Gå til innhold

Religionen, ikke personen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er antiteist, og tror altså at religion er undertrykkende, krenkende og nedverdigende. Er åpen om dette hvis temaet skulle komme opp, selv om det måtte være religiøse tilstede. De religiøse havner da alltid i forsvarsposisjon og føler seg såret. Jeg prøver så å konstatere at jeg kritiserer religionen som helhet, og ikke den enkelttroende. Jeg kritiserer religionen, ikke personen. Dette er et skille religiøse har vanskelig for å forstå, og det kan jeg forsåvidt skjønne.

Er det mulig å kritisere religionen til en person uten at det samtidig blir en kritikk av personen? En religiøs vil jo identifisere seg så sterkt med religionen, bygge verdiene og verdensbildet sitt på den, at religionen på mange måter blir en del av personen. Hva tenker dere?

Anonym poster: e93935daa006901cb383eb0ca7107cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har jo selv merket at det ikke er mulig? saken er at mange bruker det som en "trygghets teppe" begynner du å mase om at det teppe er skittent og gammelt så blir det fornærmet, det er DERES teppe, det er det de har bygd livet på og ingen får snakke så ekkelt om det. Jeg syns religion,helt ærlig,er dritt, så lenge du setter deg litt inn i det og tar det for ordet er det bare tull,ikke nok med det,men gud oppfører seg veldig likt en voldelig kjæreste. Men det sier jeg da altså ikke, ut i fra følelsene deres. visse ting er ikke greit ,selv om du ikke forstår det,og hver gang en sånn ateist som deg skal "angripe bare religionen" sitter jeg i stolen og føler meg flau som ateist at det finnes sånne uten noen sosiale antenner. "men kan jeg ikke bare..?" nei!

Anonym poster: 0be6ff9ad51dbaf33843c06b346d008e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe å gjøre med personen, men jeg tross helst det har noe å gjøre med fremgangsmåten. Har diskutert religion med mange religiøse som ikke har virket å ta seg mye nær av kritikken jeg har kommet med, men det har gjerne også noe å gjøre med at jeg har vært genuint interessert i måten de ser på verden/livet og sjeldent føler meg såpass provosert av det de religiøse jeg kjenner har å si at jeg orker å henge meg opp i bagateller og småhykleri. Jeg føler det er viktig at du gjør dem klar over at du ikke er ute etter å latterliggjøre dem, men bare oppriktig ikke klarer å se ting slik som de gjør. Jeg beskriver meg selv heller som ateist enn antiteist, til tross for at jeg definitivt mener at verden hadde vært et bedre sted uten religion. Som de sier, "Religion is like a penis..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har de meningene som TS har om religion, så er det ganske bortkasta å snakke med religiøse om det. Du kan ikke unngå å såre dem. Jeg har for lengst gitt opp å ha sånne diskusjoner med kristne mennesker. Det blir alltid feil, uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har de meningene som TS har om religion, så er det ganske bortkasta å snakke med religiøse om det. Du kan ikke unngå å såre dem. Jeg har for lengst gitt opp å ha sånne diskusjoner med kristne mennesker. Det blir alltid feil, uansett.

Absolutt. Jeg mistenker at de fleste religiøse ikke har så stor interesse av å diskutere religion med folk som ikke deler deres livssyn heller, nettopp fordi noen alltid (oftest de) blir tråkket på tærne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, for en bakoversveis dere ateister og antiteister kommer til å få om ca en 15 års tid. Tegnene er der, men dere er totalt blindet. Håper dere vender om,når dere får se det med egne øyne.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene, for en bakoversveis dere ateister og antiteister kommer til å få om ca en 15 års tid. Tegnene er der, men dere er totalt blindet. Håper dere vender om,når dere får se det med egne øyne.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Du mener at vi blir enda mer ateistiske og slutter med å ta hensyn til religiøse folks følelser, og heller søker direkte konfrontasjon fremfor å la dem leve uimotsagt i sin forestillingsverden? Vet ikke, jeg. Jeg tror det kommer til å være greit å være iallfall marginalt høflig (ikke overdrevent, men iallfall over et visst minstemål) også overfor de troende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at vi blir enda mer ateistiske og slutter med å ta hensyn til religiøse folks følelser, og heller søker direkte konfrontasjon fremfor å la dem leve uimotsagt i sin forestillingsverden? Vet ikke, jeg. Jeg tror det kommer til å være greit å være iallfall marginalt høflig (ikke overdrevent, men iallfall over et visst minstemål) også overfor de troende.

Nei, når dere forstår at kristne hadde rett hele tiden.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når dere forstår at kristne hadde rett hele tiden.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Å, sånn. Vel, det tror ikke jeg kommer til å skje. Men jeg er kjent med at det er en ganske vanlig tanke blant enkelte religiøse. "Bare vent, de skal nok få se!"

