Gå til innhold

Populære navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjempemange er opptatte av å ha skjeldne navn, og utelater å bruke navn som er populære fordi.. ja.. fordi de er populære.

Jeg skal være helt ærlig: Det synes jeg er teit!

Man skal velge navn utifra klangen og om man synes det er et vakkert navn som passer til ditt barn. Jeg har valgt et navn som jeg synes er et vakkert navn, men som tilfeldigvis er på topp 10 listen over navnevalg i 2012.

Jeg ser mange skriver at "heldigvis er ikke navnet jeg valgte på topp 10 listen".

Hvorfor er det heldigvis? Er de barna som har navn på topp 10 listen mindre verdt? Mindre spesielle? Mer vanlige?

Nei, de er jo ikke det. Jeg synes det er feigt å utelukke et navn bare fordi mange andre foreldre deler din mening om navnet, at det er et vakkert navn de vil bruke på barnet sitt. Sjansen for at 4 stk i klassen/bhg har samme navn er uansett forsvinnende liten. Hvis det er det man er redd for, mener jeg.

:) Føler jeg blir dømt fordi jeg har valgt et navn som er på topp 10 listen, og at man da er kjedelig, uoppfinnsom og teit. Selvom man helt for seg selv satt og "fant opp" eller "fant frem" det navnet fra sitt eget hjerte uvitende om hva de fleste andre foreldre har valgt til sitt barn.

Anonym poster: 5f465368875e9184d88904887ee3fa5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal velge det navnet man vil, men likevel synes jeg navnet på barnet mitt skal være spesielt. Det skal ikke være et navn som barnet mitt deler med mange i barnehagen/skolen.

Anonym poster: 7f259d69ba2c1366f0a82a4943e98f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel godt gjøres å ikke velge et av topp 10-navnene fra 2012 uten å ane at det er populært, siden lista fra 2012 ser nærmest identisk ut med de foregående årene.

Skjønner ellers ikke problemet. Hvis man ikke er opptatt av sånt, så velger man jo navnet uansett. Det er jo ens egen sak. Men er ikke enig i at det er feigt å ikke velge navnet Lucas fordi mange heter det. For noen, inkludert meg selv, er det et poeng å hvertfall forsøke å ikke måtte bli en Lucas F f.eks. Jeg mener åpenbart ikke at Lucasene rundt omkring i landet er mindre verdt av den grunn... Navnevalg er en personlig sak, og ikke noe andre bør mene så mye om, om det handler om at man velger et uvanlig eller vanlig navn.

Men tanken har jo slått meg at jeg undres over hvorfor noen navn er ekstremt mye brukt, når det er så mange fine navn å velge mellom. Mange er nok litt fantasiløse og lite villige til å frigjøre seg fra sine egne assosiasjoner (mange forbinder navn som er lite brukt i den oppvoksende generasjon med gamle folk e.l, og har oppfatninger om at visse navn ikke passer på babyer osv). Uten at jeg har problemer med det, altså, men jeg lurer jo litt.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i dagbladet.no i kveld at Mohammed og diverse utgaver av dette navnet var det mest vanlige i Oslo i 2012. Det sier vel litt om hvilken retning Oslo drar :trist:

Anonym poster: 8b71455f5cb7c038d410c8d62f022b70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Sjansen for at 4 stk i klassen/bhg har samme navn er uansett forsvinnende liten. Hvis det er det man er redd for, mener jeg.

Anonym poster: 5f465368875e9184d88904887ee3fa5c

Jobba på en SFO hvor det var 4 jenter med samme navn og 3 gutter med samme navn.Så forsvinnende liten er den vel ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min sønn sin barnehage er det tre jenter som heter Klara. Samme årskull, samme avdeling. 26 fikk det navnet det året. 26 av 60.000. Blomst, det er avhengig av bosted. Du er ikke reservert for at barnet ditt er eneste selv om du velger ett spesielt navn.

