Gå til innhold

Røntgen av livmor?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har nå gjennomført første del av fertilitetsundersøkelsene, dvs. sædprøver, blodprøver for å sjekke EL og alt var normalt.

Nå har jeg fått rekvisisjon til røntgen?

Hva slags røntgen er dette?

Hva skjer etterpå hvis alt er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ved hsg-røntgen tar de røntgen av egglederne for å se om disse er åpne eller ikke: kontrastvæske sprøytes gjennom egglederne samtidig som røntgenbilder tas.

Jeg gjorde dette i høst (på Volvat) og syntes det var helt uproblematisk. Mine eggledere var fine, og siden samboer har fått påvist nedsatt sædkvalitet er dette satt som årsak til vår barnløshet. Jeg er ikke utredet videre (feks. LAP). Så vi prøver fortsatt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette for noen uker siden på Riksen. Jeg startet da en tråd om emne, hvor det kom mye bra informasjon. Tror den heter "kontrastveske i eggleder" om du blar litt bakover.

Denne undersøkelsen er helt uproblematisk. Men den kan være litt ubehagelig.

Du kan ikke kjøre hjem selv fra sykehuset, og du må holde deg i ro etterpå.

Jeg hadde ganske vondt i magene etterpå, men ikke værre enn at jeg var på skitur dagen etter. Jeg fikk tips om å ta to Ibux 30 min før min time. Det glemte jeg, og det angret jeg litt på etterpå... men det gikk helt greit.

Og det som skjer er at du ligger på en benk med bena i bøyler. Legen fører inn en liten slange i livmoren dine og blåser den opp som en ballong. Så sprøytes det kontrastveske inn i dine eggledere. Til mer du slapper av til bedre går det.

Så trekker de deg bakover så du ligger flat på benken, og så røntger de.

Svar fikk jeg med engang. Så kan du dra hjem. Alt var over på 20 min for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hmmm, det står ingenting om at jeg ikke kan kjøre bil etterpå på innkallingen. Står heller ingenting om at jeg må ta det med ro etterpå...

Synes dette kanskje burde stått der....... :o Jeg må jo ha fri fra jobben den dagen da......

Høres jo greit ut hvis man greier å slappe av under undersøkelsen da :-?

Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den for halvannet år siden, og jeg klarte ikke å gjøre noe etterpå. Ikke det at jeg hadde så vondt etterpå, men jeg ble utslått av den beroliggendes pilla jeg fikk. Og sovnet straks jeg kom hjem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...