Gå til innhold

Jernteppe eller hjerneteppe?

Hva heter det?  

45 stemmer

1. 1. Hva heter det?

• Jernteppe
      133
    • Hjerneteppe
      18

Fremhevede innlegg

Skrevet
ku - kua - kuer - kuene - ikke hvis du søker på "kuer" i bokmåls-hva-den-heter på nettet her..... Der får du opp 0 hvis du prøver....

Du må hugse å huke av for å søke blant bøygde former òg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

joda, du får det som tilslagsord her:

Tilslagsord: kuer

Bøyningsform: substantiv hunnkjønn, flertall, ubestemt form

Oppslagsord: ku

eventuelt hannkjønn (for bergensere og sånn :blunke:)

Skrevet

Hvis vi først skal pirke:

Venninde

Skrevet

béarnaise, eller bearnés som det skal skrives på norsk, kan uttales på begge måter, fra ordboka:

bearnés -en (utt bær- el. bearne's; fra fr (sauce) béarnaise, etter landskapsnavnet Béarn) en slags fet, krydret eggesaus .

Skrevet

Her er deler av det lange svaret jeg fikk da jeg spurte Språkrådet:

Den uttala som ligg nærast den franske, er 'be-arnés', for opphavet

til sausenemninga er det sørfranske landskapsnamnet 'Béarn', som

har to stavingar. Den vanlegaste uttalen i Noreg er nok ikkje

'bearnés' med tre stavingar, men 'bærnés' med berre to.

Ein grei huskeregel er at 'bearnés rimar på 'majones', og grunnen

er at båe orda opphavleg var franske adjektiv i hokjønnsform,

'béarnaise' og 'mayonnaise', som er avleidde av stadnamn.

Nettopp fordi det kommer av stedsnavnet Béarn og ikke Bern, som mange tror, er det naturlig å si Be-ar-nes.

Skrevet

jaja, i ordboka Norsk språkråd har linket til sier de i allefall at man kan uttale det på begge måter. Uansett så sier ikke franskemenn bear-nes heller, men en vokal som er en mellomting mellom en a og en æ. Så på norsk syns jeg det blir hipp som happ. Begge deler er annerledes enn fransk, og begge deler er like korrekt på norsk. I flg. ordboka.

• 4 år senere...
Skrevet

herregud.

Hvordan kan noen i det hele tatt påstå at det heter JERNTEPPE? et evt teppe av jern har jo INGENTING med å glemme ting å gjøre!

uttrykket Jernteppet ble brukt om skillet mellom det demokratiske vest-europa og Sovjet.

Hjerneteppe = det eneste riktige.

Skrevet
herregud.

Hvordan kan noen i det hele tatt påstå at det heter JERNTEPPE? et evt teppe av jern har jo INGENTING med å glemme ting å gjøre!

uttrykket Jernteppet ble brukt om skillet mellom det demokratiske vest-europa og Sovjet.

Lektor my ass.

Skrevet
herregud.

Frå ordboka:

Jernteppe-

1 ikke-brennbart teppe som kan skille scene og sal i teater

2 i bf, tidl: grensen mellom kommuniststatene i Øst-Europa og landene i Vest-Europa

3 hukommelsestap få j- ved eksamen

Skrevet
herregud.

Seriøst? Dra opp en fire år gammel tråd for å spre feilinformasjon. Hjerneteppe er ikke et ord som finnes i ordboka. Jernteppe er derimot det og er synonymt med hukommelsestap.

Fin forklaring fra Ikkepedia.

Skrevet

Jeg sier jernteppe, for det heter jo det.

Skrevet
herregud.

Du har tydeligvis ikke hørt om homonymi du.

Skrevet
Lidelse og angst! *grøsser inderlig*

Jeg får omtrent dilla av feil trykk på ordet "kommentator" (hører stadig trykk på kommentator... kommentator er riktig) og glansfullt (uttalt med trykk på glans... :evil: ) høres mye i shamporeklamene...

Trykk på ord avhenger ofte av dialekt. Din dialekt er ikke mer riktig enn min. ;)

Skrevet

Jeg blir helt stresset av denne tråden.

Jeg sier både tomatpurre (selv om jeg vet det heter puré) og har alltid sagt forhåndsregler. Jeg har også alltid sagt hjerneteppe, og fortjener visst både det ene og det andre av brutale straffer i følge noen her.

Men nå skal jeg prøve å huske det!

Fy! Gremmes bare tanken på folk som staver ordnene feil, jeg. Kall meg gjerne prippen. Et ord som virkelig tar kaka, må være Danmark med trykk på Dan. Ubeskrivelig irriterende!

Jeg skjønner ikke hvordan du mener det skal sies? (Jeg ser dette er lagt inn for fire år siden, så jeg skjønner om jeg ikke får noe svar på det... ;))

Gjest Princess_Peach
Skrevet

Jeg sier både tomatpurre (selv om jeg vet det heter puré) og har alltid sagt forhåndsregler. Jeg har også alltid sagt hjerneteppe, og fortjener visst både det ene og det andre av brutale straffer i følge noen her.

Jeg skjønner ikke hvordan du mener det skal sies? (Jeg ser dette er lagt inn for fire år siden, så jeg skjønner om jeg ikke får noe svar på det... ;))

Jeg kan prøve å svare jeg, jeg forstår ihvertfall hva vedkommende som skrev innlegget om Danmark mente med de to ulike uttaleformene. Danmark kan enten uttales som tonem 1, altså likt som bønder, og dermed med trykk på "Dan-". Eller det kan uttales som tonem 2, og dermed likt som bønner. Da blir trykket mer på "-mark".

Jeg mener at det korrekte på norsk er å uttale det som tonem 2, og jeg synes det høres fælt ut når jeg hører folk som uttaler det som tonem 1. Det er jo et godt poeng ( som noen skrev i et tidligere innlegg) at på dansk uttaler man Danmark mer eller mindre som tonem 1, altså med trykk på "Dan-". Men så tror jeg uansett heller ikke at man har forskjellige tonem på dansk- ikke alle språk har det.

Skrevet
Jeg kan prøve å svare jeg, jeg forstår ihvertfall hva vedkommende som skrev innlegget om Danmark mente med de to ulike uttaleformene. Danmark kan enten uttales som tonem 1, altså likt som bønder, og dermed med trykk på "Dan-". Eller det kan uttales som tonem 2, og dermed likt som bønner. Da blir trykket mer på "-mark".

Jeg mener at det korrekte på norsk er å uttale det som tonem 2, og jeg synes det høres fælt ut når jeg hører folk som uttaler det som tonem 1. Det er jo et godt poeng ( som noen skrev i et tidligere innlegg) at på dansk uttaler man Danmark mer eller mindre som tonem 1, altså med trykk på "Dan-". Men så tror jeg uansett heller ikke at man har forskjellige tonem på dansk- ikke alle språk har det.

Hjelp! Altså, våkn opp litt da! Vi har MANGE dialekter i Norge. Måten DU uttaler ord på er ikke nødvendigvis det eneste korrekte!

Fatter ikke at folk skal insistere på at deres måte å si ting på MÅ være det riktige. Norsk er et mangfoldig språk. Man kan snakke om rett og galt i bokmål, men ikke rett og galt i norsk på generelt grunnlag.

Skrevet

Så bra! :klem:

Skrevet

Jeg kan ikke å høre at trykket forandrer seg i det hele tatt av forskjellig tonem, jeg...

Gjest Princess_Peach
Skrevet
Jeg kan ikke å høre at trykket forandrer seg i det hele tatt av forskjellig tonem, jeg...

Hører du ikke forskjell på ordene bønder og bønner? Dette er de to forskjellige tonemene vi har i norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...