Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 31. januar 2013 #121 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg er imot. Hvem skal ha retten til å vurdere hva som er ille nok til dødstraff og hva som ikke er det? Hvorfor skal f. eks et drap straffes ved nettopp et drap til? For meg blir det helt feil. Og hva med de som blir henrettet for å så finne ut at vedkommende er uskyldig? Det er litt av en sak å ha på samvittigheten; for stor, vil nå jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #122 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg er imot. Hvem skal ha retten til å vurdere hva som er ille nok til dødstraff og hva som ikke er det? Hvorfor skal f. eks et drap straffes ved nettopp et drap til? For meg blir det helt feil. Og hva med de som blir henrettet for å så finne ut at vedkommende er uskyldig? Det er litt av en sak å ha på samvittigheten; for stor, vil nå jeg si. Spørsmålet er om du mener det samme om noen dreper barna dine. Anonym poster: ffec7a7697e6ba1564af9416f2fd3e64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 31. januar 2013 #123 Del Skrevet 31. januar 2013 Spørsmålet er om du mener det samme om noen dreper barna dine. Anonym poster: ffec7a7697e6ba1564af9416f2fd3e64 Hvorfor er det et spørsmål? Norsk rettspleie er uansett ikke basert på prinsippet om hevn og at familien til et drapsoffer skal bestemme straffen for den som gjorde det. Det går an å ha et prinsipielt syn på hva som er rett og galt, samtidig som man innser at man kanskje ikke selv klarer å følge det i alle saker på det personlige plan. Det er jo nettopp da man må ha et fungerende rettssystem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 1. februar 2013 #124 Del Skrevet 1. februar 2013 Spørsmålet er om du mener det samme om noen dreper barna dine. Anonym poster: ffec7a7697e6ba1564af9416f2fd3e64 Det er personlig hevn. Det er noe helt annet. Et samfunn kan ikke bygges på personlige hevnmotiver. Jeg har full forståelse for å enkeltmennesker spontant reager. Jeg har også forståelse for at enkeltmennesker feiler, er korupte, er overvektige, osv. men ser ikke hvorledes vi som mennesker og samfunn blir bedre av hevn. Er vel et bud som heter "du skal ikke drepe" det forklarer ikke, men er vel en grei regel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella21 Skrevet 1. februar 2013 #125 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Jeg er faktisk for, men bare ved svært spesielle hendelser. F.eks Breivik, eller massemordere, seriemordere og folk som begår æresdrap/familiedrap o.l. Og barnedrap. Jeg mener mennesker som klarer å drepe flere uskyldige mennesker, virkelig fortjener å dø selv. Det samme gjelder folk som klarer å drepe sin egen familie, sønn, datter, mor, far. Dette er dine "nærmeste". Folk som er i stand til å ta livet av barn er også helt ufattelig å begripe, og slike mennesker mener jeg helt ærlig ikke fortjener å leve. Endret 1. februar 2013 av Bella21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 1. februar 2013 #126 Del Skrevet 1. februar 2013 Og man kan tilgi, gi amnesti og forståelse for de skyldige slik at de blir bedre mennesker. Å ønske andre mennesker straff og vondt er også å være et dårlig menneske. Straff er nødvendig. Men nå er ikke jeg for dømming til døden for selve straffen sin del - da kunne gjerningspersonen like gjerne bli dømt til livstid. Jeg er for fordi noen mennesker er så onde og fulle av faen at de rett og slett ikke behøves i verden. Jeg har ikke hørt om noen voldsomme protester verken når Quisling eller Ceausescu ble skutt. De trenger forsåvidt ikke dømmes til døden, men plasseres et sted der det er 100% sikkert at de ikke kan gjøre mer skade mot uskyldige mennesker. Som å tvangssendes til Jan Mayen, for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 1. februar 2013 #127 Del Skrevet 1. februar 2013 Spørsmålet er om du mener det samme om noen dreper barna dine. Anonym poster: ffec7a7697e6ba1564af9416f2fd3e64 Det er ikke "noen" man vil se straffet, det er den skyldige. Og i og med at den skyldige ikke alltid kan utpekes med 100% sikkerhet, så risikerer man at det er "noen" som må late livet, ikke den skyldige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #128 Del Skrevet 1. februar 2013 Jeg er faktisk