Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha, da kunne til og med mannen godkjent at vi hang hageredskaper på veggen :laugh:

• Liker 3
Skrevet

Har fått modne jordbær og chili i "hagen" (verandaen). :danse: Og en hel bråte grønne tomater på vei.

Gleder meg til å få litt fart på klematisen så det blir blomster.

• Liker 3
Skrevet

Gleder meg til å få litt fart på klematisen så det blir blomster.

jeg også, men det er ikke noe stor vekst i år...så jeg har ingen blomster i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Endelig ferie! Hagen er relativt overgrodd fordi mannen har vært bortreist i et par uker ( er hjemme nå) og jeg har hatt masse å gjøre i forbindelse med jobb og med barna.

Nå gleder jeg meg til å ta fatt på ordentlig, men jeg ser at neste år tror jeg at jeg legger opp til å ta en ukes ferie i slutten av mai for å få gjort unna hageprosjektene. Hele familien var syk i løpet av mai og tidlig juni, og plutselig ble vi hengende langt etter skjeme - fikk såvidt satt halvparten av poteten før mannen dro ut på mandeveien igjen Så her står dt tre tomme pallekarmer, der det egentlig skulle vært ferdig salat, rucola, løk skulle vært plantet osv.. Har ikke plantet ut den siste halvdelen av de selvproduserte sommerblomstene heller

...men jeg får vel bare være glad for alt jeg har fått gjort. - For jeg har fått gjort en god del.

Har funnet noen nye store steinheller som gjør at den før nevnte stien ble lengre og også noen på et annet sted, der jeg driver å " søker" etter flere under ca 10 cm med mold, gress og ugress. Nå har jeg begynt å luke bort det mest slitsomme ugresset på ruinen vår, slik at den i det minste ser litt dekorativ ut. Jeg luker bort brennesle, hundekjeks og geitrams og lar noen gamle hageplanter som har forvillet seg dit, eller overlevd ved grunnmuren alle de 50 årene som har gått siden huset ble revet stå igjen. Så nå ser man at det vokser humle og den vakre men akk så giftige storhjelmen der. I det ene hjørnet er det blått av forglemmegei, så de lar jeg stå og noen vakre høyreiste tistler skal få stå å pynte opp litt, frem til den dagen da vi har gravd frem hele veien rundt muren og begynner med litt mer planlagte planter. Det ser faktisk ikke så verst ut der vi har gravd frem muren helt og tørrstablet naturstein får pynte opp med Humle krypende litt rundtomkring, med selskap av de nevnte staudene - observerte i vår at det vokste noe slags løkplanter der, så jeg håper at jeg kanskje luker meg på dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Haha, da kunne til og med mannen godkjent at vi hang hageredskaper på veggen :laugh:

Her også, men vurderer å vei det til noe mer i retning Star Wars. Eller kanskje det funker å stille opp i prinsesse Leia- kostyme og smiske litt! ;) Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Her blomstrer kornblom som jeg sådde tidligere,samt klematisene mine.Herlig blanding av farger.
Mine akeleier har blomstret en gang alt og har nå satt nye knopper.

• Liker 2
Skrevet

har lyst på denne

bdd8fc207583a628a2ee30a1ff41354d.jpg

. Vakker! Den hadde passet i ruinen vår, når vi en gang om mange år blir ferdige med å grave frem grunnmuren.
  • Liker 1
Skrevet

Her blomstrer kornblom som jeg sådde tidligere,samt klematisene mine.Herlig blanding av farger.

Mine akeleier har blomstret en gang alt og har nå satt nye knopper.

Akeleier er noen av mine yndlingsblomster, kommer i mange fine farger og kan vokse opp der det bare er et minimum av vekstmedium, - dessuten minner de meg om min mormor. :)
  • Liker 1
Skrevet

Akeleier er noen av mine yndlingsblomster, kommer i mange fine farger og kan vokse opp der det bare er et minimum av vekstmedium, - dessuten minner de meg om min mormor. :)

Jeg har vel akkurat fått opp øynene for denne planta. 3 stk har jeg nå,samt en som jeg har "stjålet" .Den vet jeg ikke om vil overleve.

Har bestilt inn masse akeleie frø.Gleder meg til vinter'n, da skal jeg så mange :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vel akkurat fått opp øynene for denne planta. 3 stk har jeg nå,samt en som jeg har "stjålet" .Den vet jeg ikke om vil overleve.

