Gå til innhold

Usikker på egen alder ifht ny graviditet


Gjest Milli

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en tobarns-mamma, som nå ønsker vi oss nr 3 ;) Jeg er 38 år, mannen 39 og de to vi har er 3 og snart 5.

Men...jeg er så usikker, rett og slett fordi jeg nærmer meg jo 40 og det tallet liker jeg ei. Ikke ei heller med tanke på at det er større sjanse for downs og andre evt skader....Også syns jeg det er rart å tenke på at når min 3 er 20 så er jeg da nærmere 60. Er det så bra da?

Hva tenker dere om dette med alder på mamman når hun får sin siste? Og hva ville du selv tenkt om å bli gravid når du er 38-39 år?

Jeg tenker jo at vi lever bare en gang - og jeg har ikke lyst å sitte å angre når jeg er 50 på at jeg ikke fikk det tredje barnet som var så høyt ønsket...

Håper noen har tanker om dette -

er det litt "gammelt" å få barn nærmere 40?

Hilsen milli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men du får jo sjekket om fosteret har Downs og da kan du ta abrot. Ser ikke problemet, min mormor fikk siste barn da hun var 45.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg ville ikke hatt barn så seint, men nå er det jo ikke jeg som skal ha ;)

Dere begynte jo ganske seint i utgangspunktet.

Det er jo ikke så mange år siden du var gravid sist. Det er jo ikke slik at det sekundet man runder 40år, så er risikoen plutselig skyhøy.

Det jeg ville ha avklart med mannen på forhånd er hva dere skal gjøre om det viser seg at det er noe galt med babyen i magen. Orker dere et barn med mange hemninger f.eks?

Uansett hvilke svar du får her, er det jo dere som skal leve med valget dere tar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du får jo sjekket om fosteret har Downs og da kan du ta abrot. Ser ikke problemet, min mormor fikk siste barn da hun var 45.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

når du er over 37/38, så får du tilbud om fostervannsprøve, og viser det seg at fosteret ikke er friskt, så kan du ta et valg tidlig.

Mamma gikk lillebroren min når hun var 43 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du energien og økonomien så sett i gang! Ikke tenk på hva andre mener.

Men husk at downs er ikke det verste barnet kan få, det finnes verre ting og det kan man ikke sjekkes for. Man må ta i betraktning at man kan få et sykt barn, orker man det? Greit å tenke over.

Anonym poster: a72a7329fe26c675d87ac0dbd7a76a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier så lever man bare en gang. Bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort. Noe jeg tviler på at du kommer til å gjøre i dette tilfellet (angre om du gjør det altså). 60 år når minster er 20 er ikke så ille egentlig. Har ei venninne på 20 hvor pappaen er over 80.

Anonym poster: 36caa85d4a69ed0ef77a56d46295cf5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men du får jo sjekket om fosteret har Downs og da kan du ta abrot. Ser ikke problemet, min mormor fikk siste barn da hun var 45.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

Helt uaktuelt. Jeg kommer ikke til å ta fostervannsprøve. Er ikke for det perfeksjonistiske samfunn. Når det er sagt, så vet jeg jo det blir en sorg å få et evt barn med Downs...Men nå er det ikke bare det jeg tenker på da. Jeg tenker også på hvordan det blir å begynne på nytt, med baby i en alder av nesten 40....

Milli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Helt uaktuelt. Jeg kommer ikke til å ta fostervannsprøve. Er ikke for det perfeksjonistiske samfunn. Når det er sagt, så vet jeg jo det blir en sorg å få et evt barn med Downs...Men nå er det ikke bare det jeg tenker på da. Jeg tenker også på hvordan det blir å begynne på nytt, med baby i en alder av nesten 40....

Milli

Er det ikke greit å tenke på hva de andre barna deres må forsake om dere får et trengende barn? For det tar MYE av tiden dems. Husk at de enda er små, og fortsatt trenger mye oppfølging.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere sier. Vi har god økonomi, stort hus og et godt ekteskap. Om vi skulle få et barn som er skadet så håper jeg vi hadde taklet det greit. Men det ville helt klart blitt en stor sorg. Og vi har opplevd mye sorg, derfor er jeg usikker. Mest sannsynlig og veldig ofte går jo dette veldig bra. Men man vet aldri. Har flere venninner som har fått barn nå, 38-39 år gamle. Hm, vi må tenke nøye gjennom dette.

jeg ønsker ikke fostervannsprøve. Det kan dessuten øke risikoen for spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 37 da jeg ble gravid med siste barnet vårt, 35 da første barnet ble født. Tenkte ikke spesielt over dette - jeg møtte min utkårede ganske "sent" i livet og det var ikke aktuelt med barn før det.

Det er både fordeler og ulemper med å være godt voksen mamma, slik jeg ser det. Og en 60-åring i dag er som oftest i full vigør, og friske og spreke.

Har du lyst til å få et barn til, ville jeg gått for det!

For meg, som godt voksen mor, var det veldig viktig at det første barnet skulle få søsken. Slik at det har flere i familien å forholde seg til etter at vi foreldrene går bort. Dine barn vil jo være tre i søskenflokken hvis du får ett til.

Selv var jeg nervøs for om alt sto bra til med fosteret, man leser jo så mye rart på nettet. Etter jeg tok duotesten, ble jeg veldig beroliget, og alt har gått kjempefint. Og når jeg ser på babysvømming og andre aktiviteter jeg er på med barna, så ser jeg at jeg er langt ifra den eneste mammaen med små barn som nærmer meg 40.

Anonym poster: 8bf88c7c7e20a98caef5acb8ad55ba4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit å tenke på hva de andre barna deres må forsake om dere får et trengende barn? For det tar MYE av tiden dems. Husk at de enda er små, og fortsatt trenger mye oppfølging.