for, men bare ved svært spesielle hendelser. F.eks Breivik, eller massemordere, seriemordere og folk som begår æresdrap/familiedrap o.l. Og barnedrap. Jeg mener mennesker som klarer å drepe flere uskyldige mennesker, virkelig fortjener å dø selv. Det samme gjelder folk som klarer å drepe sin egen familie, sønn, datter, mor, far. Dette er dine "nærmeste". Folk som er i stand til å ta livet av barn er også helt ufattelig å begripe, og slike mennesker mener jeg helt ærlig ikke fortjener å leve. Men hvor vil du trekke grensen? Vil du f.eks. ikke ha dødsstraff for en som har drept en som er 18 år og 1 md? Hva med noen som har drept kjæresten? ekskjæresten? Regnes det som familie? Anonym poster: d6a2d525622c9b55af4b59251fb2a0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. februar 2013 #129 Del Skrevet 1. februar 2013 Straff er nødvendig. Men nå er ikke jeg for dømming til døden for selve straffen sin del - da kunne gjerningspersonen like gjerne bli dømt til livstid. Jeg er for fordi noen mennesker er så onde og fulle av faen at de rett og slett ikke behøves i verden. Jeg har ikke hørt om noen voldsomme protester verken når Quisling eller Ceausescu ble skutt. De trenger forsåvidt ikke dømmes til døden, men plasseres et sted der det er 100% sikkert at de ikke kan gjøre mer skade mot uskyldige mennesker. Som å tvangssendes til Jan Mayen, for eksempel. Nesten alle kvinner i hele verden er straffelystne, - mens aftenposten skriver samtidig at kvinner får mindre og mildere straff. Ikke rart man får et avskyelig holdning til kvinners sjelsliv. Man ønsker streng straff for å vise at man er et godt menneske! http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Straff-mannen-som-om-han-var-en-kvinne-7107729.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella21 Skrevet 1. februar 2013 #130 Del Skrevet 1. februar 2013 Men hvor vil du trekke grensen? Vil du f.eks. ikke ha dødsstraff for en som har drept en som er 18 år og 1 md? Hva med noen som har drept kjæresten? ekskjæresten? Regnes det som familie? Anonym poster: d6a2d525622c9b55af4b59251fb2a0b5 Nei, ville vel ikke regnet det som familie. Jeg tenker mer sånn familietragedie, hvor den ene foreldren/sønnen dreper resten av familien, med familie menes nær familie, mor,far,søsken, besteforeldre, men også kone/mann. Dette fordi jeg syns at en som er kapabel til å drepe sin nærmeste familie virkelig ikke kan ha noen grense for hvem andre h*n kan drepe. Grunnen til at jeg ville hatt dødsstraff ved familietragedier/ æresdrap er fordi det ofte ikke er noe tvil om hvem som har begått drapet. De fleste som begår slike drap, tar faktisk livet sitt også, eller innrømmer det helt pga. f.eks. ære og slike ting. Ved massedrap og seriedrap, så er det heller ikke noen tvil om at riktig man er tatt, oftest begås slike mord på offentlige plasser, morderen blir tatt/dreper seg selv/overgir seg osv. Seriedrap, der tar det såpass lang tid før politiet i det hele tatt klarer å finne morderen, seriemordere begår altså SERIER av drap, denne personen vil ikke gi seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 1. februar 2013 #131 Del Skrevet 1. februar 2013 Ta for eksempel han psykisk sjuke trettisyv åringen som drepte sigrid jenta på oppsal i oslo. Her har vi et eksempel på hvordan samfunnet i stedet for å forebygge forsøker å skade mennesker. Hva hjelper det sigrid å gi han trettisyv åringen tjue års fengsel når fyren har blitt kasta ut av et behandlingsted fordi han hadde rusmidler! Når behandlingssteder kaster folk ut fordi man ruser seg, selv om behandlingstedet er mot rus, - er for meg altfor dumt og menneskeforakt. En halvdau kreftpasient som røyker blir jo ikke kasta ut av behandling hvis han skulle finne på å røyke sigaretter inne på et sykehus? da skulle de ikke kasta han ut men latt han bli der. det er jo det jeg sier. Psyk gir dårlig behandling for de slipper ut pasienter som de vet aldri kommer til å bli friske igjen bare fordi de er i en god periode, men de kommer jo alltid tilbake, så jeg syns de kunne lagd hjemmekoselige institusjoner hvor de kunne være trygge slik at det ble hjemmet deres for alltid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 1. februar 2013 #132 Del Skrevet 1. februar 2013 Nesten alle kvinner i hele verden er