Gå til innhold

Jernteppe eller hjerneteppe?

Hva heter det?  

45 stemmer

1. 1. Hva heter det?

• Jernteppe
      133
    • Hjerneteppe
      18

Fremhevede innlegg

Gjest Moonshadow
Skrevet

Hva var det jeg ikke skrev riktig da??

Videoannonse
Annonse
Gjest DenSmarte
Skrevet
Hva var det jeg ikke skrev riktig da??

Du har glemt en del ord. Eller kanskje du snakker slik? Vet at det er mange som er uten tunge. Må være litt vanskelig... :roll:

Gjest Moonshadow
Skrevet

Har ikke glemt noen ord jeg...

Munnhuggeri fjernet.

Tusenfryd - moderator

Gjest DenSmarte
Skrevet

dette skrev du : Tror kanskje du skal deg noe annet en Den smarte.

Les: er noe feil i den setn.

Og den andre ser jeg du har redigert nå.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Har vel ikke noe med gramatikk å gjøre om man glemmer ett ord da lille venn. Det kalles slurvefeil det og de kan det lett bli noen av kl kvart over ett på natta.

Gjest DenSmarte
Skrevet
Har vel ikke noe med gramatikk å gjøre om man glemmer ett ord da lille venn. Det kalles slurvefeil det og de kan det lett bli noen av kl kvart over ett på natta.

Det har faktisk noe med gramatikk jenta. :velkommen:

Skrevet

Tråden er ryddet. Fint om dere holder dere til saken i stedenfor å flekke romper til hverandre.

Tusenfryd - moderator

Gjest gjest1
Skrevet
Jernteppe. Har faktisk aldri hørt noen si hjerneteppe, men radbrekking av kjente ord og uttrykk har jo selv journalistene begynt med. Grrr...

Personlig blir jeg litt oppgitt når folk skriver prevansjon (og ikke prevensjon), eller sier psykriater (og ikke psykiater).

For ikke å snakke om de som kaller det psykiatriker!

Jeg sier forøvrig jernteppe og har aldri hørt noen si noe annet heller...

Gjest gjest1
Skrevet
Fy! Gremmes bare tanken på folk som staver ordnene feil, jeg. Kall meg gjerne prippen. Et ord som virkelig tar kaka, må være Danmark med trykk på Dan. Ubeskrivelig irriterende!
Selv om danskene selv faktisk har trykket der?
Gjest gjest1
Skrevet

Ellers har jeg store problemer med at stadig fler sier "innfinne seg med" når det faktisk heter avfinne seg med!!!

Det får jeg finne meg i - det får jeg avfinne meg med. Sånn er det!

Å innfinne seg betyr å møte opp et sted. Du har å innfinne deg her klokken to liksom....

Jeg ergrer meg over at folk som jobber i media ikke kan bruke riktige ord, for eksempel bør de vite forskjell på hun og henne, de og dem. Det bør alle andre som har gått på norsk skole også, men de som jobber i media har større ansvar synes jeg...

Jeg setter disse ordene i sammenheng med du og deg, og jeg har ikke hørt NOEN som blander du og deg. Så hvorfor er det så vanskelig med hun og henne, de og dem? Det er jo samme sak!!! :evil:

Flere feil som irriterer meg:

• ? Hva er det for noe?

Spise også. Hva pokker?

Snakke ? Snakke om!!

Bærneee og påmmfriii? Bærneees og påmmfritt heter det faktisk.

• Serfikat

Medesin

Gjetost (Heter det gjet? Heter det ikke geit?)

Kuer (det heter kyr, å kue noen er noe helt annet)

Ellers synes jeg at sammenblandinger av ordtak kan være veldig morsomt og gjør det ofte selv, med fullt overlegg.

Men når det er sagt så har jeg sikkert noen blemmer selv også som jeg selv ikke er klar over... :oops:

Skrevet

Det verste jeg hører er folk som konsekvent bruker hvem, selv om de ikke snakker om personer.

Hvem farge er det på de gardinene?

Het heter HVILKEN farge!!! :evil:

Og hva med åffer og åssen. Jeg vet de står i ordboken, men herre, så dumt det høres.

Skrevet

Jeg setter disse ordene i sammenheng med du og deg, og jeg har ikke hørt NOEN som blander du og deg. Så hvorfor er det så vanskelig med hun og henne, de og dem? Det er jo samme sak!!! :evil:

Det har jeg hørt! På sørlandet (Grimstad/Arendal) sier mange "Jeg kommer til du etterpå." (Eller: E kommå te du ettåpå") Det høres helt forferdelig ut, men kanskje det rett og slett er dialekt?

Skrevet
Kuer (det heter kyr' date=' å kue noen er noe helt annet)[/quote']

Begge deler er lov :blunke:

ku - kua - kuer - kuene

ku - kua - kyr - kyrne

Skrevet

Bærneee og påmmfriii? Bærneees og påmmfritt heter det faktisk.

Nei, det heter ikke bærnes. Det uttales béarnés, med begge e-ene, a-en og s-en til slutt. Det har jeg spurt språkrådet om, så det er jeg helt sikker på.

Skrevet
Gjetost (Heter det gjet? Heter det ikke geit?)

Her jeg bor sier vi faktisk jet (forsøksvis lydskrift) med monoftong e istedet for jæit (med diftong) - slik er dialekta og dermed heter det også jetost (bortsett fra at de fleste sier bronost (brunost) da :ler: )

Skrevet

Det har jeg hørt! På sørlandet (Grimstad/Arendal) sier mange "Jeg kommer til du etterpå." (Eller: E kommå te du ettåpå") Det høres helt forferdelig ut, men kanskje det rett og slett er dialekt?

Jepp, slik er dialekten i det området. Et annet eksempel på noe tilsvarende: På Oppdal og andre steder i sørtrønderske daler finnes ikke ordet "vi". Der finnes bare "oss": "Oss ska me toget klokka fire, oss."

Skrevet

Et annet eksempel på noe tilsvarende: På Oppdal og andre steder i sørtrønderske daler finnes ikke ordet "vi". Der finnes bare "oss": "Oss ska me toget klokka fire, oss."

Dette fenomenet finnes også i enkelte vakre sunnmørsdialekter, for eksempel min :)

Skrevet

En del av disse feilene er vel blitt så innarbeidet at det er lett å glemme hva som egentlig er rett og galt. For eksempel er jeg totalt forvirret når det gjelder det uttrykket med å dra/skjære/ta/gre alle over/under/gjennom/på en/samme kam, hva heter det egentlig??

Selv hadde jeg akkurat såvidt begynt å vende meg til at det tydeligvis er blitt in å si skj istedenfor kj, men så begynner folk søren meg å skrive skjole og skjenner også! Det irriterer meg!

(Og for å spore totalt av: Kan noen fortelle meg hvordan man legger inn bilde under navnet? Er ny her, nemlig.)

Skrevet

Mener du det? Be-a-rnes? Beeeeaaarneees? Ingen sier det?

Nei, veldig få sier det, men det er det som er riktig likevel. Be-ar-nes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...