave og elsket den. Det hadde jeg faktisk ikke tillatt til mitt barn. Dyr er levende vesener vi skal respektere, ikke veske-leker.... No offence... Eventuelt våpenleker! Styggedom Yes, det kan du si! Mine barn skal gjerne gå lære våpenbruk og -sikkerhet når de blir gamle nok til å være med på jakt eller konkurrere (far er jeger, jeg har vært pistolskytter). Men lekevåpen skal de ikke ha.
Silfen Skrevet 25. januar 2013 #23 Skrevet 25. januar 2013 Vel, jeg TROR jeg fint klarer å lære ungene mine forskjellen på rett og galt uten at virkelige dyr lider nød av den grunn. Tross alt bæres babyene etter beina, legges under vann, knytes tau rundt halsen på og henges fra altanen etc etc, uten at jeg hører noen hyle om hvor grusomt det er å gi babydukker til barn fordi virkelige babyer er skjøre vesner som man må passe på og ikke torturere. 9
fruBeist Skrevet 25. januar 2013 #24 Skrevet 25. januar 2013 Yes, det kan du si! Mine barn skal gjerne gå lære våpenbruk og -sikkerhet når de blir gamle nok til å være med på jakt eller konkurrere (far er jeger, jeg har vært pistolskytter). Men lekevåpen skal de ikke ha. Fornuftig Lær barna hvordan man skal håndtere våpen med respekt, at våpen ikke er leketøy. Om jeg en gang i tida får barn, så skal våpenleker være forbudt.
Tolly Skrevet 26. januar 2013 Forfatter #25 Skrevet 26. januar 2013 Lekemat er vel ikke noen "jentegreie"? Guttene mine på snart tre har lekekjøkken og masse lekemat fra Ikea, og de elsker å kokkelere på kjøkkenet sitt og å servere oss maten de lager... Sånn sett har du vel rett. Bare det at vi hadde ikke lekekjøkken. Eller Ikea for den del. Og som regel måtte vi være ute om dagene. Uff, det gikk opp for meg at jeg er visst gammel..
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #26 Skrevet 26. januar 2013 Jada! Skyld på plastikken. Anonym poster: c4e097c1974796769393c32013be7592 2
Gjest Purple Haze Skrevet 26. januar 2013 #27 Skrevet 26. januar 2013 Fornuftig Lær barna hvordan man skal håndtere våpen med respekt, at våpen ikke er leketøy. Om jeg en gang i tida får barn, så skal våpenleker være forbudt. Det var mitt forsett før jeg fikk barn også. Men barn har fantasi, og plutselig kan ALT bli et lekevåpen. Pinner, klosser, tresleiver osv. Mine fikk etterhvert lov å ha noen lekevåpen, men da var det plutselig ikke så interessant. Mye morsommere med de våpnene de laget selv. Og nå er de voksne menn begge to, og er verken voldelige eller har tatt skade av det på noen som helst måte Den plastmaten som diskuteres her, gir grunnlag for veldig mye fin rollelek i kjøkkenkroken, både i barnehagen og hjemme. Barn imiterer voksne, og det skal de jo, for å forberede seg til voksenlivet. Klart det er morsomt med mat som faktisk ser ut som det man leker at man lager. 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #28 Skrevet 26. januar 2013 Unger tar lekematen seriøst. I barnehagen jeg jobbet i var det en gutt som hadde en trillebår full av luftmat. Da en annen unge sa at han spiste opp all luftmåten slo den første gutten den andre i ansiktet med fullt kraft "fordi han spiste opp all maten min!" Anonym poster: 5b365324a5b88e045a32fcad4732f8d2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #29 Skrevet 26. januar 2013 Jøss, hadde faktisk ikke forventet så mye respons! Jeg kan aldri huske at jeg var med på en lek der mat var hovedtemaet. Det er i hovedsak 2-3-4-åringer som holder på med dette, så det er ikke så rart at du ikke husker det. Det å etterlikne de voksne er den aller første rolle-leken barna holder på med. Etterhvert blir den mer avansert, og da er gjerne ikke mat det store lenger. Anonym poster: bfeeb874e6ea1fe19c47ea97eff06d72
kaprifolen Skrevet 26. januar 2013 #30 Skrevet 26. januar 2013 Vel, jeg TROR jeg fint klarer å lære ungene mine forskjellen på rett og galt uten at virkelige dyr lider nød av den grunn. Tross alt bæres babyene etter beina, legges under vann, knytes tau rundt halsen på og henges fra altanen etc etc, uten at jeg hører noen hyle om hvor grusomt det er å gi babydukker til barn fordi virkelige babyer er skjøre vesner som man må passe på og ikke torturere. Jeg mente ikke at du oppdrar dyreplagera, altså! Men det er en prinsippsak for meg. Vil ikke "støtte" slike leker.
