Gå til innhold

Merker man alltid om vannet går?


Gjest Amber Rose

Anbefalte innlegg

Gjest Amber Rose

Nå er jeg i uke 36 og fødselen nærmer seg. Har snakket litt om det med jordmor, men har ikke helt slått meg til ro med det hun sier. Jeg er litt bekymret for dette når vannet går. Er rett og slett redd for at jeg ikke skal merke det og at jeg skal gå for lenge sånn og at det skal oppstå komplikasjoner pga det.

Jordmor sier at hodet til babyen min ikke har festet seg enda, og at hvis vannet skal gå uten at det har festet seg vil jeg merke godt at vannet går, men hvis det har festet seg fungerer hodet nærmest som en propp og man vil da oftest bare lekke littegrann fostervann om gangen.

Det hadde vært greit å høre litt erfaringer fra dere andre der ute som har født om det kan skje at man ikke merker at vannet går, eller kan forveksle det med noe annet? :)

Vet faktisk ikke hva som kan skje om man ikke merker at vannet har gått og ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merket at vannet gikk fordi det sa POPP ved sist fødsel. Men jeg merket ikke at det kom vann før flere rier senere. Men da var jeg jo allerede i fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn første fødsel startet med at vannet gikk, og jordmor hadde på forhånd sagt at hodet var festet.

Jeg var ikke i tvil om hva det var, selv om det ikke var så veldig mye vann. Jeg stod opp fra senga, og det var akkurat som et lite knepp i magen, før det kjentes ut som jeg tisset på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amber Rose

MIn første fødsel startet med at vannet gikk, og jordmor hadde på forhånd sagt at hodet var festet.

Jeg var ikke i tvil om hva det var, selv om det ikke var så veldig mye vann. Jeg stod opp fra senga, og det var akkurat som et lite knepp i magen, før det kjentes ut som jeg tisset på meg.

Sov du og våknet da eller? Håper jeg våkner om det skulle gå når jeg sover. Det er vel forresten bedre om det går i senga når jeg tenker etter, for da bør man jo merke at det blir litt vått, men om det skulle gå i dusjen eller når man er på toalettet derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet mitt gikk om natten når jeg lå i sengen med svake rier. Jeg merket det som et lite pop, og når jeg reiste meg så begynte det å renne. Gikk rundt med håndkle i buksa som jeg skiftet et par ganger. Lurt å bruke et hvitt et, så får du sett fargen på vannet. Det var veldig spennende når vannet gikk, synes ikke du skal gå å bekymre deg. Lytt til kroppen din, ikke stress og slapp av. Da merker du det nok når det skjer. :)

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet mitt gikk ikke av seg selv. Regner med de tok det på sykehuset, men fikk det ikke med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannet her gikk da jeg lå på sofaen.

Var akkurat som jeg tissa på meg bare at det ikke hjalp å knipe. Etterpå holdt det med bind som jeg bytta ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet mitt gikk var det akkuratt som om en vannballong sprakk inni meg.

Men når mamma sitt ''gikk'', så rant det så forsiktig at hun ikke skjønte det før etter ett par doturer.

Men jeg tror det skal litt til for at du ikke skjønner det, hvertfall om du følger med.

Men tror somregel det sier plask! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at flere forteller om dette "kneppet" når vannet gikk. Jeg har nesten lurt på om det var noe jeg innbilte meg. Men jeg mener også at jeg hørte en slags lyd. Jeg lå i senga om morgenen, etter å ha kjent sterke murringer noen timer, og så bare sa det "popp" og så kjente jeg at det begynte å renne samtidig som første rie kom som et skudd. Da jeg reiste meg, rant det jevnt hele veien ut til badet.

Men har hørt om noen som lekker litt og litt, og da har jeg hørt at man kan finne ut av om det er vann eller utflod ved å lukte på det... Det ene skal lukte søtt, men jeg husker ikke hva som er hva. Vet noen har ringt fødaavd og fått det rådet hvis de er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merka at vannet gikk, selv om det verken var knepp, plopp eller plask :fnise:

Lå i senga og fikk ikke sove, for følte meg litt "rar". Det var før tiden og jeg gikk ikke og venta på fødsel, men kjente at noe var annerledes med meg.

Kjente plutselig at jeg ble fuktig nedentil. Reiste meg og gikk på do, det kom litt til, men ikke mye. Fikk litt i truseinnlegg/bind etterhvert, men det pipla bare litt liksom. Jeg var allikevel ganske så sikker på at det var vannet som hadde gått, og det var det jo :)

Er den mest spennende følelsen jeg noen gang har hatt!! Litt uta-dæ-sjæl-åpplevelse ;) Var bare helt rolig og tenkte at "NÅ skjer det!!!".

Bare gled deg! Nesten litt magisk :)

Anonym poster: 024787825e05d1a5570b2da749eb0e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket det ikke. (på forhånd beklager for ekle detaljer)

Var to uker på overtid og hadde blitt strippet dagen før, så til å begynne med trodde jeg bare det var rester etter den blødningen. Det gikk over fra å se ut som siste rest av mensen til en litt sennepsaktig farge.

Var inne til sjekk fordi babyen knapt rørte på seg den dagen og da oppdaget de at jeg faktisk lakk fostervann som var misfarget (kan skje ved overtid).