Skjønner det argumentet, men hva skal man gjøre? jeg er ikke for abort. samtidig skjønner jeg veldig godt hva du sier. Vanskelig dette....

Ja de er små og vil trenge mye oppfølging, det er helt sant...vet jommen ikke ut eller inn når det gjelder dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 37 da jeg ble gravid med siste barnet vårt, 35 da første barnet ble født. Tenkte ikke spesielt over dette - jeg møtte min utkårede ganske "sent" i livet og det var ikke aktuelt med barn før det.

Det er både fordeler og ulemper med å være godt voksen mamma, slik jeg ser det. Og en 60-åring i dag er som oftest i full vigør, og friske og spreke.

Har du lyst til å få et barn til, ville jeg gått for det!

For meg, som godt voksen mor, var det veldig viktig at det første barnet skulle få søsken. Slik at det har flere i familien å forholde seg til etter at vi foreldrene går bort. Dine barn vil jo være tre i søskenflokken hvis du får ett til.

Selv var jeg nervøs for om alt sto bra til med fosteret, man leser jo så mye rart på nettet. Etter jeg tok duotesten, ble jeg veldig beroliget, og alt har gått kjempefint. Og når jeg ser på babysvømming og andre aktiviteter jeg er på med barna, så ser jeg at jeg er langt ifra den eneste mammaen med små barn som nærmer meg 40.

Anonym poster: 8bf88c7c7e20a98caef5acb8ad55ba4a

Takk for et flott svar. Godt å høre alt gikk så bra og at du er en av dem som fikk baby litt sent :)

Duotest, er det det som er fostervannsprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott svar. Godt å høre alt gikk så bra og at du er en av dem som fikk baby litt sent :)

Duotest, er det det som er fostervannsprøve?

Nei, duotest er bare en grundig ultralyd i uke 12, der de ser på ting som kan være i risikosonen pga mors høye alder. Kombinert med en blodprøve av mor. Målene fra ultralyden og tallene fra blodprøven ses på i sammenheng, og de kalkulerer hvor høy risiko det er for tre kromosomfeil. Det er en relativt vanlig test som alle over 38 får tilbud om av legen (vel, de har krav på det, men en del leger glemmer dette...).

Anonym poster: 8bf88c7c7e20a98caef5acb8ad55ba4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uaktuelt. Jeg kommer ikke til å ta fostervannsprøve. Er ikke for det perfeksjonistiske samfunn. Når det er sagt, så vet jeg jo det blir en sorg å få et evt barn med Downs...Men nå er det ikke bare det jeg tenker på da. Jeg tenker også på hvordan det blir å begynne på nytt, med baby i en alder av nesten 40....

Milli

Da synes jeg ikek du burde få barn.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg ikek du burde få barn.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

Why?

Anonym poster: c24ff4c31af82f85508e7fd76b03eb5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why?

Anonym poster: c24ff4c31af82f85508e7fd76b03eb5b

To små barn, så få et barn med en funksjonshemning? Man bør unngå de man KAN unngå, som for eksempel Downs.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To små barn, så få et barn med en funksjonshemning? Man bør unngå de man KAN unngå, som for eksempel Downs.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

Hårreisende svar. Man bør unngår de man KAN unngå? Jeg sier at et barn med downs ville vært en sorg, for en STUND, men jeg vet jeg ville elsket det lille barnet. Hadde jeg ikke kunnet elske et barn med downs, så ville jeg jo naturlig nok tatt fostervannsprøve.

Syns dette var et utrolig svar. Jeg har noen venner, de har 3 barn og 1 med downs. Det går helt strålende, de er nydelige foreldre med masse kjærlighet. Syns du virkelig at de med downs ikke har livets rett? Shame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostCase

Du får duotest da du er over 38. Fostervannsprøve er jo noe helt annet!

Jeg syntes slettes ikke det er for sent å få barn da man er rundt 40. De fleste som syntes det er gjerne rundt 20 selv og aner ikke hvordan en 40-åring er i hverken kropp eller sinn. :laugh:

Jeg syntes det er helt tullete å komme med slike "da jeg er xx år vil ungen være xx", "da ungen er xx år så vil storbroren være xx".... hva så? Om du får barn da du er 15 så kan du faktisk dø før ungen er ett år! Du kan også leve til du er 110 og da ha et barn på 70! Tullete!

Som godt voksen mor har man som oftest et mer stabilt forhold og mye bedre økonomi enn da man er veldig ung. Man har mer erfaring og er kanskje mer rolig av seg. Selv om 20 åringer ikke tror det så er MANGE over 40 fulle av energi og livsgnist :fnise: , de har ikke startet med rullator eller begynnt med nedtellingen til første dag på aldershjemmet!

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gammelt, men jeg var jo kun 23 år gammel da jeg fikk mitt.

Anonym poster: 51c993fd18f2a9e5fb8d5fb20a766f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende svar. Man bør unngår de man KAN unngå? Jeg sier at et barn med downs ville vært en sorg, for en STUND, men jeg vet jeg ville elsket det lille barnet. Hadde jeg ikke kunnet elske et barn med downs, så ville jeg jo naturlig nok tatt fostervannsprøve.

Syns dette var et utrolig svar. Jeg har noen venner, de har 3 barn og 1 med downs. Det går helt strålende, de er nydelige foreldre med masse kjærlighet. Syns du virkelig at de med downs ikke har livets rett? Shame!

Nei, jeg synes ikke man bør ta sjansen på de tingene man kan unngå og nei, jeg synes ikke folk burde få barn med Downs om de kan unngå det.

Anonym poster: bce0968cedadabc276b065166f7f8afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...