Gå til innhold

Dødsstraff - hvorfor er du for?

Gjest Blue Jeans

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

jeg vet det høres barnslig ut, men det er slik straffesystemet stort sett har fungert oppigjennom historien. Hevnlyst ligger i menneskets natur. Og hvordan ellers skal man straffe fanger som ikke er rehabiliterbare. Er det bedre ¨å betale masse millioner for å holde de i live på en institusjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet det høres barnslig ut, men det er slik straffesystemet stort sett har fungert oppigjennom historien. Hevnlyst ligger i menneskets natur. Og hvordan ellers skal man straffe fanger som ikke er rehabiliterbare. Er det bedre ¨å betale masse millioner for å holde de i live på en institusjon?

Mord for lettvinthets skyld, altså?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

Dødstraff er faktisk dyrere enn andre straffer, og er en prosess som gjerne tar over 20 år. Så det er et dårlig argument.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Dødstraff er faktisk dyrere enn andre straffer, og er en prosess som gjerne tar over 20 år. Så det er et dårlig argument.

det trenger jo ikke å ta over 20 år. I mer primitive land blir man skutt og done deal.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha fjernet de som begår overgrep mot barn fra samfunnet, skulle ønske de måtte sone på livstid slik at ikke flere barn måtte lide. Men sånn er det jo ikke så jeg har mange ganger tenkt at det hadde vært praktisk om sånne folk kom ut for en tilfeldig ulykke og omkom.. Det er vel på en måte å være for dødsstraff. Bortsett fra det så er jeg imot dødsstraff.

Argumentet med å si at staten ville blitt medskyldig i mord visst de tok i bruk dødsstraff blir litt feil for meg for deltagelse i krig er jo også mord så den grensa er jo krysset uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

vil bare legge til at det og er en trygghet ifh til de etterlatte som den straffedømte har drept f.eks barnet til, at de slipper å gå rundt å være redd for at han skal stikke fra fengsel og komme etter dem

.

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

det trenger jo ikke å ta over 20 år. I mer primitive land blir man skutt og done deal.

I primitive land ja. Husker jeg leste om et par gutter som hadde blitt tatt for nasking, dem ble banket ihjel (De ble drept), det viste seg i etter tid at de hadde tatt feil gutter... Hadde tenkt å si at jeg glad for at vi har et bra rettsystem i Norge, men det er ikke helt sant. Det meste blir jo henlagt her, og mange av straffene er altfor milde :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

I primitive land ja. Husker jeg leste om et par gutter som hadde blitt tatt for nasking, dem ble banket ihjel (De ble drept), det viste seg i etter tid at de hadde tatt feil gutter... Hadde tenkt å si at jeg glad for at vi har et bra rettsystem i Norge, men det er ikke helt sant. Det meste blir jo henlagt her, og mange av straffene er altfor milde :(

nå er jeg ikke for dødsstraff for nasking, men for alvorlige kriminelle handlinger, som grov mishandling, massedrap, bestialske drap, tortur..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

nå er jeg ikke for dødsstraff for nasking, men for alvorlige kriminelle handlinger, som grov mishandling, massedrap, bestialske drap, tortur..

Det forsto jeg, poenget mitt var egentlig at et slik primitiv rettsystem funker dårlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det forsto jeg, poenget mitt var egentlig at et slik primitiv rettsystem funker dårlig.

ikke hvis man bare er primitive mot akkurat de. jeg mener ikke at selve måen straffen blir bestemt på skal være primitiv. det skal være skikkelig rettsak med forsvarer og alt, jeg bare mener at selve straffen i seg selv kan være primitiv Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg skulle gjerne ha fjernet de som begår overgrep mot barn fra samfunnet, skulle ønske de måtte sone på livstid slik at ikke flere barn måtte lide. Men sånn er det jo ikke så jeg har mange ganger tenkt at det hadde vært praktisk om sånne folk kom ut for en tilfeldig ulykke og omkom.. Det er vel på en måte å være for dødsstraff. Bortsett fra det så er jeg imot dødsstraff.

Argumentet med å si at staten ville blitt medskyldig i mord visst de tok i bruk dødsstraff blir litt feil for meg for deltagelse i krig er jo også mord så den grensa er jo krysset uansett.

Det er forskjell på å skyte noen som prøver å skyte deg, og spenne fast en forsvarsløs fange og pumpe dem fulle med gift. Det en er krig det andre er mord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å skyte noen som prøver å skyte deg, og spenne fast en forsvarsløs fange og pumpe dem fulle med gift. Det en er krig det andre er mord.

Staten Norge tok vel et valg om å gå ut aktivt i krig ihvertfall i nyere tid, så ser ikke den at vår deltagelse kun handler om selvforsvar. Det å bombe uskyldige mennesker er like ille som å binde noen å drepe de med gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Staten Norge tok vel et valg om å gå ut aktivt i krig ihvertfall i nyere tid, så ser ikke den at vår deltagelse kun handler om selvforsvar. Det å bombe uskyldige mennesker er like ille som å binde noen å drepe de med gift.

Krig er krig, sivile lover er anderledes, soldater har feks. mye tynnere lover for når de kan skyte, mens politi i norge har ganske klarer relger for når de kan skyte, og sivile i norge kan ikke skyte i selvforsvar i det hele tatt.