Alt gikk jo bra til slutt, men både jeg og babyen måtte behandles med intravenøs antibiotika. Vi fikk ikke dra hjem før etter 11 dager, så det ble en litt annerledes start, men det var aldri skummelt. Følte meg godt tatt vare på.

Men som du ser av tråden her, tilfellet mitt tilhører heldigvis sjeldenhetene.

Anonym poster: ef8dd509e038b77a90a27db39866f2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ingenting når vannet gikk...

Var 36+3, og var jo sikker på å gå overtid! Våknet på natta for å gå på do, og merka at det rant litt nedover låra, men fordi vi hadde hatt sex før vi sovna, tenkte jeg ikke no mer over det...

Da jeg sto opp på morgenen skjedde det samme igjen, men det var jo ikke mye! Trodde det var litt tynn utflod som jeg hadde hørt var vanlig å få i svangerskapet...Utover dagen begynnte jeg jo å tenke litt, og ringte jordmor rundt 1. Hun ville ha meg på sjekk, og jada, det var fostervannslekasje!!!

Men ingen vondter i det hele tatt...ble sendt rett på sykehuset, hvor det var antibiotika hver 6 og ctg hver 6 time. Dagen etter prøvde de å sette igang fødselen med tabletter, men fremdeles ingen vondter. Men da begynnte ihvertfall fostervannet å renne istedenfor å lekke litt. Måtte tilslutt settes igang med drypp 2,5 døgn etter vannavgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen min startet med at vannet gikk, og selv om hodet var festet kom det nok vann til at jeg skjønte hva som skjedde. Det slutta ikke å renne, og det lukta litt søtlig og litt rart. Hos meg kom det også litt blod, det er også vanlig.

Hvis du opplever at du er i tvil om vannet har gått, så ringer du føden. De kan sjekke det med en enkel test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våknet om natten av at jeg kjente det var litt vått... trodde et øyeblikk at jeg tisset på meg, og gikk opp på do og tisset. Da jeg skulle inn igjen på soverommet kjente jeg at det fortsatt rant vått nedover... så da skjønte jeg at det måtte være vannet som gikk. Fikk forøvrig ingen rier av meg selv, så ble satt i gang vel et døgn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel: Hørte et knepp mens jeg lå i senga. Så kom første rie umiddelbart etter det. Reiste meg opp og da rant det litt, men ikke mer enn at jeg ved å knipe igjen kom meg på badet uten å få noe på gulvet. Etter dette kom det et gusj med hver rie de neste timene.

Andre fødsel: Gikk superraskt, under to timer fra første tegn til ungen var ute. Kom meg aldri ut av huset. Tror nesten vannet gikk idet hodet kom ut. Satt på toalettet, så var ikke så lett å vite i etterkant...

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er ikke alle fødsler som starter med vannavgang. Jeg har født tre ganger og på alle sammen har vannet blitt tatt av jordmor på fødeavdelingen.

Mener å ha lest at det faktisk er de fleste fødslene som starter UTEN at vannet går først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vannet mitt gikk da jeg lå til observasjon på sykehuset. Jeg satt i senga, og kjente som de over et "knepp" i magen. Føltes som om noen stakk hull på en vannballong inne i meg. Plutselig satt jeg i en liten vanndam, og da jeg reiste meg rant det nedover beina... Vet at baby lå med hodet ned, men aner ikke om hodet hadde festet seg. Hadde vel ikke det, hvis det da bare kommer litt og litt.

Anonym poster: c535777e49b92bd3dbce4ee61fbbc0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Mitt gikk ikke før jeg hadde full åpning og pressveer men merket det alikevel. Var som om noe sprakk og jeg kjente det ble vått i senga rundt meg. Vanskelig å forklare men jeg kjente det ganske godt "innvendig". Om det var innbildning eller om det var reelt aner jeg ikke, men plutselig var det lettere å skulle presse blandt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også redd jeg ikke skulle merke det. Jeg våknet om natten og måtte på do. Etter at jeg var ferdig med å tisse, så følte jeg et bittelite knepp og så kom det mer "tiss" trodde jeg. Jordmoren min hadde fortalt meg om et triks dersom man lurte på om vannet var gått; du stiller deg med bøyde ben litt fra hverandre og gjør et lite hopp. Hvis det kommer noe ut da, da har vannet gått.

Så det gjorde jeg, og da sa det Ploooosj og det kom en heel del... et lite tips er forresten å IKKE gjøre det på soverommet slik som jeg gjorde av en eller annen grunn..... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også redd jeg ikke skulle merke det. Jeg våknet om natten og måtte på do. Etter at jeg var ferdig med å tisse, så følte jeg et bittelite knepp og så kom det mer "tiss" trodde jeg. Jordmoren min hadde fortalt meg om et triks dersom man lurte på om vannet var gått; du stiller deg med bøyde ben litt fra hverandre og gjør et lite hopp. Hvis det kommer noe ut da, da har vannet gått.

Så det gjorde jeg, og da sa det Ploooosj og det kom en heel del... et lite tips er forresten å IKKE gjøre det på soverommet slik som jeg gjorde av en eller annen grunn..... :)

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...