Anonym poster: dca95a012eb666819b3f4ef54628b26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så i dagbladet.no i kveld at Mohammed og diverse utgaver av dette navnet var det mest vanlige i Oslo i 2012. Det sier vel litt om hvilken retning Oslo drar :trist:

Anonym poster: 8b71455f5cb7c038d410c8d62f022b70

Og i 2011, og i 2010.

Anonym poster: dca95a012eb666819b3f4ef54628b26d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba på en SFO hvor det var 4 jenter med samme navn og 3 gutter med samme navn.Så forsvinnende liten er den vel ikke :)

Statistisk sett er det faktisk det. Jeg husker ikke nøyaktig tallet, og finner ikke det akkurat nå (er på pad og orker ikke lete), men navnet på plass nr 1 var det vel ca 500 som hadde fått, i Norge er det over 3000 barneskoler, så statistisk sett er det ikke så stor sjanse for at fler enn en skal begynne på hver skole. :)

Anonym poster: 5141211e9bfea63bae8c8cbed6a6a2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba på en SFO hvor det var 4 jenter med samme navn og 3 gutter med samme navn.Så forsvinnende liten er den vel ikke :)

Var de barna mindre verdt, da? :)

Anonym poster: 5f465368875e9184d88904887ee3fa5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel godt gjøres å ikke velge et av topp 10-navnene fra 2012 uten å ane at det er populært, siden lista fra 2012 ser nærmest identisk ut med de foregående årene.

Skjønner ellers ikke problemet. Hvis man ikke er opptatt av sånt, så velger man jo navnet uansett. Det er jo ens egen sak. Men er ikke enig i at det er feigt å ikke velge navnet Lucas fordi mange heter det. For noen, inkludert meg selv, er det et poeng å hvertfall forsøke å ikke måtte bli en Lucas F f.eks. Jeg mener åpenbart ikke at Lucasene rundt omkring i landet er mindre verdt av den grunn... Navnevalg er en personlig sak, og ikke noe andre bør mene så mye om, om det handler om at man velger et uvanlig eller vanlig navn.

Men tanken har jo slått meg at jeg undres over hvorfor noen navn er ekstremt mye brukt, når det er så mange fine navn å velge mellom. Mange er nok litt fantasiløse og lite villige til å frigjøre seg fra sine egne assosiasjoner (mange forbinder navn som er lite brukt i den oppvoksende generasjon med gamle folk e.l, og har oppfatninger om at visse navn ikke passer på babyer osv). Uten at jeg har problemer med det, altså, men jeg lurer jo litt.

Du forstår kanskje ikke at ikke alle ser på lister når de velger navn, men kanskje i gamle navnebøker eller tar utifra hodet. Jeg kjenner ingen som har det navnet jeg har valgt. Ikke 1 person. Og kjenner ingen som har barn som har det navnet. Så hvor mange er det egentlig som har det navnet?

Anonym poster: 5f465368875e9184d88904887ee3fa5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Var de barna mindre verdt, da? :)

Anonym poster: 5f465368875e9184d88904887ee3fa5c

Nei for all del.Det var da ikke sånn ment. Beklager hvis det virka sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del.Det var da ikke sånn ment. Beklager hvis det virka sånn! :)

Det virker som det er derfor folk som ikke velger populære navn unngår populære navn, fordi de tror at barna blir "mer vanlige" eller "mindre verdt"? Det er jo ikke slik selvfølgelig :)

Anonym poster: 5f465368875e9184d88904887ee3fa5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

I min sønn sin barnehage er det tre jenter som heter Klara. Samme årskull, samme avdeling. 26 fikk det navnet det året. 26 av 60.000. Blomst, det er avhengig av bosted. Du er ikke reservert for at barnet ditt er eneste selv om du velger ett spesielt navn.