Det er vel bare å vente og se, det. Men ikke hold pusten.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler meg flau som ateist at det finnes sånne uten noen sosiale antenner. "men kan jeg ikke bare..?" nei!

Det handler ikke om sosiale antenner, det handler om at jeg tør å diskutere livsviktige spørsmål til tross for at det gjør andre ukomfortable og for at jeg blir mislikt. Jeg er fullt klar over det umiddelbare ubehaget hos både meg selv og andre, men sett i et større perspektiv tror jeg det er noe å vinne på dette.

Som de sier, "Religion is like a penis..."

Er noe uenig i den tankegangen. Prøvde å argumentere mot det i en annen tråd.

Dersom man har de meningene som TS har om religion, så er det ganske bortkasta å snakke med religiøse om det.

Det er ikke bortkastet. Jeg vokste opp som kristen, var dypt troende i ungdomstiden. Men siden jeg bor i Norge er det umulig å ikke snuble borti ikke-troende som ønsket å diskutere med meg. Etter å ha blitt "plaget" nok av dem, tok jeg endelig til fornuften. Jeg er lykkeligere nå enn jeg noen gang var som troende, og jeg vil påstå at jeg har blitt en bedre person. Å bli avkristnet er det beste som har skjedd meg, og jeg vil gjerne gjengjelde tjenesten ved å føre den videre.

Kjære vene, for en bakoversveis dere ateister og antiteister kommer til å få om ca en 15 års tid.

Som de sa for 15 år siden, og 15 år før det, og 15 år før det igjen... de siste par tusen årene.

Anonym poster: e93935daa006901cb383eb0ca7107cf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om sosiale antenner, det handler om at jeg tør å diskutere livsviktige spørsmål til tross for at det gjør andre ukomfortable og for at jeg blir mislikt. Jeg er fullt klar over det umiddelbare ubehaget hos både meg selv og andre, men sett i et større perspektiv tror jeg det er noe å vinne på dette.

Er noe uenig i den tankegangen. Prøvde å argumentere mot det i en annen tråd.

Det er ikke bortkastet. Jeg vokste opp som kristen, var dypt troende i ungdomstiden. Men siden jeg bor i Norge er det umulig å ikke snuble borti ikke-troende som ønsket å diskutere med meg. Etter å ha blitt "plaget" nok av dem, tok jeg endelig til fornuften. Jeg er lykkeligere nå enn jeg noen gang var som troende, og jeg vil påstå at jeg har blitt en bedre person. Å bli avkristnet er det beste som har skjedd meg, og jeg vil gjerne gjengjelde tjenesten ved å føre den videre.

Som de sa for 15 år siden, og 15 år før det, og 15 år før det igjen... de siste par tusen årene.

Anonym poster: e93935daa006901cb383eb0ca7107cf5

Tiden som er angitt i Daniels bok er snart nådd. Og noen av tegnene som er nevnt i Matteus har skjedd/skjer nå. (jordskjelv,økonomisk krise som gjør at folk sulter og blir hjemløse etc)

Det er satt i gang prøveprosjekter med kroppen som bankkort, som kan være det tegnet dyret tvinger deg å bære for kjøp og salg.

Så kanskje bedre om du vender om til Gud.igjen :)

Uansett så nærmer vi oss med stormskritt,og jeg håper bare dere gjennkjenner anti krist når han kommer,og ikke bøyer dere for han i tro at han er Gud, som han utgir seg som.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden som er angitt i Daniels bok er snart nådd. Og noen av tegnene som er nevnt i Matteus har skjedd/skjer nå. (jordskjelv,økonomisk krise som gjør at folk sulter og blir hjemløse etc)

Det er satt i gang prøveprosjekter med kroppen som bankkort, som kan være det tegnet dyret tvinger deg å bære for kjøp og salg.

Så kanskje bedre om du vender om til Gud.igjen :)

Uansett så nærmer vi oss med stormskritt,og jeg håper bare dere gjennkjenner anti krist når han kommer,og ikke bøyer dere for han i tro at han er Gud, som han utgir seg som.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Der har vi ateister et fortrinn. Vi bøyer ikke kne for noen. En slags omvendt versjon av Pascals veddemål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest + Carnage +

TS, ja det er mulig. Jeg hater religion av hele mitt hjerte og jeg håper en dag alt slikt utryddes.. For en verden vi kunne hatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der har vi ateister et fortrinn. Vi bøyer ikke kne for noen. En slags omvendt versjon av Pascals veddemål.

Når 666 tvinger folk å bære hans merke for kjøp og salg, ellers så må de bøte med livet, tror du den knebøyingen er så valgfri da? Jeg vil heller dø,og leve med Gud i kjærlighet i den neste verdenen, enn å leve i frykt for 666 i denne.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt morsomt. Her starter en enti-teist en tråd, som ikke er ment å være en debatt om hvem som har rett av kristne og anti-teister, men om hvorvidt det er mulig å kritisere religionen til en person uten at det samtidig oppfattes som kritikk av personen selv.

Den første kristne som kommer inn i tråden, velger å ikke diskutere tema, men å statuerer, helt fra løse luften, at ikke-kristne tar feil. Og så blir det enda en gang en diskusjon om hvem som har rett.

Men - er det ikke nettopp dette de kristne anklager alle andre for å gjøre?

Er det litt sånn: "det er greit så lenge de er vi som ikke greier å holde oss til tema, men når det er en ikke-kristen så hyler og bærer vi oss alt vi kan - det er jo tross alt vi som har rett"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest + Carnage +

Når 666 tvinger folk å bære hans merke for kjøp og salg, ellers så må de bøte med livet, tror du den knebøyingen er så valgfri da? Jeg vil heller dø,og leve med Gud i kjærlighet i den neste verdenen, enn å leve i frykt for 666 i denne.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Det spekuleres i om det er 666 eller 616 bare sånn til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

Klart det er mulig å kritisere en religion uten å kritisere én bestemt religiøs person, men en religiøs person vil sannsynligvis ta det som indirekte kritikk - litt avhengig av hvordan man formulerer seg, selvsagt. Det er jo for så vidt naturlig - kommer noen med en generell kritikk av f.eks en yrkesgruppe, vil mange av de tilhørende denne yrkesgruppen føle seg kritisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er antiteist, og tror altså at religion er undertrykkende, krenkende og nedverdigende. Er åpen om dette hvis temaet skulle komme opp, selv om det måtte være religiøse tilstede. De religiøse havner da alltid i forsvarsposisjon og føler seg såret. Jeg prøver så å konstatere at jeg kritiserer religionen som helhet, og ikke den enkelttroende. Jeg kritiserer religionen, ikke personen. Dette er et skille religiøse har vanskelig for å forstå, og det kan jeg forsåvidt skjønne.

Er det mulig å kritisere religionen til en person uten at det samtidig blir en kritikk av personen? En religiøs vil jo identifisere seg så sterkt med religionen, bygge verdiene og verdensbildet sitt på den, at religionen på mange måter blir en del av personen. Hva tenker dere?

Anonym poster: e93935daa006901cb383eb0ca7107cf5

Hvis jeg hadde møtt deg hadde jeg utfordret deg på å gi gode grunner for din tro (du skriver du "tror" religion er undertrykkende). I det hele tatt ville jeg synes det hadde vært en spennende samtale.

"Problemet" er vel at du har svaret gitt på forhånd - religionen er farlig uansett hva den religiøse mener og sier. Hvis du ikke evner å se at religioner også har positive sider har du et noget urealistisk og feilaktig bilde av religioner. Det å kunne se gode sider ved en religion betyr selvfølgelig ikke at man ukritisk godtar alt i religionen.

Hva gjør du når du møter en homoliberal, kvinneprestvennlig kristen som kjemper for miljøet og arbeider mot undertrykkelse av fattige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden som er angitt i Daniels bok er snart nådd. Og noen av tegnene som er nevnt i Matteus har skjedd/skjer nå. (jordskjelv,økonomisk krise som gjør at folk sulter og blir hjemløse etc)

Det er satt i gang prøveprosjekter med kroppen som bankkort, som kan være det tegnet dyret tvinger deg å bære for kjøp og salg.

Så kanskje bedre om du vender om til Gud.igjen :)

Uansett så nærmer vi oss med stormskritt,og jeg håper bare dere gjennkjenner anti krist når han kommer,og ikke bøyer dere for han i tro at han er Gud, som han utgir seg som.

Anonym poster: d05bebe502b08c6efb9537277eb77a8e

Neitakk, faller ikke for trusler Jeg lever livet mitt som et godt menneske,vil din gud slenge meg i helvete eller drepe meg pga det(spørs HVILKEN gud selvfølgelig,ikke alle gudene som tror på helvete) så vil jeg heller dø og brenne enn å tilbe noen som ikke eier moral. Helt ærlig! Han får heller finne seg saueflokken sin, som han så fint kaller dere.

Anonym poster: 0be6ff9ad51dbaf33843c06b346d008e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten de største verdensreligionene hadde vi ikke hatt dagens utvikling i vesten eller noe som heter mennerettigheter slik vi kjenner den i dag.

Alt det vi kjenner til i dag av lov, rett, etik, moral,norm osv. er et resultat av kristen, jødisk, muslimsk og ateistisk tro og filosofi som har hentet og påvirket sluttsummen.

Dagen i dag er et resultat av i kampene i går!

Lenge leve religion. Lenge leve sunn fornuft. Lenge leve dialog. Lenge leve rettferd!

Sanheten vil seire og bestå! Det var en Gud, det er en Gud og det vil forbli en Gud!

Anonym poster: ee617cf490fcd8186cf239bac8f43866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...