Gå til innhold

Spørsmål om svangerskapspermisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du "mister" 12 uker og har da 35 uker.

Du kan også risikere å miste inntil 3 uker før fødsel ved at barnet blir født før termin.

Barnet ble født en uke før termin.

Så da sitter mor igjen med 47 uker minus 1 uke minus 12 uker til far (som han verken behøver eller ønkser: han har fri fra før av og har ingen arbeidsgiver)......

Mor har her mistet 13 uker! Hun må vende tilbake til jobb etter 34 uker (framfor 47, som hun trodde)...

Anonym poster: a4b5eb36bae5ffd8cb01f26be1e9e162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig som du sier. Men så framt far er hjemme, så slipper jo den lille å begynne i barnehage så tidlig.

Men far klarer vel helt fint å være hjemme med baby, kanskje han bare er litt usikker. Han ønsket seg vel barn han også og du skal vel ikke ta deg av ungen for all evighet alene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker utrolig vanskelig og komplisert! Har Master og ennå mer høyere utdanning og er rimelig oppegående, men dette her var uforståelig...kan dere hjelpe meg å forstå?

NAV har godkjent min søknad om 100 % foreldrepenger, altså 100 prosent uttak i 47 uker.

Mitt spørsmål er (har hatt fast jobb i mange år og har det ennå men skal nå ut i foreldreperm.):

FÅR jeg disse 47 ukene ene og alene, så kan faren ta ut x antall uker innen barnet er 3 år?

Eller er det slik å forstå at jeg "mister" 12 uker og bare får 35 uker fremfor 47?

Anonym poster: a4b5eb36bae5ffd8cb01f26be1e9e162

Du mister ikke de 12 ukene - de har aldri vært dine! Og nei, du får ikke 47 uker, du får 35 uker.

NAV har godkjent din søknad om 100% permisjonspenger fra 3 uker før termin til 32 uker etter termin. Du har fått en startdato og en sluttdato, og dersom du regner på dette så vil du se at dette tilsammen blir 35 uker.

Dette er da virkelig ikke så vanskelig å forstå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ikke de 12 ukene - de har aldri vært dine! Og nei, du får ikke 47 uker, du får 35 uker.

NAV har godkjent din søknad om 100% permisjonspenger fra 3 uker før termin til 32 uker etter termin. Du har fått en startdato og en sluttdato, og dersom du regner på dette så vil du se at dette tilsammen blir 35 uker.

Dette er da virkelig ikke så vanskelig å forstå...?

Hun får ikke 35 uker, hun får 34 siden barnet kom en uke før termin.

Anonym poster: 6f057b1a2ff33a8b196b5192c1a89a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke 35 uker, hun får 34 siden barnet kom en uke før termin.

Anonym poster: 6f057b1a2ff33a8b196b5192c1a89a82

Og så? Hun ville uansett ikke fått 47 uker, ettersom 12 av disse er far sine.

Jeg får "bare" 32 uker, ettersom barnet mitt ble født mer enn 4 uker før termin. Jeg synes allikevel ikke synd på meg, og jeg har til og med vært så "gavmild" at jeg har "gitt bort" noen av mine uker til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN..

Hva må da mor gjøre når hun ikke kan gå på skole/jobb etter endt sv.skapspermisjon?

Hvis barnet blir født 1 mnd for tidlig, for eksempel.. Hva er kravene?

Aktivitet? Kan hun shoppe hele dagen? ;)

Anonym poster: b5a2d8854087ca00e66c155191b1fc92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er ferdig med permisjonen så kan du gjøre hva du vil, men du får ingen støtte. Da kan far ta ut sine uker om han ønsker.

Det er kun om dere skal ta ut permisjon samtidig at det er krav til aktivitet. Med aktivitet menes minimum 50% skole eller jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kun om far skal ta ut mer enn sine 12 uker, at det stilles krav til aktivitet hos mor.

Anonym poster: 94dbc0c49177f4a4be73b75edcb77d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra NAV sine sider:

"Når du tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når du benytter deg av fedrekvoten, kan dere samlet ta ut opptil 150 prosent foreldrepenger. Det er da en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent."

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+fødsel+og+adopsjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med permisjonen så kan du gjøre hva du vil, men du får ingen støtte. Da kan far ta ut sine uker om han ønsker.

Det er kun om dere skal ta ut permisjon samtidig at det er krav til aktivitet. Med aktivitet menes minimum 50% skole eller jobb.

Hvis far skal ta ut fellesdel stilles det også krav til aktivitet hos mor.

Anonym poster: e8fd2641d4f3c9dd9e381e855762069d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far skal ta ut fellesdel stilles det også krav til aktivitet hos mor.

Anonym poster: e8fd2641d4f3c9dd9e381e855762069d

Det er neppe en problemstilling, da TS omtaler det som sine uker og far ikke ønsker fedrekvoten engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe en problemstilling, da TS omtaler det som sine uker og far ikke ønsker fedrekvoten engang.

Enig, det var bare en kommentar for å unngå misforståelser for andre som leser dette.

Anonym poster: e8fd2641d4f3c9dd9e381e855762069d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MEN..

Hva må da mor gjøre når hun ikke kan gå på skole/jobb etter endt sv.skapspermisjon?

Hvis barnet blir født 1 mnd for tidlig, for eksempel.. Hva er kravene?

Aktivitet? Kan hun shoppe hele dagen? ;)

Anonym poster: b5a2d8854087ca00e66c155191b1fc92

Jeg vil anta du kan melde deg arbeidsledig dersom du ikke har arbeid etter permisjonens slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...