Anonym poster: dca95a012eb666819b3f4ef54628b26d

Det sa jeg da heller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg er sær, men jeg vil ikke kvalifisere 500 av 60.000 som ekstremt mye. Uansett, Vera. Jeg velger ikke bort favorittnavnet, og det navnet som er ønsket. Om det betyr at du syns jeg er fantasiløs, ja vel.Jeg bryr meg ikkeom topp 10 lista. Jeg leste de først 18 måneder etter fødsel, så det på kg.

Anonym poster: dca95a012eb666819b3f4ef54628b26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte et navn som stod som nr 5 på lista det året.. Uten å vite det! Men jeg vil helst ha meg frabedt å bli kalt fantasiløs av den grunn at jeg valgte et tradisjonelt navn.. ;) Jeg er så kreativ og fantasifull på mange andre områder at jeg vet det ikke stemmer. Vi valgte navnet fordi vi synes det er sterkt og fint. Og dreit vel egentlig i alle andre argumenter. I barnehagen med 70 barn er det bare en til som heter det for øvrig. Det plager met fint lite. Påfunn for påfunnets skyld er definitivt ikke alltid heldig. Generelt sett.

Men jeg sier ikke at skjeldne navn ikke er fine! Bare så ikke noen arresterer meg for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i dagbladet.no i kveld at Mohammed og diverse utgaver av dette navnet var det mest vanlige i Oslo i 2012. Det sier vel litt om hvilken retning Oslo drar :trist:

Anonym poster: 8b71455f5cb7c038d410c8d62f022b70

Og så glemte du at det er mer variasjon i navnvalg for oss som ikke er muslimer...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreslår bruk av flotte norske navn som Olaf, Olav, Ole, Harald, Magnus, Kari, Ragnhild, Bjørg etc.

Tøys å kalle barna etter figurer i tv-seriene som går på tv i 2012-2013 eller etter kjendiser i vår tid.

Merkelig i Norge å kalle barna for noe som ender på AH, ala Norah, Noah, Allah etc.

Anonym poster: 8b71455f5cb7c038d410c8d62f022b70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår bruk av flotte norske navn som Olaf, Olav, Ole, Harald, Magnus, Kari, Ragnhild, Bjørg etc.

Anonym poster: 8b71455f5cb7c038d410c8d62f022b70

Hehe, hvis du foreslår det for at det er navn som er lite brukt, stemmer det ikke, altså... Vi har kalt sønnen vår Olav, og på babysang sist, var det 8 babyer. Tre av disse var gutter på under året, som het Olav. Som kommer til å begynne i samme klasse, hvis alle blir boende der de bor nå.

Jeg må si jeg ikke blir sånn kjempeglad over at dette navnet kanskje er på vei inn på lista over de mest populære navnene for tida... Eller kanskje det var kjempetilfeldig...

Anonym poster: af914ad40faa20882c468f9ae177d071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du foreslår det for at det er navn som er lite brukt, stemmer det ikke, altså... Vi har kalt sønnen vår Olav, og på babysang sist, var det 8 babyer. Tre av disse var gutter på under året, som het Olav. Som kommer til å begynne i samme klasse, hvis alle blir boende der de bor nå.

Jeg må si jeg ikke blir sånn kjempeglad over at dette navnet kanskje er på vei inn på lista over de mest populære navnene for tida... Eller kanskje det var kjempetilfeldig...

Anonym poster: af914ad40faa20882c468f9ae177d071

Hehe, jeg har to venninner som venter guttebabyer som begge skal kalle barna sine for Olav.

Anonym poster: 1b64cb58acbac469005b516ca3c4861f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle velge navn, hadde jeg to kriterier. Det skulle være greit å uttale i utlandet, og det skulle IKKE være fra topplista. Men så var det jo ikke så greit å bli enige om dette navnet da, så til slutt endte vi opp med et navn som lå på topplista. Oh well.. Vi har ingen i vår omgangskrets med det samme navnet, i allefall.

Anonym poster: 89920332ddbd095e1afd667180d45587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...