straffelystne, - mens aftenposten skriver samtidig at kvinner får mindre og mildere straff. Ikke rart man får et avskyelig holdning til kvinners sjelsliv. Man ønsker streng straff for å vise at man er et godt menneske! http://www.aftenpost...ne-7107729.html Jøss, du klarte å vri dette over i snakkedrittomkvinnerdebatten - helt ut av det blå! Jeg er imponert. Har du noe å si som faktisk er relevant til det jeg skrev hadde det vært fint. Hvis ikke begynner Norge Rundt snart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 1. februar 2013 #133 Del Skrevet 1. februar 2013 ja seriøst waco bare fordi jeg er for dødsstraff i noen tilfeller så mener jo ikke alle andre damer det samme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. februar 2013 #134 Del Skrevet 1. februar 2013 Jøss, du klarte å vri dette over i snakkedrittomkvinnerdebatten - helt ut av det blå! Jeg er imponert. Har du noe å si som faktisk er relevant til det jeg skrev hadde det vært fint. Hvis ikke begynner Norge Rundt snart... Og la meg gjette, du leste ikke linken? Straff menn som de skulle vært damer. Neinei, du ønsker strengere straffer og orker ikke engang reflektere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. februar 2013 #135 Del Skrevet 1. februar 2013 ja seriøst waco bare fordi jeg er for dødsstraff i noen tilfeller så mener jo ikke alle andre damer det samme Les linken min! http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Straff-mannen-som-om-han-var-en-kvinne-7107729.html Straff mannen som om han var en kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 1. februar 2013 #136 Del Skrevet 1. februar 2013 hallo kvinner har da og fått dødsstraff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 1. februar 2013 #137 Del Skrevet 1. februar 2013 Og la meg gjette, du leste ikke linken? Straff menn som de skulle vært damer. Neinei, du ønsker strengere straffer og orker ikke engang reflektere? Igjen - det hadde ingen relevans til hva jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. februar 2013 #138 Del Skrevet 1. februar 2013 hallo kvinner har da og fått dødsstraff Hadde du sett linken så hadde du lest hvorfor kvinner får lavere straff. Ikke bare at det skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 1. februar 2013 #139 Del Skrevet 1. februar 2013 Jeg har alltid vært mot dødsstraff (og livstidsstraff). Men det er en ting som har fått meg til å måtte revurdere mitt synspunkt (selv om det ikke har forandret seg). Det er de tilfellene hvor man vokser opp i en familie hvor man blir misbrukt daglig (på alle tenkelige måter) og endelig klarer å rømme. Man kan ikke anmelde forholdet, for man vet at personen kommer til å være etter deg som en hauk når personen slipper ut igjen (om ikke lenge). Man kan heller ikke beskytte seg med besøksforbud fordi man da må opplyse om hvor man holder til, og da vet mishandleren din som leter etter deg hvor du er. Så jeg synes det er veldig synd at noen aldri rettferdighet, for straffen rett og slett er så lav at godene ikke på langt nær veier opp for ondene. Likevel holder jeg meg til mitt opprinnelige synspunkt - rehabilitering fremfor straff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. februar 2013 #140 Del Skrevet 1. februar 2013 Jeg har alltid vært mot dødsstraff (og livstidsstraff). Men det er en ting som har fått meg til å måtte revurdere mitt synspunkt (selv om det ikke har forandret seg). Det er de tilfellene hvor man vokser opp i en familie hvor man blir misbrukt daglig (på alle tenkelige måter) og endelig klarer å rømme. Man kan ikke anmelde forholdet, for man vet at personen kommer til å være etter deg som en hauk når personen slipper ut igjen (om ikke lenge). Man kan heller ikke beskytte seg med besøksforbud fordi man da må opplyse om hvor man holder til, og da vet mishandleren din som leter etter deg hvor du er. Så jeg synes det er veldig synd at noen aldri rettferdighet, for straffen rett og slett er så lav at godene ikke på langt nær veier opp for ondene. Likevel holder jeg meg til mitt opprinnelige synspunkt - rehabilitering fremfor straff. Melly, hva om det viser seg at den pedofile også selv hadde blitt utsatt for pedofileovergrep når en selv var liten? Er du like straffelysten da også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå