Gå til innhold

Gravid, gått ut i perm - mannen mistet jobben.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har halvannen uke igjen til termin og har derfor gått ut i svangerskapspermisjon.

Søknaden er ikke helt ferdigbehandlet hos NAV men jeg har opparbeidet meg retten, så har bare gått ut i perm og regner med at alt går i orden når NAV er ferdig med å behandle søknaden. (Søkte før jul det tar bare tid tydeligvis.)

Men så fikk vi vite igår at arbeidsplassen til mannen er erklært konkurs og han er uten jobb med øyeblikkelig virkning. Har har lønn i 3 måneder fra lønnsgarantifondet men må jo finne ny jobb selv fortest mulig. Hvis han registrerer seg som arbeidsledig hos NAV så kan han kanskje få dagpenger, hvis det tar tid å få utbetalt lønnen han har krav på fra bostyrer.

Vi lurer på om det at han er arbeidsledig kan gjøre at jeg ikke får den permisjonen jeg skal ha?

Eller få noen konsekvenser på andre måter?

Han er arbeidssøkende og har jo ikke valgt dette selv, og jeg vil jo ha permen når babyen er nyfødt. Han skulle egentlig hatt perm når baby er 10 måneder.

Vi driver å leser oss opp og skal også høre med NAV, men vil likevel høre her om noen vet.

Anonym poster: 994ea93047538c7c30ac5303bc30e58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at han ufrivillig (eller om det hadde vært frivillig for den saks skyld) har ingen innvirkning på dine rettigheter. Du har jo opptjent deg rett på eget grunnlag. For fedrekvoten er det derimot en annen sak, hvis han ikke finner seg jobb vil ha få dagpengegrunnlaget i foreldrepenger når det er hans tur, og hvis han får seg ny jobb så får han jo den nye lønna si i foreldrepenger :)

Anonym poster: fca516af95366524ec009da98d8d3e41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mor har opparbeidet rett til foreldrepenger får hun det. Interessant er nemlig at det ikke blir stilt krav om fars aktivitet i den tiden mor er hjemme, i motsetning til far. Dersom han er hjemme med barn (utover fedrekvoten) må mor jobbe eller studere.

Med andre ord, du trenger ikke bekymre deg, du har rett på tid med babyen selv om pappa er hjemme med dere samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at hvis du har 80% inntekt, og han havner på dagpenger (60% av lønna?), så blir hans permisjonslønn 80% av de 60%. Tror jeg. Snaut for de fleste av oss.

Så da vil det vel lønne seg at far tar perm rett etter at garantilønnen tar slutt, eller at han søker og tar oermisjon senere, før barnet blir 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mor har opparbeidet rett til foreldrepenger får hun det. Interessant er nemlig at det ikke blir stilt krav om fars aktivitet i den tiden mor er hjemme, i motsetning til far. Dersom han er hjemme med barn (utover fedrekvoten) må mor jobbe eller studere.

Det stemmer ikke. Mor kan ha dagpenger, være sykemeldt el.

Anonym poster: 421339d707fcccb2365e76c04f33edfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han ufrivillig (eller om det hadde vært frivillig for den saks skyld) har ingen innvirkning på dine rettigheter. Du har jo opptjent deg rett på eget grunnlag. For fedrekvoten er det derimot en annen sak, hvis han ikke finner seg jobb vil ha få dagpengegrunnlaget i foreldrepenger når det er hans tur, og hvis han får seg ny jobb så får han jo den nye lønna si i foreldrepenger :)

Anonym poster: fca516af95366524ec009da98d8d3e41

Dersom mor har opparbeidet rett til foreldrepenger får hun det. Interessant er nemlig at det ikke blir stilt krav om fars aktivitet i den tiden mor er hjemme, i motsetning til far. Dersom han er hjemme med barn (utover fedrekvoten) må mor jobbe eller studere.

Med andre ord, du trenger ikke bekymre deg, du har rett på tid med babyen selv om pappa er hjemme med dere samtidig.

Det stemmer ikke. Mor kan ha dagpenger, være sykemeldt el.

Anonym poster: 421339d707fcccb2365e76c04f33edfb

Takk for oppmuntrende svar! :)

Vi var litt redde for at vi ikke begge kunne gå hjemme med penger fra Nav samtidig.

Husk bare at hvis du har 80% inntekt, og han havner på dagpenger (60% av lønna?), så blir hans permisjonslønn 80% av de 60%. Tror jeg. Snaut for de fleste av oss.

Så da vil det vel lønne seg at far tar perm rett etter at garantilønnen tar slutt, eller at han søker og tar oermisjon senere, før barnet blir 3 år.

Ja jeg har 80 % og det blir alt for lite isåfall. Håper virkelig han får seg ny jobb fort, ihvertfall i god tid til å opparbeide seg rett til perm da vi hadde tenkt.

Litt kjedelig å tenke på alle årene han har jobbet i strekk, også kan han miste retten hvis det skulle ta lang tid å få seg ny jobb! Men vi må prøve å være optimistiske. :)

TS

Anonym poster: 994ea93047538c7c30ac5303bc30e58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjedde oss, han fikk 3 måneder lønn og feriepenger fra lønnsgarantifondet og dette tok 5-6 måneder, han meldte seg på NAV som arbeidsledig og fikk dagpenger (behandlingstid 6-8 uker). Dette påvirker ikke hans permisjon da dagpenger er likt som annen pensjonsgivende inntekt. Og ettersom du har opparbeidet deg rettigheten til permisjon så er det også ok. Men be han løpe til NAV da det er behandlingstid fra 6-8 uker og da man går konkurs så er det også en "karantene" tid på er par tre uker (fikk vi beskjed om, dette kan være feil, ettersom mange på NAV ga oss mye feil beskjeder i den tiden, som vi nå har fått vite av andre som arbeider i NAV at er feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far søker om permisjon nå, fram i tid selvfølgelig. Så beregner de med grunnlag i den lønna han har nå. Dere risikerer da at han går opp i lønn og ikke får lønnsøkningen i pappapermisjonen, men begrenser risikoen på den andre siden.

Mener det var slik det fungerte, men sjekk NAV sine sider og ring dem, så får dere svar.

Tips: ring NAV flere ganger om samme spørsmål for å kvalitetssikre, det er ikke alle der som vet va de svarer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...