Norskrettsystem skal ikke brukes til hevn, viss du absolutt vil han skal dø for du gjøre jobben selv, og så blir du bura inne for mord selv, også får du håpe at ingen dreper deg i hevn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også kan ses på som et argument mot dødsstraff, er at den skyldige "slipper lettvint unna". Dersom man sammenligner det med fengsel på livstid, så har man jo på et måte ikke noe liv i de neste kanskje 40 årene i fengsel. En vet at man skal tilbringe resten av livet sitt, hver bidige dag, innenfor murene. Man vil aldri kunne være fri, og livet er ødelagt. Man får heller ikke tid til å angre, eller tenke over det galne man har gjort. Å sitte i fengsel på livsstid må være en svært frustrerende straff, og man kan si en slipper billig unna dersom man blir skutt etter dag to.

Anonym poster: 5b6c91e402159470a0e698fe6206336a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan ellers skal man straffe fanger som ikke er rehabiliterbare. Er det bedre ¨å betale masse millioner for å holde de i live på en institusjon?

Fengsel burde bare brukes til å verne befolkningen for farlige mennesker. Som straffemetode ellers er det egentlig ganske meningsløst. Det burde vært mer fokus på at de som har gjort noe galt må gjøre opp for seg, enn at de skal bli straffet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blue Jeans

En ting som også kan ses på som et argument mot dødsstraff, er at den skyldige "slipper lettvint unna". Dersom man sammenligner det med fengsel på livstid, så har man jo på et måte ikke noe liv i de neste kanskje 40 årene i fengsel. En vet at man skal tilbringe resten av livet sitt, hver bidige dag, innenfor murene. Man vil aldri kunne være fri, og livet er ødelagt. Man får heller ikke tid til å angre, eller tenke over det galne man har gjort. Å sitte i fengsel på livsstid må være en svært frustrerende straff, og man kan si en slipper billig unna dersom man blir skutt etter dag to.

Anonym poster: 5b6c91e402159470a0e698fe6206336a

Jeg synes ikke det å få dødsstraff er å slippe billig unna.

De aller fleste mennesker vil ikke dø, uansett? Det er lett å si at om jeg fikk valget om å sitte inne resten av livet, eller blitt hengt, så ville jeg blitt hengt. Men jeg tror faktisk jeg hadde ombestemt meg når det virkelig gjaldt.

Dessuten så er livet vårt det eneste vi virkelig eier. Livet mitt er MITT og ditt liv er ditt. Synes ikke noen har rett til å ta det i fra oss, med mindre det er noe man selv ønsker.

Og tenk på familien. Ikke at nødvendigvis er noe man skal ta hensyn til, for offeret har jo også en familie man måtte tatt hensyn til og man kan umulig gjøre alle fornøyde.

Det beste ville jo vært om folk kunne oppført seg bra og fått hjelp om de trengte det. Men det vil nok alltid være noen som dreper, enten de ønsker det selv eller ikke.

Det er bare så trist. Vet jeg høres...barnslig ut? Men jeg ønsker ingen vondt, og tenker ikke straff. Jeg klarer bare ikke å tro at noen er onde, og jeg tror og håper at alle er i stand til å klare seg greit i samfunnet med rett tilretteleggelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er krig, sivile lover er anderledes, soldater har feks. mye tynnere lover for når de kan skyte, mens politi i norge har ganske klarer relger for når de kan skyte, og sivile i norge kan ikke skyte i selvforsvar i det hele tatt.

Norskrettsystem skal ikke brukes til hevn, viss du absolutt vil han skal dø for du gjøre jobben selv, og så blir du bura inne for mord selv, også får du håpe at ingen dreper deg i hevn.

Joda jeg forstår hva du mener men alikevel så er handlingen slik at et menneske som lever dør, utfallet blir det samme.

Jeg ønsker ikke at noen skal dø sånn egentlig men jeg skulle ønske at barn hadde en bedre beskyttelse, det fører til avmakt når seksualforbrytere slippes ut igjen i sammfunnet, de burde vært buret inne til de dør, men når det ikke er sånn så ønsker jeg at de blir fjernet på annen måte og det eneste alternativet til fengsling er jo at folk dør, eller??

Folk i samfunnet klarer seg jo ganske bra mot dette her ved å opplyse hverandre, advare og ringe rundt, men jeg har selv måtte sende et barn langs skoleveien etter at en pedofil flyttet inn i nabolaget å det var helt grusomt. Men såklart så har du allle de som bor langs skoleveien som vi ikke vet om så på en måte så kan man vel si at faren er konstant, men jeg vil nok tro at hardere straffer vil fungere, om folk visst at de kom til å sitte inne resten av livet så kanskje de ville forsøkt å unngå å forgipe seg, ihvertfall noen.

Det skjærer i et mammahjerte når politiet kommer for å vise barna bilder av en farlig mann og spør dem om de har sett han. Hva gjør man med sånne da???? Alle har rettigheter, jeg forstår det, men jeg kan ikke forstå hvorfor vi ikke har strengere straffer i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for fordi jeg mener at ikke alle liv er like mye verdt. Og jeg merker at jeg blir lett provosert over at noen mener at Breiviks liv er like mye verdt som mitt.

Jeg skjønner ikke det her med at "alle liv er like mye verdt". På hvilken måte er de det? Verden og naturen har aldri fungert på den måten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prinsipielt i mot dødsstraff, og det ville vært veldig merkelig for meg å vike på de prinsippene avhengig av sak, for hvor skulle grensen gå?

Ellers oppsummerer Mann42 mine argumenter godt:

1: rettssystemet kan dømme uskyldige

2: drap er drap, uansett hvem som utfører det. (i et sivilt samfunn, og selv i krig pleier de fleste siviliserte land å prøve og unngå å drepe uskyldige).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...