Gå til innhold

Jernteppe eller hjerneteppe?

Hva heter det?  

45 stemmer

1. 1. Hva heter det?

• Jernteppe
      133
    • Hjerneteppe
      18

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min mor sier mye rart som jeg ikke kommer på i farten, men en av tingene er intranervøst i stedet for intravenøst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på hvilket ord som blir uttalt mest feil her i Norge - nemlig REGISSØR! Når man uttaler regi som resji, og regime som resjime, hvorfor kan ikke folk også lære at det uttales resjisør, og ikke resisjør? Det verste er at selv regissører, skuespillere, filmanmeldere, nyhetsopplesere osv. sier dette ordet feil. That pisses me off!!! :frustrert:

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jernteppe sier jeg, og har vel aldri hørt noe annet! Selv irriterer jeg meg grenseløst over folk som ikke kan snakke :oops: så lenge det ikke er dialekt. Det som irriterer meg mest av alt er når folk sier insjinativ, insativ, insijiniativ eller annet piss... det heter initiativ :-x

Skrevet

Sier jernteppe jeg.

Skrevet

TaksTameter... det heter taksameter

Det heter heller ikke eKspresso, men espresso.

Skrevet
Jernteppe... Tror jeg aldri har hørt noen si "hjerneteppe".

Samme her!

Skrevet

en på jobben til sambo skrev "leverposdeig" på handlelisten sin.. da fikk han "fnatt"

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg irriterer meg så mye over det, akkurat, men det undrer meg at den vanligste måten å uttale "database" på er "dataBAse". All sunn fornuft tilsier jo at det skal uttales "DAtabase", akkurat som vi sier "maRINebase", ikke "marineBAse"!

Gjest Scarlet
Skrevet

Har lest gjennom innleggene her nå, og jeg synes begge uttrykkene høres riktig ut å bruke, jeg. Begge har jo en logisk forklaring. Greit at det står "jernteppe" i ordboka, men uansett; hjerneteppe er ikke et dårlig uttrykk det heller.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg vet ikke om jeg irriterer meg så mye over det, akkurat, men det undrer meg at den vanligste måten å uttale "database" på er "dataBAse". All sunn fornuft tilsier jo at det skal uttales "DAtabase", akkurat som vi sier "maRINebase", ikke "marineBAse"!

Marien har 3 stavelser, data har to. Det kan forklare det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Marien har 3 stavelser, data har to. Det kan forklare det.

Men det er jo slik i alle sammensatte ord der det første ordet beskriver det andre, at hovedtrykket ligger i det første av de sammensatte ordene (uavhengig av hvor i det første ordet trykket ligger og hvordan tonemet (tonelaget) er):

JORDbærsyltetøy

JEgerprøven

OPPgaveteksten

turNEringsleder

...

Språkrådet er for øvrig enig med meg...

Tror kanskje det bare er sånn at folk ikke tenker over at det er et sammensatt ord i det hele tatt.

Skrevet

Har alltid sagt hjerneteppe :oops: Og jeg som er så pirkete på språk og stavemåter. Min kjepphest er orddeling. Får fnatt av det, og det blir stadig mer vanlig virker det som.

Morsomme eksempler på orddeling er:

Rådyr hund

Smådyr klinkikk

Leie filmer (utenfor videobutikk)

Skrevet

Så dere Petter Schervens program i går? "Typisk norsk"

Et problem han tok for seg, var forskjellen på oveNfor og oveRfor, noe som selv UD hadde problemer med... :tunge1:

Dette skal jeg følge med på hver uke, og det gir virkelig mat til pirkesjela, hva det norske språk angår!

Skrevet
Så dere Petter Schervens program i går? "Typisk norsk"

Et problem han tok for seg, var forskjellen på oveNfor og oveRfor, noe som selv UD hadde problemer med... :tunge1:  

Dette skal jeg følge med på hver uke, og det gir virkelig mat til pirkesjela, hva det norske språk angår!

.. søren å... hadde tenkt å se det.. men kunne ikke i går... :veldigsur:

Skrevet

.. søren å... hadde tenkt å se det.. men kunne ikke i går... :veldigsur:

Det programmet var kjempemorsomt!!! :ler:

Skrevet

Programmet var fantastisk, jeg tenke på denne tråden med en gang.

Men husker han ikke at Mamarazzi hadde en aksjon for å navngi gryteunderlag/bordskåner/korkmatte-greiene ingen vet hva heter? De ble jo gitt det klingende navnet HAMBUS!

Min kampsak er DE og DEM, fryktelig irriterende.

Skrevet

Jeg satt også og ventet på å få svaret på hva "noe å sette varmt på" heter.

Her i huset henter vi "den å sette varmt på" - gryteunderlag? Njaa... man trenger jo "noe å sette varmt på" under ildfaste former også.

Skrevet
Jeg satt også og ventet på å få svaret på hva "noe å sette varmt på" heter.

Her i huset henter vi "den å sette varmt på" - gryteunderlag? Njaa... man trenger jo "noe å sette varmt på" under ildfaste former også.

Vi kaller dem "settpåere" vi.. :ler:

Skrevet

Kjempebra program! Jeg gleder meg til neste uke. Likte særlig godt listen over de 10 styggeste stedsnavnene i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...