AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #41 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg er prinsipielt for dødsstraff, jeg, men jeg er praktisk imot det av den grunn at justismord alltid har forekommet og vil gjøre det i fremtiden også. Selv tilståelser kan vanskelig holde, det er ikke verre enn å se på f.eks. Fritz Moen-saken eller Sigurd Hollekim. Jeg synes uansett hele debatten om "rett til å ta liv" er meningsløs. Det er jo ingenting som kan gi oss, eller ikke gi oss, rett til noe som helst (med mindre du er troende). Hvem har gitt oss rett til å sperre noen inne i utgangspunktet? Hvem har gitt oss rett til å kreve inn skatt? Det er selvsagt på et annet nivå, men prinsippet er det samme: det er bred enighet om at samfunnet har "rett" til å bruke alskens tvangsmidler, og den retten har vi bare gitt oss selv. Vi synes det er fornuftig, så vi gjorde det bare fordi vi mener det er greit å straffe. Det er et verdispørsmål. Dere mener sannsynligvis at vi kan sperre farlige folk inne uten å ha fått tildelt noen rett til det, bare ikke drepe. Det handler om hvor vi trekker streken mellom akseptabelt og uakseptabelt, og det handler bare om egne verdier og egen fornuft. Så må gjerne samfunnet mene at vi ikke bør ha dødsstraff, jeg synes den motstanden er forståelig. Anonym poster: a84cdc9dc2a62a532f371064869911ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 27. januar 2013 #42 Del Skrevet 27. januar 2013 Det er forskjell på å skyte noen som prøver å skyte deg, og spenne fast en forsvarsløs fange og pumpe dem fulle med gift. Det en er krig det andre er mord. forsvarsløs når han har drept noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 27. januar 2013 #43 Del Skrevet 27. januar 2013 Fengsel burde bare brukes til å verne befolkningen for farlige mennesker. Som straffemetode ellers er det egentlig ganske meningsløst. Det burde vært mer fokus på at de som har gjort noe galt må gjøre opp for seg, enn at de skal bli straffet.. men for å gjøre opp for seg så må den straffedømte faktisk være villig til å gjøre opp for seg, er han ikke villig til det hva da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #44 Del Skrevet 27. januar 2013 forsvarsløs når han har drept noen? Jeg tror vedkommende mener at en fange er uskadliggjort, og da dreper man faktisk en forsvarsløs person. Anonym poster: d6a2d525622c9b55af4b59251fb2a0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 27. januar 2013 #45 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg tror vedkommende mener at en fange er uskadliggjort, og da dreper man faktisk en forsvarsløs person. Anonym poster: d6a2d525622c9b55af4b59251fb2a0b5 ja akkurat der og da ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #46 Del Skrevet 27. januar 2013 ja akkurat der og da ja... Og hva skiller da staten fra morderen? Anonym poster: d6a2d525622c9b55af4b59251fb2a0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 27. januar 2013 #47 Del Skrevet 27. januar 2013 Og hva skiller da staten fra morderen? Anonym poster: d6a2d525622c9b55af4b59251fb2a0b5 de fjerner en fare fra samfunnet. Han kan faktisk stikke av og drepe flere. Mulig staten ikke blir noe bedre men den fjerner iallefall en farlig person. Ser ikke hva som er så galt med det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 27. januar 2013 #48 Del Skrevet 27. januar 2013 men for å gjøre opp for seg så må den straffedømte faktisk være villig til å gjøre opp for seg, er han ikke villig til det hva da? Hadde jeg hatt alle svarene hadde det nok vært innført allerede Jeg skjønner bare ikke poenget med straff. Det eneste man oppnår er større konflikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 27. januar 2013 #49 Del Skrevet 27. januar 2013 de fjerner en fare fra samfunnet. Han kan faktisk stikke av og drepe flere. Mulig staten ikke blir noe bedre men den fjerner iallefall en farlig person. Ser ikke hva som er så galt med det. Kjenner du til mange tilfeller der norske drapsmenn har begått flere drap etter soning? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 27. januar 2013 #50 Del Skrevet 27. januar 2013 Hadde jeg hatt alle svarene hadde det nok vært innført allerede Jeg skjønner bare ikke poenget med straff. Det eneste man oppnår er større konflikt. ikke noe straff nei, ikke fengsling i det hele tatt da mener du? Dette har jeg nemlig diskutert med folk før, det kan være en ok tanke men da må man ha en god alternativ løsning. Hvordan er den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 27. januar 2013 #51 Del Skrevet 27. januar 2013 ikke noe straff nei, ikke fengsling i det hele tatt da mener du? Dette har jeg nemlig diskutert med folk før, det kan være en ok tanke men da må man ha en god alternativ løsning. Hvordan er