Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?


Wonders

Anbefalte innlegg

Hahaha jeg har gått med snømåka på det. Orker ikke vente.

God idé. Tålmodighet er en av de derre raske bilene, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God idé. Tålmodighet er en av de derre raske bilene, ikke sant?

:fnise: :fnise: :fnise: tullfjøla. Hagearbeid er en tålmodighetsprøve av den seriøse arten...

85d2653fbbbf569ac2aa57a29ebf50d5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Naboen min overrasket meg med å ha bygget veranda på huset mitt da jeg var på ferie i fjor, så den skal males og ordnes. Hagen trenger noen rosebusker, og urtehagen/grønnsakshagen må vekkes til live igjen. Kan ikke gå helt amok med planter og greier for den er ganske liten, og jeg har en stor hund som liker å løpe i den :laugh:

Anonym poster: e2e70143fd234daf064989c8e8a69b72

I all verden, for en fantastisk snill nabo du har! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thon hotell? Hva hadde de med messa å gjøre? :)

De er naboer, har luft-gangvei mellom, og hotellet har en del mat-steder inne på messeområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er naboer, har luft-gangvei mellom, og hotellet har en del mat-steder inne på messeområdet.

Åja, takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dere heldigere enn oss. De som bodde her før oss gjorde ikke en dritt de to årene de bodde her. Hadde eføy som dekket halve verandaen, plommetre som tok sola både i vår egen og naboens hage, thujaer som vokste helt vilt både i høyden og bredden osv. Så vi må begynne helt forfra i år. Eneste vi kanskje beholder er en bringebærbusk, alt annet ble kappa ned i fjor eller blir det i år :)

Huff da, det hørtes ikke noe særlig ut. Jeg syns vi har hatt flaks med hagen, det er ikke en eneste thuja her, men gamle buksbom er det flere av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vi flyttet hit gravde vi opp 15 bærbusker som sto midt i plenen, og ca 20 Spirea og Buskmure. Under alt det fant vi en stor skifertrapp, som ikke var synlig i det hele tatt. Den største rota vi fjernet måtte vi rulle ned skråningen. Selv om vi var to, klarte vi ikke å lyfte den opp i trillebåren. Ingen hadde gjort noe med hagen her på flere år før vi flyttet hit fordi de som bodde her var veldig gamle.Til gjengjeld har jeg noen skikkelig gamle plantearter her :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente et stikk av glede da jeg tenkte på at... vi må jo dele bilder av hagene våre når den tid kommer!! :danse:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg plantet issalat, jordbær, blomkål og brokkoli. Nå står de på kjøkkenbenken og koser seg. Blir spennende å se hvor mye som spirer :) gleder meg til å få bygget kjøkkenhagen og plante mer ut :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sådd en masse greier og venter på at det skal spire, så jeg får satt det ned i vekstrommet jeg har i kjelleren, frem til de skal ut i veksthuset som jeg ikke får montert før littegrann mer snø har smeltet bort og tela gir seg. Jeg begynner å vli sånn halvdesperat! ;)

Har skrevet mail til noen byggevarehandler og spurt om de har noen pallekarmer å selge meg, så jeg kan anlegge noen fine bed for de grønnsakene jeg ikke skal ha så mye av og en del krydderurter, men det er ikke sikkert at den delen av anlegget kommer i gang før til neste år.

Har så mange ting å ta fatt i/ anlegge før det blir tilnærmet slik jeg vil ha det at jeg måtte ha gått ned til halv stilling på jobb og skaffet meg et par ekstra fysiske "jeg" om jeg skulle ha rukket over alt jeg har planlagt av hageprosjekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det begynt å spire i såkassene mine. Ni av femten brokkoli- og blomkålplanter har kommet frem. Blir spennende å se når salaten kommer. Men godt å vite at jeg tydeligvis gjør noe riktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei damene :)

Ble skikkelig inspirert av å lese her. Har flyttet til et gammelt hus med noen nedgrodde bedd som egner seg ypperlig til kjøkkenhage. Men vet ikke helt hvor jeg skal starte siden jeg aldri har gjort dette før..

Er det bare å grave opp og luke jorda og så diverse frø? Hvordan gjør dere det med feks salat og brokkoli? Kan alt bare være i samme bedd? Dette høres kjempeartig ut å forsøke å få til! Stedet jeg har sett meg ut har sol fra ca 15-tiden og til sola går ned.

Ser flere av dere sår inne først. Er det å anbefale fremfor å så ute med en gang?

I beddet på solsiden har jeg satt krokuser og tulipaner som såvidt har begynt å stikke opp hodet nå. Stas :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo nybegynner selv så kan ikke svare på så mye. Men jeg skal bygge opphøyet bed med ny plantejord fra Plantasjen (noen som vet om denne er god forresten?). Leste på et forum at det er lurt å blande inn hønsegjødsel før man sår også, så tenkte å putte oppi det. Det kommer litt an på hvordan jorda er der du skal plante, noen planter liker leirjord mens andre liker annen og lettere jord. Står gjerne bak på frøposen hva slags jord de liker. Der står det også om plantene kan/bør/skal forkultiveres inne.

Kan sikkert være lurt å kjøpe en bok om dette, evt kan du lese endel på et forum som heter hagegal (mener jeg det var). Har lest der en del selv, og har fått litt tips der. Men man må vel nesten bare prøve og feile. Jeg har besteforeldre som er grønnsaksbønder og har gått på landbruksskole selv så jeg føler at dette må jeg klare :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Murray: Jeg vil anbefale deg å finne deg en bok og lese om hvordan du kan gjøre. Om det var jeg som hadde flyttet til nytt hus med gammel overgrodd hage ( hvilket jeg forsåvidt gjorde i fjor vinter.. ) ville jeg begynt å luke der det hadde vært bed, for å finne ut om det kunne være noen skjulte skatter i form av nedgrodde stauder eller lignende. Om du vet at det ikke er det , eller at du ikke har interesse for å finne de, er dét bare å spavende jorda, få ut ugressrøtter, jevne den, gjødsle forsiktig ut fra normene som forhåpentligvis står på gjødselpakken og så.

Noen ting egner seg bedre til direktesåing enn andre, dette kommer også an på klimaet der du bor. De forskjellige grønnsakene har litt forskjellig krav til gjødsling, plasser gjerne de med tilnærmet like krav i samme bed.

Tips til direktesåing: ringblomst, kornblomst, agurkurt,, rucculasalat, div. Salater, gulrot, reddik, kålrot, middagsblomst, zinnia. Finnes mange fler, men her tar jeg utgangspunkt i at det faktisk er mulig at du bor langt nord i landet eller på Dovrefjell ;) Brokkolien sår jeg alltid inne på denne tiden, for så å plante de ut i begynnelsen av juni. ( Haha, kom på at jeg aldri har hatt brokkoli hjemme før, men har dyrket det i forbindelse med jobben, men da har det vært snakk om et par mål med planter)

Ellers er jeg utdannet gartner og jobbet som dét før, så jeg har det med å forklare komplisert, så derfor fatter jeg meg i korthet så jeg ikke lager noe forvirring. Du kommer langt med å google " anlegge grønnsakshage" , lese i en bok og på baksiden av frøpakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er jo nybegynner selv så kan ikke svare på så mye. Men jeg skal bygge opphøyet bed med ny plantejord fra Plantasjen (noen som vet om denne er god forresten?). Leste på et forum at det er lurt å blande inn hønsegjødsel før man sår også, så tenkte å putte oppi det.

Det er ikke lurt å gjødsle før en sår når man har kjøpt ny plantejord. Den er allerede ferdig gjødslet og du kan risikere at plantene blir skadd av for mye gjødsel. Jeg vil heller anbefale å gi dem bittelitt påfyll når de er godt i gang med veksten litt etter midt i sesongen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å gjødsle før en sår når man har kjøpt ny plantejord. Den er allerede ferdig gjødslet og du kan risikere at plantene blir skadd av for mye gjødsel. Jeg vil heller anbefale å gi dem bittelitt påfyll når de er godt i gang med veksten litt etter midt i sesongen.

Takk, da dropper jeg det :) Da mente de sikkert når man skal plante etter noen år (lett å gå seg bort i alle råd der ute)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, denne tråden må jeg følge med på. Dette er første året vi har hage, flyttet inn i enebolig i vinter. Jeg eier ikke grønne fingre, så jeg er spent på om jeg klarer å få noe til å gro. Noen som har en bra bok om hagestell å anbefale for nybegynnere?

Vet hvertfall at vi har 3 nydelige gamle epletrær, en magnoliabusk/tre, noe vintergrønne nålebusker, og en hel haug med noen prydbusker jeg ikke vet hva er. Tenkte jeg skulle prøve å rive opp noen av de og plante georginer der, må bare undersøke hva slags jord det er først.

Og så var det snegler da... Vet at det er maaaaaaaasse snegler der om sommeren. Fant dessuten i går at naboen har en form for komposthaug rett ved grensen til vår tomt. Han bruker den ikke til noe, er bare gammelt hagavfall han ikke har orket å kjøre bort ser det ut til. Sikkert fantastisk ynglplass for iberiasneglene *grøss*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho! Jeg har mulighet til å kjøpe minst 60 pallekarmer sier det ene byggevarefirmaet jeg sendte mail til. Synd at jeg bare har et pallekarmbudsjett som rekker til omtrent 10, men det er vel egentlig omtrent det som jeg har energi til også, når jeg må ta i betraktning at jeg skal dra på jobb, oppdra barn, prikle, sette opp veksthus, sette potet, plante og luke, samt drive tilstrekkelig med kos og bålpannematlaging.

- nå venter jeg utålmodig på at siste rest av snø og tele skal forsvinne.

Skulle ønske det funket å tine det med hårføner! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...