Gå til innhold

Dødsstraff - hvorfor er du for?


Gjest Blue Jeans

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Nåja, soldater har sine "rules of engagement" som er ganske knallharde.

Nja kommer helt ann på hvor man er, det finnes så kalte free fire sones, hvor "alle" i området er sett på som fientlige og grensen er ektremt lav før man kan skyte eller noen ganger er det ikke grenser i det hele tatt, ser du noen bevege seg i et hus, bare kaller du inn artilleri og fjerner huset fra jordas overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja kommer helt ann på hvor man er, det finnes så kalte free fire sones, hvor "alle" i området er sett på som fientlige og grensen er ektremt lav før man kan skyte eller noen ganger er det ikke grenser i det hele tatt, ser du noen bevege seg i et hus, bare kaller du inn artilleri og fjerner huset fra jordas overflate.

Mens i andre scenarier kan man ikke åpne ild mot en potensiell fiende før han selv skyter. Ikke engang om det er helt åpenbart at han kommer til å skyte om få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Jeg er imot fordi jeg ikke ser noen grunn til at vi skal stille oss til doms over hvem som skal få fortsette å leve, og man kan heller ikke gjøre om på straffen senere hvis det viser seg at det er feil person som er blitt dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er imot fordi jeg ikke ser noen grunn til at vi skal stille oss til doms over hvem som skal få fortsette å leve, og man kan heller ikke gjøre om på straffen senere hvis det viser seg at det er feil person som er blitt dømt.

det er derfor man må være nøye og sikre seg at de tar rett person
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Slik jeg ser det så kan man ikke si at man er for dødsstraff og sammtidig si at drap er galt.

Men jeg vet at mange er uenig i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Slik jeg ser det så kan man ikke si at man er for dødsstraff og sammtidig si at drap er galt.

Men jeg vet at mange er uenig i det

jo det kan man.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Mord og barbari for lettvinthets skyld? Hva hvis du selv blir offer for denne formen for lettvint løsning, og det hele viser seg å være en forferdelig lei misforståelse som kanskje ville blitt avslørt noe senere. Som med alle de amerikanske fangene som ble dømt på bakgrunn av matchende blodtype, men som måtte frikjennes pga at DNA-et deres ikke matchet.

Murphys lover gjelder innen rettspleien, også.

Det som kan gå galt, vil gå galt.

jeg kommer ikke til å bli offer for det for jeg har ingen planer om å drepe noen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

det er forskjell på å drepe som en stygg handling enn å drepe av ren nødvendighet...For eksempel om man blir angrepet i krig og dreper i forsvar så er det en nødvendighet for å beskytte seg selv og andre uskyldige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på å drepe som en stygg handling enn å drepe av ren nødvendighet...For eksempel om man blir angrepet i krig og dreper i forsvar så er det en nødvendighet for å beskytte seg selv og andre uskyldige

Men det er ikke nødvendig å ta livet av dem etter at man allerede har ufarliggjort dem. Om en fyr hadde tatt livet av noen hadde det heller ikke blitt regnet som selvforsvar om man tok livet av ham en uke eller måned etterpå, så hvorfor skulle Staten få lov til det?

Det er slikt man gjør i samfunn vi sjelden liker å sammenligne oss med, og i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men det er ikke nødvendig å ta livet av dem etter at man allerede har ufarliggjort dem. Om en fyr hadde tatt livet av noen hadde det heller ikke blitt regnet som selvforsvar om man tok livet av ham en uke eller måned etterpå, så hvorfor skulle Staten få lov til det?

Det er slikt man gjør i samfunn vi sjelden liker å sammenligne oss med, og i USA.

man er ikke garantert at de er ufarliggjort. Det er mulig å stikke av fra fengsel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hundrevis av henrettede som senere senere viser seg å være 100% uskyldige..

Hva gjør vi da? Henretter dommeren og juryen? Eller er det sånn at "litt svinn må man regne med"?

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er hundrevis av henrettede som senere senere viser seg å være 100% uskyldige..

Hva gjør vi da? Henretter dommeren og juryen? Eller er det sånn at "litt svinn må man regne med"?

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

ja det er jo ulempen med dødsstraff da.. Jeg tenker litt sånn at man ikke henretter dersom bevisene ikke er sikre nok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det er jo ulempen med dødsstraff da.. Jeg tenker litt sånn at man ikke henretter dersom bevisene ikke er sikre nok

Det er jo allerede nedfelt i Norges lover. Likevel blir uskyldige dømt også her.

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er jo allerede nedfelt i Norges lover. Likevel blir uskyldige dømt også her.

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

ja..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som fortjener en sjanse til. Når gjerningene er så grove at det blir utilgivelig da syns jeg det er greitt. MEN det må være gjerningsmannen med 100% sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja..

Ja..? Vi har altså allerede krav til sikre bevis ("utenfor enhver rimelig tvil"). Så hva vil du gjøre?

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja..? Vi har altså allerede krav til sikre bevis ("utenfor enhver rimelig tvil"). Så hva vil du gjøre?

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

verden er ikke perfekt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

verden er ikke perfekt..

Så da er det greit å drepe noen uskyldige? Bare det var godt ment...

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Så da er det greit å drepe noen uskyldige? Bare det var godt ment...

Anonym poster: cb56f814129fec21dda14af777783081

ikke greit... men er livstidsstraff bedre for uskyldige da? Livet deres blir like ødelagt da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...