den? Hadde jeg hatt alle svarene hadde det nok vært innført allerede Mener du det er hensiktsmessig å fengsle ufarlige mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 28. januar 2013 #52 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Kjenner du til mange tilfeller der norske drapsmenn har begått flere drap etter soning? drap skjer jo hele tiden så det skal man jo ikke se bort fra. Jeg kjenner ikke til alle drapsmenn i norge. Jeg har forøvrig hørt om folk som har blitt sluppet ut fra psykiatrisk som har drept i norge.. Endret 28. januar 2013 av BettyBoop Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 28. januar 2013 #53 Del Skrevet 28. januar 2013 Hadde jeg hatt alle svarene hadde det nok vært innført allerede Mener du det er hensiktsmessig å fengsle ufarlige mennesker? er massedrapsmenn ufarlige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #54 Del Skrevet 28. januar 2013 Leste dette i dag : http://www.nettavisen.no/nyheter/article3555591.ece Det irriterer meg og jeg kjenner det stikker i hjertet hver gang jeg leser om noen som blir henrettet. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte land fortsatt bruker dette, og jeg forstår det hvert fall ikke i dette tilfellet. En annen ting jeg ikke forstår, er hvordan enkelte folk mener det er helt ok, og faktisk på sin plass at noen får en slik straff. Jeg er ikke politisk aktiv på noen måter, og har heller ingen gode argumenter mot dødsstraff annet enn at jeg mener at alle er like mye verdt, og at hvert liv betyr mye. Jeg synes det er grusomt at man kan bli straffet med døden, uansett hva man har gjort. Og da mener jeg faktisk uansett også. Burde ikke alle få en ny sjanse? Jeg klarer bare ikke å se hvordan dødsstraff kan være en løsning eller god og rettferdig straff...i dette tilfellet var straffen så utrulig mye verre enn selve handlingen. Så da spør jeg dere som er FOR dødsstraff, hvorfor er dere det? Eller dere som er i mot, slik jeg er, hvorfor? Og tror dere dødsstraff noen gang kan bli avskaffet i alle land? Har vurdert å se nærmere på amnesty og kanskje bli medlem, har ikke satt meg så mye inn i det, men virker som en flott organisasjon. Tenker noen ganger at dette er så jævlig at gjerningsmannen skulle hatt dødsstraff. Samtidig vil. Jeg heller at han/hun skal tortureres så jævlig om mulig 10 ganger værre enn det han/hun gjorde i utgangspunktet. De skal lide for det de har gjort, ikke få den letteste utveien som dødsstraff jo er. Anonym poster: b0080d7f0ee94301a374d7949e5783ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SpaceBaby Skrevet 28. januar 2013 #55 Del Skrevet 28. januar 2013 personlig er jeg imot all form for dødsstraff. hvilken jævla rett har noen i et demokratisk system til å ta et annet liv? Den samme retten noen i et demokratisk system har til å ta en annens frihet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kubrak Skrevet 28. januar 2013 #56 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) every life is not sacred Nei du jeg har egentlig ingen sterke formeninger hverken for eller imot. Endret 28. januar 2013 av kubrak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. januar 2013 #57 Del Skrevet 28. januar 2013 Den samme retten noen i et demokratisk system har til å ta en annens frihet? Det er en helt klar forskjell på soning og på drap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SpaceBaby Skrevet 28. januar 2013 #58 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er en helt klar forskjell på soning og på drap. Ikke i prinsippet. Begge deler er staten som gjør noe du som privatperson ikke har lov til å gjøre, enten du heter Breivik eller Fritzel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. januar 2013 #59 Del Skrevet 28. januar 2013 Ikke i prinsippet. Begge deler er staten som gjør noe du som privatperson ikke har lov til å gjøre, enten du heter Breivik eller Fritzel. Sammenligningen blir for grunn. Samfunnet (eller staten som du velger kalle det) har all rett til straffereaksjon. Drap er en hevnreaksjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SpaceBaby Skrevet 28. januar 2013 #60 Del Skrevet 28. januar 2013 Sammenligningen blir for grunn. Samfunnet (eller staten som du velger kalle det) har all rett til straffereaksjon. Drap er en hevnreaksjon. Ikke nødvendigvis. Det kan være en ren økonomisk vurdering i forhold til mennesker som uansett skal sone restene av sine liv i fengsel, på skattebetalernes regning. Dersom du mener drap er en hevnaksjon, hvorfor kan ikke da frihetsberøvelse være det samme? Du sier også at soning er en "straffereaksjon" (er dog uenig i at det skal være det, men det får bli en annen diskusjon). Men hva er forskjellen på "hevn" og "straff"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå