Gå til innhold

Lekemat, hva er poenget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har merket meg at det i lekebutikker og på netter selges lekemat i tøy. Hvorfor? Det er kakestykker, muffins, is med mer. Jeg spør fordi jeg lurer. Kan ikke huske at jeg savnet det i lek i min barndom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn elsker jo å herme etter oss voksne, og de ser jo oss kokkelere på kjøkkenet. Jeg husker selv at jeg hadde div. lekemat i plastikk når jeg var lite, kjempe stas!

• Liker 5
Skrevet

Jobber i barnehage, og barna der storkoser seg når de leker med mat. Vi har et sånn lekekjøkken til barn, men masse forskjellige typer matvarer, plasttallerker o.l. og de kan gjerne holde på i noen timer med å "lage" ting og servere det til hverandre:)

• Liker 7
Skrevet

Jeg elsket det som liten. Både lekemat og å få leke butikk med tomme esker som mamma hadde spart på.

Herlighet, vi lagde jo "pølse i lompe" av pinner og hestehov-blader. Unger liker å leke at de er voksne ;)

• Liker 3
Skrevet

Jeg elsket det også som liten. I dukkestuen min hadde jeg kjøkken, stoler og bord, storkoste meg inn i der med å preparere "mat" og servere det til folk. :ler:

Anonym poster: c4e097c1974796769393c32013be7592

Skrevet

Sønnen min elsker sånt. Han lager gjerne luftsuppe, luftkaffe og luftbrød, men det er ekstra morsomt om han plast- eller tøymat.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har lekt matleker jeg også da jeg var barn, men da hadde jeg noe som het "fantasi" å leke med. Hadde ikke alle plastgreiene som går an å få kjøpt. Det går fint an å lage en detaljert suppe med ting fra naturen f.eks. Matgleden er akkurat like stor. :)

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har lekt matleker jeg også da jeg var barn, men da hadde jeg noe som het "fantasi" å leke med. Hadde ikke alle plastgreiene som går an å få kjøpt. Det går fint an å lage en detaljert suppe med ting fra naturen f.eks. Matgleden er akkurat like stor. :)

Selvfølgelig, men det er enda morsommere om resultatet av det du lager faktisk ligner på det du hadde tenkt å lage. Også må lekebutikkene også ha noe å selge.

Anonym poster: 143c8f207c65e193c510257e409c787b

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig, men det er enda morsommere om resultatet av det du lager faktisk ligner på det du hadde tenkt å lage. Også må lekebutikkene også ha noe å selge.

Anonym poster: 143c8f207c65e193c510257e409c787b

Syns det er fint at ungene begynner i det små og etter hvert får noe å glede seg til å få.

Å utvide mat-parken med plastleker etter som en blir større er da helt ok. :)

Har ingenting i mot plastleker, men når alt blir kjøpt ferdig fra ungene er bittesmå, utvikler de fantasien på et annet vis. Jeg tror at det ligger store verdier i å finne ting opp i et lite barnehode, helt av seg selv. Bare ved å snakke sammen om ting, ser de det helt perfekt for seg, og jeg syns det er så nydelig å se dem leke en fullverdig lek, med enkle midler! :jepp:

Det blir fort nok tid for å kreve å få ting fra lekebutikkene. :)

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg, hoppetaujenta!

Anonym poster: 6605b9e40fd39623e01a192565cab7d9

Skrevet

Tøymat er ofte mer fleksibel enn plastmaten. F.eks. er det lettere å få en "brødskive" i tøy til å ha på seg "filtost" og "filtskinke" og "filtagurk" enn å forsøke å legge tre stive, glatte plastikklag oppå hverandre.

Begge mine barn elsker å "lage mat" både med ferdige plastleker, pappesker og annet, og med "ingenting", altså fantasi oppå plasttallerknene og i plastkoppene.

Eller en kombinasjon.

De bruker de samme lekene til å leke butikk også.

Synes faktisk ikke dette er det mest konstruerte behovet i lekebutikkene. Det finnes langt verre eksempler.

• Liker 11
Skrevet

Hiver meg med i gjengen som har hatt unger som elsket å "lage mat". Her har vi hatt tremat og plastmat, mat med borrelås og mat i tøy. Mini simpelthen elsket å drive på med dukker og matlaging fra hun var ganske liten. De festmåltidene de dukkene fikk var ikke få.

• Liker 2
Skrevet

Søsteren min og jeg elsket også å lage "mat", og vi hadde en diger kasse med greier både hjemme og hos farmor. Hos farmor var det ekstra artig, for hun hadde tatt vare på masse tomgods, feks potetmel, hermetikk osv. Vi lagde mat av alt mulig rart fra den store, rikholdige hagen hennes. Ååh savner farmor.

Og så hadde vi fjernsynskjøkken. Med to fantasivenner, på et rart fremmedspråk ingen skjønte og som vi aldri i verden hadde klart å gjenskape nå som vi blander inn andre språk vi kan. :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis man skal klage på en leke: klag på bikkjene og kattene som kommer i glitterveske. DA snakker du tett leke, da!

• Liker 10
Skrevet

Haha, jaaa! Mini fikk en sånn hund engang i gave og elsket den. :nigo:

Skrevet

Hvis man skal klage på en leke: klag på bikkjene og kattene som kommer i glitterveske. DA snakker du tett leke, da!

Eventuelt våpenleker! :kjefte: Styggedom :kjefte:

• Liker 6
Skrevet

Jøss, hadde faktisk ikke forventet så mye respons! Jeg kan aldri huske at jeg var med på en lek der mat var hovedtemaet.

Jeg husket at jeg noen få ganger lekte blomsterbutikk med søskenbarnet mitt som også var jente. Men det synes jeg var en kjedelig lek.

Men kanskje mangelen på mat-og dukkeleking kan komme av at jeg ikke hadde noen jentevenner? Jeg synes bare de er snålt å se så mange "nåleputer" som er fint dekorerte kakestykker ment for lek, siden jeg ikke har noe som helst forhold til det.

• Liker 1
Skrevet

Og plastelina e.l. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har funnet innstørknet modellerleire i lekekopper og kar. For ikke å snakke om i lekeovn, mye god plastelina blitt laget der.

• Liker 2
Skrevet

Å leke med liksom-mat er ganske lærerikt, barn lærer gjennom å kopiere voksne og foregår leken i barnehagen kan pedagogen få et innblikk i begrepsoppfatningen til barna. Det er altså ikke så tullete som man skulle tro men det er allikevel viktig at barna får være med å lage ordentilg mat, alt fra å smøre skiva selv til å lage middag o.l.

• Liker 4
Skrevet

Lekemat er vel ikke noen "jentegreie"? Guttene mine på snart tre har lekekjøkken og masse lekemat fra Ikea, og de elsker å kokkelere på kjøkkenet sitt og å servere oss maten de lager...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...