Har bestilt inn masse akeleie frø.Gleder meg til vinter'n, da skal jeg så mange :)

Jeg har noen mørkt lilla ved fjøsveggen og finner iblant en og annen som må lukkes frem på tilfeldige plasser i hagen. - Huset vi bor i har stort sett stått tomt i ca 8 år før vi flyttet hit, bortsett fra litt sporadisk påske og sommerferiebruk. Min manns bestemor ( var besteforeldrene hans som bodde her sist) var svært glad i å drive på i hagen og hadde masse planter, men en del av dem har gått ut siden hun døde. Merkelig nok har det dukket opp stauder som ikke syntes i fjor, selv om jeg lukte og spadde frem flere bed da. Kanskje det er ett og annet nedgravd frø som har kommet opp i dagen?

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

20130708_211915_zps4e81b6c3.jpg

20130708_211935_zps7cadd50f.jpg

Litt hist og pist, for jeg har ikke KLART å luke. Men men. Noe ble det, og i morgen blomstrer det mer :)

Skrevet (endret)

Jeg har noen mørkt lilla ved fjøsveggen og finner iblant en og annen som må lukkes frem på tilfeldige plasser i hagen. - Huset vi bor i har stort sett stått tomt i ca 8 år før vi flyttet hit, bortsett fra litt sporadisk påske og sommerferiebruk. Min manns bestemor ( var besteforeldrene hans som bodde her sist) var svært glad i å drive på i hagen og hadde masse planter, men en del av dem har gått ut siden hun døde. Merkelig nok har det dukket opp stauder som ikke syntes i fjor, selv om jeg lukte og spadde frem flere bed da. Kanskje det er ett og annet nedgravd frø som har kommet opp i dagen?

Sikkert mulig.Eller at det har kommet med vinden.Kanskje en enkelt plante som har frøsådd seg ..

De er enkle å same frø fra.Når frøkammer er modent,vil det rasle i kammeret.Du kan til og med selge eller bytte frø/planter med andre. Morsomt og ikke minst mer billig enn på hagesenter!

Kan du ikke ta bilde og legge inn?

Endret av Kårky
  • Liker 1
Skrevet

Litt hist og pist, for jeg har ikke KLART å luke. Men men. Noe ble det, og i morgen blomstrer det mer :)

Flotte blåklint/ Kornblom. De blå er i alle fall spiselige :)

• Liker 1
Skrevet

Så fint :) Husk på å knipe av alle blomsterhoder når de er ferdige, slik at de ikke lager frø - så skyter plantene mer og mer :)

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

20130714_104944_zpsc55b5e57.jpg

Takk for tips, Rumle :) Det har vokst enda mer siden sist. Georginene har begynt å blomstre også, men si meg: er det vanlig at knoppene henger med hodet som på bildet? De er faste og fine, men peker nedover. Har ingen erfaring med georginer (heller), så må spørre :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå gleder jeg meg til jeg skal lage plass til en rosebær/ Duftbjørnebær som jeg skal få hos min svigermormor.

Skal plante den oppe i det ene hjørnet av den nå vel omtalte ruinen vi graver frem, så kan den få stå der og dufte.

Slik ser den ut:post-20835-0-03724300-1374524762_thumb.j

Og her er en liten link http://www.nrk.no/planteguiden/?action=Plant&plantId=4007

• Liker 2
Skrevet

20130714_104944_zpsc55b5e57.jpg

Takk for tips, Rumle :) Det har vokst enda mer siden sist. Georginene har begynt å blomstre også, men si meg: er det vanlig at knoppene henger med hodet som på bildet? De er faste og fine, men peker nedover. Har ingen erfaring med georginer (heller), så må spørre :)

Så lekre georginer! :) Ja, det er i alle fall vanlig her hos meg at de henger litt med hodet før de blomstrer :jepp: Kanskje stilken må bli litt sterkere først? Jeg vet ikke .. har lurt på det selv også :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå gleder jeg meg til jeg skal lage plass til en rosebær/ Duftbjørnebær som jeg skal få hos min svigermormor.

Skal plante den oppe i det ene hjørnet av den nå vel omtalte ruinen vi graver frem, så kan den få stå der og dufte.

Slik ser den ut:attachicon.gifimage.jpg

Og her er en liten link http://www.nrk.no/planteguiden/?action=Plant&plantId=4007

Så flott! De har jeg aldri sett før - kan bærene spises? :)

(Og så herlig at den er uten torner! Jeg har ett monster av en bjørnebærplante innimellom noen av rosene mine, med forferdelige pigger på! :unsure: )

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet

Så flott! De har jeg aldri sett før - kan bærene spises? :)

(Og så herlig at den er uten torner! Jeg har ett monster av en bjørnebærplante innimellom noen av rosene mine, med forferdelige pigger på! :unsure: )

Tror de kan spises, men at de ikke er så gode på smak som slektningene bringebær og bjørnebær.
  • Liker 1
Skrevet

Tror de kan spises, men at de ikke er så gode på smak som slektningene bringebær og bjørnebær.

Okay, vakker var den jo uansett - takk for svar! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...