Silfen Skrevet 26. januar 2013 #31 Skrevet 26. januar 2013 Nei, men jeg har heller ikke for vane å frata ungene julegaver de blir kjempeglad for. Så får du heller gjøre det, med alt hva DET innebærer ... 1
kaprifolen Skrevet 26. januar 2013 #32 Skrevet 26. januar 2013 Will do! Men helt alvorlig tror jeg ikke det blir noen fare... Jeghar ikke så mange "kjepphester" eller hva man kaller det, men jeg har gjort det klart at vesla ikke skal ha uro som spiller og blinker over sengen, og ingen dyr i veske. Og at vi unngår plastic fantastic crap så lenge vi kan... Og de som kjøper gaver til barna kjenner oss som regel såpass godt at de kjenner til holdningen! 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #33 Skrevet 26. januar 2013 Nå har barna mine blitt rundt 10 år og jeg har tatt ned perfekte-mor-guarden litt. Matleker er morsomme å bruke i lekekjøkken, dukkehus, på stranden etc. Gir gode rolleleker. Lekegevær er morsomme for gutter når de allikvel leker politi og kjeltringer med pinner som de bruker til gevær. Gutter elsker biler, jenter elsker dukker. Foreldre kan godt ta ned skuldrene litt, det blir gode folk av barna allikevel. Anonym poster: 8781f34c7f24e282a9065659cf381a8e
Silfen Skrevet 26. januar 2013 #34 Skrevet 26. januar 2013 Og de som kjøper gaver til barna kjenner oss som regel såpass godt at de kjenner til holdningen! Hahaha. VENT til det blir barnebesøk fra barnehage og skole og alt mulig. Greit nok, de fleste er flinke. Men jeg husker den gang Mini fikk en Bratz, jeg trodde jeg skulle gå i bakken. For meg ser de ut som horer og er ikke noe jeg ønsker ungene skal ha. Men man tar ikke fra ungene bursdagsgaver altså, fordi man selv har en kjepp i ræva. 5
kaprifolen Skrevet 26. januar 2013 #35 Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hahaha. VENT til det blir barnebesøk fra barnehage og skole og alt mulig. Greit nok, de fleste er flinke. Men jeg husker den gang Mini fikk en Bratz, jeg trodde jeg skulle gå i bakken. For meg ser de ut som horer og er ikke noe jeg ønsker ungene skal ha. Men man tar ikke fra ungene bursdagsgaver altså, fordi man selv har en kjepp i ræva. Hvorfor behovet for å være så ufin? Det har jeg ikke jeg vært med deg. Når barnet blir såpass stort at det er aktuellt, er de også store nok til å forstå hva man lærer dem, og her i huset er hunder familiemedlemmer, ikke veskefyll. Hva du velger å gjøre med dine påståtte ørten unger får være din sak, så oppdrar jeg med de verdier jeg vil. Endret 26. januar 2013 av kaprifolen 4
Silfen Skrevet 26. januar 2013 #36 Skrevet 26. januar 2013 Ja, en fireåring er helt klart gamle nok til å forstå at moren tar fra dem bursdagsgavene deres på grunn av verdier. Lykke til. 3
Eske Skrevet 26. januar 2013 #37 Skrevet 26. januar 2013 Å som jeg elsket min røde, gule og sorte lekekomfyr fra Brio Matleker var en stor del av min barndom også, og jeg synes som flere andre her at plast- og tøymat langt fra er det rareste lekebutikker i dag selger
onyx Skrevet 26. januar 2013 #38 Skrevet 26. januar 2013 Hvorfor behovet for å være så ufin? Det har jeg ikke jeg vært med deg. Når barnet blir såpass stort at det er aktuellt, er de også store nok til å forstå hva man lærer dem, og her i huset er hunder familiemedlemmer, ikke veskefyll. Hva du velger å gjøre med dine påståtte ørten unger får være din sak, så oppdrar jeg med de verdier jeg vil. Hva er problemet med en LEKEhund i en LEKEveske? Det er neppe verre enn andre kosedyr, vil jeg tro? Eller oppforderer jeg til dyreplageri som lar ungene stappe trillekoffertene/ryggsekk/veske sine full av kosedyr og dukker....? Bør jeg gripe inn hver gang jeg ser de driver kosedyrmishandling? Jeg har forøvrig aldri sett at de prøver å stappa de levende kattene ned i trillekofferten eller på annet vis drive kattemishandling, så selv småbarn skjønner forskjell på lek og virkelighet... 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #39 Skrevet 26. januar 2013 Mine unger har puttet både hunder, katter, teletubbies, kuer, griser, geiter og det meste av plastdyr og leker i små vesker. Men jeg set ikke for meg at de ville tatt hverken ekte griser eller andre levende vesener og puttet dem i noen veske, nei... Lekevesker er faktisk ganske fine for ungene å frakte ting i. Og til deg som sa at alle gutter leker med biler: nei, ikke alle gutter leker med biler. Hvertfall ikke nødvendigvis mer enn en gjennomsnitts jente. Og det uten å være særlig feminine i sin oppførsel, eller å generelt trekkes mot det som normalt regnes som jentelek. Og jeg tror de fleste gutter også leker med dukker, selv om det ikke oppfattes like altoppslukende som hos de fleste jenter. Anonym poster: e6b4bfd91450defe97322c4539c63227 2
Gjest EryMax Skrevet 26. januar 2013 #40 Skrevet 26. januar 2013 Når jeg gikk i barnehage så lagde vi pølser med grus og blader. Å sjokoladekake med gjørme. Å jeg og lillesøster fikk en gang en sånn liten butikkinnredning og lekemat fra bestemor og tante. Det var skikkelig morsomt å leke butikk og lage mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå